Konsortiosopimus, Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun hankinta
Konsortiosopimus, Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun hankinta
Päätös
Toimialajohtaja päätti hyväksyä ja allekirjoittaa Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ja Liikenneviraston sekä Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Jyväskylän kaupunkien välisen liitteenä olevan konsortiosopimuksen infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun hankinnasta.
Sopimuksessa sovitaan sopimuksen osapuolten keskinäisistä suhteista, päätöksentekomenettelystä, edustajien valinnasta sekä edustajien puhevallan käyttämisestä infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun hankintaan liittyen.
Toimialajohtaja on tehnyt hankintapäätöksen 20.6.2018 § 17 toimialan osalta infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun hankinnasta ja palveluntuottajan valinnasta. Sopimuksen perusteella hankittavasta infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmästä ja -palvelusta Helsingin kaupungin korvattavaksi tulevat kustannukset ovat enintään 1 500 000 euroa (alv. 0 %) 10 vuoden sopimuskauden aikana.
Päätöksen perustelut
Liikenneviraston sekä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Jyväskylän kaupunkien muodostama tilaajakonsortio on alun perin perustettu vuonna 2003 infrahankkeiden kustannuslaskennan kehittämiseksi. Tilaajakonsortiolla on ollut merkittävä rooli nykyisin käytössä olevan kustannuslaskentajärjestelmän kehittämisessä koko alaa palvelevaksi yhtenäiseksi tavaksi tehdä infrahankkeiden kustannuslaskentaa. Alan kehittyminen ja muun muassa mallipohjaisen suunnittelun tulo alalle luovat tarpeen kehittää nykyisiä kustannushallinnan menetelmiä. Tällä sopimuksella kumotaan ja korvataan osapuolten 7.10.2003 allekirjoittama "konsortiosopimus Infrahankkeiden kustannushallinnan kehittämisestä ja tuotteistamisesta".
Konsortion tavoitteena on luoda laajemmin koko infra-alaa palveleva kustannuslaskentajärjestelmä sekä palvelu ja ottaa järjestelmä käyttöön vaiheittain vuosina 2019−2020.
Konsortiosopimuksella sovitaan tilaajaosapuolten keskinäisistä suhteista, päätöksentekomenettelystä, tilaajaosapuolten edustajien valinnasta sekä edustajien puhevallan käyttämisestä infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun hankintaan liittyen.
Lisäksi konsortiosopimuksessa sovitaan osapuolien oikeuksista infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun projektiallianssissa syntyvään hankinnan kohteeseen.
Tilaajakonsortio ei ole itsenäinen oikeussubjekti, eikä sillä ole oikeutta tehdä sopimuksia, sitoumuksia tai muita oikeustoimia omissa nimissään tai konsortiosopimuksen osapuolten puolesta. Hankkeeseen liittyvät sopimukset tehdään tilaajakonsortion osapuolten ja palveluntuottajien välillä erikseen.
Tilaajakonsortiolla on johtoryhmä, johon kukin osapuoli nimeää yhden varsinaisen jäsenen. Konsortion johtoryhmä valitsee keskuudestaan johtoryhmän puheenjohtajan ja sihteerin vuodeksi kerrallaan. Konsortion johtoryhmä kokoontuu vähintään 2 kertaa vuodessa.
Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun hankinta toteutetaan allianssimallilla, joka sisältää kehitysvaiheen, toteutusvaiheen ja palveluvaiheen. Allianssihankinta on kaikkien hankinnan keskeisten toimijoiden yhteiseen sopimukseen perustuva toteutusmuoto, jossa tilaaja ja palveluntuottaja vastaavat toteutettavan projektin suunnittelusta ja toteuttamisesta yhdessä yhteisellä organisaatiolla. Allianssissa tilaaja ja palveluntuottaja jakavat projektiin liittyviä riskejä ja hyötyjä sekä noudattavat tietojen avoimuuden periaatetta kiinteässä yhteistyössä.
Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun hankinnan kilpailutus on toteutettu kevään 2018 aikana noudattaen lakia julkisista hankinnoista. Hankintapäätöksen tekemisen jälkeen tilaajaosapuolet ja palveluntuottaja allekirjoittavat allianssisopimuksen. Allianssisopimus sisältää kehitysvaiheen, toteutusvaiheen ja palveluvaiheen osuudet.
Tilaajakonsortion johtoryhmä nimeää edustajat allianssin johtoryhmään ja allianssin projektiryhmään. Edustajat valitaan tarvittaessa erikseen kehitysvaiheeseen, toteutusvaiheeseen ja palveluvaiheeseen. Konsortion osapuolet vastaavat omalta osaltaan allianssin johtoryhmään ja projektiryhmään nimeämänsä henkilöstön kustannuksista.
Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun projektiallianssin kustannukset sisältävät kehitys-, toteutus-, ja palveluvaiheen kustannukset. Projektin ennakoitu arvonlisäveroton kustannusarvio on 8 milj. euroa. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan rahoitusosuus hankkeen kustannuksista on konsortiosopimuksen allekirjoitushetkellä 13,8 %. Konsortion johtoryhmä voi päättää rahoitusosuuksien muuttamisesta. Konsortion osapuolet hyväksyvät rahoitusosuuksien ja kustannusarvion muutokset omien päätöksentekomenettelyjensä mukaisesti. Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun kaupunkiympäristön toimialan korvattavaksi tulevat kustannukset ovat enintään 1 500 000 euroa (alv. 0 %) kymmenen vuoden sopimuskauden aikana.
Helsingin kaupungin etu on olla mukana infra-alan kustannushallintamenetelmien kehittämisessä sekä Suomen suurimpana kunta-alan toimijana osallistua Liikenneviraston, Espoon, Vantaan, Turun, Tampereen ja Jyväskylän kaupunkien kanssa uudistettavan infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja palvelun hankintaan. Toimiva kustannuslaskentajärjestelmä tuottaa muun muassa keskenään vertailukelpoisia suunnitteluvaiheen kustannusarvioita päätöksenteon tueksi.
Detta beslut publicerades 03.07.2018
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Jarkko Karttunen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38360