Kunnan asukkaan aloite Kalasataman liikennejärjestelyistä

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-007310
Ärendet har nyare handläggningar
§ 7

Kunnan asukkaan aloite Kalasataman liikennejärjestelyistä

Biträdande borgmästaren

Päätös

Kaupunkiympäristön apulaispormestari antoi kunnan asukkaan aloitteeseen seuraavan vastauksen:

Kunnan asukkaan aloitteessa esitetään, että Kalasatamaan ei asennettaisi kalliita raiteita, vaan liikenne hoidettaisiin sähkökäyttöisillä pienbusseilla. Aloitteessa nähdään mm., että alueen väestörakenne tulee edellyttämään syöttöliikenteen hoitamista pienliikenteellä.

Kaupunkiympäristön toimialan liikenne- ja katusuunnittelupalvelun aloitteesta antamassa lausunnossa todetaan, että Kalasataman joukkoliikennejärjestelmän tärkeimmät tavoitteet ovat Kalasataman yhdistäminen kiinteästi ja tiiviisti ympäröiviin kaupunginosiin kantakaupungin osana sekä koko Kalasataman alueen ja sen palveluiden tuominen helposti saavutettavaksi osaksi seudullista joukkoliikenneverkkoa. Joukkoliikenteestä on tarkoitus tehdä aidosti kilpailukykyinen kulkumuoto Kalasataman alueen asukkaille, alueen työntekijöille ja alueella asioijille.

Joukkoliikennejärjestelmä rakentaa yhteyksiä eri alueiden välille: metro tuo ihmisiä suoraan alueen keskelle, kadulla kulkevat raitiotiet ja bussireitit sitovat Kalasataman alueen reunat sen keskukseen ja ympäröiviin alueisiin: Hakaniemeen, Kallioon, Vallilaan ja Arabianrantaan. Raitiotiet koetaan perinteisesti Helsingin kantakaupunkia määrittäväksi tekijäksi. Raitioteihin ollaan varauduttu jo alueen osayleiskaavassa ja sen jälkeen laadituissa asemakaavoissa. Nyt laaditaan yleissuunnitelmaa raitiotiestä, joka kulkisi Kalasatamasta Vallilanlaakson kautta Pasilaan.

Kalasataman kautta tulee kulkemaan useita runkolinjoja (niin raiteilla kuin kumipyörillä), jotka yhdistävät Kalasataman seudun muihin joukkoliikenneverkon solmukohtiin, tärkeimpinä Helsingin päärautatieasema ja Pasilan asema.

Metro ja bussirunkolinjat kulkevat Kalasataman keskuksen kautta. Koska Kalasataman alue ulottuu puolentoista kilometrin päähän keskuksesta eri suuntiin, ei yhteyksiä voida tarjota ainoastaan vaihdollisina Kalasataman keskuksen kautta. Joukkoliikennereittejä on tarkoituksenmukaista toteuttaa siten, että ne tarjoavat samanaikaisesti yhteyksiä alueen sisällä ja paikalliseen keskukseen, liityntäyhteyksiä runkolinjoille sekä myös yhteyksiä suoraan Kalasatamaa ympäröiville alueille. Samalle ne tuovat koko Kalasataman alueen paremmin saavutettavaksi.

Toteuttamalla Kalasataman läpi kulkeva joukkoliikenneyhteys raitiotienä, mahdollistetaan saman linjan jatkaminen etelässä Kruunusillat-hankkeessa toteutettavaa raitiotiesiltaa pitkin Hakaniemeen ja edelleen keskustaan ja pohjoisessa Kumpulan kampuksen vierestä Vallilanlaakson kautta Pasilaan. Näitä yhteyksiä ei olisi mahdollista toteuttaa bussiliikenteenä.

Kalasatamaan rakentuva tiivis asutus, suuri työpaikkamäärä ja palvelukeskittymä sekä raitiotien tuoma uusi joukkoliikenneyhteys Pasilan ja Kumpulan kampusalueen välille nostavat linjan kysyntäennusteen tasolle, jossa raitiotie on kustannustehokkain joukkoliikenneratkaisu suuren kapasiteettinsa ansiosta. Raitiotie toteutetaan esteettömänä.

Normaaleja raitio- ja bussilinjoja voidaan Kalasatamankin alueella täydentää lähibussiliikenteellä, jotka voivat reittiensä, aikataulujensa ja palvelunsa puolesta huomioida paremmin ikäihmisten ja liikuntarajoitteisten asukkaiden kulkutarpeita. Lähibussiliikenteessä käytettävät pikkubussit voivat myös jatkossa olla sähkökäyttöisiä. Joukkoliikenteen palveluista vastaa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL).

Kaupunkiympäristölautakunta esitti 6.2.2018 (51 §) kaupunginhallitukselle Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelman hyväksymistä. Kaupunginvaltuusto hyväksynee suunnitelman syksyyn mennessä. Yleissuunnitelmassa kuvataan Kalasataman raitioteiden suunnitellut linjaukset ja perustettavat raitiolinjat sekä niiden vaikutukset ja kustannusarviot. Kalasataman alueen väestöennusteen mukaan alueella on 2040 vähintään 25 000 asukasta ja 10 000 uutta työpaikkaa. Matkustajamäärät kasvavat alueen rakentuessa ja Kruunusillat-yhteyden auetessa, ja ne edellyttävät tehokasta liikennejärjestelmää.

Detta beslut publicerades 23.04.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Mer information fås av

Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi

Beslutsfattare

Anni Sinnemäki
apulaispormestari