Sosiaali-ja terveysvirasto, keskustan terveys-ja hyvinvointikeskuksen tarveselvitys

HEL 2017-004373
Ärende 3. / 3 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelmasta

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä omalta osaltaan Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman, jonka huoneistoala on noin 9 650 htm² uudisrakennuksen osalta ja noin 1320 htm² Sähkötalon osalta. Arvio hankkeen kokonaisvuokrasta on 4,7 milj. euroa vuodessa.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukseen siirtyvien palvelujen muutokset, kuten nykyisistä tiloista luopumiset, tuodaan hankkeen edetessä poliittisesti valittujen luottamushenkilöiden päätettäväksi.

Lautakunta edellyttää, että laadukkaiden palvelujen varmistamiseksi asukkaille Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman sisältöä arvioidaan vielä jatkovalmistelussa perustuen
- sosiaali- ja terveyslautakunnan edellyttämään selvitykseen terveysasematoiminnasta ja sen kehittämisestä (kokemukset palvelukonseptista esim. Kalasatamasta, palvelujen saatavuuden haasteet, palveluverkon ajantasaisuus),
- mahdollisuuteen sijoittaa kaikki toiminnot samaan rakennukseen,
- tietoon maakunta- ja sote-uudistuksen lakipaketin hyväksymisestä tai hylkäämisestä nykyisessä eduskunnassa,
- vanhus- ja vammaisneuvostojen lausuntoon hankkeesta.

Lisäksi lautakunta antoi hankesuunnitelmasta seuraavan lausunnon:

”Hankesuunnitelma koskee Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukselle Kamppiin, Kampin metroaseman läntisen sisäänkäyntirakennuksen paikalle rakennettavaa uudisrakennusta. Keskustan alueella tarvitaan monipuoliset, tehokkaasti toimivat, kilpailukykyiset ja hyvin saavutettavat julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Hankkeen toiminnallisena tavoitteena on keskittää uuteen terveys- ja hyvinvointikeskukseen nyt hajallaan sijaitsevia sosiaali- ja terveyspalveluja. Palveluiden saavutettavuus turvataan jalkautuvia sosiaali- ja terveyspalveluita kehittämällä, sähköisen asioinnin kehittämisellä sekä toimivien liikenneyhteyksien turvaamisella.

Uudisrakennuksen palvelut kohdistetaan pääasiassa aikuisväestölle: terveysasemapalvelut, psykiatria- ja päihdetyö, nuorten ja aikuisten sosiaalityö sekä fysio- ja toimintaterapiapalvelut. Osa palveluista tarjotaan myös nuorille. Lisäksi terveys- ja hyvinvointikeskukseen sijoittuvat laboratorio ja kuvantamispalvelut.

Koska kaikkia sosiaali- ja terveystoimen tarvitsemia palveluja ei ole mahdollista sijoittaa uudisrakennukseen, sisältää hankesuunnitelma myös kaksi vaihtoehtoista ratkaisua näiden toimintojen sijoittumisesta viereiseen Sähkötaloon. Uudisrakennuksen ja Sähkötalon tilaratkaisuja ja toimintoja suunnitellaan yhdessä henkilöstön kanssa. Samalla otetaan huomioon Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksesta saadut kokemukset.

Uudisrakennus sijoittuu ydinkeskustaan, kaupunkikuvallisesti ja rakennusteknisesti poikkeuksellisen vaativaan paikkaan, nykyisen metroasemarakennuksen ja maanalaisten tilojen päälle sekä huoltopihan tilojen osalta Runeberginkadun katualueen alle. Hankkeen rakentamisen riskinä on metron, sen järjestelmien ja poistumisteiden sekä ympäröivän katualueen esteetön, turvallinen ja häiriötön käyttö, joiden toiminta tulee varmistaa koko hankkeen toteutuksen ajan. Perustusten toteuttaminen metron tilojen läpi, monista kohdin louhittuun kallioon edellyttää erityisen tarkkaa suunnittelua ja toteutusta.

