Ympäristönsuojelulain mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-012283
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 11. / 11 §

Ympäristönsuojelulain mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy:n luvattomaan autopurkamotoimintaan liittyen:

Päätökseen velvoitettu

Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy, Akkutie 26 A, 00770 Helsinki

Asian vireilletulo

Tontille Akkutie 24 tehdyn tarkastuksen yhteydessä 10.5.2017 havaittiin, että Akkutie 26 A tontin takapihalla, hallin takana puretaan autoa. Merkkejä laajemmasta autojen purkutoiminnasta oli sekä Akkutie 26 A tontilla, joka on kokonaan Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy:n hallinnassa, että Akkutie 24 tontilla, jossa yritys on ollut alivuokralaisena. Ympäristönsuojeluyksikölle on myös valitettu toiminnasta kesällä 2017. Saatujen tietojen mukaan vilkkain toiminta-aika tonteilla on viikonloppuisin ja iltaisin.

Asian käsittely

Helsingin kaupungin ympäristökeskus (1.1.2017 alkaen Kaupunkiympäristön toimialan ympäristönsuojeluyksikkö) totesi tarkastuksellaan vuonna 2012, että Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy harjoittaa autojen purkutoimintaa Kytkintie 26 A tontilla. Asia siirrettiin Uudenmaan ympäristökeskukselle, joka oli tuolloin autopurkamotoiminnan ympäristölupa-asiassa toimivaltainen viranomainen. Toiminnanharjoittaja

HL 51 §:n perusteella korjattu Kytkintie Akkutieksi. 15.5.2018 PM

Helsingin kaupungin ympäristökeskus (1.1.2017 alkaen Kaupunkiympäristön toimialan ympäristönsuojeluyksikkö) totesi tarkastuksellaan vuonna 2012, että Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy harjoittaa autojen purkutoimintaa Akkutie 26 A tontilla. Asia siirrettiin Uudenmaan ympäristökeskukselle, joka oli tuolloin autopurkamotoiminnan ympäristölupa-asiassa toimivaltainen viranomainen. Toiminnanharjoittaja ********** kiisti harjoittavansa autopurkamotoimintaa.

Autopurkamoiden toimivaltainen lupaviranomainen on syksystä 2015 asti ollut kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Ympäristönsuojeluyksikkö antoi 20.6.2017 päivätyllä kuulemiskirjeellä Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy:lle tilaisuuden lausua mielipiteensä ja antaa selityksensä luvattomasta autojen purkutoiminnasta ja mahdollisesta ympäristö- ja lupajaoston ympäristönsuojelulain 175 §:n mukaisesta kiellosta sekä kiellon tehosteeksi asetettavasta uhkasakosta.

Vastineessa 25.7.2017 Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy totesi muun muassa, että yritys kerää paperia, pahvia, nestekartonkia, rakennuspurkujätettä ja metallia. Jätteet lajitellaan asiakkaiden toimipisteissä, toisinaan rakennusjätettä lajitellaan Akkutien tonteilla. Romuautot kerätään auto- ja peltikorjaamoista, joissa autoista on poistettu nesteet ja varaosia. Liikenteessä pahoin vaurioituneiden autojen kuljettaminen tapahtuu valuma-altaalla varustetulla konelavalla. Kuljetus ja keräyspaperi Sydänmaa Oy:n toimesta autoista poistetaan pyörät ja romumetalli toimitetaan Stena Recycling Oy:lle. Tämä toiminta on jatkunut vuodesta 1987. Vastineen mukaan yritys ei harjoita autopurkamotoimintaa.

Ympäristönsuojeluyksikkö pyysi 6.9.2017 yritystä toimittamaan toiminnassa syntyneiden vaarallisten jätteiden siirtoasiakirjat ja antamaan selvityksen rakennusjätteen ja romuautojen osalta vastaanotetun ja poiskuljetetun jätteen määrästä, lajista, laadusta, toimituspaikasta, toimitusajasta sekä vastaanotetun jätteen osalta luovuttajien nimet, noutopaikka ja –aika. Vastineessa 25.9.2017 Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy totesi, ettei yritys kerää vaarallista jätettä eikä siirtoasiakirjoja siitä johtuen ole. Rakennusjätteestä ja romuautoista ei toimitettu pyydettyjä tietoja.

Laiminlyönnit ja havaitut lainvastaisuudet

Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy on toistuvasti jättänyt noudattamatta annettuja kehotuksia. Yritykseltä ei pyynnöistä huolimatta ole saatu kaikkia valvontaa varten tarvittavia tietoja, esimerkiksi jätekirjanpitoa, jota yritys on velvollinen pitämään. Yritys ei ole toimittanut siirtoasiakirjoja toiminnassa syntyvistä vaarallisista jätteistä, joita tarkastuksilla on kuitenkin havaittu yrityksen tiloissa.

