Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetti 2018
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti
1. hyväksyä liitteenä olevan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulosbudjetin vuodelle 2018.
2. että kaupunginhallituksen käsittelyssä toimialle myönnetystä 3 miljoonan euron lisäyksestä segregaation ehkäisemiseen (pd) ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tarpeiden tukemiseen kohdennetaan suomenkieliseen perusopetukseen 2,7 miljoonaa euroa ja ruotsinkieliseen perusopetukseen 0,3 miljoonaa euroa.
Suomenkielisen perusopetuksen määrärahasta kohdennetaan
- 0,9 milj. euroa PD-rahoitukseen koulujen määrärahoihin.
- 0,4 miljoonaa euroa oppilashuollon henkilöstöresurssien lisäämiseen niille kouluille, joissa on paljon erityisen tuen oppilaita.
- 1,4 miljoonaa euroa erityisen tuen oppilaiden riittävään tukeen lähikoulussa. Lisäksi turvataan erityisluokkien tarve.
Ruotsinkielisen perusopetuksen määrärahasta kohdennetaan
- 80 000 euroa PD-rahoitukseen koulujen määrärahoihin.
- 60 000 euroa oppilashuollon henkilöstöresurssien lisäämiseen niille kouluille, joissa on paljon erityisen tuen oppilaita.
- 160 000 euroa erityisen tuen oppilaiden riittävään tukeen lähikoulussa. Lisäksi turvataan erityisluokkien tarve
3. oikeuttaa toimialajohtajan päättämään käyttötalouden ja investointien kokonaismäärärahojen puitteissa määrärahojen vastuuhenkilöt ja heidän määrärahansa ja tarkistamaan niitä tarvittaessa. Toimialajohtaja antaa vastuuhenkilöille talousarvion noudattamista koskevat ohjeet.
4. että toimialajohtajan tulee valmistella lautakunnan käsiteltäväksi perusteltu esitys kaupunginvaltuustolle ylitysoikeudesta, jos käyttötalouden tai investointien kokonaismääräraha ei ennusteiden mukaan riitä sopeuttamistoimista huolimatta.
5. hyväksyä kaupungin hallintosäännön 15 luvun 1 § nojalla yhteisöjen tukemiseen varatun määrärahan käyttösuunnitelman seuraavasti:
- Iltapäivätoiminnan avustukset 6 665 000 euroa
- HERO ry, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry 24 000 euroa
- Helvary ry, Helsingin vanhempainyhdistysten alueyhdistys 2 000 euroa
- Yksityisten koulujen tonttivuokrien tukeminen 500 000 euroa
- Vapaan sivistystyön avustukset 80 000 euroa
- Varhaiskasvatuksen järjestöavustukset 85 000 euroa
- Etsivä nuorisotyö 500 000 euroa
Euromäärät ovat enimmäismääriä.
6. oikeuttaa hallintojohtajan yhdessä ao. palvelukokonaisuuden johtajan kanssa hyväksymään talousarvion määrärahojen puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitokselta tilattavien ei-kilpailutettujen ruokapalvelujen tilaamista ja tuottamista koskevat sopimukset, joissa määritellään toimialan, koulujen ja tuottajan väliset vastuut sekä palvelujen sisältö ja laatu.
7. oikeuttaa Stadin ammattiopiston rehtorin tekemään oppilaitoksen käyttösuunnitelman puitteissa Helsingin kaupungin palvelukeskusliikelaitoksen kanssa palvelusopimukset, joiden tulee perustua hallintojohtajan ja palvelukokonaisuuden johtajan hyväksymään kokonaissopimukseen.
8. oikeuttaa hallintojohtajan hyväksymään vuoden 2018 tulosbudjettiin varattujen määrärahojen ja Helsingin palvelut oy:n kanssa solmitun määräaikaisen sopimuksen puitteissa koulujen ja oppilaitosten ilta- ja vapaa-ajankäytön palvelujen tilaukset.
