Sosiaali- ja terveystoimialan hankintavaltuuksien päivittäminen
Hankintoihin liittyvän toimivallan siirtäminen sosiaali- ja terveystoimialalla
Päätös
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti siirtää hankintojen toimivaltaa liitteessä esitetyllä tavalla sosiaali- ja terveystoimialalla 1.6.2017 alkaen 31.5.2018 saakka.
Samalla kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti, että liitteessä mainitut viranhaltijat voivat tehdä toimialan hankintoja siirretyn toimivallan mukaisesti ennen 1.6.2017.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginvaltuuston hyväksymän (22.6.2016 § 196) hallintosäännön mukaan toimialalautakunnan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 2 momentti 3 kohta).
Päättäessään hallintosäännöstä päätti kaupunginvaltuusto myös, että kaupunginhallituksen johtamisen jaosto voi tehdä hallintosäännön toimeenpanoon liittyviä muiden toimielinten kuin kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluvia päätöksiä ennen hallintosäännön voimaantuloa. Toimialalautakunnat aloittavat työnsä 1.6.2017 jälkeen, josta syystä päätös tuodaan kaupunginhallituksen johtamisen jaoston käsiteltäväksi.
Esitetyt hankintavaltuudet perustuvat sosiaali- ja terveysviraston hankintavaltuuksiin. Esityksessä on huomioitu toimialan palvelukokonaisuuksien organisaatioissa tapahtuneet vähäiset muutokset sekä toimialan hallinnon uudistus.
Esitettyjen hankintavaltuuksien lukumäärässä on huomioitu toimialan laajuus ja monipuolisuus sekä viranhaltijakohtaisten hankintavaltuuksien suuruudessa kunkin viranhaltijan vastuualue.
Esitys hankintavaltuuksista on valmisteltu sosiaali- ja terveystoimialan toiminnan tarpeiden lähtökohdista. Valmistelussa on huomioitu valtuuksien yhtenäisyys kaupungin organisaation muiden toimialojen ja keskushallinnon hankintavaltuuksiin nähden.
Hankintavaltuuksien määrittelyssä on selvitetty lähivuosien toteutuneita hankintoja ja verrattu niitä tulevan organisaation eri tasoihin. Valtuudet on määritetty tasolle, jolla operatiivinen toiminta on sujuvaa mutta jolla valtuudet eivät riskienhallinnan näkökulmasta nouse korkeammiksi kuin on tarkoituksenmukaista. Toimintojen erilaisuuden takia saman organisaatiotason valtuudet vaihtelevat palvelukokonaisuuksittain.
Liitteessä esitetyt hankintavaltuudet ovat ilman arvonlisäveroa (alv 0 %).
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto 15.05.2017 § 80
Päätös
Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Johtamisen jaosto päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Veronika Honkasalon ehdotuksesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Hannu-Pekka Polttila, hankintapäällikkö, puhelin: 310 71612
Jorma Lamminmäki, hankintajohtaja, puhelin: 310 31500
Detta beslut publicerades 07.06.2017
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Hannu-Pekka Polttila, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 71612
Jorma Lamminmäki, hankintajohtaja, puhelin: 09 310 31500