De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-009778
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 43 §

Justering av avgiftstaxan för gaturenhållningen

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Beslut

Stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden beslutade att godkänna en justering av avgiftstaxan för gaturenhållning på följande sätt:

Taxan för totalt renhållningsansvar i förstadsområdet (markerat med blåa vågräta ränder i bilaga nr 1) och på den baserade avgifter för gaturenhållning:

  • Fastighetsspecifik renhållningsavgift (euro/år) = 0,123 · bebyggd våningsyta (m²) + 0,052 · tomtareal (m²).

Taxan för totalt renhållningsansvar i norra stadskärnan (markerat med orange lodräta ränder i bilaga nr 1) och på den baserade avgifter för gaturenhållning:

  • Fastighetsspecifik renhållningsavgift (euro/år) = 0,117 · bebyggd våningsyta (m²) + 0,15 · tomtareal (m²).

Taxan för totalt renhållningsansvar i Främre Tölö (markerat med röda diagonala ränder i bilaga nr 1) och på den baserade avgifter för gaturenhållning:

  • Fastighetsspecifik renhållningsavgift (euro/år) = 0,236 · bebyggd våningsyta (m²) + 0,685 · tomtareal (m²).

De nya taxorna och på dem baserade renhållningsavgifter gäller från faktureringsperioden som börjar den 1 januari 2018 tills vidare.

Gällande mervärdesskatt påläggs årsavgiften.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Enligt 14 b § 1 mom. i renhållningslagen (lagen om underhåll och renhållning av gator och vissa allmänna områden, 669/1978) får kommunen årligen hos ägarna till de tomter som ligger invid gator som upplåtits till allmänt bruk inom dessa områden ta ut en avgift som motsvarar kostnaderna för det underhåll och den renhållning som kommunen åtagit sig att sköta (19 § 3 mom.). Enligt Helsingfors stads förvaltningsstadga, 16 kap. 3 § 1 mom. 1 punkten, beslutar stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden om en taxa i enlighet med renhållningslagen där intäkterna som uttas för skötseln av uppgifterna ska motsvarar de faktiska kostnaderna.

Det i bilaga nr 1 markerade område med totalt renhållningsansvar har delats in i tre delar med olika stadsstruktur och därmed även kostnadsnivå. För respektive område har en skild taxa fastställts. Koefficienterna i respektive taxa har bestämts så att intäkterna från renhållningsavgifterna i ett område täcker kostnaderna för skötseln av tomtinnehavarnas uppgifter.

Stäng

Grunderna för avgiften för gaturenhållning

Enligt 4 § i renhållningslagen ankommer gatuunderhållet på kommunen. Tomtägaren (eller -innehavaren, 19 § i  3 mom.), nedan tomtägaren) är dock skyldig att hålla trottoaren vid tomten i brukbart skick (snöplogning, halkbekämpning, röjning av sandningssand) och vid behov avlägsna plogsnö och snövallar som samlats på trottoaren samt hålla rännstenen och stuprännorna vid trottoaren snöfria och isfria. Enligt 10 § i renhållningslagen är tomtägaren även skyldig att hålla gatan ren. Tomtägarens förpliktelser enligt renhållningslagen träder i kraft genom ett gatuhållningsbeslut i enlighet med 86 § i markanvändnings- och bygglagen, genom vilket beslut även gatan anses ha upplåtits för allmänt bruk.

Enligt 8 § och 13 § i renhållningslagen kan kommunen besluta att helt eller delvis åta sig att i fråga om en eller flera tomter på samtliga detaljplaneområden eller inom en viss del av en detaljplan sköta det underhåll som enligt lagen ankommer på tomtägaren. När kommunen åtar sig att sköta det underhåll som enligt lagen ankommer på tomtägarna, överförs ansvaret för renhållningen på kommunen.

