Stara, pienen kokoluokan jyräasfalttityöt 2018, alue2, lisätyöpäätös nro 1

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2017-013688
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 15. / 55 §

Pienten kokoluokkien päällystetyöt 2018, alue 2

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita edullisimman tarjouksen jättäneen AC Päällysteet Oy:n Staran alueen 2 pienten kokoluokkien päällystetöiden sopimusurakoitsijaksi ajalle 1.5. - 30.11.2018.

Samalla johtokunta päätti jäljempänä mainituin perustein sulkea pois tarjouskilpailusta Asfaltti Sivén Oy:n, Asfalttiurakointi KK Oy:n ja Iskuasfaltti Oy:n tarjoukset, koska tarjoajat eivät täytä tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan urakkasopimuksen.

Urakkakilpailun voittajan vertailuhinta on 385 410,00 euroa. Urakan ennakoitu arvonlisäveroton arvo tarjouspyynnössä mainitut lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien on 443 221,50 euroa (AVL 8 c §).

Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöiden hankkimisesta johtokunnan päätöksen 20.6.2017 § 7 mukaisesti.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun muutoksenhaku- ja odotusaika ovat kuluneet ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Staran kaupunkitekniikat toteuttavat antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään runsaasti monen tyyppisiä kilpailutettuja aliurakoita ja -hankintoja.

Päällysteurakat ovat tällainen tyypillinen alihankinta. Staran kaupunkitekniikoiden päällystyskohteet perustuvat Kaupunkiympäristön toimialan katujen rakentamisen ja kunnossapidon tilauksiin. Staran päällystystyöt kilpailutetaan kahdeksana erillisenä urakkana siten, että kullakin kolmella kaupunkitekniikan osa-alueella on käytössään omat suurten ja pienten kokoluokkien jyräasfalttitöiden urakat, sekä koko kaupungin kattavat valuasfaltti- ja SMA-töiden päällysteurakat. Samassa hankintakokonaisuudessa kilpailutetaan HKL-Kunnossapidon tarpeisiin erilliset jyrä- ja valuasfalttitöiden urakat kiskoalueella tapahtuviin päällystetöihin. HKL-Kunnossapito tekee hankinnoista omat päätöksensä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä kymmenen erillisen asfalttipäällysteurakan hankintakokonaisuus.

Hankintalain 75 §:ssä tarkoitettu tavoite hankinnan jakamisesta osiin on toteutettu jakamalla päällystetyöt kymmeneen osa-alueeseen. Jako perustuu eri urakka-alueiden toisistaan poikkeaviin suoritemääriin ja ominaisuuksiin. Vastaavat urakka-alueet ovat olleet käytössä vuosittain. Tänä vuonna tarjouspyyntöä on kehitetty yhdessä Kaupunkiympäristön toimialan kanssa.

Hankintamenettely on ollut julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) mukainen avoin menettely. Hankinnasta kertova ennakkoilmoitus on lähetetty julkaistavaksi Hilmassa ja EU:n virallisessa lehdessä 22.12.2017. Varsinainen hankintailmoitus on julkaistu 9.2.2018 Tarjouspalvelussa, Hilmassa ja EU:n virallisessa lehdessä.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 20.2.2018 klo 12:00 asti. Hankintaa koskien ei esitetty lisäkysymyksiä.

Tarjoukset tuli antaa sähköisessä muodossa Tarjouspalvelun kautta 1.3.2018 kello 12:00 mennessä. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Avaamistilaisuudesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.

Tarjouksen tähän urakkaan jättivät määräaikaan mennessä seuraavat 11 yritystä:

AB-Asfaltti oy
AC Päällysteet Oy
Asfaltti Sivén Oy
Asfalttihuolto AH Oy
Asfalttikallio Oy
Asfalttiurakointi KK Oy
Iskuasfaltti Oy
NCC Industry Oy
Skanska Asfaltti Oy
Uudenmaan Asfaltti Oy
YIT Infra Oy

 

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat käyttävät yhteistä eurooppalaista hankinta-asiakirjaa (ESPD) alustavana näyttönä siitä, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella.

