Tupakkalain mukaisten kieltojen ja uhkasakkojen asettaminen Bagdad Cafelle

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-009163
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 80 §

Tupakkalain mukaisten kieltojen ja uhkasakkojen asettaminen Bagdad Cafelle

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa koskien tupakkalain tarkoittamassa sisätilassa kasviperäisten tuotteiden polttamista, tupakointitilassa työskentelyä, tupakointitilassa ruoan ja juoman nauttimista, tupakointitilan omavalvontavelvoitteiden laiminlyöntiä ja kasviperäisten yrttiseosten myyntiä kuluttajille ilman vähittäismyyntipakkausta:

Päätökseen velvoitettu

Bagdad Cafe, Kirkonkyläntie 10 A, 00700 Helsinki

Asian vireilletulo

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut vastaanotti toimenpidepyynnön 18.4.2017 koskien elintarvikkeiden nauttimista vesipiipun käytön yhteydessä.

Taustaa

Ympäristöpalvelut tarkasti 18.4.2017 valvontasuunnitelman mukaisella tarkastuksella Bagdad Cafen tupakointitilan ja tupakkatuotteiden vähittäismyynnin. Tarkastuksella todettiin, ettei Bagdad Cafella ollut toimipaikassaan tupakointitilan omavalvontasuunnitelmaa, joten ei voitu varmistua siitä, miten tupakointitilan toimivuus varmistetaan ja miten tupakointitilan olosuhteita ja järjestystä voidaan valvoa sen ulkopuolelta. Tupakointitilassa tarjoiltiin sekä nautittiin ruokaa ja juomaa. Tupakointitilan ilmanvaihtoa ei ollut tarkastettu säännöllisesti eikä havainnoista ollut pidetty kirjaa. Vesipiipputupakkaa myytiin kuluttajille ilman tupakkalain mukaista vähittäismyyntipakkausta. Tarkastuksella myös keskusteltiin elinkeinonharjoittajan terassisuunnitelmista ja ohjeistettiin, että lasitetulla terassilla on mahdollista tupakoida tai polttaa kasviperäisiä tuotteita vain, jos vähintään kaksi seinäpintaa on avoinna.

Ympäristöpalvelut teki Bagdad Cafehen uusintatarkastuksen 17.8.2017. Tarkastuksella todettiin, että ulkotarjoilualueella (lasitettu terassi) poltettiin kasviperäisiä tuotteita, vaikka sen voitiin katsoa olevan tupakkalain tarkoittama sisätila. Tarkastuksella keskusteltiin, että tupakointi ja kasviperäisten tuotteiden polttaminen on ulkotarjoilualueella mahdollista vain, jos kaksi seinäpintaa on avoinna. Tupakointitilassa työskenneltiin, ja sinne tarjoiltiin ruokaa ja juomaa. Tarkastushetkellä tupakkatuotteita ei ollut myynnissä.

Ympäristöpalvelut teki Bagdad Cafehen toisen uusintatarkastuksen
24.1.2018. Tarkastuksella todettiin, että ulkotarjoilualueella (lasitettu terassi) poltettiin kasviperäisiä tuotteita, vaikka sen voitiin katsoa olevan tupakkalain tarkoittama sisätila. Tupakointitilassa työskenneltiin, ja sinne tarjoiltiin ruokaa ja juomaa. Tupakointitilan ilmanvaihtoa ei ollut tarkastettu säännöllisesti eikä havainnoista ollut pidetty kirjaa. Kasviperäiset yrttiseokset myytiin kuluttajille ilman vähittäismyyntipakkausta. Tarkastushetkellä tupakkatuotteita ei ollut myynnissä.

Ympäristöpalvelut vastaanotti toisen toimenpidepyynnön 25.1.2018 koskien kasviperäisten tuotteiden ja mahdollisesti tupakkatuotteiden polttamista vesipiipussa Bagdad Cafen ravintolatilassa ilta-aikaan. Tarkastuksilla ei ole havaittu kasviperäisten tuotteiden polttamista ravintolatilassa tai tupakan polttoa.

Kuuleminen

Bagdad Cafeta on kuultu tupakkalain 96 §:n mukaisista kielloista ja niiden tehosteiksi asetettavista uhkasakoista 31.1.2018 päivätyllä kirjeellä. Bagdad Cafe toimitti vastineensa määräaikaan mennessä.

Vastineessaan Bagdad Cafe on todennut, että ulkoterassia muutetaan siten, että kaksi seinää avataan terassin ollessa auki. Bagdad Cafe on hankkinut lukot, jotta asiakkaat eivät voi muuttaa rakenteita. Ulkoterassi on nyt suljettu ja avataan keväällä. Tupakointitilassa työskentely on lopetettu ja sinne ei enää tarjoilla ruokaa tai juomaa. Vesipiipuissa on alettu käyttää uudenlaisia hiiliä, jotka asiakkaat voivat itse sytyttää tupakointitilassa. Henkilökunta valvoo, ettei tupakointitilaan viedä ruokia tai juomia ja ilmanvaihto tarkastetaan jatkossa säännöllisesti. Bagdad Cafe on myös todennut, että kasviperäiset yrttiseokset myydään kuluttajille ainoastaan vähittäismyyntipakkauksessa. Vastineen mukaan elinkeinonharjoittajalla on ollut huomattavia vaikeuksia suomen kielen kanssa, eikä elinkeinonharjoittaja ole riittävästi ymmärtänyt tarkastuksella käsiteltyjä asioita tai kyennyt ilmaisemaan riittävästi itseään suomeksi.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoitteet

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antaa velvoitetulle (Bagdad Cafe) tupakkalain 96 §:n nojalla seuraavat kiellot:

1. Kasviperäisten tuotteiden polttaminen Bagdad Cafen ulkotarjoilualueella on kielletty, ellei se täytä lainsäädännön vaatimuksia. Lainsäädännön vaatimukset täyttyvät, jos ulkotarjoilualueen kaksi seinää ovat avoinna.

