Kolmen vuodelle 2018 myönnetyn järjestöavustuksen takaisinperintä

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-008415
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 316 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali- ja terveyslautakunnan avustukset järjestöille vuodelle 2018

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Talouspäällikkö Johanna Simpanen ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä Juha Jolkkonen joutui poistumaan kesken asian käsittelyn ja hänen tilalleen esittelijäksi tuli hallintojohtaja Tiina Mäki. Myös puheenjohtaja Sanna Vesikansa joutui poistumaan kesken asian käsittelyn ja hänen tilalleen puheenjohtajaksi tuli varapuheenjohtaja Karita Toijonen.

Todettiin ennen asian käsittelyn aloittamista esteellisyydet. Asian käsittelyssä esteellisiä olivat:

Jäsen Cecilia Ehrnrooth, esteellisyyden syy: palvelussuhde Folkhälsaniin (Hallintolaki 28.1 § 4 kohta)

Jäsen Sandra Hagman, esteellisyyden syy: palvelussuhde Helsingin Diakonissalaitokseen (Hallintolaki 28.1 § 4 kohta).

Esteellisiksi todetut jäsenet poistuivat kokoustilasta ennen asian käsittelyn aloittamista.

Varapuheenjohtaja Karita Toijonen pyysi asian pöydälle.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää

- esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöjen 91 hakemukselle avustusta vuoden 2018 toimintaan yhteensä 5 856 000 euroa liitteenä 1 olevien taulukoiden 1−8 mukaisesti

- osoittaa toimialajohtajan päätettäväksi enintään 165 000 euroa niille 117 hakemukselle, jotka ovat suuruudeltaan enintään 10 000 euroa ja jotka eivät sisälly edellä mainittuihin taulukoihin

- hylätä 35 liitteen 1 taulukoissa 1−8 mainittua hakemusta taulukoissa esitetyin perusteluin

- osoittaa toimialajohtajan erikseen päätettäviksi avustuksiksi enintään 440 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- tai terveysongelman hoitamiseen.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättää avustusten ehdoista, että:

- rahoitus tulee käyttää vuoden 2018 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana

- avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveystoimialalle, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- avustuksen käytöstä tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvitys vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2019 kesäkuun loppuun mennessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2018 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilintarkastus- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta löytyy pykälä vastuuvapauden myöntämisestä.

- järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 12.12.2011 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 3 olevia avustusohjeita

- avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata

- sosiaali- ja terveystoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle

- avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kehottaa sosiaali- ja terveystoimialaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta kaupunginhallituksen avustusohjetta noudattaen, kuitenkin niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa.

Stäng

Talouspäällikkö Johanna Simpanen ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön (luku 18, § 1, kohta 3) mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta päättää lautakunnan käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja avustusten käytön valvonnasta.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten jakoperusteet

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 3.9.2013 (§ 288) vahvistaa seuraavat perusteet noudatettaviksi jaettaessa järjestöille avustuksia sosiaali- ja terveysviraston määrärahoista. Nämä perusteet täydentävät Helsingin kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavia yleisohjeita (12.12.2011), jotka ovat esityslistan liitteenä 3.

1) Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea sosiaali- ja terveysviraston (nykyisin -toimialan) voimassa olevan strategiasuunnitelman tavoitteiden toteuttamista.

2) Avustuksilla tuetaan ensisijaisesti toimintaa, joka tähtää helsinkiläisen väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen. Tällä tarkoitetaan muun muassa seuraavia asioita:

a. terveyden ja toimintakyvyn ja itsenäisen selviytymisen tukeminen,

b. sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäiseminen ja vähentäminen,

c. omatoimisuuden ja itsehoidon lisääminen,

d. eri-ikäisten syrjäytymisen ehkäisy ennaltaehkäisevin ja/tai korjaavin toimin,

e. maahanmuuttajien kotoutumisen edistäminen,

f. haavoittuviin ryhmiin kuuluvien auttaminen ja vertaistuki sekä kriisiapu, jolloin kohderyhminä ovat: lapset, nuoret, pienituloiset perheet, ikääntyneet, pitkäaikaissairaat, eri tavoin vammaiset, päihde- tai mielenterveyspalveluja tarvitsevat, asunnottomat, toimeentulovaikeuksissa olevat, terveyden edistämisen kannalta merkitykselliset, vaikkakin pienet väestöryhmät, joihin kuuluvien hoito- tai tukisuhde vaatii erityistä asiantuntemusta ja luottamuksellisuutta,

g. vapaaehtoistyö ja kansalaistoiminta.

3) Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esim. vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole ulkopuolisen tuen varassa.

4) Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, Internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esim. luentopalkkiot, juhlat ja retket).

5) Kertaluontoisia kohdeavustuksia ei pääsääntöisesti myönnetä.

6) Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että järjestöavustukset julistetaan haettaviksi vuosittain syyskuun loppuun mennessä.

Vuoden 2018 avustusten haku ja hakijoiden neuvonta

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2018 avustusten hakuaika oli 1.−29.9.2017. Hakukuulutus julkaistiin 31.8.2017 sosiaali- ja terveystoimialan internet-sivuilla, Helsingin Sanomissa, Hufvudstadsbladetissa sekä Metro-lehdessä. Hausta tiedotettiin myös sosiaali- ja terveystoimialan Facebook-sivulla ja Twitterissä. Ilmoituksissa ja tiedotteissa kerrottiin nettiosoite, josta löytyivät yksityiskohtaiset avustusten jakoperusteet ja hakuohjeet.

Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi(Länk leder till extern tjänst)). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella, jonka voi tulostaa internetistä tai noutaa kaupungin kirjaamosta.

Hakemuksen mukana järjestöä pyydettiin toimittamaan seuraavat liitteet: alustava toimintasuunnitelma 2018, alustava talousarvio 2018, vahvistettu tuloslaskelma 2016, vahvistettu tase 2016, toimintakertomus 2016, jäljennös tilintarkastuskertomuksesta tai toiminnantarkastuskertomuksesta 2016 sekä keväällä 2017 pidetyn vuosikokouksen pöytäkirja, josta käy ilmi vastuuvapauden myöntäminen vuodelta 2016. Lisäksi tuli toimittaa kopio yhdistyksen tiliotteesta tai muu todistus tilinomistajasta sekä yhteisön säännöt, jos kyseessä oli uusi hakija tai jos nämä tiedot olivat muuttuneet edellisen hakemuksen jälkeen. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 29.9.2017 klo 16.00.

Hakuaikana hakijoilta tuli yhteydenottoja sosiaali- ja terveystoimeen puhelimitse noin 80, sähköpostitse noin 30 ja kaksi kaupungin palautejärjestelmän kautta. Kaikkiin yhteydenottoihin vastattiin.

Sähköisen haun ongelmat

Katso-kirjautumispalvelussa oli runsaan vuorokauden ajan häiriötä aamupäivästä 28.9.2017 alkaen ja se esti osalta hakijoista kirjautumisen kaupungin asiointi.hel.fi-palveluun. Lisäksi kaupungin asiointi-palvelussa oli 28.9.2017 iltapäivällä vajaan kahden tunnin ajan epävakautta ja hitautta hakemusten tallennuksessa, avauksessa ja lähetyksessä integraatiopalvelimen muistin loppumisen vuoksi.

Häiriöistä aiheutui useille hakijoille ongelmia sähköisen hakemuksen täyttämisessä ja lähettämisessä. Kaksi hakijaa ei saanut hakemustaan toimitettua määräaikaan mennessä. Koska viivästymisen syy oli hakijoista riippumaton tekninen häiriö, ohjeistettiin heitä tekemään paperinen hakemus seuraavalla viikolla ja nämä hakemukset hyväksyttiin hakuun mukaan.

Saapuneet hakemukset ja niiden tekninen käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2018 saapui sähköiseen järjestelmään 213 ja paperilla kirjaamoon 30 eli yhteensä 243. Nämä ovat lopulliset lukumäärät, joihin päädyttiin kun epähuomiossa kahteen kertaan lähetetyistä hakemuksista (2 kpl) ylimääräinen oli poistettu ja seuraavassa esitettävät korjaukset ja täydennykset oli tehty.

