Ympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteesta Hakuninmaan ja Kaarelan asuinalueiden meluongelmien ratkaisemiseksi
Lausunto
Ympäristölautakunta antoi seuraavan lausunnon.
Liikennevirasto ja Uudenmaan ELY-keskus yhteistyössä seuraa Hämeenlinnanväylän liikennemelutilannetta viiden vuoden välein tehtävillä laskennallisilla meluselvityksillä. Viimeisin meluselvitys on vuodelta 2012. Meluselvityksen perusteella Kanneltien pohjoispuolella keskiäänitaso väylän itäpuoleisilla lähimmillä kiinteistöillä on päivällä (klo 7-22) 60–70 dB ja yöllä (klo 22-7) 55–65 dB. Länsipuolella lähimmillä kiinteistöillä keskiäänitaso on 65–75 dB ja yöllä 60–70 dB. Melutasot yksittäisten kiinteistöiden osalta, jotka ovat erittäin lähellä tietä keskiäänitasot saattavat ylittää jopa 75 dB päivällä 70 dB yöllä.
Alueen keskiäänitasot ovat erityisesti lähimpien tonttien osalta korkeita. Melutasot ylittävät valtioneuvoston päätöksen (993/92) mukaiset ohjearvot päivälle 55 dB ja yölle 50 dB jopa 100–200 metrin päässä tiestä.
Hämeenlinnanväylän liikennemäärät kyseisellä osuudella olivat vuonna 2016 noin 60 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennemäärässä ei ole tapahtunut melutasoon vaikuttavia muutoksia edellisen vuoden 2012 meluselvityksen jälkeen.
Tutkimusten perusteella pitkäkestoiselle voimakkaalle melulle altistumisen tiedetään lisäävän mm. elimistön stressireaktioiden riskiä, unihäiriöitä sekä sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen selvityksen perusteella ympäristömelu on Suomessa ympäristöaltisteiden osalta toiseksi suurin tautitaakan aiheuttaja pienhiukkasten jälkeen. Terveysvaikutuksia ja -riskejä arvioitaessa on kuitenkin muistettava, että nykyiset menetelmät soveltuvat lähinnä väestötason riskinarviointiin.
Hämeenlinnanväylä on valtion hallinnoima ja siten kaupungin mahdollisuudet edistää meluntorjunnan parantamista ja rahoitusta ovat rajalliset. Helsingin kaupunki on omissa investointiohjelmissaan vuosittain varautunut maanteiden erillisten meluntorjuntahankkeiden toteutukseen omalla kustannusosuudellaan.
Ympäristötoimi on monissa eri yhteyksissä korostanut maanteiden meluntorjunnan tarpeellisuutta ja kiirehtinyt meluesteiden toteutusta. Jo vuonna 2008 ympäristölautakunta totesi lausunnossaan valtuustoaloitteesta meluntorjunnan parantamiseksi Hämeenlinnanväylällä, että Hakuninmaan ja Kaarelan asukkaat ovat joutuneet odottamaan meluesteiden rakentamista suhteettoman pitkään.
Liikenneviraston meluntorjunnan toimintasuunnitelmassa 2013–2018 on esitetty perusteltu listaus Helsingin kiireellisimmistä maanteiden meluntorjuntakohteista. Ympäristökeskuksen edustaja osallistui kohteiden priorisointiin. Hämeenlinnanväylän osuus Hakuninmaan ja Kaarelan kohdalla on Liikenneviraston Uudenmaan meluntorjuntakohteiden prioriteettilistalla ensimmäisenä. Hämeenlinnanväylän tiesuunnitelma on kuitenkin vanhentunut ja uusi tiesuunnitelma vaaditaan ennen kuin meluntorjunta voidaan suunnitella uudestaan.
Liikennevirasto on tehnyt ympäristönsuojelulain mukaiset meluselvitykset vuosina 2007 ja 2012. Uusi meluselvitys valmistuu tämän vuoden kesällä. Liikennevirasto valmistelee maanteiden osalta meluselvityksen jatkotyönä tehtävää ympäristönsuojelulain mukaista meluntorjunnan toimintasuunnitelmaa vuosille 2018–2022. Toimintasuunnitelman tulee valmiina kesällä 2018.
Ympäristölautakunta korostaa voimakkaasti meluesteiden toteuttamisen kiireellisyyttä ja tärkeyttä maanteiden meluntorjunnan toimintasuunnitelman laatimisen yhteydessä.
Lausunto on ehdotuksen mukainen.
Valtuustoaloite
Valtuutettu Ville Jalovaara ja muita valtuutettuja ovat tehneet 30.11.2016 seuraavan valtuustoaloitteen.
Joukko Helsingin Hakuninmaan ja Kaarelan asukkaita on kääntynyt kaupunginvaltuutetun puoleen alueellensa meluongelman kanssa yritettyään ensin edistää asiaa yhteydenotolla Helsingin kaupungin ympäristökeskukseen.
Hakuninmaan ja Kaarelan alueella voimakas liikenteen melu on todellinen asukkaiden hyvinvointiin ja viihtyvyyteen vaikuttava ongelma. Näiden kahden asuinalueen läpi kulkeva Hämeenlinnanväylä on yksi Helsingin vilkkaimmista liikenneväylistä. Väylän molemmilla puolilla asutus jatkuu tien laitaan asti. Väylä on nelikaistainen ja sillä on 80 km/t nopeusrajoitus. Muualla Helsingissä vastaavissa paikoissa meluongelmia on pyritty vähentämään meluvallilla tai meluaidalla.
Samoin on tarpeen selvittää millaisia terveysvaikutuksia melusta aiheutuu Kaarelan ja Hakuninmaan asukkaille varsinkin, kun alueelle on suunnitteilla merkittävää uudisrakentamista Kuninkaantammen alueelle. Kaupungin on syytä olla asiassa aloitteellinen Liikenneviraston ja Uudenmaan ELY-keskuksen suuntaan, joiden vastuulla on liikenneväylien meluntorjunta myös kaupungin alueella.
Ehdotan valtuusto-aloitteella, että Helsingin kaupunki ryhtyy yhteistyössä Liikenneviraston ja Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa toimenpiteisiin Kannelmäki-Kaivoksela tieosuuden meluongelman laajuuden ja terveysvaikutusten selvittämiseksi sekä ratkaisemiseksi meluaidan tai meluvallin avulla.
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt ympäristölautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 8.5.2017 mennessä.
Detta beslut publicerades 12.04.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
Föredragande
Mer information fås av
Jouni Ahtiainen, Vs. ympäristötarkastaja, puhelin: