Lääkäripalveluiden järjestäminen yksityisessä tehostetussa palveluasumisessa asuville Helsingissä

HEL 2017-008587
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 238 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Lääkäripalvelujen järjestämistä yksityisessä tehostetussa palveluasumisessa asuville Helsingissä koskevan hankinnan periaatteet

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti lääkäripalvelujen järjestämistä yksityisessä tehostetussa palveluasumisessa asuville Helsingissä koskevan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
• tekemään hankinnasta päätöksen
• allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella tehtävät sopimukset
• päättämään sopimusten option hyväksymisestä
• päättämään sopimuksen irtisanomisestä tai purkamisesta.

Käsittely

Hankintalakimies Jukka Harno oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankintalakimies Jukka Harno on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 22.5.2017 § 102 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Kilpailutuksen taustaa

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluiden palvelualueiden lääkäripalvelut -yksikkö vastaa perusterveydenhuoltoon liittyvien lääkäripalvelujen järjestämisestä useimmissa yksityisissä tehostettua palveluasumista tarjoavissa asumispalveluyksiköissä Helsingissä. Tammikuussa 2017 näitä yksiköitä oli 65 kappaletta ja niissä asui tuolloin noin 2000 potilasta.

Osa asumispalveluyksiköistä järjestää hoitoa Helsingin kaupungin puitesopimuskumppaneina ja osa on hyväksytty ympärivuorokautisen hoivan palvelusetelituottajiksi. Näihin järjestelyihin hyväksytyt yksiköt ovat mm. sitoutuneet määriteltyihin vähimmäismitoituksiin hoitotyön resursoinnin osalta. Yksiköitä on myös ohjeistettu lääkäri-hoitaja yhteistyön järjestämistavasta.

Tarjouskilpailu

Lääkäripalveluiden järjestämisestä yksityisessä tehostetussa palveluasumisessa asuville Helsingissä hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Pienin tarjottava määrä on yhden palvelutalon kaikkien ryhmäkotien asukkaat.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palvelua koskevat vähimmäisvaatimukset on määritelty palvelukuvauksessa (liite 1). Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteenä 1-3 (palvelukuvaus, tarjouspyyntö ja sopimusluonnos).

Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste

Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa on esitetty palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Palvelulle asetettu sisältö ja laatu vastaavat kaupungin omana toimintana järjestettyä hoitoa. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Tarjoajien tulee täyttää kaikki tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitetyt vähimmäisvaatimukset. Tarjoukset vertaillaan hankinnan kohteittain.

Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin.

Hankintatarpeen kattamiseksi valitaan kaksi tai useampi, eniten vertailupisteitä saanutta tarjoajaa palveluntuottajiksi siten että ilmoitettu lääkäritarve saadaan täytetyksi.

Tehtävä sopimus

Palvelu kilpailutetaan kahden vuoden ja seitsemän kuukauden sopimuskaudelle ja se on suunniteltu alkavaksi 2.5.2018. Perussopimuskausi on suunniteltu loppuvan samaan aikaisesti yksityisen vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen sopimuskauden kanssa.

Hankintasopimusta voidaan jatkaa varsinaisen sopimuskauden jälkeen yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.

Stäng

Detta beslut publicerades 20.09.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 234, 235, 236, 237, 238 (A), 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 247 ja 248 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 238 § (B).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Anne Brax, palvelupäällikkö, puhelin: 09 31031761

anne.brax@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: Hankintalaki 1397/2016 60§, 138§
2. Sekretessbelagd: Hankintalaki 1397/2016 60§, 138§

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.