Hankinta, ympäristölaboratorioanalyysit, puitesopimuskilpailutus

HEL 2017-005593
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 272 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Ympäristölaboratorioanalyysien hankinnan puitesopimus

Kiinteistölautakunta

Päätös

A

Kiinteistölautakunta päätti hyväksyä ALS Finland Oy:n (osa-alueet A-C), Eurofins Environment Testing Finland Oy:n (osa-alueet A-D), Metropolilab Oy:n (osa-alueet A-D), Novalab Oy:n (osa-alueet A-C) ja SGS Inspection Services Oy:n (osa-alueet A-D) ympäristölaboratorioanalyyseistä antamat tarjoukset.

Kiinteistölautakunta päätti sulkea Eurofins Umwelt Ost GmbH Niederlassung Freiber:n tarjouksen tarjouskilpailun ulkopuolelle, koska yritys ei täyttänyt tarjoajalta edellytettyjä soveltuvuusvaatimuksia.

B

Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tonttiosaston tekemään kaksivuotiset puitesopimukset ympäristölaboratorioanalyysien hankinnasta sekä tarvittaessa jatkamaan puitesopimuksia yhdellä optiovuodella varsinaisen sopimuskauden jälkeen seuraavien palveluntuottajien kanssa:

Osa-alue A (Maanäytteet sekä kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus): ALS Finland Oy, Novalab Oy ja SGS Inspection Services Oy.

Osa-alue B (Sedimenttinäytteet): ALS Finland Oy, SGS Inspection Services Oy ja Novalab Oy.

Osa-alue C (Vesinäytteet): ALS Finland Oy, SGS Inspection Services Oy ja Novalab Oy.

Osa-alue D (Ilmanäytteet): Metropolilab Oy, SGS Inspection Services Oy ja Eurofins Environment Testing Finland Oy.

Samalla kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tonttiosaston tilaamaan em. palveluntuottajilta ympäristölaboratorioanalyysipalveluja tarjouspyynnössä selostetuin valintaperustein sopimuskauden aikana yhteensä enintään 1 500 000 euron arvonlisäverottomasta arvosta.

Tilaajan uudelleenorganisoitumistilanteessa sopimus vastuineen ja velvoitteineen siirtyy automaattisesti tilaajan toimintoja jatkavalle organisaatiolle.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kiinteistövirastolla on vuosittain lukuisia pilaantuneiden maiden sekä sedimenttien tutkimus- ja kunnostuskohteita sekä vesitarkkailuja. Toimintaan liittyy olennaisena osana maa-, ilma-, sedimentti-, vesi- ja purkumateriaalinäytteiden analysointi. Vuosina 2014 - 2016 kiinteistöviraston tonttiosasto käytti haitta-aineanalyysipalveluihin yhteensä noin 1 300 000 euroa (alv. 0 %).

Puitesopimusjärjestelyllä laboratorioiden kanssa saadaan merkittäviä kustannussäästöjä ja lisätään töiden sujuvaa kustannustehokasta suorittamista, koska vältytään aikaa viepiltä hankekohtaisilta
kilpailutuksilta. Kunnostustöiden yhteydessä tehtävät analyysit ovat usein kiireellisiä, koska saaduista tuloksista riippuu mm. materiaalin sijoituspaikka ja kaivutaso. Lisäksi rakentamisen yhteydessä havaittu
yllättävä pilaantuminen vaatii nopeaa analysointia, jotta rakennustöitä voidaan jatkaa mahdollisimman nopeasti.

Tekemällä hankintasopimus kolmen laboratorion kanssa osa-alueittain varmistetaan tulosten toimitusvarmuus huomioiden erilaiset analyysit, analyysiajat, mahdolliset hetkelliset analyysilaiterikot sekä haitta-aineiden tarvittavat määritysrajat. Tarjouskyselyssä olleet osa-alueet ovat seuraavat:

Osa-alue A: Maanäytteet sekä kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus

Osa-alue B: Sedimenttinäytteet

Osa-alue C: Vesinäytteet

Osa-alue D: Ilmanäytteet.

Stara julkaisi hankintailmoituksen avoimena tarjousmenettelynä sähköisessä Tarjouspalvelu.fi -kilpailutusportaalissa 23.3.2017. Hankinta on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Tarjouskilpailu on järjestetty yhteistyössä Staran, rakennusviraston katu- ja puisto-osaston sekä kiinteistöviraston tonttiosaston kanssa, ja kukin hallintokunta tekee hankinnasta omat päätökset.

Tarjouspyyntöön vastasi määräaikaan 26.4.2017 mennessä yhteensä kuusi (6) tarjoajaa: ALS Finland Oy, Eurofins Environment Testing Finland Oy, Eurofins Umwelt Ost GmbH Niederlassung Freiber, Metropolilab Oy, Novalab Oy ja SGS Inspection Services Oy.

