Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta laiksi maantielain muuttamisesta
Päätös
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Sanna Vesikansan ehdotuksesta.
Kaupunginhallitus päättää antaa liikenne- ja viestintäministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta laiksi maantielain muuttamisesta seuraavan lausunnon:
Yleiset huomiot esityksestä
Maanteiden parantamishankkeiden yhteydessä syntyviä kustannuksia rahoitetaan yhä enemmän kaupunkien verorahoista, vaikka valtio kerää kaikki tieliikenteen erityisverot. Tämä kehitys on ollut jo pitkään väärän suuntaista. Uudistuksessa tulisi määrätä entistä tarkemmin ja oikeudenmukaisemmin maanteiden tienpidon kokonaisuuden kustannusjaosta.
Valtion osallistuminen ns. kaupungin maankäytöstä johtuvien hankkeiden kustannuksiin on jatkossakin erittäin perusteltua. Uuden maankäytön keskittäminen yhdyskuntarakenteen kannalta tiiviisti ja keskeisten liikenneyhteyksien varteen on kestävän yhdyskuntarakenteen kehittämisen johtava periaate, johon valtiokin on useissa strategioissaan sitoutunut.
Huomiot lain 1 lukuun Yleiset säännökset
Tiivis yhteistyö tienpidossa valtion ja Helsingin kaupungin välillä on jatkossakin erittäin tärkeätä, sillä valtio on maanteiden omistaja ja maantieverkko säilyy liikenneviraston hallinnassa.
Huomiot lain uuteen 1 a lukuun Liikennejärjestelmäsuunnittelu
Lakiesitys ei sisällä liikennejärjestelmäsuunnittelun kannalta merkittävää muutosta, koska laissa ei säädetä kaupunkiseuduilla tehtävästä liikennejärjestelmäsuunnittelusta ja Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnittelusta vastaa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL). Maakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnittelussa tulee huomioida Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnittelun tavoitteet ja erityispiirteet, jotta suunnitelmat ovat yhdenmukaisia.
Valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan sisällytettävä liikennejärjestelmän 10-12 vuoden rahoitus- ja toimenpideohjelma parantaa tienpidon ennakoitavuutta ja tuo siihen kaivattua pitkäjännitteisyyttä.
Huomiot lain uuteen 1 b lukuun Valtion ja maakunnan välinen suhde
Tienpidon rahoituksen kohdentamisessa maakuntien kesken ja maakunnissa tulisi huomioida erityisesti maanteiden liikennemäärät (tavara-, joukko- ja autoliikenne) ja merkitys muun muassa maan elinkeinoelämän toimivuuden kannalta.
Huomiot lain 2 lukuun Maantien suunnittelu
Yleissuunnitelmien ja tiesuunnitelmien laatiminen jakautuu jatkossa tienpidon yhteistyöalueelle ja tienpitäjälle (valtio). Kun rahoitus ja henkilöstöresurssit jaetaan maakuntauudistuksen ja maantielain muutosten myötä useampaan tulosyksikköön, on riskinä, että yksikkökustannukset tulevat nousemaan pitkällä aikavälillä.
Helsingin kaupunki haluaa osallistua jatkossakin alueellaan olevien maanteiden yleissuunnitelmien ja tiesuunnitelmien laatimiseen. Yhteistyön ja vuorovaikutuksen tärkeys kunnan ja tienpitäjän välillä tulee kasvamaan entisestään lakiuudistuksen johdosta.
Huomiot lain uuteen 9 lukuun Maakuntauudistuksen voimaanpanoon liittyvät siirtymäsäännökset
Ei huomioita.
Huomiot lain muihin lukuihin (luvut 3-7)
Ei huomioita.
Muut huomiot
Ei muita huomioita.
Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt 5.7.2017 kaupungeilta ja muilta jakelussa mainituilta tahoilta lausunnot hallituksen esitysluonnoksesta maantielain (503/2005) muuttamiseksi 4.9.2017 mennessä.
Esityksen tavoitteena on maakuntauudistuksen täytäntöön paneminen siirtämällä esitettävän maakuntalain 6 §:n 1 momentin 14 kohtaan sisältyvät liikennettä ja tienpitoa koskevat tehtävät valtiolta maakunnille. Lakkaavista elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista siirrettäisiin lisäksi eräitä tehtäviä Liikennevirastoon. Valtio toimisi edelleen maanteiden omistajana, ja tienpidon rahoitus toteutettaisiin erillisrahoituksena.
Esityksessä maantielain nimikettä ehdotetaan muutettavaksi laiksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä sekä soveltamisalaa vastaavasti laajennettavaksi. Lakiin ehdotetaan sisällytettäväksi valtakunnallista ja maakunnissa tapahtuvaa liikennejärjestelmäsuunnittelua koskevat uudet säännökset ja maanteiden luokitteluun pohjautuvat palvelutasoa koskevat nykyistä täsmällisemmät säännökset. Esitykseen sisältyvät myös ehdotukset maakuntauudistuksen edellyttämäksi uudeksi sääntelyksi koskien maanteiden tiepidon järjestämistä maakuntien ja valtion yhteistyönä sekä tähän liittyvistä ohjaus-, sopimus- ja muista järjestelyistä.
Esityksen keskeisenä tavoitteena on varmistaa maantieverkon valtakunnallinen yhtenäisyys sekä maanteiden riittävä palvelutaso joka puolella maata. Esityksellä selkeytettäisiin valtion ja maakunnan välistä toimivaltajakoa liikenne- ja tienpitotehtävissä.
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausunnonantajia pyydetään erityisesti kiinnittämään huomiota tienpidon järjestämisen ja ohjauksen toteutustapaan, arvioimaan esitettyä valtakunnallista ja maakunnallista liikennejärjestelmäsuunnittelukokonaisuutta, arvioimaan maakuntien ja valtion välistä yhteistyötä, sekä tarkastelemaan eri toimijoiden roolia näissä edellä mainituissa kokonaisuuksissa.
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kaupungin lausunnot antaa kaupunginhallitus. Kaupunginhallituksen lausuntoa varten on pyydetty lausunto kaupunkiympäristön toimialalta, koska toimialalautakunnalla ei ole ollut kokousta lausunnolle asetetun tiiviin aikataulun puitteissa.
Lausuntopyyntö, esitysluonnos ja kaupunkiympäristön toimialan lausunto ovat asian liitteinä.
Detta beslut publicerades 20.09.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Mauno Rönkkö, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 46768