Poistumisturvallisuusselvitys, Malminkoti, Kunnantie 2, Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy

HEL 2017-011898
Ärendet har nyare handläggningar
§ 3
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Malmikoti, Kunnantie 2, Helsinki

Räddningsdirektör

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n kohdetta Malmikoti osoitteessa Kunnantie 2, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.

Korjausmääräys:

Toiminnanharjoittajan tulee laatia poistumisturvallisuuden toteuttamissuunnitelma.
Suunnitelmassa tulee esittää toimenpiteet ja aikataulu, joilla poistumisturvallisuus saatetaan vaatimusten mukaiselle tasolle 31.12.2021 mennessä

Määräaika toteuttamissuunnitelman laatimiselle: 30.4.2019.

Huomautus:
Mikäli toteuttamissuunnitelmassa esitetyillä toimenpiteillä ei pelastusviranomaisen arvion mukaan voida saattaa kohteen poistumisturvallisuutta vaatimusten mukaiseksi, on pelastusviranomaisen annettava poistumisturvallisuuden toteuttamismääräys. Tällöin voidaan määrätä myös pelastuslain 82 § mukaisia erityisiä turvallisuusvaatimuksia, kuten automaattisen sammutuslaitteiston asentaminen.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 31.10.2017
- määräaikainen palotarkastus 12.12.2017

Malmikoti on alun perin vuonna 1960 valmistunut ja vuonna 1994 peruskorjattu kolmikerroksinen rakennus, joka tarjoaa tehostettua palveluasumista ympärivuorokautisen avun tarpeessa oleville, pääsääntöisesti alle 65-vuotiaille aikuisille, jotka ovat perinteisin keinoin vaikeasti asutettavia.
Toiminnanharjoittajan laatiman selvityksen mukaan asukkailla on vaikeitakin fyysisiä toimintarajoitteita ja kaikki tarvitsevat henkilökunnan apua poistumiseen. Asukaspaikkoja on yhteensä 24 (kaksikymmentäneljä). Täysin avustettavia asukkaita on 20 (kaksikymmentä).

Rakennuksessa on kolme maanpäällistä kerrosta sekä kellarikerros.
Kellarikerroksessa sijaitsevat varasto- sauna- ja terapiatilat. Kolmessa maanpäällisessä kerroksessa ovat asukashuoneet sekä yhteiset tilat.

Rakennuksen paloluokka on P1. Kaikki asuinhuoneet on osastoitu (EI60/EI30). Myös kerrokset on osastoitu ja kaikista kerroksista on mahdollista poistua kahta pääasiallista reittiä osastoitujen porrashuoneiden kautta ulos.

Paloteknisesti rakennus on suojattu osoitteellisella automaattisella paloilmoitinlaitteistolla. Alkusammutuskalustona ovat käsisammuttimet. Kaikissa asukkaiden vuoteissa on pelastuslakanat. Henkilökuntaa on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina, yöaikaan vähimmillään yksi hoitaja. Henkilökunta on saanut perehdytyksen pelastuslakanoiden käyttöön sekä paloturvallisuus- ja alkusammutuskoulutusta.

Paloilmoitinkeskus sijaitsee ensimmäisessä kerroksessa, B-portaan sisääntuloaulassa ja hälytyksen tullessa henkilökunnan on tarkistettava syttynyt osasto keskusyksikön näyttötaululta. Muissa kerroksissa ei ole paloilmoittimen näyttölaitteita.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei ole riittävä.
Yöllä paikalla olevan henkilökunnan mahdollisuudet suorittaa alkusammutus- ja evakuointitoimenpiteet eivät ole nykyisellään riittävät täysin avustettavien asukkaiden suureen määrään nähden. On huomioitava että syttyneestä palo-osastosta turvalliseen poistumiseen käytettävissä oleva aika on kolme minuuttia hälytyksen alkamisesta.

Pelastusviranomaisen arvioi että tilojen suojaaminen automaattisella sammutuslaitteistolla on tehokkain keino palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamiseksi, mikäli tilojen käyttö ja toiminnan luonne jatkuvat nykyisessä muodossaan.

Detta beslut publicerades 09.01.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31372

katri.j.aaltonen@hel.fi

Beslutsfattare

Jani Pitkänen
pelastusjohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Yleiset ehdot
2. Toteuttamissuunnitelma-ohje 2017

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.