Stara, Staran kaidetyöt 2017, hankintapäätös
Päätös
Toimitusjohtaja päätti valita edullisimman tarjouksen jättäneen Iskutekniikka Oy:n Staran Kaupunkitekniikan osastojen kaidetöiden urakoitsijaksi ajalle 1.4. - 30.11.2017.
Toimitusjohtaja päätti sulkea pois tarjouskilpailusta TelaSteel Oy:n jäljempänä tarkemmin esitetyin perustein, sillä edellä mainittu tarjoaja ei täyttänyt tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Samalla toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen.
Urakkakilpailun voittajan vertailuhinta on 112 614,00 euroa (AVL 8 c §). Urakan ennakoitu arvonlisäveroton arvo tarjouspyynnössä mainitut lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien on 129 506,10 euroa (AVL 8 c §).
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.
Päätöksen perustelut
Staran Kaupunkitekniikat toteuttavat pääasiassa tilaavien laitosten tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään runsaasti monen tyyppisiä aliurakoita ja hankintoja.
Kaidetyöurakka on vuosittain kilpailutettava pienimuotoinen mutta tarpeellinen aliurakka Kaupunkitekniikoille. Urakkasopimus on Staran kaikkien osastojen käytössä vaikka Kaupunkitekniikan osastot ovat urakan pääasiallinen käyttäjä ja tarjouspyynnön määrätiedot on arvioitu näiden osastojen tarpeiden mukaisesti.
Helsingin kaupungin rakentamispalvelun (Staran) kaidetöiden hankintaa koskeva kansallinen hankintailmoitus on julkaistu 7.2.2017 Hilma-ilmoituskanavassa tunnuksella 2017-003401 ja Tarjouspalvelussa tunnuksella HEL 2017-000751. Hankinnan kohteena ovat Helsingin kaupungin rakentamispalvelun, Staran, kaidetyöt. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta.
Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset tuli antaa sähköisesti Tarjouspalvelussa.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 21.2.2017 klo 12:00 mennessä. Hankintaa koskien ei esitetty lisäkysymyksiä.
Tarjoukset tuli toimittaa hankintayksikölle 2.3.2017 klo 12:00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.
Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat kolme yritystä:
Iskutekniikka Oy |
Kanerva Oy Kaide ja Kuljetus |
TelaSteel Oy |
Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella.
Alustavassa tarkastusvaiheessa todettiin Iskutekniikka Oy:n ilmoittaneen tarjouksessaan, että sitä koskee harkinnanvarainen poissulkemisperuste. Edelleen todettiin TelaSteel Oy:n ilmoittaneen tarjouksessaan, että sen taloudellinen tilanne ei ole tarjouspyynnössä edellytetyn mukaisesti Suomen asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa vähintään A+ tasoa.
Voittamassa olleelta TelaSteel Oy:ltä päätettiin tarkastaa vakuutuksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys. Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut, että se tarkastaa tilaajavastuun Luotettava kumppani -palvelusta voittamassa olevan tarjoajan kaupparekisteriotteen, rekisteröitymisiä koskevat tiedot sekä tiedot verojen ja eläkevakuutusten maksamisesta. Tarkastamisen yhteydessä todettiin, että yrityksellä on verovelkarekisteriin merkittyä verovelkaa. Tilaajavastuulain (22.12.2006/1233) mukaan tilaajalla on velvollisuus selvittää, ettei yrityksellä ole verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain (1346/1999) 20 b §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua verovelkaa voidakseen tehdä sen kanssa sopimuksen. Edelleen TelaSteel Oy:n vakavaraisuus ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia, koska se ilmoitti rating- luokituksensa olevan Suomen asiakastieto Oy:n alle A+ tasoa. Näin ollen TelaSteel Oy ei täytä tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia ja se suljetaan pois tarjouskilpailusta.
Seuraavaksi tarkastettiin hintavertailussa toiseksi sijoittuneen Iskutekniikka Oy:n tarjouksessaan ilmoittamat tiedot ja selvitykset. Hankintayksikkö tarkasti tilaajavastuu Oy:n luotettava kumppani -palvelusta ilmenneet tiedot ja totesi tarjoajan täyttävän siltä osin tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset. Hankintayksikkö pyysi tarjoajalta selvityksen harkinnanvaraisen poissulkemisperusteen käsillä olosta sekä rating alfa -todistuksen. Tarjoajaa selvityksensä mukaan ei rasita mikään harkinnanvarainen poissulkemisperuste. Hankintayksiköllä on harkintavaltaa harkinnanvaraisten poissulkemisperusteiden soveltamisessa. Huomioiden se seikka, ettei tarkemmassa selvityksessä ilmennyt Iskutekniikka Oy:tä rasittavaa harkinnanvaraista poissulkemisperustetta, hankintayksikkö on arvioinut tarjoajan täyttävän tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten valintaperusteena oli halvin hinta. Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnön mukaisesti. Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä.
Tarjouksen hintataso on viimevuotisella tasolla. Sopimuksen lopullisesti toteutuva arvo voi muuttua kauden aikana tilaavien laitosten työohjelmien valmistumisen sekä varmistuvien työmäärien ja kaidemallien mukaan. Kaupunkitekniikan rakentamisen tuki valvoo sopimuksen toteutumista ja raportoi siitä.
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla
vaan vasta, kun muutoksenhakuaika on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Osallistumishakemukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Detta beslut publicerades 14.12.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241