Närvaro och yttranderätt vid sammanträden för svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning
Beslut
Sektorchefen beslutade att närvaro- och yttranderätt vid sammanträdena för svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning har följande personer som är anställda inom sektorn för fostran och utbildning och, ifall dessa är förhindrade, deras vikarier eller de som handhar deras uppgifter:
- | chefen för småbarnpedagogiken |
- | chefen för grundläggande utbildning |
- | chefen för fria bildningen och gymnasieutbildningen |
- | chefen för sakkunnig- och kontorstjänsterna |
- | sektorchefen |
- | förvaltningsdirektören (toimialan hallintojohtaja) |
- | chefen för lokaltjänsten (tilapalvelupäällikkö) |
- | informationschefen (viestintäpäällikkö) |
- | informatören |
På initiativ av föredraganden kan sektionen också höra sakkunniga i enskilda ärenden. Sakkunniga har närvaro- och yttranderätt endast under sitt eget hörande.
Beslutsmotivering
Enligt kapitel 29, § 7 i förvaltningsstadgan har föredragandena och dessutom borgmästaren, en av stadsstyrelsen förordnad företrädare, kanslichefen och biträdande borgmästaren för den aktuella sektorn närvaro- och yttranderätt sammanträdena för andra organ än stadsfullmäktige, stadsstyrelsen och dess sektioner samt revisionsnämnden. Besluten om övriga personers närvaro- och yttranderätt fattas i fråga om sektornämnderna och dessas sektioner av sektorchefen.
Enligt § 101 i kommunallagen andra organs än fullmäktiges sammanträden offentliga endast om organet så beslutar och det vid sammanträdet inte behandlas ärenden eller handlingar som är sekretessbelagda enligt lag. Det betyder att någon publik eller andra utomstående inte får närvara vid sammanträdena.
För att sammanträdena ska löpa smidigt och besluten fattas korrekt är det ändamålsenligt att vissa anställda inom sektoradministrationen är närvarande vid svenska sektionens sammanträden.
Detta beslut publicerades 08.12.2024
Anvisningar om hur man begär omprövning
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
- det beslut som begäran om omprövning gäller
- hurdan omprövning som begärs
- på vilka grunder omprövning begärs
- vem som begär omprövning
- på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
- kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor
Mer information fås av
Ann Holm-Dellringer, översättare-informatör, telefon: 09 310 86221