Päätös suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankintasta
Päätös suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankintasta
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtaja päätti hyväksyä Attendo Oy:n tarjouksen suun terveydenhuollon kiireettömän hoidon palveluhankinnassa.
Lisäksi terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtaja päätti, että tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan valitun palveluntuottajan kanssa solmitaan erillinen sopimus. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kolme (3) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus yhden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta Tilaaja päättää viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo on noin 3,4 Me:tä (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan lukien.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.
Päätöksen perustelut
Valtuudet
Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 24.4.2018 § 111 valtuuttanut terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuuden johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, päättämään sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta ja allekirjoittamaan hankinnasta solmittavat sopimukset.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 18.5.2018 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi
Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 5.6.2018 mennessä. Kysymyksiin vastattiin 8.6.2018 mennessä. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 26.6.2018.
Määräaikaan mennessä saapui 4 tarjousta. Tarjouksensa jättivät:
- Attendo Terveyspalvelut Oy (1625174-4)
- Coronaria Oy (1752598-9)
- Med Group Oy (2080120-0)
- Mehiläinen Oy (FI19275565)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tarjouspyynnössä määritellyt harmaan talouden torjuntaan liittyvät todistukset ja vaatimukset tarkastetaan vain siltä tarjoajalta, joka näyttää vertailun perusteella tulevan valituksi palveluntuottajaksi.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnössä esitettyjä ehtoja.
Mehiläinen Oy:n tarjous hylätään, koska Mehiläinen Oy:n tarjouksessa suuhygienistin lauantain tuntihinta ei ollut tarjouspyynnön vaatimuksen mukainen.
Tarjouspyynnössä oli vaadittu, että ”lauantaille annettava tuntihinta ei saa olla suurempi kuin arki-illalle annettu tuntihinta lisättynä 4,5 prosentilla”.
Mehiläinen Oy:n tarjouksessaan antama hinta suuhygienistin tuntihinnaksi lauantaille oli 6,13 % suurempi, kuin arki-illalle annettu suuhygienistin tuntihinta. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaan hinta sai olla enintään 4,5 % korkeampi kuin arki-illalle annettu tuntihinta.
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Hankintamenettelynä oli avoin menettely ja valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 90 % ja laadun 10 %. Laadulla vertailtiin palveluntuottajan kuvaamaa, nimenomaan tätä hankintaa koskevaa johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmää.
Johtamis- ja laadunvarmistusmenetelmän kuvauksessa tuli käydä ilmi mm. palveluntuottajan asiakaspalaute-, rekrytointi- ja perehdytysjärjestelmän. Tarkemmat vaatimukset palveluntuottajan johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvauksesta ja arvioitavista seikoista kävivät ilmi tarjouspyynnön liitteenä olleesta liitteestä (tarjouspyynnön liite 3).
Hyväksyttyjen tarjoajien johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvaukset numeroitiin ja arviointi tehtiin sokkona siten, että arvioijat eivät tienneet, kenen tarjoajan kuvaus oli kyseessä. Sama arviointiraati arvioi kaikkien tarjoajien kuvaukset saman aamupäivän aikana.
Enimmillään laatupisteitä sai 10. Kukin arvioija arvioi Tarjoajien kuvaukset ensin itsenäisesti, muodostaen oman käsityksensä johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvauksesta kokonaisuutena sekä erikseen vaadituista osa-alueista. Tämän jälkeen arviointiraati teki yhteenvedon havainnoista, kuvauksien kattavuudesta osa-alueittain, mahdollisista puutteista ja muista huomioista. Kokonaisuutena parhaaksi arvioitu kuvaus sai tarjouspyynnön mukaisesti 10 pistettä, ja muut kuvaukset suhteutettiin tähän jäljessä kuvatun mukaisesti.
Laatupisteet ja niiden sanalliset perustelut
Tarjoaja | Kuvauksen numero arviointitilanteessa | Pisteet asteikolla 0-10 | |
Attendo Oy | III | 10 | |
Coronaria Oy | II | 7 | |
Med Group Oy | I | 9 |
Arviointiraati katsoo, että auditoitu ja sertifioitu laatujärjestelmä turvaa hankittavan palvelun laadun eri osa-alueet. Täydet laatupisteet (Tarjoaja III, 10 pistettä) saaneen Tarjoajan johtamis- ja laatujärjestelmä on kuvattu parhaiten kohdentuen tähän kiireettömän hoidon palveluhankintaan. Kuvauksesta saa parhaan kokonaiskäsityksen Tilaajan ja Palveluntuottajan välisen toiminnan rajapinnan toimivuudesta. Huonoimmat laatupisteet (Tarjoaja II, 7 pistettä) saaneen tarjoajan kuvauksen perusteella arviointiraadille ei muodostunut riittävää käsitystä kaikista laadun osa-alueista tässä palveluhankinnassa, vaan kuvaus jäi raadin mielestä osin yleiselle tasolle.
Tarkemmat tiedot tarjoajien johtamis- ja laadunvarmistusjärjestelmän kuvauksien arvioinnista ja pisteytysten perusteista käyvät ilmi tämän päätöksen liitteestä 2.
Valinta
Suun terveydenhuollon hankinnoista vastaava hammaslääkäri, hankinnan valintatyöryhmä ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 1.8.2018 tehneet arvion laadulla arvioitavasta johtamis- ja laadunvarmistusmenetelmän kuvauksesta ja käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.
Vertailun perusteella parhaat yhteisvertailupisteet (100) sai Attendo Oy.
Vertailutaulukko ja vertailupisteet käyvät ilmi tästä päätöksestä ja päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1) ja laadullisesti arvioitujen ominaisuuksien osalta sanalliset perusteet liitteestä 2.
Detta beslut publicerades 22.08.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539
Matti Aukia, hankinnoista vastaava hammaslääkäri, puhelin: 040 6720539