Herttoniemen alueurakan lisätyövarauksen korottaminen
- Enhetschef 17.08.2023
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 10/30.06.2022
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 10/30.06.2022
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 17/02.12.2021
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 16/18.11.2021
- Tekniskt chef 05.07.2021
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 3/06.02.2020
- Ylläpitopäällikkö 25.09.2018
- Ylläpitopäällikkö 25.09.2018
- Sektionen för byggnader och allmänna områden 11/14.06.2018
Palveluntuottajan valinta, Herttoniemen alueurakka, väliaikainen hankinta enintään 9 300 000 euroa (alv. 0 %)
Päätös
Ylläpitopäällikö päätti allekirjoittaa Destia Oy:n kanssa sopimuksen yleisten alueiden ylläpitourakan hankinnasta väliaikaisella järjestelyllä koskien Herttoniemen alueurakkaa. Tilattavan palvelun arvo on enintään 9 300 000 euroa arvonlisäverottomana.
Kysymys on hankinnan väliaikaisesta järjestämisestä ja sopimus on voimassa markkinaoikeuden lainvoimaiseen päätökseen, uuteen lainvoimaiseen hankintasopimukseen saakka tai korkeintaan 30.9.2023 asti.
Päätöksen perustelut
Hankinnasta julkaistiin 16.11.2017 EU-Hankintailmoitus sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi sekä TED:n. Alueurakan hankintamenettely oli neuvottelumenettely.
Hankintapäätös käsittää kaksi erillistä alueurakkaa:
A Herttoniemen (lukuun ottamatta Roihuvuorta ja Tammisaloa, Kulosaaren ja Laajasalon (lukuun ottamatta Santahaminaa) kaupunginosien yleisten katu- ja viheralueiden alueurakka.
B Lauttasaaren ja Munkkiniemen (lukuun ottamatta Munkkivuoren, Talinrannan ja Niemenmäen osa-alueita) kaupunginosien yleisten katu- ja viheralueiden alueurakka.
Molempien urakoiden ylläpitotyöt käsittävät talvihoidon, puhtaanapidon, kasvillisuuden hoidon ja kunnossapidon, rakenteiden hoidon ja kunnossapidon, varusteiden ja kalusteiden hoidon ja kunnossapidon, laitteiden ja järjestelmien hoidon ja kunnossapidon, kaupunkiluonnon ylläpidon tehtäviä sekä osallistamiseen liittyviä kevättalkoita ja puistokummitoimintaa sekä muita asukasyhteistyöhön liittyviä töitä eri tilanteiden mukaan.
Osallistumishakemuksen jätti yhteensä seitsemän tarjoajaa, joista viisi valittiin neuvotteluihin. Tarjoajat valittiin neuvotteluihin yleiset alueet -yksikön päällikön päätöksellä 8.1.2018 § 3.
RTA - YHTIÖT OY teki päätöksestä valituksen markkinaoikeuteen.
Neuvotteluihin valittu Lemminkäinen Infra Oy jättäytyi pois neuvotteluista organisaatiomuutosten vuoksi.
Kaikki neuvotteluihin osallistuneet tarjoajat antoivat alustavan tarjouksen ja heidän kanssaan on käyty yhdet neuvottelut.
Tarjoukset
Tarjouksen jätti määräaikaan mennessä 4 yritystä (aakkosjärjestyksessä):
A osioon:
Destia Oy
Viherpalvelut Hyvönen Oy
VRJ Etelä-Suomi Oy
YIT Rakennus Oy
B osioon:
Destia Oy
VRJ Etelä-Suomi Oy
YIT Rakennus Oy
Urakoitsijan valinta perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen. Tarjousten arviointi on suoritettu tarjouspyynnössä ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti (laadun painoarvo 40 % ja hinnan 60 %). Tarjousten laatuarviointiin osallistuivat yleiset alueet -yksikön edustajia sekä lakipalvelun edustajat.
A Herttoniemen alueurakka
Kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen antoi Destia Oy. Tarjousten laatuvertailu liitteessä 1) Herttoniemen ja Lauttasaaren alueurakoiden vertailutaulukko 2018.
B Lauttasaaren alueurakka
Kokonaistaloudellisesti edullisemman tarjouksen antoi Destia Oy. Tarjousten laatuvertailu liitteessä 1) Herttoniemen ja Lauttasaaren alueurakoiden vertailutaulukko 2018.
Väliaikaisen sopimuksen perustelut
Markkinaoikeus on päätöksellään 13.9.2018 kieltänyt hankintapäätöksen täytäntöönpanon. Hankinta on kuitenkin sen luonteinen, että siihen kuuluvat työt on tehtävä joka tapauksessa. Siksi hankinnasta tehdään väliaikainen sopimus.
Hankintalain 153 §:n mukaan, jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti tilaamalla sen valitsemaltaan toimittajalta, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ja uuden tarjouskilpailun toteuttamisen ajaksi.
Herttoniemen alueurakkasopimus päättyy 30.9.2018. Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta velvoittaa kuntaa pitämään kunnossa- ja puhtaana asemakaavassa osoitetut yleiset alueet. Muita kuntaa ylläpitotöitä järjestämistä velvoittavia lakeja on mm. kuluttajaturvallisuuslaki ja patoturvallisuuslaki.
Yleisten alueiden ylläpitotyöt ovat sen luonteisia, ettei niiden järjestämisessä voida pitää taukoa.
Toimivaltuus
Hallintosäännön 20 luku 8 § 2 mom. mukaan poikkeuksellisissa tilanteissa ja jos kaupungin etu sitä välttämättä vaatii, hankinnasta saa päättää viranhaltija, jolla muutoin ei olisi toimivaltaa päättää kyseisestä hankinnasta. Tällaisen hankintapäätöksen tehneen viranhaltijan on saatettava päätöksensä viipymättä sen tiedoksi, jolle toimivalta hankintapäätöksen tekemiseen olisi kuulunut.
Detta beslut publicerades 25.09.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Tea Karjalainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39451