Sosiaali- ja terveystoimiala, tutkimus- ja mittausvälineiden hankinta
Sosiaali- ja terveystoimiala, tutkimus- ja mittausvälineiden hankinta
Päätös
A. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä terveydenhuollon tutkimus- ja mittauslaitteiden hankinnassa seuraavien tarjoajien tarjoukset ja solmia puitesopimukset seuraavien toimittajien kanssa:
- Berner Oy
- Itämeren Kauppasilta
- Medidyne Oy
- Med Kit Oy
- Mediq Suomi Oy
- Megra Oy
- OneMed Oy
- Orion Diagnostiikka Oy
- Otoplug Oy
- Pamark Oy
- Pedihealth Oy
- Seca Finland Oy
- Sharkmed Oy
- Suomen 3 M Oy.
Liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1) käyvät ilmi ne kohderyhmät ja positiot, joihin kukin tarjoaja on tullut valituksi puitesopimustoimittajaksi.
B. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään lautakunnan 12.12.2017 § 334 tekemästä hankintoihin liittyvästä päätöksestä, jossa toimialajohtajan hankintavaltuudet on vahvistettu 1 000 000 euroon.
Kilpailutuksen taustaa
Tutkimus- ja mittauslaitteiden sopimuskausi on päättynyt 3.3.2018.
Kilpailutuksen tarkoituksena sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella toimittajat sitoutuvat toimittamaan tuotteita tilaajalle.
Kaupungin johtamisjärjestelmän muutoksen myötä 1.6.2017 on sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen vastuulle siirtynyt entisen hankintakeskuksen vastuulla olleita tavarahankintoja. Nyt päätettävänä olevan kilpailutuksen periaatteita ja ehtoja ei ole tuotu sosiaali- ja terveyslautakunnalle etukäteen päätettäväksi, koska hankintapalvelujen käsityksen mukaan tavarahankintojen periaatteita ei ole ollut tarkoituksenmukaista päättää sosiaali- ja terveyslautakunnassa, vaan riittävä toimintamalli on se, että lautakunta tekee hankinnasta päätöksen.
Tarjouspyyntö
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu toimialan hankintapalveluissa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määriteltynä hankittavien tuotteiden vähimmäis- ja laatuvaatimukset. Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoaja saattoi antaa tarjouksen vaikka vain yhteen kohderyhmään. Kohderyhmään kuului useita positioita. Kohderyhmän sisällä osatarjouksia ei hyväksytty.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä.
Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst) 25.1.2018. Määräajassa saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 16.2.2018 mennessä. Alkuperäisen tarjouspyynnön mukaan tarjousten jättöaika oli 28.2.2018 mennessä. Tarjouspyynnöstä tehtiin kolme korjausilmoitusta. Tarjoajille annettiin lisäaikaa lisätietokysymysten esittämiselle 16.2.2018 saakka, tarjouksen jättämiselle 5.3.2018 saakka ja tuotenäytteiden toimittamiselle 15.3.2018 saakka.
Tarjoukset
Määräaikaan 5.3.2018 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat 19 tarjoajaa:
- Alere Oy Ab (Y-tunnus 1567730-5)
- Berner Oy, 2 tarjousta (Y-tunnus 0107011-5)
- FINE Medical Finland Oy (Y-tunnus 2537718-9)
- Itämeren Kauppasilta (Y-tunnus 22743606)
- MedKit Finland Oy (Y-tunnus 2175153-2)
- Medidyne Oy (Y-tunnus 25055001-2)
- Mediq Suomi Oy (Y-tunnus 2285192-2)
- Megra Oy (Y-tunnus 0603180-1)
- OneMed Oy (Y-tunnus 1558201-5)
- Orion Diagnostica Oy (Y-tunnus 1855216-1)
- Otoplug Oy (Y-tunnus 0535175-8)
- Pamark Oy (Y-tunnus 0601684-7)
- Pedihealth Oy (Y-tunnus 0620679-8)
- Roche Diagnostics Oy (Y-tunnus 1947409-7)
- Seca Finland Oy (Y-tunnus 25515764)
- Sharkmed Oy (Y-tunnus 1714517-7)
- Sonar Oy (Y-tunnus 2353862-0)
- Suomen 3 M Oy (Y-tunnus 0200814-5)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset. Hankintalain ja tilaajavastuulain vaatimusten osalta hankintayksikkö tarkastaa asiakirjat vain niiden tarjoajien osalta, jotka näyttävät vertailun perusteella tulevan valituiksi puitesopimustoimittajiksi.