2. Tupakointitilassa työskentely on kielletty.

3. Tupakointitilassa tarjoilu sekä ruoan ja juoman nauttiminen on kielletty.

4. Tupakointitilan ilmanvaihdon säännöllisen tarkastamisen ja havaintojen kirjaamisen laiminlyönti ja siten tupakkalain rikkominen on kielletty.

5. Kasviperäisten tuotteiden myynti kuluttajille ilman vähittäismyyntipakkausta on kielletty.

Kiellot ovat voimassa välittömästi, kun päätös on annettu tiedoksi.

Perustelut päävelvoitteille

Bagdad Cafen ulkotarjoilualueen voidaan katsoa olevan tupakkalain 2 §:n 1 momentin 39 kohdan mukainen sisätila. Tupakkalain 73 ja 74 §:n mukaan kasviperäisten tuotteiden polttaminen asiakkaiden käytettävissä olevassa sisätilassa on kielletty. Tarkastuksilla on havaittu, että Bagdad Cafen ulkotarjoilualueella poltetaan kasviperäisiä tuotteita, vaikka alue on tupakkalain tarkoittama sisätila eikä lasiseiniä ole pidetty ohjeistetusti avoinna.

Tupakointitilassa ei saa työskennellä (tupakkalaki 76 §). Tarkastuksilla on havaittu, että työntekijät tarjoilevat ja oleskelevat tupakointitilassa.

Tupakointitilassa ei saa tarjoilla eikä nauttia ruokaa tai juomaa (tupakkalaki 77 §). Tarkastuksilla on havaittu, että tupakointitilaan tarjoillaan, ja asiakkaat nauttivat siellä ruokia ja juomia.

Tupakointitilan ilmanvaihto on tarkastettava säännöllisesti
ja havainnoista on pidettävä kirjaa (valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 3 §). Tarkastusten yhteydessä elinkeinonharjoittajalla ei ole ollut esittää kirjauksia ilmanvaihdon tarkastushavainnoista.

Poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita saa myydä tai muutoin luovuttaa kuluttajille ainoastaan tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisissa vähittäismyyntipakkauksissa (tupakkalaki 31 §). Tarkastuksilla on havaittu, että poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita myydään kuluttajille ilman vähittäismyyntipakkausta.

Kunnan tupakkalakia valvova viranomainen voi kieltää tupakkalain tai sen nojalla annettujen säännösten vastaisen toiminnan (tupakkalaki 96 §).

Uhkasakon asettaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti asettaa Bagdad Cafelle päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 10 000,00 euron uhkasakon, päävelvoitteen 2 noudattamisen tehosteeksi 2 500,00 euron uhkasakon, päävelvoitteen 3 noudattamisen tehosteeksi 10 000,00 euron uhkasakon, päävelvoitteen 4 noudattamisen tehosteeksi 2 500,00 euron uhkasakon ja päävelvoitteen 5 noudattamisen tehosteeksi 5 000,00 euron uhkasakon. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi tuomita uhkasakot maksettavaksi, ellei velvoitteita ole noudatettu määräaikaan mennessä, eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Tupakkalain 105 §:n mukaan kunta voi asettaa lain säännösten perusteella antamansa kiellon tai määräyksen tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että asetetun määräajan jälkeen tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakon asettaminen määräyksen tehostamiseksi on tarpeen, koska päätökseen velvoitettu ei ole lopettanut lainvastaista toimintaa kehotuksista huolimatta. Uhkasakko on tarpeen, sillä velvoitettu ei ole kehotuksista huolimatta ryhtynyt toimenpiteisiin asiassa.

Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Ympäristöpalveluiden tarkastuspöytäkirjat 18.4.2017, 17.8.2017 ja 24.1.2018 sekä kuulemiskirje 31.1.2018.

Bagdad Cafen vastine 2.3.2018.

Päätöksen voimassaolo

Päätös on voimassa siitä alkaen, kun päätökseen velvoitettu saa päätöksen tiedoksi. Päätös on voimassa toistaiseksi.

Tiedoksi elinkeinonharjoittajalle

Jos edellä mainittu kiinteä omaisuus tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on toimitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Valvontaviranomainen lähettää maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Sovelletut oikeusohjeet:

Tupakkalaki (549/2016) 2, 31, 73, 74, 76, 77, 96, 105 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 3 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 8, 22, 23 ja 24 §

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan velvoitetulle saantitodistuksella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 25.04.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta Virallisessa lehdessä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Pertti Forss

Mer information fås av

Pia Malm, vs. terveysinsinööri, puhelin: +358 9 310 32034

pia.malm@hel.fi

Bilagor

1. Bagdad Cafe 18.4.2017
2. Bagdad Cafe 17.8.2017
3. Bagdad Cafe 25.1.2018
5. Vastineen liite Bagdad Cafe
6. Vastine kuulemisasiassa 2.3.2018, Bagdad Cafe

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.