Terveys- ja hyvinvointikeskuksen uudisrakennuksen sijoittuva huoneistoala on noin 9 653 htm² ja Sähkötaloon sijoittuvien toimintojen huoneistoala on noin 1320–1330 htm² vaihtoehdosta riippuen. Vaihtoehdon 1 vuokra-arvio on 4,72 milj. euroa vuodessa ja vaihtoehdon 2 vuokra-arvio 4,63 milj. euroa vuodessa. Vuokrakustannuksiin on laskettu vain terveys- ja hyvinvointikeskuksen tilat. Lisäksi rakennukseen on suunnitteilla metron tiloja Liikennelaitos liikelaitoksen omistukseen. Liiketilojen omistus tulee mahdollisesti ulkopuoliselle taholle. Sosiaali- ja terveyslautakunta korostaa, että Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen Sähkötaloon suunnitellut tilat valmistuvat ja ovat käytettävissä yhtä aikaa uudisrakennuksen valmistuessa.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa noin 3,6 milj. euroa irtaimistohankintoihin, joita ovat sairaalalaitteet, varusteet, irtokalusteet ja tietoliikenteen päätelaitteet.

Hanke on suunniteltu toteutettavan vuosina 2020–2025 osake- ja vuokrahankkeena. Jatkovalmistelussa arvioidaan myös kustannusvaikutuksia uudisrakennuksen pysymisestä kaupungin omistuksessa.

Uudisrakennuksen toteuttaminen edellyttää asemakaavan muutoksen. Hankesuunnitelman viitesuunnitelma on laadittu yhteistyössä asemakaavoituksen asiantuntijoiden kanssa. Kaavamuutosprosessi, kaavapäätös ja sen aikataulu ovat keskeinen riski hankkeen toteutumiselle.

Hankesuunnitteluvaiheessa on kuultu asiantuntijoina rakennusvalvontapalveluiden, pelastuslaitoksen, kaupunginmuseon ja Alvar Aalto -säätiön edustajia.

Lautakunta pitää tärkeänä, että huonejärjestelyjä suunniteltaessa otetaan huomioon vastaanottohuoneiden soveltuvuus erilaisten asiakasryhmien kohtaamiseen ja vuorovaikutuksen syntymiseen esimerkiksi ikkunanäkymiä avaamalla.

Lautakunta edellyttää, että hankkeen jatkovalmistelussa kiinnitetään erityistä huomiota esimerkiksi nuoriso-, vanhus- ja vammaisneuvoston, kaupungin asukkaiden ja muiden sidosryhmien osallistamiseen ja kuulemiseen."

Käsittely

Arkkitehti Pirjo Sipiläinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä Juha Jolkkonen teki esitykseen seuraavat muutokset:

Lausunnon kolmanneksi viimeinen kappale muutetaan muotoon: "Hanke on suunniteltu toteutettavan vuosina 2021–2025 osake- ja vuokrahankkeena."

Esittelijän perustelujen kolmanneksi viimeinen kappale muutetaan muotoon: "Ensimmäistä ja toisesta kohdasta päätetään sote-uudistuksen täsmentyessä kaupunkistrategian mukaisesti. Kolmannesta ja neljännestä kohdasta on tehty selvitykset, jotka ovat hankesuunnitelman liitteenä."

Asiassa tehtiin seuraava pöydällepanoehdotus:

Pöydällepanoehdotus 1:
Jäsen Matias Pajula: Pyydän asian pöydälle.

Kannattaja: jäsen Mari Rantanen

Ehdotuksen kannattamisen jälkeen keskustelu rajattiin koskemaan pöydällepanoa ja sosiaali- ja terveyslautakunta äänesti asiasta. Pöydällepanoehdotuksen hävittyä äänestyksen sosiaali- ja terveyslautakunta jatkoi keskustelua. Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Tapio Bergholm: Lausunnon viidennen kappaleen loppuun lisätään: "Sosiaali- ja terveyslautakunta korostaa, että Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen Sähkötaloon suunnitellut tilat valmistuvat ja ovat käytettävissä yhtä aikaa uudisrakennuksen valmistuessa."