Saapuneista tarjouksista Eurofins Umwelt Ost GmbH Niederlassung Freiber:n tarjous ei täytä tarjoajan soveltuvuusvaatimuksia. Tarjoaja ei ole esittänyt pyydettyjä tilaajavastuuvelvoitteita, vakavaraisuusvaatimuksia, selvitystä laadunvarmistuksesta ja akkreditoinneista, menetelmäkuvauksia, tietoja vertailukoeosallistumisista, selvitystä 48 h analyysien suorittamiseen kykenemisestä sekä selvitystä vastuuvakuutuksesta. Muut saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjouspyynnön mukaan tilaaja solmii puitesopimukset osa-alueittain kolmen (3) vertailuhinnaltaan edullisimman tarjouksen jättäneen tarjoajan kanssa, jollei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjoajia ole vähemmän. Tilaaja on määrittänyt tarjouspyyntöön vertailuhinnan laskuperusteen, joka perustuu niiden analyysien laatuun ja määrään, joiden analyysipalveluja tilaaja arvioi eniten käyttävänsä sopimuskauden aikana. Tarjousten vertailuhinnat osa-alueittain (alv. 0 %) ovat seuraavat:

Osa-alue A (Maanäytteet sekä kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus):

1. ALS Finland Oy: 128 276,02 euroa
2. Novalab Oy: 130 160,00 euroa
3. SGS Inspection Services Oy: 149 315,00 euroa
4. Metropolilab Oy: 175 265,25 euroa
5. Eurofins Environment Testing Finland Oy: 185 492,00 euroa.

Osa-alue B (Sedimenttinäytteet):

1. ALS Finland Oy: 126 148,90 euroa
2. SGS Inspection Services Oy: 136 960,00 euroa
3. Novalab Oy: 141 625,00 euroa
4. Metropolilab Oy: 186 775,00 euroa
5. Eurofins Environment Testing Finland Oy: 190 586,60 euroa.

Osa-alue C (Vesinäytteet):

1. ALS Finland Oy: 103 548,25 euroa
2. SGS Inspection Services Oy: 115 253,00 euroa
3. Novalab Oy: 122 630,00 euroa
4. Metropolilab Oy: 133 732,50 euroa
5. Eurofins Environment Testing Finland Oy: 143 980,00 euroa.

Osa-alue D (Ilmanäytteet):

1. Metropolilab Oy: 14 240,00 euroa
2. SGS Inspection Services Oy: 24 200,00 euroa
3. Eurofins Environment Testing Finland Oy: 28 880,00 euroa.

Käytettävä laboratorio valitaan puitesopimuslaboratorioista kohde- ja osa-aluekohtaisesti (A-D). Valinnassa otetaan huomioon puitesopimuksen mukaiset yksikköhinnat, kohdekohtaisesti ennakkoon tilaajan arvioimat analyysit ja analyysimäärät sekä näytteiden lähetyskulut, tarvittava tulosten toimitusaika, laboratorion käytössä olevat analyysimenetelmät sekä laboratorion kapasiteetti. Yksittäistä kohdekohtaista toimeksiantoa tarjotaan ensisijaisesti laboratoriolle, jonka kohdekohtainen arvioitu vertailuhinta on edullisin osa-alueittain. Valitun toiminnanharjoittajan kanssa määritetään näytteiden ja tulosten toimitustapa, näytteistä tehtävät analyysit ja käytettävät analyysimenetelmät sekä aikataulut. Jos valitun toiminnanharjoittajan kanssa ei kuvatussa prosessissa päästä ratkaisuun tai toiminnanharjoittaja ei hetkellisesti kapasiteetin puitteissa pysty vastaanottamaan toimeksiantoa, tarjotaan toimeksiantoa kohdekohtaiselta vertailuhinnaltaan seuraavaksi edullisimmalle laboratoriolle.

Stara ja kiinteistöviraston tonttiosasto ovat yhteistyössä tarkastaneet kaikkien tarjoajien sekä heidän alihankkijoidensa velvoitteet ja todistukset, jotka on vaadittu tarkastettaviksi Helsingin kaupunkikonsernin hankintojen ohjeessa. Kaikki velvoitteet ja todistukset olivat hyväksyttäviä.

Palveluntuottajien ja yritysten vastuuhenkilöiden rikosrekisteriotteet tarkastetaan ennen sopimuksien allekirjoitusta.

Helsingin kaupunki uudistaa 1.6.2017 johtamisjärjestelmäänsä sekä organisaatiotaan. Uudistuksessa nykyisestä virastorakenteesta luovutaan ja virastoja yhdistetään laajemmiksi toimialoiksi. Tämä hankintakokonaisuus tulee kaupunkiympäristön toimialan sekä Staran käyttöön.

Kaupunkiympäristön toimialaan tullaan yhdistämään kaupungin uudessa johtamisjärjestelmässä kaupungin nykyisestä organisaatiosta kaupunkisuunnitteluvirasto, rakennusvirasto, kiinteistövirasto, rakennusvalvontavirasto, asuntotuotantotoimisto, ympäristökeskus, Helsingin tukkutori, pelastuslaitos ja HKL-liikelaitos.

Tilaajan uudelleenorganisoitumistilanteessa sopimus vastuineen ja velvoitteineen siirtyy automaattisesti tilaajan toimintoja jatkavalle organisaatiolle.

Stäng

Detta beslut publicerades 26.05.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin kiinteistölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

osastopäällikkö
Sami Haapanen

Mer information fås av

Satu Järvinen, johtava ympäristöasiantuntija, puhelin: 09 310 39225

satu.jarvinen@hel.fi

Bilagor

1. Hintavertailu
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.