Kaupunkiympäristön toimiala, LPK Neulanen, rakennusurakan hankinta

HEL 2017-013168
Ärendet har nyare handläggningar
§ 88

Lpk Neulanen uudisrakennus, jaetun urakan urakoitsijavalinnat

Tekniskt chef

Päätös

A
Tekninen johtaja päätti hyväksyä Oy Rakennuskultti Ab:n antaman halvimman tarjouksen Lasten päiväkoti Neulasen uudisrakennuksen rakennusurakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 6 297 000 euroa.

B
Tekninen johtaja päätti hyväksyä KLA Talotekniikka Oy:n antaman halvimman tarjouksen Lasten päiväkoti Neulasen uudisrakennuksen putkiurakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 394 000 euroa.

C
Tekninen johtaja päätti hyväksyä Consti Talotekniikka Oy:n antaman halvimman tarjouksen Lasten päiväkoti Neulasen uudisrakennuksen ilmanvaihto- ja rakennusautomaation töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 463 000 euroa.

D
Tekninen johtaja päätti hyväksyä Kaunisto Yhtiöt Etelä Suomen antaman halvimman tarjouksen Lasten päiväkoti Neulasen uudisrakennuksen sähköurakan töistä arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 498 000 euroa. Ja päätti, että voidaan tilata erillishintana tarjouspyynnössä pyydetyn aurinkojärjestelmän Kaunisto Yhtiöt Etelä Suomelta arvonlisäverottomaan kokonaishintaan 32 470 euroa.

E
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa rakennuttaminen palvelun yksikön päällikön käyttämään urakoissa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä urakkasopimusten perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin 5.12.2017 allekirjoitetun ja hyväksytyn urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset.

F
Tekninen johtaja päätti oikeuttaa rakennuttaminen palvelun rakennuttamispäällikön ja yksikön päällikön allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimuksen sekä yksikön päällikön allekirjoittamaan lisä- ja muutostyötilaukset sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristön toimialan Lpk Neulasen päiväkotihankkeesta 20.6.2016 laadittu hankesuunnitelma on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 31.8.2016 (213 §) siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 2 866 brm² ja että rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 10 100 000 euroa marraskuun 2015 kustannustasossa.

Kaupunkiympäristön toimialan rakennuttaminen-palvelu on teettänyt suunnitelmat ja kilpailuttanut urakan EU-kynnysarvon ylittävänä hankintana jaettuna urakkamuotona. Hankinnasta on 3.10.2017 julkaistu hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa.

Rakennusurakan töistä saatiin 3 tarjousta määräaikaan 7.11.2017 klo 13:00 mennessä:
Oy Rakennuskultti Ab 6 297 000 e
Rakennus Omera Oy 6 644 466 e
Rakennus- ja insinööritoimisto Tricon Oy 7 777 000 e
Tarjouskilpailun voittaja valittiin halvimman tarjouspyynnön mukaisen kokonaishinnan perusteella.

Putkiurakan töistä saatiin 8 tarjousta määräaikaan 7.11.2017 klo 13:00 mennessä:
KLA Talotekniikka Oy 394 000 e
Amplit Oy 423 500 e
Bravida Finland Oy 424 000 e
AJ Eurolämpö Oy 427 000 e
Suomen Talotekniikka Oy 457 000 e
Putkivisio Oy 472 000 e
Sähköarina Oy 483 600 e
Pakilan Putki Oy 519 000 e
Tarjouskilpailun voittaja valittiin halvimman tarjouspyynnön mukaisen kokonaishinnan perusteella.

Ilmanvaihto- ja rakennusautomaatiourakan töistä saatiin 4 tarjousta määräaikaan 7.11.2017 klo 13:00 mennessä:
Consti Talotekniikka Oy 463 000 e
Vantaan Teknoilma Oy 473 000 e
Amplit Oy 489 000 e
Ilmastointi Malkki Oy 494 300 e
Tarjouskilpailun voittaja valittiin halvimman tarjouspyynnön mukaisen kokonaishinnan perusteella.

Sähköurakan töistä saatiin 9 tarjousta. Erillishintana pyydetty aurinkojärjestelmästä saatiin myös 9 tarjousta. Tarjousten jättöaika oli 7.11.2017 klo 13:00 mennessä
Kaunisto Yhtiöt Etelä Suomi 498 000 e
TTN Sähköpalvelu Oy 516 852 e
Sähköarina Oy 533 600 e
Sähkö Jeesi Oy 558 500 e
Järvenpään Sähkö Oy 579 880 e
LSK Electrics Oy 583 670 e
Sähköpalvelu Koskela Oy 588 000 e
Uudenmaan Sähkötekniikka Oy 589 500 e
Amplit Oy 654 000 e
Tarjouskilpailun voittaja valittiin halvimman tarjouspyynnön mukaisen kokonaishinnan perusteella.

Aurinkojärjestelmän arvonlisäverottomien hintojen vaihteluväli oli 25 000–34 400 euroa. Yhteisvertailussa, koskien sekä varsinaisen sähköurakan tarjousta, että aurinkojärjestelmän hintatarjousta, saatiin edullisimmaksi sähköurakan voittanut tarjoaja.

Hankkeen urakkavaiheen (UKA) kokonaiskustannukset ovat kustannustasossa syyskuu 2017 arvonlisäverottomina yhteensä 10 684 470 euroa, joka alittaa 4 %:lla tarjoushintaindeksillä korjatun hankesuunnitelman enimmäishinnan.

Päätösehdotuksen mukaisten urakoitsijoiden soveltuvuusehdot ja tilaajavastuulain sekä hankintalain mukaiset tiedot on tarkastettu ja ne ovat hyväksyttävät.

Hankkeen rakennustyöt aloitetaan keväällä 2018 ja kokonaishankkeen on suunniteltu valmistuvan pihatöineen vuoden 2019 loppuun mennessä.

Tontilta puretaan ennen uudisrakennuksen rakentamisen aloittamista vanhoja rakennuksia ja uudisrakennuksen valmistuttua, päiväkodin toiminta siirtyy uudisrakennukseen, minkä jälkeen väistötilana ollut koulurakennus puretaan ja voidaan viimeistellä tontin pihatyöt valmiiksi.

Detta beslut publicerades 22.12.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 88 § (Päätöskohdista A - D).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 88 § (Päätöskohdista E - F).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Vuokko Uusikangas, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 76434

vuokko.uusikangas@hel.fi

Timo Immonen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 38409

timo.immonen@hel.fi

Jouko Snellman, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 40334

jouko.snellman@hel.fi

Beslutsfattare

Sari Hilden
vs. tekninen johtaja