Hakemukset tarkistettiin teknisten virheiden korjaamiseksi ja paperilla saapuneet hakemukset tallennettiin sähköiseen avustusjärjestelmään. Esimerkiksi virheelliselle vuodelle tehtyjä hakemuksia löytyi viisi ja niiden tiedot korjattiin.

Muilta hallintokunnilta tiedusteltiin, oliko niiden avoinna oleviin hakuihin saapunut erehdyksessä sosiaali- ja terveystoimea koskevia hakemuksia. Näin löytyi kaupunginkansliasta kuusi hakemusta, jotka siirrettiin sosiaali- ja terveystoimeen. Yksi sosiaali- ja terveystoimeen tullut hakemus siirrettiin kaupunginkansliaan asukasosallisuuden avustushakuun. Hakijoille ilmoitettiin siirroista.

Yksi hakemus saapui myöhästyneenä ja kaupungin ohjeen mukaan se esitetään tästä syystä hylättäväksi.

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) poisti viime keväänä yhdistysrekisteristä ne toimimattomat yhdistykset, jotka eivät määräaikaan 12.1.2017 mennessä ilmoittaneet jatkavansa toimintaa. Rekisteristä poistettiin noin 35 000 yhdistystä, joista helsinkiläisiä oli noin 5 000. Sosiaali- ja terveystoimessa tarkistettiin kaikkien hakemuksen jättäneiden järjestöjen tiedot PRH:sta ja todettiin, että hakijoiden joukossa ei ollut rekisteristä poistettuja yhdistyksiä.

Hakijajoukossa tapahtuu vuosittain jonkin verran vaihtelua. Hakemuksia saapui 16 vähemmän kuin viime syksynä. Vuodelle 2017 avustusta hakeneista 49 ei hakenut avustusta enää vuodelle 2018 ja näistä 30 oli saanut hylkäävän päätöksen. Vuodelle 2018 hakevista 31 ei ollut hakenut avustusta vuodelle 2017. Osa näistä oli täysin uusia ja osa oli pitänyt hakemisessa taukoa.

Anottu kokonaissumma on 11 089 119 euroa, joka on noin 632 406 euroa suurempi kuin edellisessä haussa. Kohonnutta hakusummaa selittävät uudet hakemukset ja euromäärältään aikaisempaa suuremmat hakemukset. Suurimmat hakemussummien lisäykset kohdistuvat syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten sekä vähäosasisten tukemiseen ja turvapaikanhakijoiden, liikkuvan väestön sekä paperittomien palveluihin.

Avustusten jakamisessa noudatettavat periaatteet

Avustusehdotusten valmistelussa noudatettiin kaupungin yleisohjetta ja sosiaali- ja terveyslautakunnan edellä mainittuja 3.9.2013 vahvistamia jakoperusteita.

Kaupungin yleisohje

Kaupunginhallituksen 12.12.2011 (1126 §) päätös avustuksia myönnettäessä noudatettaviksi ohjeiksi on tämän asian liitteenä 3. Kaupunginhallituksen vahvistamat ohjeet koskevat kaikkia lautakuntia ja niiden keskeiset kohdentamisperusteita koskevat ehdot ja periaatteet ovat muiden muassa seuraavanlaisia:

- Avustettavan toiminnan tulee kohdistua Helsingin kaupungin asukkaisiin

- Avustettavan toiminnan tulee tukea ja täydentää avustuksia myöntävän viranomaisen toimintaa ja tavoitteiden toteutumista; lisäksi kiinnitetään huomiota avustettavan toiminnan suunnitelmallisuuteen, hakijan omaan rahoitusosuuteen sekä kaupungin edellisinä vuosina myöntämien avustusten käyttötarkoituksen toteutumiseen

- Avustusta saa myöntää vain kuntalain 2 §:n tarkoittamaan toimintaan (= kunnan toimialaan kuuluvaan), ellei lailla tai sen nojalla asetuksella ole erikseen toisin säädetty