9. oikeuttaa hallintojohtajan tekemään vuoden 2018 tulosbudjettiin varattujen määrärahojen puitteissa toimialan talous- ja palkkahallintopalveluja koskevan sopimuksen vuodeksi 2018 kaupungin taloushallintopalvelujen (Talpa) kanssa.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Tero Vuontisjärvi. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 29.11.2017 kaupungin talousarvion vuodeksi 2018 ja taloussuunnitelman vuosille 2018-2020. Kaupunginhallitus käsittelee talousarvion noudattamisohjeet vasta 11.12, mistä johtuen tuodaan lautakunnalle tiedoksi erikseen.
Tulosbudjetin valmistelun pohjana on ollut kasvatus- ja koulutuslautakunnan 29.8.2017 hyväksymä vuoden 2018 talousarvioehdotus huomioiden talousarviokäsittelyssä siihen päätetyt muutokset.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan 29.8.2017 hyväksymään talousarvioehdotukseen verrattuna käyttötalouden tuloarvio on 10 miljoonaa euroa pienempi ja menoihin varatut määrärahat 31,5 miljoonaa suuremmat. Irtaimen omaisuuden hankintoihin varatut investointimäärärahat ovat 7,3 miljoonaa euroa suuremmat.
Tulosbudjettivalmistelun yhteydessä toimiala on tarkistanut asiakasmääräennusteet, tilavuokrat sekä henkilöstömenojen sivukulut, jotka alenevat vuonna 2018.
Käyttötalouden muutokset verrattuna talousarvioehdotukseen
(1 000 eur) | TAE 18 elokuu | Muutokset | TA 18 |
Tulot | 66 000 | -10 000 | 56 000 |
Menot | 1 109 625 | +31 500 | 1 141 125 |
Tuloarviota on laskettu 10 milj. euroa kasvatus- ja koulutuslautakunnan elokuussa hyväksymästä talousarvioehdotuksesta. Talousarvioon sisältyy varautuminen varhaiskasvatusmaksujen alenemiseen ja kaupunkistrategian mukaisesti maksuton varhaiskasvatus 5 vuoden iästä alkaen asteittain vuodesta 2018.
Toimialan toimintamenoraamia on nostettu 31,5 miljoonaa euroa kasvatus- ja koulutuslautakunnan elokuussa hyväksymään talousarvioehdotukseen verrattuna.
Tulosbudjetissa määrärahojen lisäyksestä on kohdennettu:
- Varhaiskasvatusmaksujen alentamiseen 5,0 miljoonaa euroa.
- Kaupunkistrategian käynnistämiseen 8,0 miljoonaa euroa. Kaupunkistrategian toteuttamiseen liittyvät toimenpiteet on eritelty tulosbudjetin C-osassa palvelukokonaisuuksittain.
- Yksityisen hoidon tuen kuntalisän korottamiseen vajaat 0,2 miljoonaa euroa.
- Segregaation ehkäisemiseen (pd) ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tarpeiden tukemiseen perusopetuksessa 3 miljoonaa euroa. Samassa yhteydessä selvitetään miten erityistä tukea tarvitsevien lasten tarvitsemat tukitoimet toteutuvat. Esitys määrärahan kohdentamisesta on päätösehdotuksen kohdassa 2.
- Talousarvioehdotukseen sisältyneiden säästö-/tuottavuustoimenpiteiden purkamiseen 15,4 miljoonaa euroa.
Seuraavia talousarvioehdotukseen sisältyneitä säästö-/tuottavuustoimenpiteitä ei toteuteta:
Varhaiskasvatus ja esiopetus
- Kotihoidontuen kuntalisän poistaminen yli 2-vuotiailta.
- Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen perhevapailla ja työttöminä olevilta.
- Iltapäivätoimintapaikan takaaminen vain 1. luokkalaisille (taataan myös 2. luokkalaisille) ja erityistä tukea tarvitseville.
Perusopetus
- Kouluille yleinen noin 1 % lisätuottavuustavoite.
