Ravintola Kannaksen saunassa esiintyvän terveyshaitan poistaminen, Eerikinkatu 43

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-009478
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 4 §

Ravintola Kannaksen saunassa esiintyvän terveyshaitan poistaminen, Eerikinkatu 43

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti osoitteessa Eerikinkatu 43 sijaitsevan Ravintola Kannaksen yleisen saunan terveyshaitan poistamisesta seuraavaa.

Asianosaiset

Casa Ravintolat Oy, Satamakatu 7, 33200 Tampere

As Oy Eerikinkatu 43, c/o Isännöitsijätoimisto Jarmo Rantamäki Oy, Unioninkatu 18, 00130 Helsinki

Vireilletulo

Helsingin ympäristöpalveluihin tuli yhteydenotto 12.6.2017 koskien Ravintola Kannaksen saunatilojen kuntoa ja yleistä siisteyttä.

Casa Ravintolat Oy ei ole toimittanut terveydensuojelulain 13 §:n mukaista ilmoitusta yleisen saunan toiminnan aloittamisesta kunnan terveydensuojeluviranomaiselle.

Tarkastus

Ravintola Kannaksen yleisiin saunatiloihin tehtiin tarkastus 13.7.2017. Tarkastuksessa todettiin aistinvaraisesti lattiarakenteissa todennäköisiä kosteusvaurioita ja mahdollisia mikrobivaurioita, epäkohtia ilmanvaihtojärjestelmässä, poikkeavaa hajua oleskelutiloissa sekä puutteita tilojen hygieniatasossa.

Tarkastuksen perusteella ympäristöpalvelut arvioi olosuhteiden olevan sellaiset, että niistä voi aiheutua terveydensuojelulain (763/1994) 1 §:n tarkoittamaa terveyshaittaa. Ympäristöpalvelut on pyytänyt 1.8.2017 Casa Ravintolat Oy:ltä kirjallisia selvityksiä toimenpiteistä, joilla todetut epäkohdat poistetaan, sekä toimittamaan terveydensuojelulain 13 §:n mukaisen ilmoituksen. Selvityksiä tai ilmoitusta ei ole toimitettu.

Kuuleminen

Ympäristöpalvelut on kuullut kirjeellään 1.9.2017 Casa Ravintolat Oy:tä ja kuuleminen toimitettiin tiedoksi kiinteistön omistajalle. Casa Ravintolat Oy ei toimittanut vastinetta kuulemiseen. Ympäristöpalvelut on kuullut uudestaan kirjeellään 19.10.2017 Casa Ravintolat Oy:tä ja As Oy Eerikinkatu 43:a:

1. tarkastuksessa 13.7.2017 todetuista, mahdollista terveyshaittaa aiheuttavista epäkohdista (lattiarakenteiden todennäköiset kosteusvauriot ja mahdolliset mikrobivauriot, mahdollisesti puutteellinen ilmanvaihto, tupakansavun haju käytävä- ja oleskelutiloissa ja puutteet tilojen siivoustasossa) sekä niiden korjaustoimenpiteistä aikatauluineen,

2. mahdollisesta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston korjausmääräyksen antamisesta ja sen tehosteeksi asetettavasta uhkasakosta, esimerkiksi 6000,00 euroa,

3. muista asian ratkaisemiseen vaikuttavista seikoista.

Casa Ravintolat Oy tai As Oy Eerikinkatu 43 ei ole antanut vastinettaan kuulemiseen.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoitteet

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antoi Casa Ravintolat Oy:lle terveydensuojelulain 27 §:n nojalla seuraavat määräykset:

1. Ravintola Kannaksen saunatilojen lattiarakenteiden kunto tulee selvittää käyttäen ulkopuolista asiantuntijaa. Ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla asumisterveysasetuksen (545/2015) liitteen 3 mukainen pätevyys rakennusten kosteus- ja homevaurioiden sekä sisäilmaongelmien selvittämiseen. Lisäksi ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava osaaminen terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi.

2. Ravintola Kannaksen saunatiloissa esiintynyt tupakansavun haju tulee poistaa.

3. Ravintola Kannaksen saunatilat tulee siivota ja pitää puhtaana.

4. Terveydensuojelulain 13 §:n mukainen ilmoitus tulee toimittaa kunnan terveydensuojeluviranomaiselle. Ilmoituksen liitteeksi tulee toimittaa saunatilojen pohjapiirros.

Päävelvoitteita 1, 2, 3 ja 4 tulee noudattaa ja ympäristöpalveluihin tulee toimittaa selvitykset lattiarakenteiden kunnosta ja tehdyistä korjaustoimenpiteistä 31.3.2018 mennessä.

Perustelut

Terveydensuojelulain 13 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on tehtävä viimeistään 30 vuorokautta ennen yleisölle avoimen saunan toiminnan aloittamista tai toiminnan olennaista muuttamista kirjallinen ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle.