- Kaupungin avustusta voidaan myöntää oikeustoimikelpoisille ja yleishyödyllisille yhdistyksille ja säätiöille, jos yhteisö täyttää seuraavat kaksi ehtoa: 1. yhdistys/säätiö on merkitty yhdistys-/säätiörekisteriin tai on todisteellisesti jättänyt ilmoituksen yhdistyksen/säätiön rekisteröimiseksi ja 2. yhdistyksen/säätiön toiminnasta tulee olla näyttöä vähintään yhden vuoden ajalta; tämä on osoitettava joko pöytäkirjoin tai tilinpäätöksin

- Kaupungin avustusta voidaan poikkeustapauksissa myöntää osakeyhtiölle, mikäli yhtiön toiminnan voidaan katsoa olevan yleishyödyllistä

- Avustusta harkittaessa on otettava huomioon kilpailunäkökohdat; avustettavan toiminnan tukeminen ei saa vääristää kilpailua

- Avustuksesta päätettäessä on otettava huomioon valtion tukea koskeva lainsäädäntö

- Lisäksi avustuksia myönnettäessä on otettava huomioon seuraavat seikat: 1. yhteisön yleishyödyllisyys ja tarpeellisuus hallintokunnan toimialalla, 2. avustettava toiminta tukee tai täydentää kaupungin sellaista tarvetta, johon kaupunki ilman yhteisön toimintaa joutuisi osoittamaan varoja, 3. helsinkiläisten määrä, johon yhteisön toiminta kohdistuu, 4. avustettavan toiminnan tulokset ja laajuus, palvelujen laatu sekä yhteisön asiantuntemus, 5. yhteisö ei saa käyttää toimintaa varten saamaansa kaupungin avustusta varainhankinnan tai liike- ja sijoitustoiminnan menoihin eikä rahoitusomaisuutensa tai muiden pitkäaikaisten sijoitustensa lisäämiseen, 6. avustuksen määrää harkittaessa toiminnasta aiheutuvina kustannuksina ei oteta huomioon lainojen lyhennyksiä, korkoja eikä poistoja, arvonalennuksia, varauksia tai muita laskennallisia eriä, jotka eivät perustu jo toteutuneisiin kuluihin; käyttöomaisuuden hankintaa ei avustuksella rahoiteta, elleivät tarkoituksenmukaisuussyyt edellytä kaupungin osuuden suorittamista avustuksena, 7. hakijan omat varat, avustettavasta toiminnasta saatavat tulot ja muut ulkopuoliset rahoitusmahdollisuudet kuten muu julkinen tuki, 8. toimintaan, jota kaupunki hankkii ostopalveluna, ei myönnetä avustuksia.

- Myöhästyneet hakemukset on esitettävä hylättäviksi.

Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämiin avustuksiin järjestöille on sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2018 talousarviossa varattu 4 261 000 euroa. Summaan sisältyy 500 000 euroa, joka irrotetaan kaupunginhallituksen 30.10.2017 esittämästä lisäyksestä sosiaali- ja terveystoimialan raamiin.

Järjestöjen avustuksiin voidaan käyttää myös kuolinpesien varoja. Kaupunginhallitus vahvisti 13.1.2014 (§ 42) valtion perintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämät avustukset järjestöille toimintaan, jolla tuetaan sosiaali- ja terveysviraston (nyk. -toimialan) voimassa olevan strategiasuunnitelman toteuttamista helsinkiläisten terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseksi.

Tämän kokouksen edellisessä kohdassa sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitettiin, että kuolinpesien varoja käytettäisiin vuoden 2018 avustuksiin enintään 2 200 000 euroa. Tämä on 335 900 euroa vähemmän kuin vuonna 2017. Perusteluna vähentämiselle on, että taseessa olevat kuolinpesävarat ovat jatkuvasti vähentyneet, koska kuolinpesävaroja on viime vuosina käytetty avustuksiin enemmän kuin niitä on kertynyt.

Järjestöjen avustamiseen on siten vuonna 2018 käytettävissä talousarviorahaa ja kuolinpesävaroja yhteensä 6 461 000 euroa, joka on 135 900 euroa vähemmän kuin vuodelle 2017.

Nyt käsillä oleva avustusten jakoehdotus on tehty olettaen, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kuolinpesien varojen käytöstä edellisen kohdan esityksen mukaisesti.

Enintään 10 000 euron avustuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.2.2013 (12 §) oikeuttanut virastopäällikön (nykyisin toimialajohtaja) päättämään enintään 10 000 euron järjestöavustuksista.

Enintään 10 000 euron hakemuksia saapui 117 ja niiden haettu yhteissumma on 510 335 euroa. Nämä hakemukset on käyty läpi ja toimialajohtaja tulee päättämään avustusten myöntämisestä sosiaali- ja terveyslautakunnan osoittaman rahoituksen mukaisesti. Rahoitukseksi esitetään enintään 165 000 euroa. Tämä päätös sekä sen sisältämä lista avustuksen saajista ja käyttötarkoituksista tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan ottoharkintaan.

Hakemusten käsittely ja asiantuntijakannanotot

Avustushakemusten käsittely ja avustusehdotusten valmistelu toteutettiin kaupungin yleisohjeen (12.12.2011, § 1126) ja sosiaali- ja terveyslautakunnan vahvistamien jakoperusteiden (3.9.2013, § 288) mukaisesti.

Ydintoimintojen näkemys hakemuksista saatiin pyytämällä palvelukokonaisuuksien johtajien nimeämiltä asiantuntijoilta kannanotot avustusesityksiin.

Hakemuksista 53 % oli liitteiden osalta puutteellisia tai niihin tarvittiin lisäselvitystä. Hakijalle annettiin yhdeksän arkipäivää aikaa toimittaa puuttuvat liitteet ja tiedot. Täydennyspyyntö lähetettiin sähköpostitse ja sen jälkeen puhelimitse tarkistettiin, että pyyntö oli vastaanotettu. Mikäli pyydetyt liitteet eivät saapuneet määräajassa, esitetään hakemus kaupungin ohjeiden mukaisesti hylättäväksi.

Edellisen avustuksen käytön valvonta

Käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2016 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi. Mikäli näin ei ole, niin hakemus esitetään hylättäväksi.

Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2016 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2016 ja omavaraisuusaste (%). Nämä taulukot 1−8 ovat tämän esityslistan liitteenä 2. Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseella ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on seuraava: yli 50 % erinomainen, 35−50 % hyvä, 25−35 % tyydyttävä, 15−25 % välttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli taloustietoja ei taulukossa esitetä, on syynä se, että toimitetuissa taloustiedoissa on epäselvyyksiä, joiden vuoksi luotettavia tietoja ei ole saatavissa. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaittiin uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), niin näihin pyydetään kiinnittämään huomiota.

Avustusehdotusten laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet

Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin, tuottaako avustuksen hakija sosiaali- ja terveystoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Näihin liittyviä oleellisia tietoja on merkitty avustusesityksen Käyttötarkoitus-kohtaan. Useita järjestöjä on avustanut Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus, STEA (entinen Raha-automaattiyhdistys, RAY).

Avustussumman rajallisuuden vuoksi hyvin monelle hakijalle esitetään avustusta, joka on jonkin verran pienempi kuin tänä vuonna, mutta kuitenkin niin suuri, että se mahdollistaa toiminnan jatkumisen. Tällä menettelyllä voidaan avustus turvata mahdollisimman monelle hakijalle. Avustussumman korottamista tästä vuodesta esitetään vain erittäin perustelluista syistä, jotka on merkitty Käyttötarkoitus-kohtaan.

Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly sosiaali- ja terveystoimen avustusten jakoperusteisiin tai hylkäämiseen on muu painava syy.

