Ylijäämämaan vastaanotto ja loppusijoituspalvelut, option käyttö 4/2018-4/2019
Ylijäämämaan vastaanotto ja loppusijoituspalvelut
Päätös
Teknisen palvelun lautakunta päätti hyväksyä Ekokem-Palvelu Oy:n, Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy:n, Lassila & Tikanoja Oyj:n, Maapörssi Oy:n, NCC Roads Oy:n, Rudus Oy:n ja Ventoniemen Sora Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön mukaisina.
Teknisen palvelun lautakunta päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan puitesopimukset ylijäämämaan vastaanotosta ja loppusijoituksesta yhden vuoden ajaksi (4/2017…4/2018) alla esitettyjen toiminnanharjoittajien kanssa.
- Ekokem-Palvelu Oy
- Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy
- Lassila & Tikanoja Oyj
- Maapörssi Oy
- NCC Roads Oy
- Rudus Oy
- Ventoniemen Sora Oy
Lautakunta päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan päättämään ja allekirjoittamaan puitesopimukset optiokauden (4/2018…4/2019) käytöstä ja tekemään tarvittavat päätökset tilausvaltuuksien käyttämisestä.
Samalla lautakunta päätti oikeuttaa Staran kaupunkitekniikan rakentamisen hankekohtaisesti tilaamaan em. toiminnanharjoittajilta vastaanotto- ja loppusijoituspalveluja esityksessä selostetun työhönoton perusteiden mukaisesti sopimuskauden (1+1 vuotta) aikana tarpeen mukaan. Hankinnan ennakoitu arvo optiokausi huomioiden on 4 000 000 euroa (alv 0%).
Staran kaupunkitekniikan rakentamisen PIMA-yksikkö seuraa edellä mainittujen Staran ja Staran kaupunkitekniikan rakentamisen puitesopimusten toteutumista sopimuskausien aikana.
Pöytäkirjanote Staran kaupunkitekniikan rakentamisen PIMA-yksikölle, jonka tulee huolehtia tiedoksiannosta asianosaisille.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupunki on toimittanut vuosien 2012-2016 aikana ylijäämämaita kaupungin omiin hyötykäyttökohteisiin tai puitesopimusvastaanottajille vuosittain noin 220 000…350 000 tn. Puitesopimus vastaanottajien vastaanottomaksuihin on mennyt vuosittain n. 600 000… 1 100 000 €. Poikkeuksena vuosi 2014, jolloin ulkopuolisille vastaanottajille ei tarvinnut viedä ylijäämämaita ollenkaan, kun kaikki massat saatiin hyödynnettyä kaupungin omissa kohteissa, lähinnä Vuosaaren kaatopaikan uudelleen muotoilussa.
Sopimuskauden aikana rakentamisessa syntyvien, poisvietävien ylijäämämassojen määrää on hankala arvioida. Puitesopimusvastaanottajille viedään pääasiassa savea, jota ei voida hyödyntää kaupungin omissa rakennuskohteissa. Kitkamaat, louheet ja pintamaat saadaan hyödynnetty omissa rakennuskohteissa.
Myös savisille massoille ja sedimenteille on kaupungilla ollut omia hyötykäyttökohteita vuosina 2012-2016. Näitä olivat mm. Vuosaaren kaatopaikka, Alakivenpuisto ja Sepänmäen meluvalli mutta tällä hetkellä vastaavia hyötykäyttökohteita ei ole tiedossa, joten massoja joudutaan viemään puitesopimusvastaanottajille viime vuosia enemmän.
Ylijäämämaiden vastaanotto on kilpailutettu vuosina 2011-2016. Puitesopimusten kilpailuttamisen avulla on merkittävästi alennettu vastaanotosta aiheutuvia kustannuksia ja vältytty paljon aikaa vieviltä hankekohtaisilta kilpailutuksilta.
Ylijäämämaat, haitta-aineita sisältävät maat ja erilaiset muut poistettavat jätejakeet kuljetetaan vastaanottopaikkoihin, joiden voimassa olevat viranomaisluvat oikeuttavat ottamaan vastaan kulloinkin kyseessä olevia materiaaleja.
Tarjouskysely
Staran kaupunkitekniikan rakentaminen pyysi tarjoukset materiaalien vastaanotosta yhdeksi (1) vuodeksi sopimuksen allekirjoittamisesta. Lisäksi sopimusta on mahdollista jatkaa yhdellä (1) optiovuodella. Tarjouskilpailu suoritettiin hankintalain mukaisena avoimena hankintamenettelynä. Hankinta on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus 23.11.2016 internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). ja www.tarjouspalvelu.fi(Länk leder till extern tjänst). Tarjouskyselyn tekivät yhdessä Stara ja kiinteistöviraston tonttiosasto.