Kannattaja: jäsen Karita Toijonen

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Tapio Bergholmin vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Jäsen Seija Muurinen: Päätösehdotukseen ennen viimeistä virkettä lisätään seuraavaa:
"Lautakunta edellyttää, että laadukkaiden palvelujen varmistamiseksi asukkaille Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman sisältöä arvioidaan vielä jatkovalmistelussa perustuen
- sosiaali- ja terveyslautakunnan edellyttämään selvitykseen terveysasematoiminnasta ja sen kehittämisestä (kokemukset palvelukonseptista esim. Kalasatamasta, palvelujen saatavuuden haasteet, palveluverkon ajantasaisuus),
- mahdollisuuteen sijoittaa kaikki toiminnot samaan rakennukseen,
- tietoon maakunta- ja sote-uudistuksen lakipaketin hyväksymisestä tai hylkäämisestä nykyisessä eduskunnassa,
- vanhus- ja vammaisneuvostojen lausuntoon hankkeesta."

Kannattaja: jäsen Sandra Hagman

Vastaehdotus 3:
Jäsen Sandra Hagman: Lausunnon ensimmäisen kappaleen loppuun lisätään: "Palveluiden saavutettavuus turvataan jalkautuvia sosiaali- ja terveyspalveluita kehittämällä, sähköisen asioinnin kehittämisellä sekä toimivien liikenneyhteyksien turvaamisella."

Kannattaja: jäsen Hannu Tuominen

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Sandra Hagmanin vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 4:
Sandra Hagman: Lausunnon kolmannen kappaleen loppuun lisätään lause: "Uudisrakennuksen ja Sähkötalon tilaratkaisuja ja toimintoja suunnitellaan yhdessä henkilöstön kanssa. Samalla otetaan huomioon Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksesta saadut kokemukset."

Kannattaja: jäsen Tapio Bergholm

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Sandra Hagmanin vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 5:
Jäsen Sandra Hagman: Lausunnon seitsemännen kappaleen loppuun lisätään seuraava lause: "Jatkovalmistelussa arvioidaan myös kustannusvaikutuksia uudisrakennuksen pysymisestä kaupungin omistuksessa."

Kannattaja: jäsen Heidi Ahola

Vastaehdotus 6:
Jäsen Sandra Hagman: Lausunnon ensimmäisen kappaleen loppuun lisätään:
"Samalla säilytetään tavanomaiset ja usein tarvittavat terveyspalvelut niissä kaupunginosissa, joista ei ole tarjolla nopeita vaihdottomia kulkuyhteyksiä Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukseen."

Kannattaja: jäsen Heidi Ahola

Vastaehdotus 7:
Jäsen Hannu Tuominen: Lausunnon viimeisen kappaleen jälkeen lisätään: ”Lautakunta pitää tärkeänä, että huonejärjestelyjä suunniteltaessa otetaan huomioon vastaanottohuoneiden soveltuvuus erilaisten asiakasryhmien kohtaamiseen ja vuorovaikutuksen syntymiseen esimerkiksi ikkunanäkymiä avaamalla.”

Kannattaja: jäsen Sami Heistaro

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Hannu Tuomisen vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 8:
Jäsen Ahto Apajalahti: Lisätään uusi kappale lausunnon viimeisen kappaleen jälkeen seuraavasti: "Lautakunta edellyttää, että hankkeen jatkovalmistelussa kiinnitetään erityistä huomiota esimerkiksi nuoriso-, vanhus- ja vammaisneuvoston, kaupungin asukkaiden ja muiden sidosryhmien osallistamiseen ja kuulemiseen."

Kannattaja: jäsen Matias Pajula

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Ahto Apajalahden vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 9:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisätään päätösesityksen loppuun: "Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättää, että keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukseen siirtyvien palvelujen muutokset kuten nykyisistä tiloista luopumiset tuodaan hankkeen edetessä poliittisesti valittujen luottamushenkilöiden päätettäväksi."

Kannattaja: jäsen Seija Muurinen

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen.

Asiassa äänestettiin seuraavista vastaehdotuksista:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Pöydällepanoehdotus (jäsen Matias Pajula)

Jaa-äänet: 9
Heidi Ahola, Ahto Apajalahti, Tapio Bergholm, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 4
Sami Heistaro, Seija Muurinen, Matias Pajula, Mari Rantanen

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hylkäsi jäsen Matias Pajulan pöydällepanoehdotuksen äänin 9 - 4 ja sosiaali- ja terveyslautakunta jatkoi asian käsittelyä.