Hylkäysesitysten perusteita ovat: hakemuksen myöhästyminen, pakollisten liitteiden puuttuminen, tietojen virheellisyys tai epäluotettavuus sekä puutteet järjestön hallinnollisissa menettelyissä. Avustusta ei myöskään esitetä, mikäli hakijalla on merkittävä ylijäämä edelliseltä tilikaudelta tai merkittävä määrä omaisuutta ja voidaan olettaa, että näistä syistä toimintaa voidaan toteuttaa ilman avustusta. Hylkäysperuste voi myös olla järjestön negatiivinen omavaraisuusaste, joka kertoo erittäin vakavista talouden ongelmista. Mikäli negatiivisen omavaraisuusasteen hakijalla on muita rahoituslähteistä, niin hakemus esitetään hylättäväksi. Mikäli muita tuloja kuin lautakunnan mahdollinen avustus ei juuri ole, niin avustusta esitetään pienennettäväksi yli puolet aikaisemmasta. Näin mahdollistetaan toiminnan jatkuminen jonkin aikaa, jotta tarvittavat toimet esimerkiksi toiminnan hallittuun alasajoon tai taloudellisen tilanteen elvyttämiseen voidaan toteuttaa.

Hakemusten ryhmittely ja avustusesitykset

Hakemukset ryhmiteltiin kahdeksaan eri ryhmään, jotka on kuvattu alla olevassa taulukossa. Yli 10 000 euron hakemukset on valmisteltu sosiaali- ja terveyslautakunnalle tähän päätösesitykseen ja ne ovat sarakkeessa Ltk. Näitä hakemuksia on yhteensä 126 kappaletta.

Toimialajohtajan päätettäväksi delegoitujen (enintään 10 000 euroa hakeneet) hakemusten ryhmittely on sarakkeessa Tja. Näitä hakemuksia on yhteensä 117 kappaletta.

Taulukko: Avustushakemusten ryhmittely ja hakemusten lukumäärät

Haetun avustuksen kohderyhmä Ltk Tja Yht.
1. Lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen 23 19 42
2. Nuorten ja aikuisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen 22 25 47
3. Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen 8 30 38
4. Kansanterveysjärjestöjen tukeminen 9 16 25
5. Mielenterveystyön ja päihdetyön tukeminen 21 12 33
6. Vammais- ja kehitysvammatyön tukeminen 14 9 23
7. Maahanmuuttajatyön tukeminen 26 6 32
8. Monialayhdistykset 3 - 3
Yhteensä 126 117 243

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi esitettävät hakemukset (Ltk) ja päätösehdotukset käyttötarkoituksineen on kuvattu tämän esityslistan liitteestä 1 löytyvistä yllä olevan jaottelun mukaan laadituista taulukoissa 1−8. Hakemukset esitetään hakijayhdistyksen nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä.

Taulukko 1. Lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä avustuksia (23 kpl) haettiin yhteensä 1 761 330 euroa ja myönnettäväksi esitetään 17 hakemukselle 910 000 euroa. Hakemuksista kuusi esitetään hylättäviksi.

Taulukko 2. Nuorten ja aikuisten terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä avustuksia (22 kpl) haettiin yhteensä 2 398 266 euroa ja myönnettäväksi esitetään 18 hakemukselle 1 312 500 euroa. Hakemuksista neljä esitetään hylättäviksi.

Taulukko 3. Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyviä avustuksia (8 kpl) haettiin yhteensä 279 100 euroa ja myönnettäväksi esitetään kuudelle hakemukselle 166 000 euroa. Hakemuksista kaksi esitetään hylättäviksi.

Taulukko 4. Kansanterveysjärjestöjen tukemiseen liittyviä avustuksia (9 kpl) haettiin yhteensä 329 300 euroa ja myönnettäväksi esitetään yhdeksälle hakemukselle 198 000 euroa. Yhtään hakemusta ei esitetä hylättäväksi.

Taulukko 5. Mielenterveystyön ja päihdetyön tukemiseen liittyvät avustuksia (21 kpl) haettiin yhteensä 1 701 745 euroa ja myönnettäväksi esitetään 13 hakemukselle 1 086 000 euroa. Hakemuksista kahdeksan esitetään hylättäviksi.

Taulukko 6. Vammais- ja kehitysvammatyön tukemiseen liittyviä avustuksia (14 kpl) haettiin yhteensä 956 238 euroa ja myönnettäväksi esitetään 12 hakemukselle 617 000 euroa. Hakemuksista kaksi esitetään hylättäviksi.

Taulukko 7. Maahanmuuttajatyön tukemiseen liittyviä avustuksia (26 kpl) haettiin yhteensä 1 400 637 euroa ja myönnettäväksi esitetään 13 hakemukselle 351 500 euroa. Hakemuksista 13 esitetään hylättäviksi.