Yksikköhintoihin tuli sisällyttää kaikki eri laatuisten massojen vastaanottoon ja loppusijoitukseen liittyvät kustannukset. Alkaen hintoja ei hyväksytty vaan tarjoajan tuli esittää kullekin tarjoamalleen massalaadulle yksiselitteinen hinta. Osatarjoukset hyväksyttiin eli tarjoaja sai tarjota valitsemiensa jakeiden vastaanottoa. Tarjouksessa tuli esittää myös mahdollinen yksikköhinta €/kuorma massan vaakaukselle vastaanottokohteessa.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään minimitoimitusmäärään, koska sopimuskauden aikana kaivettavien ylijäämämaiden tarkkaa määrää on ennakolta mahdoton arvioida tarkasti. Tilaaja voi minikilpailuttaa puitesopimusvastaanottajien kesken yksittäiset isot (>3000 t) massaerät sopimuskauden aikana. Lisäksi tilaaja voi tarvittaessa kilpailuttaa haluamansa massaerät erikseen hankintalain mukaisesti.
Tarjouspyyntö koski Staran ja kiinteistöviraston kunnostuskohteista sekä työmailta poistettavia materiaaleja. Stara ja kiinteistövirasto tekevät kumpikin erikseen puitesopimukset valittujen toiminnanharjoittajien kanssa lautakuntapäätösten perusteella.
Saadut tarjoukset ja niiden arviointi
Tarjouspyyntöön vastasi määräaikaan 13.1.2017 mennessä yhteensä seitsemän (7) tarjoajaa:
- Itä-Uudenmaan Jätehuolto Oy
- Rudus Oy
- Lassila & Tikanoja Oyj
- Ekokem-Palvelu Oy
- NCC Roads Oy
- Ventoniemen Sora Oy
- Maapörssi Oy
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Staran kaupunkitekniikan rakentaminen on tarkastanut puitesopimusjärjestelyyn esitettävien yritysten lain 1233/2006 5§ tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat velvoitteet ja todistukset sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä (liite 5).
Toiminnanharjoittajien tarjoamat yksikköhinnat materiaalien vastaanotosta vaihtelevat maan ja muiden jätteiden ominaisuuksien mukaan. Hintaan vaikuttaa mm. haitta-aineen laatu ja maalaji sekä jätteen kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus. Lisäksi vastaanottopaikkojen kapasiteetit ja mahdollisuudet vastaanottaa erilaisia pilaantuneita maamassoja ja muuta jätettä eroavat toisistaan.
Jotta voitaisiin turvata erilaisten materiaalierien vastaanotto koko sopimuskauden ajan mahdollisimman edullisesti, tulisi puitesopimukset tehdä kaikkien hyväksyttyjen tarjoajien kanssa.
Tarjoajien vastaanottohinnoista koottu vertailutaulukko on liitteenä 6
Vastaanottajien valinta kohdekohtaisesti
Eri kunnostus- tai rakennuskohteissa käytettävä vastaanottaja / vastaanottajat ja vastaanottopaikat valitaan aina kohdekohtaisesti kokonaistaloudellisen tarkastelun perusteella. Kohdekohtaiset tehdyt vertailut dokumentoidaan vertailutaulukoina. Kokonaiskustannuksiin vaikuttavat tarjouksissa esitetyt vastaanottohinnat, vaakamaksu sekä tilaajan määrittämät kuljetuskustannukset (lasketaan aina kohteesta todelliset kuljetuskustannukset) vastaanottopaikkaan. Eri kohteissa ja eri jätejakeille käytetyt vastaanottopaikat valitaan edullisimman vertailuhinnan mukaisesti kustannusvertailun perusteella. Lisäksi vastaanottopaikan valintaan vaikuttaa sen hetkinen vastaanottajien vastaanottokapasiteetti, joka tarkastetaan aina kohdekohtaisesti.
Tilaaja voi järjestää hankintalain mukaisen minikilpailutuksen puitesopimusvastaanottajien välillä kohteista, joista materiaalia tulee yli 3000 t. Minikilpailutus voidaan järjestää niiden puitesopimusvastaanottajien kesken, jotka ovat tarjonneet ko. materiaalierää tai -eriä tarjouksissaan.
Toimitustilaukset tehdään kunkin tilauksen osalta viranhaltijoiden hankintaoikeuksien mukaisesti.
Materiaalit voidaan toimittaa myös muihin vastaanottopaikkoihin. Tällöin hankinta tehdään erillisenä hankintana voimassa olevia päätöksiä ja ohjeita sekä hankintalakia noudattaen.
Esittelijä pitää edellä esitettyä tarjousten arviointia ja sen perusteella tehtyä puitesopimusvastaanottajien valintaa perusteltuina ja kaupungin kannalta kokonaistaloudellisesti edullisena.
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika (21 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Detta beslut publicerades 24.02.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Veli-Pekka Perttinä, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 73012