Helsingfors stad har genom beslut av nämnden för allmänna arbeten beslutat att i enlighet med bilaga nr 1 åta sig tomtägarnas ovan nämnda förpliktelser (nedan tagit totalt renhållningsansvar) i förorterna, norra stadskärnan och Främre Tölö. Dessa områden benämns nedan områden med totalt renhållningsansvar. Övergången till totalt renhållningsansvar har skett under perioden 1996–2016.
Utvidgningen av områdena med totalt renhållningsansvar till hela staden pågår i enlighet med stadsstyrelsens beslut i ärendet (12.11.2012, 1270 §).

Enligt 14 b § 1 mom. i renhållningslagen får kommunen årligen hos ägarna till de tomter som ligger invid gator som upplåtits till allmänt bruk inom dessa områden ta ut en avgift som motsvarar kostnaderna för det underhåll och den renhållning som kommunen åtagit sig att sköta (19 § 3 mom.). Kostnaderna tas ut med fastighetsspecifika underhållsavgifter enligt en taxa vars grunder kommunen godkänner. I Helsingfors stad har beslutsfattandet om taxan delegerats till stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden, i enlighet med 16 kap. 3 § i förvaltningsstadgan.

Grunderna för avgiften för gaturenhållning

Kostnaderna som tas ut genom avgifterna för gaturenhållning fastställs på basis av kostnaderna för skötseln av de områden och uppgifter som underordnas tomtägarnas underhålls- och renhållningsskyldighet.
Kostnadsuppgifterna fås genom beräkningar i efterhand utifrån uppföljning av gaturenhållningens kostnader.

Kostnaderna som tillfaller fastigheterna fördelas specifikt över dem i form av renhållningsavgifter enligt den gällande taxan. Taxan som tillämpas i Helsingfors stad bestäms på basis av tomtarealen för och den bebyggda våningsytan i fastigheterna i respektive område med totalt renhållningsansvar. Uppgifterna för faktureringen, om fastigheternas ytor och innehavare, bygger på kommunregistrets data, som sparas i en databas för faktureringen. De totala kostnader som faktureras tomtägarna fördelas mellan fastigheterna på basis av halva tomtarealen och halva den bebyggda våningsytan. Avgiften för gaturenhållning som debiteras en enskild tomtägare gäller således inte kostnader för arbeten på gatuområdet eller en enskild gata vid tomten, utan fastighetens andel av de årliga kostnaderna för den regionala helheten, beräknad på basis av fastighetens bebyggda byggnadsrätt och tomtareal.

Den ovan beskrivna taxan har tillämpats i Helsingfors stad sedan 1996. Den tar hänsyn till det behov av gaturenhållning som olika fastigheter orsakar. Modellen tillämpas allmänt i de städer i Finland där kostnaderna debiteras avgiftsbestämt.

Nämnden för allmänna arbeten justerade taxorna som är grund för renhållningsavgifterna i förorterna och Främre Tölö föregående gång 29.4.2014 (171 §). Taxorna har fastställts skilt som en enhetstaxa för alla entreprenadområden i förortsområdena med totalt renhållningsansvar och för området i Främre Tölö med totalt renhållningsansvar. Taxan för Främre Tölö avviker, därför att området är väsentligt annorlunda än förorterna på grund av den mer koncentrerade stadsstrukturen. Likaså har de kostnadsuppgifter som taxan bygger på insamlats skilt från alla förortsområden med totalt renhållningsansvar och från området i Främre Tölö med totalt renhållningsansvar.

Nämnden för allmänna arbeten beslutade utifrån stadsstyrelsens beslut (12.11.2012, 1270 §) att utvidga området med totalt renhållningsansvar, i det första skedet till områden i Gumtäkt, Böle, Majstad och Gammelstaden 17.3.2015 (129 §) och till sist till områden i Dal, Mejlans, Brunakärr och Bortre Tölö 26.4.2016 (167 §). I de nya områdena med totalt renhållningsansvar (nedan området i norra stadskärnan med totalt renhållningsansvar) har förortstaxan tillämpats, men med undantag för Brunakärr är det på grund av deras täta stadsstruktur förnuftig att för dem fastställa en skild enhetstaxa med vilken kostnaderna för områdena kan täckas. Dessa kostnader är högre än i förorterna.