Alustavassa tarkastuksessa todettiin, että kolme tarjoajaa eivät täyttäneet soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Tarjouspyynnössä edellytettiin riittävän ammattitaidon ja kokemuksen osoittamiseksi tarjoajaa nimeämään urakkaan vastaava työnjohtaja, jolla tulee olla vähintään kaksi vuotta työkokemusta vastaavana työnjohtajana, sekä kolme vastaavaa urakkaa referenssinä viimeisen viiden vuoden ajalta. Asfaltti Sivén Oy:n, Asfalttiurakointi KK Oy:n ja Iskuasfaltti Oy:n tarjouksissa vastaavaa työnjohtajaa ei ollut nimetty. Tämän takia kyseisten tarjoajien tarjouksista ei ole ilmennyt tarjouspyynnössä asetetun soveltuvuusvaatimuksen täyttyminen. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi hankintayksikön tulee sulkea pois tarjouskilpailusta ne tarjoajat, jotka eivät toimittaneet tarjouksessaan tietoa vastaavasta työnjohtajasta.

Muut kahdeksan tarjoajaa täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja etenivät tarjousvertailuvaiheeseen.

Tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti valintaperusteena käytetään halvinta vertailuhintaa joka saadaan hankintayksikön arvioimien suoritemäärien ja urakoitsijan antamien yksikköhintojen mukaan lasketusta urakkasummasta. Saatujen tarjousten vertailuhinnat ilmenevät liitteenä olevasta tarjousvertailun yhteenvedosta. Soveltuvin osin viimevuoteen verrattuna urakan hintataso on noussut jonkin verran.

Voittamassa olevalta AC Päällysteet Oy:ltä tarkastettiin vakuutuksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys ja tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat urakoitsijan velvoitteet ja todistukset. Hankinnassa on tarkastettu myös tarjoajan ja sen hallinto-, johto- ja valvontaelimen jäsenten sekä edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävien henkilöiden rikosrekisteriotteet sen varmistamiseksi, ettei tarjoajaa koske hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu poissulkemisperuste. Tarjoajan todettiin täyttävän soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouksista on valittava kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on tässä hankinnassa ollut halvin hinta. Laadulliset näkökohdat on huomioitu hankittavassa kokonaisuudessa varmistumalla tarjoajan riittävästä ammatillisesta osaamisesta sekä kuvaamalla urakkaohjelmassa urakan laadulliset vaatimukset.

Päällystystöiden laajuutta on hankinnan tässä vaiheessa vaikea arvioida tarkasti. Kaupunkitekniikan rakentamisella ei ole kaikista uudisrakentamishankkeista lopullisia suunnitelmia, joista tarkat suoritemäärät voitaisiin laskea. Myös työohjelmat elävät eikä kaikkia rakentamiskohteita ole vielä selvillä. Rakentamishankkeiden tarjouslaskennat ja tilaukset ovat koko vuoden jatkuvaa toimintaa. Tilaaja täsmentää myös kunnossapidon uudelleenpäällystystilauksiaan kauden kuluessa.

Asfalttipäällysteurakat liittyvät osana tilaavien tahojen tilaamiin kunnallisteknisiin uudisrakennus- ja korjauskohteisiin ja ne rahoitetaan kullekin kohteelle tilaajan varaamalla määrärahalla. Tarjouspyynnön työmäärät perustuvat arvioihin, toteutuvat määrät voivat olla merkittävästikin suurempia tai pienempiä tilaavien hallintokuntien päätöksistä riippuen.

Tässä vaiheessa ei ole näköpiirissä sellaisia seikkoja, joiden perusteella voitaisiin ennakoida ko. urakan tarpeiden poikkeavan merkittävästi aikaisempien vuosien käytännöstä. Kaupunkitekniikan rakentamisen tuki valvoo sopimuksen toteutumista ja raportoi siitä.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty. Hintatiedot ovat kuitenkin aina julkisia.

Stäng

Detta beslut publicerades 28.03.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

vs. toimitusjohtaja
Hannu Halkola

Mer information fås av

Hannu Halkola, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 37833

hannu.halkola@hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.