Päätös suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankintasta

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-000766
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 111 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A. hyväksyä suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa suun terveydenhuollon tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen

- päättämään optiokauden käyttöönotosta

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä

- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Käsittely

Hankinta-asiantuntija Eeva Rantala ja johtava ylihammaslääkäri Sinikka Varsio olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinta-asiantuntija Eeva Rantala ja johtava ylihammaslääkäri Sinikka Varsio ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään aiemmin hankintavaltuuspäätöksessään 12.12.2018 § 334 vahvistetuista hankintavaltuuksista.

Lautakunnan terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtajalle vahvistama hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä ja varmentaa valmistelija, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtaja.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtajalla.

Kilpailutuksen taustaa

Hankinnan kohteena on hammaslääkäri-hammashoitaja -työparien ja suuhygienistien työpanos Helsingin suun terveydenhuollon hammashoitoloissa toteutettavaan aikuispotilaiden kiireettömään hoitoon. Suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnan nykyinen sopimuskausi päättyy 31.12.2018.

Suun terveydenhuollossa on käytössä useita tuotantotapoja kiireettömän hoidon saatavuuden turvaamiseksi. Oman henkilökunnan työpanoksen ohella (noin 80 % palvelutuotannosta) käytössä ovat ostopalvelut, palvelusetelit ja palveluhankinta. Näiden eri tuotantotapojen tuottavuusvertailussa Helsingin suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinta on osoittautunut edulliseksi tavaksi tuottaa palveluja. Tämä johtuu sopimuksen täytäntöönpanosta aiheutuvien kustannusten (transaktiokustannusten) vähäisyydestä: palveluhankinta järjestetään Tilaajan omissa, muuten tyhjillään olevissa tiloissa ja Palveluntuottajan työntekijät käyttävät Tilaajan potilastietojärjestelmää.

Suun terveydenhuollolla on ollut kiireettömän hoidon vastaavanlaista palveluhankintaa jo vuodesta 2006 alkaen, ja järjestelyyn on oltu tyytyväisiä. Kiireettömään hoidon palveluhankintaan ohjattiin vuonna 2017 pääsääntöisesti potilaita, jotka olivat keskeyttäneet palvelusetelihoidon ja halusivat palata Helsingin suun terveydenhuoltoon hoitonsa loppuunsaattamiseksi sekä potilaita Helsingin kaupungin ruuhkautuneista hammashoitoloista, esim. hammaslääkärin pitkän sairausloman ajalta. Ko. palveluhankinnassa hoidettiin 2 700 potilasta 6 600 käynnillä vuonna 2017.

Kiireettömän hoidon palveluhankinnan on suunniteltu alkavan 1.1.2019 neljän hammaslääkäri-hammashoitaja -työparin ja kahden suuhygienistin työpanoksella kaikkina arkipäivinä klo 16.00–20.00 joko Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen tai Vuosaaren hammashoitoloissa. Tilaaja sitoutuu koko sopimuskauden ajan (kolme vuotta + vuoden optiokausi) hankkimaan vähintään kolme hammaslääkäri-hammashoitaja -työparia ja yhden suuhygienistin työpanoksen. Tilaajalla on mahdollisuus laajentaa palveluhankintaa enintään kahdeksaan hammaslääkäri-hammashoitaja -työpariin ja neljään suuhygienistiin.

Lisäksi pyydetään lauantaina tuotetun työparin tai suuhygienistin työpanoksen tuntihinta siltä varalta, että Tilaaja ottaa käyttöön kiireettömän hoidon palvelun myös lauantaina. Tässä on edellytyksenä se, että samassa tilassa on sote-toimialan muutakin toimintaa lauantaisin. Vuonna 2017 toteutetun laajennettua aukioloaikaa koskevan asukaskyselyyn vastaajista 78 % piti tärkeänä sitä, että suun terveydenhuollon palveluja olisi saatavilla myös muulloin kuin klo 8–16 välisenä aikana ja 65 % vastaajista tärkeänä suun terveydenhuollon palvelujen saatavuutta myös viikonloppuna.

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu ja hankintamenettelynä käytetään hankintalain 32 §:ssä kuvattua avointa menettelyä (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).

Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 90 % ja laadun 10 %.

Laadulla arvioidaan Tarjoajien johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvausta.

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyönä suun terveydenhuollon ja sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen kanssa.

Asiakirjat

Asiakirjoissa on kuvattu hankittavan palvelun sisältö ja laatu sekä määritelty tarjoajalle ja palvelulle vähimmäis- ja laatuvaatimukset. Esitys asiakirjoista on päätösesityksen liitteenä, liitteet 1-6.

Hankintalain (1397/2016) § 60 ja § 138 mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten asiakirjoja ei julkaista internetissä.

Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset

Tavanomaisten taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi ehdokkaiden edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt ammatillisen pätevyyden vaatimukset ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan.

Palvelulle asetettu sisältö ja laatu vastaavat kaupungin omana toimintana järjestettyä hoitoa. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.

Sopimuskausi

Palvelu kilpailutetaan kolmen vuoden sopimuskaudelle, jonka on suunniteltu alkavan 1.1.2019. Sopimukseen sisällytetään mahdollisuus yhden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta Tilaaja päättää erikseen viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Muut ehdot

Suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin palvelukuvauksessa kuvatun vähimmäismäärän lisäksi, vaan mahdollista lisäpalvelua hankitaan tilaajan tarpeiden mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa suun terveydenhuollon toimintaympäristöä.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.

Stäng

Detta beslut publicerades 02.05.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 105, 106, 107, 108 (A), 109 (A), 110 (A), 111 (A), 112, 113, 114, 115, 116, 120 ja 121 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 108 (B), 109 (B), 110 (B), 111 (B) ja 117 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834

eeva.rantala@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: Muu salassapidon peruste, HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
2. Sekretessbelagd: Muu salassapidon peruste, HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
3. Sekretessbelagd: Muu salassapidon peruste, HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
4. Sekretessbelagd: Muu salassapidon peruste, HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
5. Sekretessbelagd: Muu salassapidon peruste, HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
6. Sekretessbelagd: Muu salassapidon peruste, HankL 1397/2016, 60 §, 138 §

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.