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Seija Muurinen)

Jaa-äänet: 3
Ahto Apajalahti, Tapio Bergholm, Karita Toijonen

Ei-äänet: 10
Heidi Ahola, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Matias Pajula, Mari Rantanen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Seija Muurisen vastaehdotuksen äänin 10 - 3.

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 5 (jäsen Sandra Hagman)

Jaa-äänet: 5
Ahto Apajalahti, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Matias Pajula, Mari Rantanen

Ei-äänet: 8
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi jäsen Sandra Hagmanin vastaehdotuksen äänin 8 - 5.

4 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 6 (jäsen Sandra Hagman)

Jaa-äänet: 9
Ahto Apajalahti, Tapio Bergholm, Sami Heistaro, Seija Muurinen, Matias Pajula, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 3
Heidi Ahola, Cecilia Ehrnrooth, Sandra Hagman

Tyhjä: 1
Mari Rantanen

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 3 (tyhjää 1).

Sosiaali- ja terveyslautakunta antoi muutetun esityksen ja hyväksyttyjen vastaehdotusten mukaisesti muutetun lausunnon asiasta.

Se röstningsresultatet i tabellform

Äänestys 1

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Pyydän asian pöydälle.

Medlem Fullmäktigegrupp
Ahola, Heidi Ej fullmäktigegrupp
Apajalahti, Ahto Ej fullmäktigegrupp
Bergholm, Tapio Ej fullmäktigegrupp
Ehrnrooth, Cecilia Ej fullmäktigegrupp
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Toijonen, Karita Ej fullmäktigegrupp
Tuominen, Hannu Ej fullmäktigegrupp
Tuure, Tuomas Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rantanen, Mari Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 8 1 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 1 0 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 0 2 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 1 0 0

Äänestys 2

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Vastaehdotus, Muurinen Seija Kohtaan (1) ennen viimeistä virkettä: Lautakunta edellyttää, että laadukkaiden palvelujen varmistamiseksi asukkaille, keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman sisältöä arvioidaan vielä jatkovalmistelussa perustuen: - sosiaali- ja terveyslautakunnan edellyttämään selvitykseen terveysasematoiminnasta ja sen kehittämisestä (kokemukset palvelukonseptista esim. Kalasatamasta, palvelujen saatavuuden haasteet, palveluverkon ajantasaisuus), - mahdollisuuteen sijoittaa kaikki toiminnot samaan rakennukseen, - tietoon maakunta-sote -uudistuksen lakipaketin hyväksymisestä tai hylkäämisestä nykyisessä eduskunnassa, - vanhus- ja vammaisneuvostojen lausuntoon hankkeesta.

Medlem Fullmäktigegrupp
Apajalahti, Ahto Ej fullmäktigegrupp
Bergholm, Tapio Ej fullmäktigegrupp
Toijonen, Karita Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Ahola, Heidi Ej fullmäktigegrupp
Ehrnrooth, Cecilia Ej fullmäktigegrupp
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rantanen, Mari Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Tuominen, Hannu Ej fullmäktigegrupp
Tuure, Tuomas Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 3 6 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 0 2 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 1 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 0 1 0 0

Äänestys 3

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Kappaleen 8 loppuun seuraava lause (tässä isoin kirjaimin): Hanke on suunniteltu toteutettavan vuosina 2020–2023 osake- ja vuokrahankkeena. JATKOVALMISTELUSSA ARVIOIDAAN MYÖS KUSTANNUSVAIKUTUKSIA UUDISRAKENNUKSEN PYSYMISESTÄ KAUPUNGIN OMISTUKSESSA.

Medlem Fullmäktigegrupp
Apajalahti, Ahto Ej fullmäktigegrupp
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Rantanen, Mari Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Ahola, Heidi Ej fullmäktigegrupp
Bergholm, Tapio Ej fullmäktigegrupp
Ehrnrooth, Cecilia Ej fullmäktigegrupp
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Toijonen, Karita Ej fullmäktigegrupp
Tuominen, Hannu Ej fullmäktigegrupp
Tuure, Tuomas Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 2 7 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 2 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 1 0 0 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 0 1 0 0

Äänestys 4

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Kappaleen 2 loppuun lisätään: "Samalla säilytetää tavanomaiset ja usein tarvittavat terveyspalvelut niissä kaupunginosissa, joista ei ole tarjolla nopeita vaihdottomia kulkuyhteyksiä Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukseen."

