Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, HYKS Helsingin alueen sairaalat

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-002314
Ärendet har nyare handläggningar
§ 27
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, Kirurginen sairaala, Kasarmikatu 11-13

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Kirurgista sairaalaa osoitteessa Kasarmikatu 11-13, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma.
Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle.

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 30.6.2017

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen.

Ehdot:

Edellä mainitun korjausmääräyksen lisäksi ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 7.2.2017
- määräaikainen palotarkastus 9.9.2016
- pelastusharjoituksen 13.12.2016 raportti

Kohde on sairaala, jossa toimii päivystyspoliklinikka, vuodeosastoja ja leikkausosastoja sekä päivätoimisia osastoja ja poliklinikoita.

Rakennuksen tiedot:
- rakennusvuosi 1888
- tiilirakenteinen
- kerrosluku 4

Sairaalan tilat on suojattu automaattisella paloilmoittimella (osoitteellinen). Ympärivuorokautisilla osastoilla on paloilmoittimen näyttölaitteet.

Päivätoimiset osastot ja poliklinikat:

Pääosa sairaalassa toimivista osastoista on päivätoimisia. Poistumisturvallisuusselvityksen perusteella päivätoimisten osastojen potilaiden toimintakyky on pääosin hyvä. Evakuointitilanteessa henkilökunnan apua tarvitsevia potilaita on osastosta riippuen noin 1-11. Päivätoimisilla osastoilla henkilökunnan määrä suhteessa potilaiden määrään on korkea. Potilaita on yhteensä noin 210 ja henkilökuntaa noin 230. Osastosta riippuen potilasmäärät ovat 4-36 ja henkilökuntamäärät 2-60.

Poistumisturvallisuusselvityksessä esitettyjen poistumisaikalaskelmien perusteella suurin osa päivätoimisista osastoista saadaan evakuoitua noin 3-7 minuutin kuluessa.

Päivätoimisista osastoista poistumisturvallisuuden kannalta vaikeimpia ovat:

- Dialyysihoitokeskus ja dialyysiopetuskeskus (rakennusosa E, 1.krs). Potilaita on yhteensä noin 24, joista evakuointitilanteessa henkilökunnan apua tarvitsevia potilaita on noin 11. Henkilökuntaa on paikalla vähimmillään noin 13 (8+5). Tilat ovat yhtä palo-osastoa. Palo-osastoa ei ole osiin jaettu huoneittain. Poistumisaikalaskelmien perusteella osastojen evakuointiaika on 18-24 minuuttia.

- Anestesia- ja leikkausosasto K4 (rakennusosa K, 4.krs). Potilaita on enimmillään noin 19, joista evakuointitilanteessa henkilökunnan apua tarvitsevia potilaita on noin 15. Henkilökuntaa on paikalla noin 47. Leikkausosaston tilat ovat yhtä palo-osastoa. Palo-osastoa ei ole osiin jaettu huoneittain. Ensivaiheen evakuointi ei ole mahdollista viereiseen palo-osastoon samassa kerroksessa, vaan evakuointiin on käytettävä porrashuoneita. Poistumisaikalaskelmien perusteella osaston evakuointiaika on noin 20 minuuttia.

- Päiväkirurgia P2 (rakennusosa P, 2.krs). Potilaita on päiväaikaan noin 22, joista evakuointitilanteessa henkilökunnan apua tarvitsevia potilaita on noin 4. Henkilökuntaa on paikalla noin 22. Leikkausosaston tilat ovat yhtä palo-osastoa. Samassa palo-osastossa toimii leikkaus- ja anestesiaosasto A2. Palo-osastoa ei ole osiin jaettu huoneittain. Poistumisaikalaskelmien perusteella osaston evakuointiaika on noin viisi (5) minuuttia.

Ympärivuorokautiset yksiköt:

Sairaalassa toimivat ympärivuorokautisesti päivystyspoliklinikka ja kaksi vuodeosastoa sekä leikkausosasto.

- Päivystyspoliklinikka (rakennusosa A, 1.krs). Potilaita on päiväaikaan noin 11 ja yöaikaan noin viisi (5). Pääosa potilaista on omatoimisia. Evakuointitilanteessa henkilökunnan apua tarvitsevia potilaita on yksittäisiä. Henkilökuntaa on paikalla päiväaikaan noin yhdeksän (9) ja yöaikaan noin kolme (3). Tilat ovat yhtä palo-osastoa. Poistuminen on mahdollista suoraan ulos sekä viereiseen palo-osastoon ja porrashuoneeseen. Poistumisaikalaskelmien perusteella osaston evakuointiaika on noin kolme (3) minuuttia.

