Herttoniemen alueurakan lisätyövarauksen korottaminen
- Enhetschef 17.08.2023
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 10/30.06.2022
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 10/30.06.2022
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 17/02.12.2021
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 16/18.11.2021
- Tekniskt chef 05.07.2021
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 3/06.02.2020
- Ylläpitopäällikkö 25.09.2018
- Ylläpitopäällikkö 25.09.2018
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 11/14.06.2018
Lauttasaaren alueurakan lisätyövarauksen korottaminen vuosille 2022 - 2023
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti korottaa yleisten alueiden kunnossapidon Lauttasaaren alueurakan lisätyövarausta seuraavasti.
- Lauttasaaren alueurakan lisätyövarausta korotetaan 880 000 euroa (alv. 0 %) siten, että lisätyövaraus on koko urakan ajalle 2018 - 2023 yhteensä 3 970 000 euroa (alv. 0 %).
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Ville Andersson. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 14.6.2018 oikeuttanut silloisen kaupunkiympäristön toimialan ylläpitopalvelun (nykyinen yleiset alueet palvelu) käyttämään Lauttasaaren alueurakkaan 1.10.2018 - 30.9.2023 kestävällä sopimuskaudella 6 599 929,71 euroa (alv. 0 %) sekä mahdollisesti tuleviin lisätöihin tai velvoitteisiin enintään 590 000 euroa (alv. 0 %).
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto korotti 6.2.2020 Lauttasaaren alueurakan lisätyövarausta 1 410 000 eurolla. Korotustarve aiheutui edellisen vuoden runsaslumisesta talvesta. Korottaessaan alkuperäistä lisätyövarausta rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on oikeuttanut kaupunkiympäristön toimialan ylläpitopalvelun (nykyinen yleiset alueet palvelu) käyttämään koko sopimuskaudella tuleviin lisätöihin tai velvoitteisiin enintään 2 000 000 euroa (alv. 0 %).
Rakennusten ja yleisten alueiden jaosto korotti 17.12.2021 Lauttasaaren alueurakan lisätyövarausta 1 090 000 eurolla. Korotustarve aiheutui poikkeuksellisen runsaslumisesta talvesta. Korottaessaan lisätyövarausta rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on oikeuttanut kaupunkiympäristön toimialan yleiset alueet palvelun käyttämään koko sopimuskaudella tuleviin lisätöihin tai velvoitteisiin enintään 3 090 000 euroa (alv. 0 %).
Tämän korotustarpeen on aiheutunut poikkeuksellisen runsasluminen talvi vuonna 2022. Kustannukset ovat kasvaneet lisäkalustotarpeista sekä lisääntyneestä lumen kuljetuksesta lumenvastaanottopaikoille ja tehostettujen pyöräväylien talvihoidosta.
Lisämäärärahan tarve on lähes suorassa suhteessa talven kestoon sekä lumimääriin:
- Talvella 2018 - 2019 lunta oli enimmillään 46 cm. Vuoden 2019 lisätyökustannukset olivat yhteensä 760 126,89 euroa, joista lumenajon osuus oli 437 239,35 euroa.
- Talvella 2019 - 2020 lunta oli enimmillään 3 cm. Vuoden 2020 lisätyökustannukset olivat yhteensä 208 744,90 euroa, joista lumenajon osuus oli 0 euroa.
- Talvella 2020 - 2021 lunta oli enimmillään 37 cm. Vuoden 2021 lisätyökustannukset olivat yhteensä 841 254,06 euroa, joista lumenajon osuus oli 296 588,16 euroa.
- Talvella 2021 - 2022 lunta oli enimmillään 69 cm. Talven 2022 lisätyökustannukset olivat yhteensä 925 311,17 euroa, joista lumenajon osuus oli 533 794,58 euroa.
Urakan alusta, lokakuusta 2018 toukokuuhun 2022, laskutetut lisätyökustannukset ovat yhteensä 2 802 415,02 euroa, joista talven lumenajojen osuus on 1 267 622,09 euroa. Laskuttamatta olevia lisätöitä vuosille 2022 - 2023 on 79 675,74 euroa. Kaikkiaan vuosien 2018 - 2023 lisätyökustannukset ovat tällä hetkellä 2 882 090,76 euroa.
Arvio korotustarpeesta 880 000 euroa (alv. 0 %) perustuu urakan aiempien vuosien keskimääräisiin lisätyökustannuksiin. Loppuvuodelle 2022 lisätyövarauksen arvio on yhteensä 244 000 euroa (alv. 0 %). Vuodelle 2023 lisätyö- sekä lumenajovarauksen arvio on 636 000 euroa (alv. 0 %).
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 02.12.2021 § 99
06.02.2020 Ehdotuksen mukaan
14.06.2018 Ehdotuksen mukaan
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Ylläpito Ylläpitopäällikkö 25.09.2018 § 21
Detta beslut publicerades 04.07.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Ville Immonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 74096
Ville Andersson, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 33029
Anna-Mari Tiitinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 42148