Medlem Fullmäktigegrupp
Apajalahti, Ahto Ej fullmäktigegrupp
Bergholm, Tapio Ej fullmäktigegrupp
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Toijonen, Karita Ej fullmäktigegrupp
Tuominen, Hannu Ej fullmäktigegrupp
Tuure, Tuomas Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Ahola, Heidi Ej fullmäktigegrupp
Ehrnrooth, Cecilia Ej fullmäktigegrupp
Hagman, Sandra Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Rantanen, Mari Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 7 2 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 2 0 0 0
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 0 1 0
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 0 1 0 0
Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä omalta osaltaan Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen hankesuunnitelman, jonka huoneistoala on noin 9 650 htm² uudisrakennuksen osalta ja noin 1320 htm² Sähkötalon osalta. Arvio hankkeen kokonaisvuokrasta on 4,7 milj. euroa vuodessa. Lisäksi lautakunta antaa hankesuunnitelmasta seuraavan lausunnon:

”Hankesuunnitelma koskee keskustan terveys- ja hyvinvointikeskukselle Kamppiin, Kampin metroaseman läntisen sisäänkäyntirakennuksen paikalle rakennettavaa uudisrakennusta. Keskustan alueella tarvitaan monipuoliset, tehokkaasti toimivat, kilpailukykyiset ja hyvin saavutettavat julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Hankkeen toiminnallisena tavoitteena on keskittää uuteen terveys- ja hyvinvointikeskukseen nyt hajallaan sijaitsevia sosiaali- ja terveyspalveluja.

Uudisrakennuksen palvelut kohdistetaan pääasiassa aikuisväestölle: terveysasemapalvelut, psykiatria- ja päihdetyö, nuorten ja aikuisten sosiaalityö sekä fysio- ja toimintaterapiapalvelut. Osa palveluista tarjotaan myös nuorille. Lisäksi terveys- ja hyvinvointikeskukseen sijoittuvat laboratorio ja kuvantamispalvelut.

Koska kaikkia sosiaali- ja terveystoimen tarvitsemia palveluja ei ole mahdollista sijoittaa uudisrakennukseen, sisältää hankesuunnitelma myös kaksi vaihtoehtoista ratkaisua näiden toimintojen sijoittumisesta viereiseen Sähkötaloon.

Uudisrakennus sijoittuu ydinkeskustaan, kaupunkikuvallisesti ja rakennusteknisesti poikkeuksellisen vaativaan paikkaan, nykyisen metroasemarakennuksen ja maanalaisten tilojen päälle sekä huoltopihan tilojen osalta Runeberginkadun katualueen alle. Hankkeen rakentamisen riskinä on metron, sen järjestelmien ja poistumisteiden sekä ympäröivän katualueen esteetön, turvallinen ja häiriötön käyttö, joiden toiminta tulee varmistaa koko hankkeen toteutuksen ajan. Perustusten toteuttaminen metron tilojen läpi, monista kohdin louhittuun kallioon edellyttää erityisen tarkkaa suunnittelua ja toteutusta.

Terveys- ja hyvinvointikeskuksen uudisrakennuksen sijoittuva huoneistoala on noin 9 653 htm² ja Sähkötaloon sijoittuvien toimintojen huoneistoala on noin 1320 – 1330 htm² vaihtoehdosta riippuen. Vaihtoehdon 1 vuokra-arvio on 4,72 milj. euroa vuodessa ja vaihtoehdon 2 vuokra-arvio 4,63 milj. euroa vuodessa. Vuokrakustannuksiin on laskettu vain terveys- ja hyvinvointikeskuksen tilat. Lisäksi rakennukseen on suunnitteilla metron tiloja Liikennelaitos liikelaitoksen omistukseen. Liiketilojen omistus tulee mahdollisesti ulkopuoliselle taholle.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa noin 3,6 milj. euroa irtaimistohankintoihin, joita ovat sairaalalaitteet, varusteet, irtokalusteet ja tietoliikenteen päätelaitteet.

Hanke on suunniteltu toteutettavan vuosina 2020–2023 osake- ja vuokrahankkeena.