- Ryhmäkokojen kasvattaminen.
Toiseen asteen koulutus, lukiot
- 2,6 % tuottavuustavoite
Toisen asteen koulutus, Stadin ammattiopisto
- 1,2 % yleinen tuottavuustavoite
Vapaa sivistystyö
- Opetustuntien vähentäminen
Talousarvion määrärahalisäyksien kohdennus on eritelty tulosbudjetin C-osassa, josta lautakunta päättää sekä tulosbudjetin liitteessä 2.
Valmisteilla on etsivän nuorisotyön siirto kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialalle. Etsivään nuorisotyöhön on varattu tulosbudjetissa vuoden 2017 tapaan 0,5 miljoonaa euroa avustuksiin. Kaupunginvaltuusto päätti muuttaa hallintosääntöä 29.11.2017 siten, että etsivän nuorisotyön palvelut siirtyvät kasvatuksen
ja koulutuksen toimialalta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle. Määrärahasiirrosta tehdään päätös erikseen.
Investointimäärärahojen muutokset verrattuna talousarvioehdotukseen
(1 000 eur) | TAE 18 elokuu | Muutokset | TA 18 |
Yhteensä | 23 756 | 7 300 | 31 056 |
Tietotekniikka | 16 447 | 7 300 | 23 747 |
Muut hankinnat | 7 309 | 0 | 7 309 |
Irtaimen omaisuuden hankintoihin varattu määräraha on 7,3 miljoonaa euroa suurempi, kuin kasvatus- ja koulutuslautakunnan talousarvioesityksessä. Lisäys on kohdennettu tietotekniikkahankintoihin.
Lisäys kohdentuu tulosbudjetissa seuraavasti:
- toimialan digitalisaatiohanke 2,6 miljoonaa euroa (talousarvioesityksessä olleen 10 miljoonan euron lisäksi)
- varhaiskasvatuksen asiakasmaksujärjestelmän uusiminen 2,0 miljoona euroa
- vanhentuneiden turvajärjestelmien korvaaminen 2,7 miljoonaa euroa.
Esityksen terveys- ja hyvinvointivaikutukset
Tulosbudjetti ei vähennä yksittäisen lapsen tai nuoren saamaa palvelua. Erityisesti pyritään turvaamaan eniten tukea tarvitsevien lasten ja nuorten oppimisen ja kasvun edellytykset. Esitys turvaa myös kaupungin vakinaisen henkilökunnan aseman.
Tulosbudjetin rakenne
Tulosbudjetin A-osassa ovat kaupunginvaltuuston hyväksymään talousarvioon sisältyvät toimialan talousarvioperustelut ja -tavoitteet. Niissä on huomioitu ne määräraha- ja tekstimuutokset, joista on päätetty talousarviokäsittelyn aikana. Lautakunta ei voi tehdä A-osaan muutoksia.
Tulosbudjetin B-osa sisältää edellä annetun selvityksen valmisteluperiaatteista ja tulosbudjetin muutoksista verrattuna talousarvioehdotukseen.
Tulosbudjetin C-osa sisältää tulosbudjetin käyttötalouden osalta ja D-osa investointimäärärahojen osalta. Molemmat talousarviokohdat ovat kaupunginvaltuustoon nähden bruttobudjetoituja: valtuustoon nähden sitovana on menojen enimmäismäärä tuloista riippumatta.
Liitteenä on erittely tulosbudjettiin sisältyvistä avustuksista ja korvauksista sekä erittely talousarvioon sisältyvien määrärahalisäysten kohdentumisesta tulosbudjetissa.
Lautakunnan käsittelyyn tuodaan vuoden 2018 aikana vähintään kolme talousarvion toteutumisennustetta, joissa arvioidaan talousarvion toteutumista sekä määrärahojen käytön että tavoitteiden osalta.
Detta beslut publicerades 19.12.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 80295
Anna Tarkkala-Hellström, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 86442