Sosiaali-ja terveysvirasto, keskustan terveys-ja hyvinvointikeskuksen tarveselvitys

HEL 2017-004373
Ärende 4. / 181 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen tarveselvitys

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen tarveselvityksen (liite 1), jonka huoneistoala on noin 10 300 htm² ja alustava arvio hankkeen kokonaisvuokrasta 4,1 miljoonaa euroa vuodessa.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että

-Keskukseen sijoitettavista sosiaali- ja terveyspalveluista ja muualta luovuttavista tiloista päätetään sote-uudistuksen täsmentyessä ja parhaillaan valmisteltavan kaupunkistrategian mukaisesti. Luovuttavista tiloista tullaan päättämään hankesuunnitelman yhteydessä.

-Hankesuunnitelmaan sisällytetään arvio alueen muusta terveys- ja sosiaalipalvelujen tarjonnasta sekä mahdollisen perusterveydenhuollon valinnanvapauden vaikutuksista hankkeen toteutukseen ja riskeihin."

-Hankesuunnitelmaan sisällytetään hankkeen toteutusvaihtoehtojen vertailu (mm. kaupungin kiinteistöyhtiömalli, sijoittajaomistukseen toteuttaminen).

Käsittely

Projektinjohtaja Erja Erra ja johtava ylilääkäri Lars Rosengren olivat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Poistetaan esittelijän perusteluista seuraava lause (ja tehdään vastaavat korjaukset tarveselvitykseen): ”Keskukseen sijoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluja niin paljon, että voidaan luopua vähintään vastaavasta määrästä tiloja muualta" ja korvataan se seuraavalla lauseella: ”Keskukseen sijoitettavista sosiaali- ja terveyspalveluista ja muualta luovuttavista tiloista päätetään sote-uudistuksen täsmentyessä ja parhaillaan valmisteltavan kaupunkistrategian mukaisesti. Luovuttavista tiloista tullaan päättämään hankesuunnitelman yhteydessä.”

Kannattaja: Jäsen Seija Muurinen

Vastaehdotus 2:
Jäsen Seija Muurinen: Tarveselvitykseen lisätään seuraava lause: "Hankesuunnitelmaan sisällytetään arvio alueen muusta terveys- ja sosiaalipalvelujen tarjonnasta sekä mahdollisen perusterveydenhuollon valinnanvapauden vaikutuksista hankkeen toteutukseen ja riskeihin."

Kannattaja: Jäsen Katriina Juva

Vastaehdotus 3:
Jäsen Seija Muurinen: Tarveselvitykseen lisätään seuraava lause: "Hankesuunnitelmaan sisällytetään hankkeen toteutusvaihtoehtojen vertailu (mm. kaupungin kiinteistöyhtiömalli, sijoittajaomistukseen toteuttaminen)."

Kannattaja: Jäsen Katriina Juva

Vastaehdotus 4:
Jäsen Mari Rantanen: Esitän, että esittelijän perustelujen loppuun (ja tarveselvitykseen) lisätään seuraava virke: "Selvitetään laboratoriotoiminnan tilojen tarjoaminen sekä apteekille varattavat vuokrattavat tilat samasta rakennuksesta. Kun keskus on tosiasiallisesti perusdiagnostiikkaan kykenevä röntgenin ja laboratorion osalta ja keskuksesta löytyy myös tarvittavat apteekkipalvelut, on keskus kilpailukykyinen tilanteessa, jossa valinnanvapaus astuu voimaan."

Vastaehdotus 4 raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 5:
Jäsen Saku Etholen: Tarveselvitykseen lisätään seuraava kohta: "Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus tulee suunnitella siten, että Lauttasaaresta on jatkossakin saatavilla tavanomaiset ja usein tarvittavat terveys- ja sosiaalipalvelut. Myös Laakson alueen asukkaiden tulee saada vastaavat palvelut kohtuullisen matkan päästä."