Valinta on ehdollinen, kunnes nämä soveltuvuuteen liittyvät todistukset on tarkastettu.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Kaikki tarjotut tuotteet eivät täyttäneet tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia.
- Sharkmed Oy:n tarjous hylätään positioissa 155, 158 ja 160. Sharkmed Oy:n näihin positioihin tarjoamien tuotteiden takuuaika oli 2 vuoden takuuajan vaatimuksesta poiketen vain 1 vuosi, joten tarjoukset hylätään tarjouspyynnön vastaisina.
- MedKit Oy:n tarjous ei vastannut tarjouspyynnön vaatimuksia positioissa 10, koska tarjoaja ei pysty toimittamaan vaadittua otsapantaa pos 6 tarjotulle otsalampulle. Lisäksi pos 20 ja 24 tarjotut tuotteet eivät vastanneet tarjouspyynnön vaatimuksia.
- One Med Oy hylätään positiossa 35, koska toimitettu tuotenäyte ei vastannut position vaatimuksia. Verenpainemittarin tuotenäytteessä ei ollut vaadittua takarautaa. Lisäksi One Med Oy hylätään positiossa 37, koska tarjotusta tuotteesta ei oltu toimitettu vaadittua tuotenäytettä ja positiossa 104, koska tarjoajan tarjoama äänirauta 128 ei ollut vaadittu säädettävä malli.
- FINE Medical Finland Oy:n tarjous hylätään, koska tarjoaja ei ollut toimittanut tarjoamastaan tuotteesta vaadittua tuotenäytettä.
- Pedihealth Oy tarjous hylätään positiossa 12, koska tarjottu stetoskooppi ei ollut vaadittu kaksipuoleinen malli. Lisäksi tarjoajan positioon 105 tarjoama äänirauta arvioitiin liian kevyeksi (”leluksi”).
Tarjousten vertailu ja valintaperusteet
Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 § mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 70 % ja laadulla arvioitavien ominaisuuksien painoarvo oli 30 %. Hinta / laatu-arviointia käytettiin kohderyhmän varsinaisen laitteen valinnassa. Kohderyhmään kuuluvien, laitteiden kuuluvien lisätuotteiden osalta hinnan painoarvo oli 100 %.
Laadulla arvioituja ominaisuuksia olivat:
1. laitteen käytettävyys
2. mittaustulosten tulkittavuus
3. hygieenisyys / aseptisuus.
Tarjoajien tuli toimittaa jokaisesta tarjoamastaan laitteesta tuotenäyte valintatyöryhmän arvioitavaksi. Eri toiminnan yksiköiden / osastojen henkilöstä koostunut valintatyöryhmä on tehnyt laadulliset vertailut tarjotuista laitteista 19–20.3.2018 olleissa valintakokouksissa.
Valinnat tehtiin kohderyhmäkohtaisesti siten, että laadulla vertailtavista ominaisuuksista tuli saada enemmän kuin 0 pistettä, jotta pääsi kohderyhmäkohtaiseen vertailuun mukaan.
Solmittava sopimus
Valinta on ehdollinen ja astuu voimaan vasta, kun kaikki hankintalain ja tilaajavastuulain mukaiset selvitykset on toimitettu hankintayksikölle. Mikäli pyydettyjä todistuksia ja selvityksiä ei ole toimitettu asetetussa määräajassa, valitaan puitesopimustoimittajaksi kohderyhmässä seuraavaksi tullut tarjoaja.
Sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksisaannilla vaan erillisten puitesopimusten allekirjoituksin. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Sopimuskausi
Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kaksi (2) vuotta ja sen on suunniteltu alkavan toukokuussa 2018. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahden (1+1) vuoden optiokauteen.
Optiokausi voidaan ottaa käyttöön joko yhdeksi tai kahdeksi vuodeksi. Lisäksi optiokausi / kaudet voidaan ottaa käyttöön kaikista tuotteista tai vain osasta tuotteita.
Muut ehdot
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa suun terveydenhuollon toimintaympäristöä.
Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 2 000 000 euroa. Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin.
Detta beslut publicerades 18.04.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 97 § (A).
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 97 (B), 98 ja 101 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834