Beräkningsgrund för och kostnadseffekterna av taxan

Justeringen av taxan bygger på genom fastigheternas förpliktelser realiserade kostnader i området med totalt renhållningsansvar, den sammanräknade tomtarealen i området, områdets bebyggda byggnadsrätt och intäkterna från renhållningsavgifter. Justeringen av taxan har gjorts på basis av enhetspriserna i offerthandlingar för nuvarande renhållningsentreprenader eller på basis av betalningsposttabeller och skötselarealen. Kostnadskalkylerna med enhetspriserna för området i norra stadskärnan med totalt renhållningsansvar har jämförts med kostnader som getts av stadens interna producent Stara, på basis av vilka korrektionskoefficienter har fastställts för enhetspriskalkylerna. Kostnadskalkylerna för Främre Tölö bygger på faktiska kostnader, som korrigerats med jordbyggnadskostnadsindexet. Utförda taxakalkyler finns i bilaga nr 2.

Taxan för förstadsområdet med totalt renhållningsansvar och en på den baserad fastighetsspecifik avgift för gaturenhållningen fastställs utifrån taxakalkylen på följande sätt:

  • 0,123 · bebyggd våningsyta  (m²) + 0,052 · tomtareal (m²) = renhållningsavgift (euro/år).

På basis av den justerade taxan stiger den avgift för gaturenhållning som tomtägaren ska betala med 5,5 % från 1.1.2018 för medianfastigheter i förstadsområdet med totalt skötselansvar. Till följd av den högre taxan kommer renhållningsavgiften för en medianfastighet med en bebyggd våningsyta på 200 m² och en tomtareal på 1 230 m² att stiga från cirka 104 euro till cirka 110 euro (inklusive mervärdesskatt 24 %).

Taxan för området i norra stadskärnan med totalt renhållningsansvar och en på den baserad fastighetsspecifik avgift för gaturenhållningen fastställs utifrån taxakalkylen på följande sätt:

  • 0,117 · bebyggd våningsyta  (m²) + 0,15 · tomtareal (m²) = renhållningsavgift (euro/år).

På basis av den justerade taxan stiger den avgift för gaturenhållning som tomtägaren ska betala med 68 % från 1.1.2018 för medianfastigheter i området i den norra stadskärnan med totalt renhållningsansvar. Till följd av den högre taxan kommer renhållningsavgiften för en medianfastighet med en bebyggd våningsyta på 1 250 m² och en tomtareal på 1 200 m² att stiga från cirka 240 euro till cirka 405 euro (inklusive mervärdesskatt 24 %).

Taxan för området i Främre Tölö med totalt renhållningsansvar och en på den baserad fastighetsspecifik avgift för gaturenhållningen fastställs utifrån taxakalkylen på följande sätt:

  • 0,236 · bebyggd våningsyta  (m²) + 0,685 · tomtareal (m²) = renhållningsavgift (euro/år).

På basis av den justerade taxan stiger den avgift för gaturenhållning som tomtägaren ska betala med 3 % från 1.1.2018 för medianfastigheter i området i Främre Tölö med totalt renhållningsansvar. Till följd av den högre taxan kommer renhållningsavgiften för till exempel ett höghus med 27 lägenheter, en bebyggd våningsyta på 3 580 m² och en tomtareal på 1 150 m² att stiga från cirka 1 966 euro till cirka 2 024 euro (inklusive mervärdesskatt 24 %), dvs. per lägenhet i snitt från 73 euro till 75 euro, vilket innebär att den kalkylmässiga månadsavgiften för genomsnittlig bostad stiger med 0,17 euro.

Stäng

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 05.10.2017 § 35

Stäng

Detta beslut publicerades 08.11.2017

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

teknisk chef
Jaakko Stauffer

Mer information fås av

Esko Laiho, underhållsingenjör, telefon: 09 310 38381

esko.laiho@hel.fi