Vastaehdotus 5 raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 6:
Jäsen Heidi Ahola: Ehdotan, että esittelijän perustelujen viimeisestä kappaleesta poistetaan seuraava lause (ja tehdään vastaavat korjaukset tarveselvitykseen): ”Keskukseen sijoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluja niin paljon, että voidaan luopua vähintään vastaavasta määrästä tiloja muualta" ja lisätään sen tilalle lause: ”Keskukseen sijoitettavista sosiaali- ja terveyspalveluista ja muualta luovuttavista tiloista päätetään sote-uudistuksen täsmentyessä ja parhaillaan valmisteltavan kaupunkistrategian mukaisesti ja siten, että kaupunkilaisten etäisyys palveluihin ei kasva kohtuuttomasti. Luovuttavista tiloista tullaan päättämään hankesuunnitelman yhteydessä.”

Vastaehdotus 6 raukesi kannattamattomana.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1: (puheenjohtaja Sanna Vesikansa): Poistetaan esittelijän perusteluista seuraava lause (ja tehdään vastaavat korjaukset tarveselvitykseen): ”Keskukseen sijoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluja niin paljon, että voidaan luopua vähintään vastaavasta määrästä tiloja muualta" ja korvataan se seuraavalla lauseella: ”Keskukseen sijoitettavista sosiaali- ja terveyspalveluista ja muualta luovuttavista tiloista päätetään sote-uudistuksen täsmentyessä ja parhaillaan valmisteltavan kaupunkistrategian mukaisesti. Luovuttavista tiloista tullaan päättämään hankesuunnitelman yhteydessä.”

Jaa-äänet: 0

Ei-äänet: 13
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Saku Etholen, Sami Heistaro, Katriina Juva, Esa Olavi Lehtopuro, Seija Muurinen, Mari Rantanen, Daniel Sazonov, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 13 - 0.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Seija Muurinen): Tarveselvitykseen lisätään seuraava lause: "Hankesuunnitelmaan sisällytetään arvio alueen muusta terveys- ja sosiaalipalvelujen tarjonnasta sekä mahdollisen perusterveydenhuollon valinnanvapauden vaikutuksista hankkeen toteutukseen ja riskeihin."

Jaa-äänet: 2
Tapio Bergholm, Esa Olavi Lehtopuro

Ei-äänet: 11
Heidi Ahola, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Saku Etholen, Sami Heistaro, Katriina Juva, Seija Muurinen, Mari Rantanen, Daniel Sazonov, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Seija Muurisen vastaehdotuksen äänin 11 - 2.

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Seija Muurinen): Tarveselvitykseen lisätään seuraava lause: "Hankesuunnitelmaan sisällytetään hankkeen toteutusvaihtoehtojen vertailu (mm. kaupungin kiinteistöyhtiömalli, sijoittajaomistukseen toteuttaminen)."

Jaa-äänet: 2
Tapio Bergholm, Esa Olavi Lehtopuro

Ei-äänet: 11
Heidi Ahola, Leo Bergman, Cecilia Ehrnrooth, Saku Etholen, Sami Heistaro, Katriina Juva, Seija Muurinen, Mari Rantanen, Daniel Sazonov, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Seija Muurisen vastaehdotuksen äänin 11 - 2.

Se röstningsresultatet i tabellform

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen tarveselvityksen, jonka huoneistoala noin 10 300 htm² ja alustava arvio hankkeen kokonaisvuokrasta 4,1 miljoonaa euroa vuodessa.

Stäng

Projektinjohtaja Erja Erra ja johtava ylilääkäri Lars Rosengren ovat kutsuttuina asiantuntijoina kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Keskustan alueella tarvitaan monipuoliset, tehokkaasti toimivat ja kilpailukykyiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut.

Keskustan Sähkötalon ja Autotalon väliin Kampin metroaseman sisäänkäynnin päälle sijoittuva terveys- ja hyvinvointikeskus on parhaalla mahdollisella paikalla liikenteen solmukohdassa. Terveys- ja hyvinvointikeskus on helposti saavutettavissa eri suunnista kaikilla joukkoliikennevälineillä.

Asiakkaan kannalta ison palvelukeskuksen etuna on monipuolisten palvelujen hyvä saatavuus niiden ammattilaisten toimesta, joita asiakas kulloinkin tarvitsee. Iso keskus pystyy tarjoamaan kaikkia palveluja laajennettuna palveluaikana.