Ympäristönsuojeluyksikkö katsoo, että vastineessa mainitut pahoin vaurioituneet kolariautot on annettu kuljetettavaksi romuautoina. Koska niissä todennäköisesti on ollut nesteet sisällä, on kyse varallisesta jätteestä, jonka kuljettamiseen yrityksellä ei ole lupaa. Yrityksellä ei myöskään ole jätelain 100 §:n mukaista lupaa kerätä vaarallista jätettä vaan ainoastaan jätelain 94 § mukainen lupa kuljettaa sekalaista rakennus- ja purkujätettä, paperia, pahvia, nestekartonkia, metallia ja muovia. Yrityksellä ei ole lupaa kuljettaa, kerätä tai käsitellä romuajoneuvoja. Keräys-, käsittely- ja varastointipaikat eivät täytä romuajoneuvoasetuksen (123/2015) liitteen 2 kohdassa 1 esitettyjä vähimmäisvaatimuksia.

Osien irrottaminen kuivatuistakin romuautoista tässä laajuudessa on autopurkamotoimintaa. Tonteilla on huomattavia määriä autojen osia, romuautoja, irrallisia ehjiä rekisterikilpiä ja autonrenkaita. Ympäristösuojeluyksikön saamien tietojen mukaan Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy on toimittanut Stena Recycling Oy:lle vuosien ajan romuautoja, esimerkiksi kolmen viime vuoden aikana 470 kappaletta. Näiden autojen alkuperää toiminnanharjoittaja ei ole pystynyt osoittamaan tai halunnut osoittaa.

Muun muassa näistä seikoista johtuen ympäristönsuojeluyksikkö katsoo, että yrityksen antamat vastineet eivät ole uskottavia ja että yritys harjoittaa ympäristölupavelvollista autopurkamotoimintaa ilman voimassa olevaa ympäristölupaa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoite

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto kieltää Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy:tä harjoittamasta autopurkamotoimintaa ilman ympäristölupaa. Jos purkamotoimintaa aiotaan jatkossa harjoittaa, tulee sillä olla ympäristönsuojelulain 27 §:n mukainen ympäristölupa ennen toiminnan aloittamista.

Perustelut päävelvoitteille

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa. Koska Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy on kehotuksista huolimatta jatkanut autojen purkutoimintaa ilman ympäristölupaa, on ympäristö- ja lupajaoston syytä antaa asiassa ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukainen määräys.

Uhkasakon asettaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 20 000,00 euron uhkasakon.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakkojen asettaminen määräyksen tehostamiseksi on tarpeen, koska päätökseen velvoitettu ei ole korjannut lainvastaista menettelyään kehotuksista ja neuvonnasta huolimatta. Uhkasakon asettamista ei voida pitää ilmeisen tarpeettomana.

Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi.

Päätöksen voimassaolo

Kielto on voimassa siitä, kun velvoitettu saa päätöksen tiedoksi. Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tarkastuspöytäkirja 23.5.2012
Kuulemiskirje 20.6.2017
Selvityspyyntö 6.9.2017
Kuljetus ja Keräyspaperi Sydänmaa Oy:n vastineet 25.7.2017 ja 25.9.2017

Päätöksen täytäntöönpano

Tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Ilmoitusvelvollisuus

Jos edellä mainittu kiinteä omaisuus (kiinteistötunnus 091-041-0011-0013-V1) tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Valvontaviranomainen ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 §:n edellyttämällä tavalla maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöä (kiinteistötunnus 091-041-0011-0013-V1) koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetettavasta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175, 184, 185, 190 ja 200 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 18 §, 22 §, 23 § ja 24 §

Muutoksenhaku

Muutoksenhakuohje Vaasan hallinto-oikeudelle on liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Detta beslut publicerades 24.01.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

vs. yksikön päällikkö
Jari-Pekka Pääkkönen

Mer information fås av

Leena Terhemaa, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32032

leena.terhemaa@hel.fi

Bilagor

1. Tarkastuspöytäkirja 23052012.pdf
2. Kuuleminen_20170620.pdf
3. Kuljetus- ja Keräyspaperi Sydänmaa vastine ympäristöasiassa 25.7.2017.pdf
4. Selvityspyyntö.pdf
5. Vastine selvityspyyntöön 26092017.pdf
6. Kuljetus ja keräyspaperi Sydänmaa Oy_jäterekisteriote.pdf

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.