Terveydensuojelulain 1 §:n mukaan terveyshaitalla tarkoitetaan ihmisessä todettavaa sairautta, muuta terveydenhäiriötä tai sellaisen tekijän tai olosuhteen esiintymistä, joka voi vähentää väestön tai yksilön elinympäristön terveellisyyttä.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon tai muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan milloin asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että niistä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, kunnan terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa sen, jonka menettely tai toimenpide on syynä tällaiseen epäkohtaan, ryhtymään toimenpiteisiin terveyshaitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi. Lisäksi terveyshaitan selvittämiseksi voidaan antaa määräys rakenteen kuntotutkimuksen suorittamisesta.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) 5 §:n mukaan huoneilman kosteus ei saa olla pitkäkestoisesti niin suuri, että siitä aiheutuu rakenteissa, laitteissa taikka niiden pinnoilla mikrobikasvun riskiä.

Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) 18 §:n mukaan sisäilmassa ei saa esiintyä aistinvaraisesti tunnistettavaa tupakansavua, joka on kulkeutunut asuntoon tai muuhun oleskelutilaan ulkoa tai muualta rakennuksesta.

Terveydensuojelulain 49 §:n mukaan asunnon ja muun oleskelutilan tutkimuksia ja selvityksiä tämän lain mukaista viranomaisvalvontaa varten tekevällä ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin. Ulkopuolisen asiantuntijan pätevyyden osoittamisesta on säädetty tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) antaman asetuksen liitteessä 3.

Terveydensuojelulain 53 §:n mukaan, jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten mukaisen velvollisuutensa, kunnan terveydensuojeluviranomainen voi päätöksellään velvoittaa asianomaisen määräajassa oikaisemaan sen, mitä on oikeudettomasti tehty tai lyöty laimin.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto totesi, että ympäristöpalveluiden suorittaman tarkastuksen perusteella Ravintola Kannaksen saunatiloissa esiintyy todennäköisiä kosteusvaurioita ja mahdollisia mikrobivaurioita, tupakansavun hajua ja puutteita saunatilojen siivoustasossa, joiden voidaan katsoa aiheuttavan terveydensuojelulain 1 §:n mukaista terveyshaittaa. Tarkastuksella todettuja epäkohtia on käsitelty tarkemmin ympäristöpalveluiden 1.8.2017 päivätyssä tarkastuskertomuksessa.

Ottaen huomioon mahdollista terveyshaittaa aiheuttavat korjaamattomat mahdolliset kosteus- ja mikrobivauriot, hajuhaitan keston ja alkuperän, puutteellisen siivoustason sekä pyydettyjen selvitysten ja terveydensuojelulain 13 §:n mukaisen ilmoituksen toimittamatta jättämisen, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoi, että määräyksen antaminen asiassa on välttämätöntä.

Uhkasakon asettaminen

Terveydensuojelulain 53 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla. Uhkasakkolain (113/1990) 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisten noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti asettaa päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 2000,00 euron uhkasakon, päävelvoitteen 2 noudattamisen tehosteeksi 1000,00 euron uhkasakon, päävelvoitteen 3 noudattamisen tehosteeksi 1000,00 euron uhkasakon ja päävelvoitteen 4 noudattamisen tehosteeksi 1000,00 euron uhkasakon. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, ellei velvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Ympäristöpalveluiden tarkastuskertomus 1.8.2017 ja kuuleminen 19.10.2017.

Sovelletut oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki (763/1994) 1, 13, 26, 27, 49, 49 d, 53 ja 56 §

Terveydensuojeluasetus (1280/1994) 15 ja 17 §

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) 5, 8, 10, 18, 21 § ja liite 3

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 22, 23 ja 24 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Muutoksenhaku

Valitusosoitus Helsingin hallinto-oikeudelle on liitteenä (terveydensuojeluasia).

Tiedoksi toiminnanharjoittajalle

Jos edellä mainittu kiinteä omaisuus tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on toimitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Valvontaviranomainen lähettää maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Toiminnanharjoittajan tulee lisäksi varmistua siitä, että tilojen ilmanvaihto on järjestetty asianmukaisesti ja on toimintaan nähden riittävä. Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) 8 §:n mukaan ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla huoneiston käytön mukaisesti riittävä, ulkoilma tulee johtaa huoneistoon hallitusti ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ilmanvaihto tulee järjestää siten, että sisäilma vaihtuu koko oleskeluvyöhykkeellä. Riittämätön ilmanvaihto ei saa aiheuttaa 5 §:ssä tarkoitettua mikrobikasvun riskiä. Lisäksi sisäilman hiilidioksidipitoisuus ei saa ylittää toimenpiderajaa, joka on 2100 mg/m3 (1150 ppm) suurempi kuin ulkoilman hiilidioksidipitoisuus.

Päätöksen tiedonanto

Päätös toimitetaan velvoitetulle saantitodistuksella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 24.01.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Pertti Forss

Mer information fås av

Paula Huttunen, ympäristötarkastaja, puhelin: + 358 9 310 36792

paula.huttunen@hel.fi

Bilagor

1. Ravintola Kannaksen ja taloyhtiön kuuleminen_191017_allekirjoitettu
2. Eerikinkatu 43, Casa Ravintolat Oy, kuuleminen, 010917_allekirjoitettu

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.