Rakennuksen suunnittelussa on otettu huomioon mahdollisesti tulevat maakunta- ja sote-uudistukset. Tilat ovat monikäyttöisiä ja muuntojoustavia, ja ne mahdollistavat sekä suoran valinnan sote-keskuksen että liikelaitoksen tai molempien erilaisia toimintoja. Tilojen käyttö tarkentuu, kun maakunta-, sote- ja valinnanvapauslainsäädännöt on hyväksytty ja kun tulevan Uudenmaan maakunnan tahtotila tarkentuu. Hankkeesta neuvotellaan tulevan Uudenmaan maakunnan kanssa ennen lopullista sitoutumista hankkeeseen.

Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukseen sijoittuu terveysasematoimintaa, psykiatria- ja päihdevastaanottotyötä, nuorten- ja aikuisten sosiaalityötä sekä fysioterapiapalveluja. Tavoitteena on yhdistää yhteen pisteeseen nyt hajallaan olevia aikuisväestön palveluja.

Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksessa on käytössä uudenlainen toimintamalli ja sitä tukevat muuntojoustavat tilaratkaisut. Uudet tilat, tietotekniset järjestelmät ja toimintamallit mahdollistavat työtapojen kehittämisen vastaanottotyössä, moniammatillisessa yhteistyössä ja asiakkaan kokonaisvaltaisessa palvelussa. Uudet käyttöön otettavat tietojärjestelmät ovat keskeinen osa toimintakonseptia tilojen varauksessa, asiakkaiden ohjauksessa, ajanvarauksessa ja mobiileissa työskentelymuodoissa.

Hankkeen rakentaminen edellyttää asemakaavan muutoksen. Kohdetta ja sen mahdollisuuksia sijoittua esitettyyn paikkaan on tämän tarveselvitysvaiheen alusta lähtien tutkittu yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa. Suunnitelmassa on noudatettu kaupunkisuunnitteluviraston antamia ohjeita rakennuksen muodosta ja korkeudesta.

Toiminta sijoittuu viiteen maanpäälliseen kerrokseen. Terveys- ja hyvinvointikeskuksen sisäänkäyntikerroksessa (2. kerros) sijaitsevat yhteiset aulapalvelut, ilmoittautumisautomaatit sekä vastaanotto- ja toimenpidetiloja. 3.−6. kerrokseen sijoittuvat vastaanottohuoneet, ryhmä- ja kokoustilat, keskitetyt toimenpidetilat ja taustatyöskentelytilat. Kellarikerroksessa on pukutiloja, teknisiä tiloja ja jätehuoltotilat.

Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukseen suunnitellaan uudenlaiset monikäyttöiset vastaanotto- ja toimenpidehuoneet. Taustatyöskentelytilassa on erilaisia, myös hiljaisen työn mahdollistavia työpisteitä, joissa hoidetaan puhelinpalvelut, sähköinen asiointi ja kirjalliset työt. Taukotilat ovat taustatyöskentelytilojen yhteydessä. Henkilökunta- ja tavaraliikenne on erotettu asiakasliikenteestä. Uudet toimintamallit ja muuntojoustavat, yleispätevät tilaratkaisut mahdollistavat palvelujen kehittämisen vähäisin tilamuutoksin.

Sosiaali- ja terveysviraston käyttöön tulee huoneistoalaa noin 10 300 htm2. Kokonaisvuokra on alustavan arvion mukaan noin 4,1 miljoonaa euroa vuodessa (alv 0 %). Vuokra-arvio on laskettu 3 % korolla ja 30 vuoden poistoajalla. Lisäksi virasto varaa 4,5 miljoonaa euroa kiinteisiin sairaalalaitteisiin, irtokalusteisiin, varusteisiin, instrumentteihin sekä tietoteknisiin hankintoihin.

Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen tiloja käytetään tehokkaasti. Keskukseen sijoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluja niin paljon, että voidaan luopua vähintään vastaavasta määrästä tiloja muualta.

Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta 23.05.2017 § 168

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Arkkitehti Pirjo Sipiläinen oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Puheenjohtaja Maija Anttila pyysi asian pöydälle.

02.05.2017 Poistettiin

Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256

pirjo.sipilainen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 28.06.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 09 310 42256

pirjo.sipilainen@hel.fi

Erja Erra, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39997

erja.erra@hel.fi

Lars Rosengren, johtava ylilääkäri, puhelin: 09 310 57666

lars.rosengren@hel.fi