Hankinta, sosiaali- ja terveystoimiala, terveydenhuollon instrumentit, lisähankinta

HEL 2018-002255
Ärendet har nyare handläggningar
§ 56
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Terveydenhuollon instrumentit, lisähankinta

Social- och hälsovårdssektorns sektorchef

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä instrumenttien lisähankinnassa seuraavien toimittajien tarjoukset:

- OneMed Oy

- Otoplug Oy

- ProMedical Oy

vertailutaulukosta (liite 1) ilmenevistä tuotteista.

Lisäksi toimialajohtaja päätti, että tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan valittujen toimittajien kanssa solmitaan erilliset puitesopimukset. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Kilpailutuksen taustaa

Kilpailutettujen instrumenttien nykyinen sopimuskausi on päättynyt 3.3.2018. Tämä kilpailutus on lisähankinta kilpailutukseen HEL 2017–012870.

Kilpailutuksen tarkoituksena sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella toimittajat sitoutuvat toimittamaan tuotteita tilaajalle.

Tarjouspyyntö

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalaissa (1397/2016) kuvatulla avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalveluissa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määriteltynä hankittavien tuotteiden vähimmäis- ja laatuvaatimukset. Lisäksi tarjouspyyntöasiakirjoissa oli liitteinä sosiaali- ja terveystoimialan organisaatiokaaviot ja sopimusluonnos.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä.

Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 5.3.2018. Määräajassa saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 23.3.2018 mennessä. Tarjousten jättöaika päättyi 5.4.2018.

Määräaikaan 5.4.2018 mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat viisi (5) tarjoajaa:

- Kuomed Oy (1448041-2)

- One Med Oy (1558201-5)

- Otoplug Oy (0535175-8)

- ProMedical Oy (2086301-4)

- Oy Vestek Ab (0200861-2)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut vaatimukset. Hankintalain ja tilaajavastuulain vaatimusten osalta hankintayksikkö tarkastaa asiakirjat vain niiden tarjoajien osalta, jotka näyttävät vertailun perusteella tulevan valituiksi puitesopimustoimittajiksi.

Valinta on ehdollinen, kunnes nämä soveltuvuuteen liittyvät todistukset on tarkastettu.

Valintaperusteet

Hankinnan kohteet oli ryhmitelty kohderyhmiin. Yhteen kohderyhmään saattoi kuulua yksi tuote tai useita tuotteita. Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoaja saattoi antaa tarjouksen vaikka vain yhteen kohderyhmään. Osatarjouksia kohderyhmän sisällä ei hyväksytty. Lisäksi tarjoajien tuli toimittaa tarjotuista tuotteista tuotenäytteet valintatyöryhmän tuotevalintoja ja tuotteiden laadullisia vertailuja varten.

Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 § mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 %. Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajille ja hankinnan sisällölle ja tuotteiden laadulle tiukat kriteerit, joten vertailu hinnan perusteella katsottiin riittäväksi.

Lisäksi tarjouspyynnössä oli kerrottu, että tuote / tarjoajan tarjous tuotteesta hylätään, mikäli:

- tarjouksesta puuttuu tarjotun tuotteen suomenkielinen kuvallinen tuote-esite

- tarjoaja ei ole toimittanut tarjouspyynnössä vaadittua tuotenäytettä

- tuotenäytteet eivät ole tulleet määräaikaan (tarjouspyynnön umpeutumisajankohta) mennessä

Mikäli kohderyhmässä on useampi tuote (positio) ja kohderyhmään tarjotuista tuotteista joku tuote on tarjouspyynnön vastainen, hylätään tarjoajan tarjous koko kohderyhmässä

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen, tuotteiden vertailu ja valinta

Valintatyöryhmä on kokouksessaan 11.4.2018 tutustunut tulleisiin tarjouksiin, tuote-esitteisiin ja tuotenäytteisiin. Lisäksi hankintapalvelut ja valintatyöryhmä on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Kaikki tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnössä esitettyjä vaatimuksia.

Kuomed Oy ja Oy Vestek Ab eivät toimittaneet tarjoamistaan tuotteista tarjouspyynnössä edellytettyjä tuotenäytteitä, joten molempien yritysten tarjoukset hylätään tarjouspyynnön vastaisina.

Lisäksi valintatyöryhmä hylkäsi OneMed Oy:n tarjouksen positioissa 18,23,24, Otoplug Oy:n tarjouksen positioissa 8,15,17,18,19 ja ProMedical Oy:n tarjouksen positioissa 1,3,9,12,19,20. Hylkäämisen perusteet käyvät ilmi positioittain vertailutaulukosta (liite 1).

Valitut toimittajat kohderyhmittäin käyvät ilmi tämän päätöksen liitteestä (liite 1).

Sopimuskausi ja hankinnan sitoumukseton arvo

Sopimuskausi on 11.3.2020 saakka ja sen on suunniteltu alkavan toukokuussa 2018. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahteen yhden (1+1) vuoden optiokauteen, joista tilaaja päättää viimeistään 6 kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 75 000,00 euroa mahdolliset optiokaudet mukaan lukien.

Muuta

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa suun terveydenhuollon toimintaympäristöä.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Detta beslut publicerades 26.04.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 3412834

eeva.rantala@hel.fi

Beslutsfattare

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Bilagor

1. Liite 1. Vertailu ja valinnat HEL 2018-002255
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.