Taulukko 8. Monia eri käyttötarkoituksia koskevia avustuksia (3 kpl) haettiin yhteensä 1 752 168 euroa ja myönnettäväksi esitetään kolmelle hakemukselle 1 215 000 euroa. Yhtään hakemusta ei esitetä hylättäväksi.

Yhteenvetona todetaan, että tässä kokouksessa käsitellään 126 hakemusta, joista avustusta ehdotetaan 91 hakemukselle yhteensä 5 856 000 euroa. Hakemuksista 35 ehdotetaan hylättäviksi, koska ne eivät täytä hakuehtoja tai ehdotettua toimintaa ei muusta perustellusta syystä ole aiheellista avustaa.

Lisäksi esitetään toimialajohtajalle delegoitujen 117 hakemuksen avustuspäätökselle varattavaksi enintään 165 000 euroa ja sen lisäksi varattavaksi toimialajohtajan erikseen päätettäväksi enintään 440 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- tai terveysongelman hoitamiseen.

Avustushakemukset lautakunnan nähtävillä

Avustushakemukset ovat sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenten nähtävissä 28.11.2017 klo 12.00−16.00 sosiaali- ja terveystoimialan hallinnon talouden tuki -yksikössä, Toinen linja 4 A, 5. krs, huone 519. Haluttaessa voi sopia ajan etukäteen (p. 310 42 662), mutta se ei ole välttämätöntä.

Avustuspäätöksistä ilmoittaminen, avustusten maksatus ja käytön raportointi

Avustuspäätöksistä ilmoitetaan kaikille hakemuksen tehneille e-kirjeellä. Saatekirje on tämän asian liitteenä 4.

Kaupunginhallituksen avustusohjeen mukaan toimintaa varten myönnetyt avustukset maksetaan seuraavasti: alle 4 000 euron suuruiset avustukset yhtenä eränä, 4 000−11 000 euron suuruiset avustukset kahtena eränä ja yli 11 000 euron suuruiset avustukset neljänä eränä.

Aikaisemman hyväksi todetun käytännön mukaisesti kaksi ensimmäistä avustuserää maksetaan samassa yhteydessä. Näin säästetään huomattavasti maksatukseen tarvittavan työn määrää sosiaali- ja terveystoimialalla sekä taloushallintopalvelussa (Talpa), kun suurta määrää 4 000−11 000 euron avustuksia ei tarvitse jakaa maksettaviksi kahtena ajankohtana.

Avustuksen käytöstä tulee lähettää käyttöselvitys sosiaali- ja terveyslautakunnalle vuoden 2019 kesäkuun loppuun mennessä.

Aikaisimpina vuosina oli mahdollisuus raportoida avustuksen käyttö vasta syksyllä seuraavan vuoden avustushakemuksen yhteydessä. Tässä tapauksessa se olisi syksy 2019 ja hakemus koskisi vuotta 2020. Tällöin on jo siirrytty kansallisen sote-uudistuksen myötä maakuntamalliin, eikä mahdollinen avustuskäytäntö ei ole vielä tiedossa.

Ennakkotieto vuoden 2019 avustusten hakemisesta

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2019 myöntämien avustusten hakuaika on 1.−28.9.2018. Tällöin on edelleen käytäntönä, että kukin hakijataho tekee vain yhden avustushakemuksen kuitenkin niin, että hakemus voi sisältää avustuksen hakemisen useampiin eri käyttötarkoituksiin. Nämä tulee kuvata hakemuksessa selkeästi. Hakuajasta ja hakuohjeista tullaan tiedottamaan sosiaali- ja terveystoimialan internet-sivuilla sekä sanomalehdissä.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen on mahdollista tukea ja täydentää kuntatoimijoiden palveluja ja tätä kautta lisätä kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Järjestöjen taloudellisella avustamisella voidaan edesauttaa järjestöjen toimintaa.

Stäng

Detta beslut publicerades 07.12.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Johanna Simpanen, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 87754

johanna.simpanen@hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662

hanna-leena.nuutinen@hel.fi