De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-009834
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 49 §

M200-sarjan metrojunayksiköiden peruskorjauksen hankesuunnitelma

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi M200 -metrojunayksikön peruskorjausta koskevan hankesuunnitelman niin, että

  • peruskorjaus käsittää kaikkiaan kaksitoista (12) ko. sarjan metrojunayksikköä
  • hankkeen enimmäiskustannus on 8,9 milj. euroa (ilman ALV, kustannustaso 9/2017)
  • tilaajan oman työn ja ulkopuolisen asiantuntijatyön kustannusarvio hankkeessa on lisäksi yhteensä 380 000 euroa (ilman ALV).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

HKL:n M200-sarjan metrojunakalustoon kuuluu kaksitoista (12) vuosina 2000 - 2001 toimitettua M200-sarjan kaksivaunuista metrojunayksikköä.

M200-sarjan hankinnan yhteydessä määritelty tavoitteellinen käyttöikä on 40 vuotta. Peruskorjauksen tärkein päämäärä on varmistaa, että junien käyttöä voidaan jatkaa luotettavasti 2030-luvulle saakka, jolloin M200-sarjan metrojunayksiköt saavuttavat noin 30 vuoden käyttöiän.

Peruskorjauksen toteuttaminen antaa mahdollisuuden lykätä uusien metrojunayksiköiden hankintaa. Metron automatisointi on tämän hetken arvion mukaan ajankohtaista 2020-luvun lopulla. Uuden kaluston (M400) hankinta ja metron automatisointi on järkevää toteuttaa samanaikaisesti, jolloin uudet metrojunayksiköt voidaan tilata ilman ohjaamoa ja muutenkin automatisointiin yhteen sovitettuina.

Hanke toteutetaan vuosina 2018 - 2021 siten, että kaikki metrojunayksiköt on peruskorjattu ennen kuin Länsimetron Kivenlahden jatkeen liikennöinti alkaa. Hankinta käynnistetään vuonna 2017.

Peruskorjauksella tähdätään metrojunayksiköiden tekniikan kunnostamiseen, huollettavuuden kehittämiseen sekä ilmeen kohentamiseen. Peruskorjauksen tärkeimpiä toimenpiteitä ovat mm.:

  • metrojunayksiköiden ulkomaalaus
  • matkustamon kunnostaminen (lattiapäällysteen uusiminen, pintojen kunnostaminen, valaistuksen uusiminen, ilmanvaihdon tehostaminen)
  • huolto- ja korjaustoimenpiteet (nivelpalkeen (haitari) uusiminen, ilmakanavien puhdistus)
  • matkustajainformaatiojärjestelmän uusiminen (ml. uudet sisä- ja ulkonäytöt) ja videovalvontajärjestelmän asentaminen
  • lisäksi huomioidaan ohjaus- ym. elektroniikan tuleva ylläpito ja osittainen uusiminen

Peruskorjattavien metrojunayksiköiden keskimääräinen käyttöaika on noin 10 vuotta, joten hankinnan poistovaikutus on 0,9 milj. euroa/vuosi. HKL vakuuttaa metrojunayksiköt kaupungin vakuutusrahaston kautta. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % omaisuuden arvosta; 10 vuoden aikana vakuutusrahastomaksuja kertyy noin 0,05 milj. euroa.

HKL rahoittaa hankkeen lainarahoituksella. Korkokulut ovat yhteensä noin 0,5 miljoonaa euroa (korkokanta 1 % ja laina-aika 10 vuotta).

HKL:n nykyisen liikennöintisopimuksen mukaisesti HKL laskuttaa metrojunayksiköiden peruskorjauksen poistot, korot ja vakuutusrahastomaksun HSL:ltä. Helsingin seudun liikenteen (HSL) maksamaan liikennöintikorvaukseen ei peruskorjaushankkeen toteuttamisella ole vaikutusta.

HKL:n johtokunnan hyväksymässä (17.8.2017) HKL:n investointisuunnitelmassa 2018 - 2027 on budjetoitu 37,5 milj. euroa M100- ja M200-metrojunayksiköiden peruskorjauksiin vuosille 2018 - 2021.

Kaupunginvaltuusto on päättänyt M100-metrojunayksiköiden peruskorjauksesta kokouksessaan 30.8.2017. Hankinnan kokonaisarvo on 27,3 milj. euroa.

Stäng

Detta beslut publicerades 22.09.2017

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

yksikön johtaja
Artturi Lähdetie

Mer information fås av

Tuomo Pietilä, projekti-insinööri, puhelin: 34776

tuomo.pietila@hel.fi