Uudisrakennuksen toteuttaminen edellyttää asemakaavan muutoksen. Hankesuunnitelman viitesuunnitelma on laadittu yhteistyössä asemakaavoituksen asiantuntijoiden kanssa. Kaavamuutosprosessi, kaavapäätös ja sen aikataulu ovat keskeinen riski hankkeen toteutumiselle.

Hankesuunnitteluvaiheessa on kuultu asiantuntijoina rakennusvalvontapalveluiden, pelastuslaitoksen, kaupunginmuseon ja Alvar Aalto -säätiön edustajia.

Stäng

Arkkitehti Pirjo Sipiläinen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hanke perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan 7.10.2014, § 347 päättämään palveluverkkosuunnitelmaan 2030, sen perustella laadittuun ja 22.5.2017 päivättyyn tarveselvitykseen sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan 20.6.2017, § 181 tekemään tarvepäätökseen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi 20.6.2017 Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen tarveselvityksen, jonka huoneistoala tarveselvitysvaiheessa oli noin 10 300 htm² ja alustava arvio hankkeen kokonaisvuokrasta 4,1 milj. euroa vuodessa. Rakennus on kaupunkikuvallisten reunaehtojen takia tarkemman suunnittelun myötä pienentynyt. Arvio kustannuksista ja kokonaisvuokrasta on kasvanut suunnitelmien tarkentumisen ja rakennuskustannusten nousun takia. Uudessa vuokra-arviossa on mukana myös Sähkötalon tilat sekä hankesuunnitteluvaiheessa lisätyt laboratorion ja kuvantamisen tilat.

Sosiaali- ja terveyslautakunta edellytti tarveselvityksen hyväksymisen yhteydessä, että hankesuunnitteluvaiheessa tehdään seuraavat selvitykset:

  • Keskukseen sijoitettavista sosiaali- ja terveyspalveluista ja muualta luovuttavista tiloista päätetään sote-uudistuksen täsmentyessä ja parhaillaan valmisteltavan kaupunkistrategian mukaisesti.
  • Luovuttavista tiloista tullaan päättämään hankesuunnitelman yhteydessä.
  • Hankesuunnitelmaan sisällytetään arvio alueen muusta terveys- ja sosiaalipalvelujen tarjonnasta sekä mahdollisen perusterveydenhuollon valinnanvapauden vaikutuksista hankkeen toteutukseen ja riskeihin.
  • Hankesuunnitelmaan sisällytetään hankkeen toteutusvaihtoehtojen vertailu (mm. kaupungin kiinteistöyhtiömalli, sijoittajaomistukseen toteuttaminen).

Ensimmäinen ja toinen kohta ovat vielä auki sote-uudistuksen aikataulun muuttumisen takia. Kolmannesta ja neljännestä kohdasta on tehty selvitykset, jotka ovat hankesuunnitelman liitteenä.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lisäksi hankesuunnitelmasta pyydetään lausunnot Helsingin Liikennelaitos liikelaitokselta (HKL), jonka metron liikenne- ja muita tiloja sisältyy hankesuunnitelmaan, sekä Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Sähkötalolta, jonka tiloja on suunniteltu osittain käytettäväksi terveys- ja hyvinvointikeskuksen toimintaan. Lisäksi hankesuunnitelmasta pyydetään elinkeinopoliittinen lausunto.

Hankesuunnitelma voidaan viedä päätettäväksi ehdolla, että elinkeinopoliittinen lausunto on myönteinen ja että Liikennelaitos liikelaitos ja Kiinteistöosakeyhtiö Sähkötalo antavat puoltavan lausunnon.

Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta 18.12.2018 § 346

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Arkkitehti Pirjo Sipiläinen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Sami Heistaron ehdotuksesta.

20.06.2017 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

02.05.2017 Poistettiin

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256

pirjo.sipilainen@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 23.05.2017 § 168

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Arkkitehti Pirjo Sipiläinen oli kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Puheenjohtaja Maija Anttila pyysi asian pöydälle.

02.05.2017 Poistettiin

Esittelijä
va. virastopäällikkö
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 310 42256

pirjo.sipilainen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 23.01.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Pirjo Sipiläinen, arkkitehti, puhelin: 09 310 42256

pirjo.sipilainen@hel.fi