- Korvatautien vuodeosasto (rakennusosa P, 3.krs). Potilaita on noin enimmillään 24, joista evakuointitilanteessa henkilökunnan apua tarvitsevia on noin 10. Henkilökuntaa on paikalla vähimmillään yöaikana kaksi (2). Tilat jakautuvat viiteen palo-osastoon. Poistuminen palo-osastoista on mahdollista ensivaiheessa viereisiin palo-osastoihin tai porrashuoneisiin/portaikkoihin. Poistumisaikalaskelmien perusteella osaston evakuointiaika on noin kuusi (6) minuuttia. Vuodeosastolla järjestetyn pelastusharjoituksen raportin perusteella yhdessä palo-osastossa olevien potilaiden evakuoiminen henkilökunnan toimesta onnistuu päivävuoroa vastaavassa tilanteessa noin kolmessa (3) minuutissa ja yövuoroa vastaavassa tilanteessa noin kuudessa (6) minuutissa.

- Rintarauhaskirurgian osasto 8 (rakennusosa E, 3.krs). Potilaita on enimmillään noin 12 (päiväaikaan) ja yöaikaan noin seitsemän (7). Potilaat ovat pääosin omatoimisia; evakuointitilanteessa henkilökunnan apua tarvitsevia potilaita on yksittäisiä. Henkilökuntaa on paikalla päiväaikaan noin 10 ja vähimmillään yöaikana kaksi (2). Tilat jakautuvat kolmeen palo-osastoon. Poistuminen palo-osastoista on mahdollista ensivaiheessa viereisiin palo-osastoihin tai porrashuoneisiin/portaikkoihin. Poistumisaikalaskelmien perusteella osaston evakuointiaika on noin viisi (5) minuuttia.

- Leikkaus- ja anestesiaosasto A2 (rakennusosa A, 2.krs). Potilaita on päivisin noin 13 ja yöaikaan noin kuusi (6). Kaikki potilaat tarvitsevat evakuointitilanteessa henkilökunnan apua. Henkilökuntaa on paikalla päivisin 47 ja yöaikana kaksi (2). Leikkausosaston tilat ovat yhtä palo-osastoa. Samassa palo-osastossa toimii päiväkirurginen osasto P2. Poistuminen palo-osastoista on mahdollista porrashuoneisiin/ portaikkoihin. Poistumismatka viereiseen palo-osastoon samassa kerroksessa on pitkä (osaston P2 läpi rakennusosan K käytävälle). Palo-osastoa ei ole osiin jaettu huoneittain. Poistumisaikalaskelmien perusteella osaston evakuointiaika on noin 18 minuuttia.

Johtopäätökset:

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei ole riittävä seuraavien osastojen osalta:
- dialyysiosastot (rakennusosa E, 1.krs)
- anestesia- ja leikkausosasto K4
- päiväkirurginen osasto P2 sekä leikkaus- ja anestesiaosasto A2

Mainituilla osastoilla potilaiden evakuoiminen syttyneestä palo-osastosta ei pelastusviranomaisen arvion mukaan ole mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Osastot ovat kukin yhtä palo-osastoa eikä niitä ole osiin jaettu huoneittain, jolloin tulipalotilanteessa turvalliseen poistumiseen on savun leviämisen vuoksi käytettävissä mahdollisesti vain 2-3 minuuttia. Kaikilta osastoilta ei ole mahdollista evakuoida viereiseen palo-osastoon samassa kerroksessa tai poistumismatka viereiseen palo-osastoon on pitkä. Poistumisaikalaskelmien perusteella palo-osastojen evakuoimiseen henkilökunnan toimesta kuluu noin 18-20 minuuttia (palohälytyksestä).

Pelastusviranomaisen arvion mukaan tilojen suojaaminen automaattisella sammutuslaitteistolla on tehokkain keino palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamiseksi, mikäli tilojen käyttö ja toiminnan luonne jatkuvat nykyisessä muodossaan.

Myös muiden osastojen osalta riittävän poistumisturvallisuuden edellytyksenä ovat henkilökunnan toimintavalmius ja osastojen väliset avustusjärjestelyt. Osastojen välisiä avustusjärjestelyjä on harjoiteltava pelastusharjoituksissa säännöllisesti. Henkilökunnan vahvuus avustusjärjestelyissä on mitoitettava siten, että yhtä avustettavaa potilasta kohden on käytettävissä vähintään yksi henkilökunnan jäsen.

Detta beslut publicerades 14.12.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Antti Järvenpää, palotarkastaja, puhelin: 09-31030126

antti.jarvenpaa@hel.fi

Beslutsfattare

Jorma Lilja
pelastusjohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Yleiset ehdot (2017).pdf
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.