Hankinta, työnohjauspalvelut sopimuskaudelle 1.8.2018-31.7.2020, sosiaali- ja terveystoimiala
- Social- och hälsovårdssektorns sektorchef 26.11.2020
- Social- och hälsovårdssektorns sektorchef 12.04.2019
- Social- och hälsovårdssektorns sektorchef 28.11.2018
- Social- och hälsovårdsnämnden 18/23.10.2018
- Social- och hälsovårdssektorns sektorchef 06.09.2018
- Social- och hälsovårdsnämnden 8/24.04.2018
- Social- och hälsovårdsnämnden 7/10.04.2018
Työnohjauspalvelujen hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä työnohjauspalvelujen palveluntuottajiksi kohteittain tarjoukset seuraavasti:
1. Psykiatrian, mielenterveys- ja päihdetyön sekä psykoterapiatyötä tekevien yksilötyönohjaus
- 43 työnohjaajaa. Valitut palveluntuottajat ilmenevät liitteestä 1.
2. Psykiatrian, mielenterveys- ja päihdetyön sekä psykoterapiatyötä tekevien ryhmätyönohjaus
- 62 työnohjaajaa. Valitut palveluntuottajat ilmenevät liitteestä 2.
3. Muun sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastyön yksilötyönohjaus
- 30 työnohjaajaa. Valitut palveluntuottajat ilmenevät liitteestä 3.
4. Muun sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastyön ryhmätyönohjaus
- 51 työnohjaajaa. Valitut palveluntuottajat ilmenevät liitteestä 4.
5. Esimiesten ja johdon yksilötyönohjaus
- 29 työnohjaajaa. Valitut palveluntuottajat ilmenevät liitteestä 5.
6. Esimiesten ja johdon ryhmätyönohjaus
- 33 työnohjaajaa. Valitut palveluntuottajat ilmenevät liitteestä 6.
7. Työyhteisöjen työnohjaus
- 38 työnohjaajaa. Valitut palveluntuottajat ilmenevät liitteestä 7.
Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti kohteittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä.
Suunniteltu sopimuskausi on 1.10.2018–30.9.2020. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 2 500 000 euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdollinen optiokausi mukaan lukien.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että kaikki valitut palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Kilpailutuksen taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2018-000917 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 110 (24.04.2018). Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Kilpailutuksessa oli seitsemän (7) hankinnan kohdetta:
1. Psykiatrian, mielenterveys- ja päihdetyön sekä psykoterapiatyötä tekevien yksilötyönohjaus
2. Psykiatrian, mielenterveys- ja päihdetyön sekä psykoterapiatyötä tekevien ryhmätyönohjaus
3. Muun sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastyön yksilötyönohjaus
4. Muun sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastyön ryhmätyönohjaus
5. Esimiesten ja johdon yksilötyönohjaus
6. Esimiesten ja johdon ryhmätyönohjaus
7. Työyhteisöjen työnohjaus
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetettiin tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjouskilpailun määräaikaan mennessä 9.7.2018 klo 9:00 saapui yhteensä 236 tarjousta.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Osa esitetyistä tarjouksista ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja tutkintoihin ja työnohjaajakoulutukseen liittyviä vähimmäisvaatimuksia, joten nämä tarjoukset hylättiin joko kokonaan tai osittain alla mainituilla perusteilla. Muut saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen vähimmäisvaatimusten mukaisia ja tulivat huomioiduiksi kohteittain tarjousvertailussa.
Perustelut hylkäämiselle
Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti jokaisessa hankinnan kohteessa tarjottavalla työnohjaajalla on oltava ylempi korkeakoulututkinto, sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan alempi korkeakoulututkinto, vastaava ammattikorkeakoulututkinto tai sitä vastaava aiempi koulutus.
Seuraavat tarjoukset hylättiin kokonaisuudessaan, koska ne eivät täyttäneet edellä mainittua koulutuksellisista vähimmäisvaatimusta (Työnohjaajien nimet):
- Kehitystiimi Oy (R.H.)
- M.Cederberg Oy (M.C.)
- OhjausAvain Oy (H.H.)
- OhjausAvain Oy (J.H.)
- Tmi Outi Saarela
- Tmi Satu Vilkki
- Työyhteisövalmennus K.Jonsson Oy (K.J.)
Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti työnohjaajilta vaaditaan myös kohteittain soveltuva työnohjaajakoulutus.
Psykiatrian, mielenterveys- ja päihdetyön sekä psykoterapiatyötä tekevien työnohjauksissa työnohjaajalta vaaditaan vähintään kahden vuoden mittainen työnohjaajakoulutus (60 op) tai Valviran (TEO) hyväksymä psykoterapeuttikoulutus tai psykiatrian erikoislääkärin pätevyys. Muihin hankinnan kohteisiin kelpuutetaan vain vähintään kahden vuoden mittaisen työnohjaajakoulutuksen (60 op) suorittaneet työnohjaajat.
Seuraavat tarjoukset tulivat hyväksytyksi tarjousvertailuun psykiatrian, mielenterveys- ja päihdetyön sekä psykoterapiatyötä tekevien yksilö- ja ryhmätyönohjauksien osalta, mutta hylättiin muissa hankinnan kohteissa johtuen puuttuvasta kahden vuoden (60 op) työnohjaajakoulutuksesta:
- PlusTerveys Lääkärit Oy (L.J.)
- PlusTerveys Lääkärit Oy (M-L.E.)
- PlusTerveys Lääkärit Oy (M-M.M.)
- PlusTerveys Lääkärit Oy (M.E.)
- Psykoanalyytikko Jan Johansson
- Psykoterapia- ja työnohjauspalvelu Pertti Muurinen
- Psynergia tmi. Ossi Takala
- Psyykkisen hyvinvoinnin keskus Komppi Oy (A.A.)
- Ratkori (K.M.)
- Saara K. Aalto tmi
- S. Tikkanen
- Tmi Kaija Kurkela
- Tmi Maaria Kurki
- Tmi Niina Rita
- Traumaterapiakeskus ry (A-M.L.)
- Traumaterapiakeskus ry (A.S.)
- Traumaterapiakeskus ry (M.R.)
- Traumaterapiakeskus ry (P.W.)
- Truego Oy (T.M.)
- Työdynamo (M.K.)
- Työdynamo (T-M.S.)
- Vera Gergov Tmi
Lisäksi seuraavat tarjoukset hylättiin kokonaisuudessaan, koska tarjoajan työnohjaajakoulutus ei täyttänyt laajuudeltaan asetettuja vähimmäisvaatimuksia (60 op) tai työnohjaajakoulutuksen suorittaminen oli vielä tarjoushetkellä kesken:
- S. Karppinen
- U. Väisänen
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjousvertailut tehtiin kohteittain hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun painoarvo 30 %.
Laadun osalta tarjoajille myönnettiin laatupisteitä kuhunkin kohteeseen liittyvän työkokemuksen ja työnohjauskokemuksen määrästä tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyin kriteerein.
Hinnan ja laadun osatekijöistä saatujen vertailupisteiden yhteissumma määritteli kunkin tarjouksen sijoittumisjärjestyksen. Kohteittain valittujen palveluntuottajien määrä perustui arvioon työnohjauksen kapasiteettitarpeesta sekä vaadittavasta erityisosaamisesta. Hankinnan kohteiden vertailutaulukot on esitetty liitteissä 1-7.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kaksivuotinen (2) sopimus. Sopimuskauden on suunniteltu alkavan 1.10.2018. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Detta beslut publicerades 13.09.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463
Ulla Tyyskä, kehittämispäällikkö, puhelin: 050 3071403