Hankintakeskus, erikoishammasteknikkopalveluiden hankinta H052-17

HEL 2017-004271
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Päätös erikoishammasteknikkopalvelujen hankinnasta

Direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtaja päätti hyväksyä erikoishammasteknikkopalvelujen hankinnassa seuraavien erikoishammasteknikoiden / yritysten tarjoukset hankinnan osioon 1:

- Alfadent Ky, Jouko Pohjonen

- Alfadent Ky, Mirja Pohjonen

- Cedras Oy

- Kotihammas Oy, Helsingin toimipiste

- Kotihammas Oy, Vantaan toimipiste

- Med Group Oy

- Takahammas Oy

- VemDent Oy

Hankinnan osioon 2 (liikkuva palvelu) palvelukokonaisuuden johtaja päätti hyväksyä seuraavien erikoishammasteknikoiden / yritysten tarjoukset:

- Cedras Oy

- Kotihammas Oy

- Med Group Oy

Lisäksi terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtaja päätti, että tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan valittujen toimittajien kanssa solmitaan erilliset sopimukset. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kolme (3) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden vuoden optiokauteen (1+1 vuotta), jonka käyttöönotosta päättää Tilaaja viimeistään 6 kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu arvo on noin 1,7 Me:tä (alv 0 %) mahdolliset optiokaudet mukaan lukien.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Päätöksen perustelut

Valtuudet

Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 23.5.2017 § 172 valtuuttanut terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta ja allekirjoittamaan hankinnasta solmittavat sopimukset.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Hankintakeskuksen hankintalakimies on tarkastanut tarjouspyyntöasiakirjat.

Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 1.6.2017 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi ja sähköisessä tarjouspyyntöjärjestelmässä Cloudiassa.

Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 20.6.2017 mennessä ja niihin vastattiin 26.6.2017. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 3.8.2017.

Määräaikaan mennessä saapui 12 tarjousta. Tarjouksensa jättivät:

- Alfadent Ky, Jouko Pohjonen

- Alfadent Ky, Mirja Pohjonen

- Cedras Oy

- Erikoishammasteknikko Anu Vakkila Oy

- Kotihammas Oy, 3 erillistä tarjousta

- Lundent Oy

- Med Group Oy

- Plusterveys Oy

- Takahammas Oy

- Vemdent Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset.

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hankintamenettelynä oli avoin menettely ja valintaperusteena halvin yhteenlaskettu osiokohtainen hinta. Valinnat tehtiin osiokohtaisesti, ja tarjoajan tuli antaa hinta jokaiseen osiossa olleeseen työhön. Osiokohtainen vertailuhinta muodostui näiden yhteenlasketusta summasta.

Hankinta oli jaettu kahteen eri osioon, osioon 1 ja 2. Osatarjoukset oli sallittu siten, että tarjoaja saattoi tarjota vain toiseen osioon tai molempiin osioihin. Tarjoajan tuli antaa hinta kaikille osioissa oleville töille, jotka oli kuvattu suun terveydenhuollon toimenpideluokituksen mukaisilla THL-koodeilla. Osatarjouksia osioiden sisällä ei hyväksytty.

Valintaperusteena oli hinnan lisäksi se, että tarjoajan tilat hyväksytään auditoinnissa. Auditoinnissa arvioidut seikat oli kerrottu tarjouspyynnön liitteenä olleessa hammaslaboratorion arviointi ja auditointi -lomakkeessa.

Valinta

Suun terveydenhuollon ja hankintapalvelujen henkilöstä koostunut työryhmä on käynyt auditoimassa kaikkien tarjoajien hammaslaboratoriot elokuussa 2017. Kaikki hammaslaboratoriot hyväksyttiin auditoinnissa pienin huomautuksin. Alfadent Ky:ltä ja Cedras Oy:ltä vaadittiin ja saatiin ns. uskottava lupaus auditoinnissa havaittujen puutteiden korjaamisesta. Puutteet tulee korjata ennen sopimuskauden alkua. Molemmat hammaslaboratoriot ovat esittäneet suun terveydenhuollon hankinnoista vastaavalle hammaslääkärille suunnitelman puutteiden korjaamiseksi ja ovat ryhtyneet toimenpiteisiin korjausten suhteen.

Suun terveydenhuolto tekee ja lähettää kaikille auditoiduille tarjoajille yhteenvedon auditoinnin tuloksista.

Suun terveydenhuollon hankinnoista vastaava hammaslääkäri ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 1.9.2017 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua ja auditoinnin tuloksia.

Valitut toimittajat käyvät ilmi tästä päätöksestä. Tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset täyttävät tarjoajat käyvät ilmi päätöksen vertailutaulukosta (liite 1). Hinnat, hintavertailu ja toimittajiksi valitut tarjoajat ovat käyvät ilmi päätöksen liitteestä 2.

Detta beslut publicerades 11.10.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834

eeva.rantala@hel.fi

Matti Aukia, hankinnoista vastaava hammaslääkäri, puhelin: 040 6720539

matti.aukia@hel.fi

Beslutsfattare

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL 7 § 2 mom
2. Sekretessbelagd: JulkL 7§ 2 mom

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.