Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan viranhaltijan irtisanomista koskevasta päätöksestä

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-002923
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 18. / 80 §

Viranhaltijan virkasuhteen irtisanominen

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti irtisanoa päivähoitoalueen päällikkö ********** virkasuhteen (vakanssinumero 25877) Helsingin kaupungin hallintosäännön 23 luvun 3 §:n sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla henkilöstöasioiden delegoinneista 17.5.2017 annetun päätöksen nojalla ja kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 35 §:n perusteella kuuden kuukauden irtisanomisajoin. Irtisanomisaika alkaa kulua sitä päivää seuraavasta päivästä, jona irtisanominen on annettu tiedoksi. Viranhaltijalla ei ole työntekovelvollisuutta irtisanomisaikana.

Käsittely

Esteelliset: Martina Harms-Aalto (hallintolain 28.1 § 7 -kohta).

Asian aikana kuultavana oli Timo Korhonen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Perusteena irtisanomiselle on päivähoitoalueen päällikön syyllistyminen vakaviin virkasuhteeseen olennaisesti liittyviin laiminlyönteihin ja rikkomuksiin. Palvelussuhteen päättämismenettely on aloitettu 14.2.2018. Irtisanomisen perusteena olevat tapahtumat ovat seuraavat:

1. Päällikkö sai 10.10.2017 suullisen huomautuksen, koska hänellä ei ollut dokumentoituna alaisten kanssa käytyjä kehityskeskusteluja, eikä työsuorituksen arviointeja.

2. Päällikkö sai 23.1.2018 varoituksen (liite 1), jota käsitellään tässä esityksessä lähiesimiehen antamana huomautuksena. Opetustoimen johtaja päätti 16.9.2014 (59 §) opetusviraston psykologien ja kuraattorien työnohjauksen hankinnasta ajalle 1.10.2014 - 30.9.2016 ja 9.9.2015 (74 §) opetusviraston hallinnon, koulujen ja oppilaitosten sekä ruotsin-kielisen päivähoidon henkilöstön työnohjauksen hankinnasta ajalle 1.10.2015 - 30.9.2017.

Päällikkö tilasi toukokuun 2015 ja marraskuun 2017 välisenä aikana opetustoimen johtajan tekemien hankintapäätösten vastaisesti työnohjausta ja työnohjaukseksi katsottavaa koulutusta eli työnohjaajilta, joita ei ole kilpailutettu hankintalain mukaisesti. Toiselta toimijalta päällikkö hankki työnohjausta 34 640,00 eurolla ja toiselta 42 209,20 eurolla. Päällikkö on lisäksi kummaltakin toimijalta tehtyjen hankintojen osalta ylittänyt hankintavaltuutensa (15 000 euroa 20.6.2017 lukien), kummankin hankinnan yhteen lasketun arvon perusteella.

3. Päällikkö teki tammikuussa 2018 puoleksi vuodeksi määräaikaisen työsopimuksen korotetulla palkalla lastentarhanopettajalle hallinnollisiin tehtäviin. Toimialalla ei ole lastentarhanopettajia hallinnollissa tehtävissä. Päällikkö otti käyttöön tätä tarkoitusta varten avoimen viran vakanssin, johon hänellä ei ollut toimivaltaa, eikä myöskään palkankorotuksen antamiseen.

Päivähoitoalueen päällikölle on varattu mahdollisuus tulla kuulluksi virkasuhteen päättämisen syistä perusteluineen kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 43 §:n mukaisesti. Kuulemistilaisuus pidettiin 28.2.2018 (liite 2) ja päällikkö antoi myös kirjallisen lausuman (liite 3). Päällikölle varattiin mahdollisuus antaa vielä kirjallinen lausuma ennen lautakuntakäsittelyä 19.3.2018 mennessä.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 17 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan on suoritettava virkasuhteeseen kuuluvat tehtävät asianmukaisesti ja viivytyksettä noudattaen asianomaisia säännöksiä ja määräyksiä sekä työnantajan työnjohto- ja valvontamääräyksiä. Lain 17 §:n 2 momentin mukaan viranhaltijan on toimittava tehtävässään tasapuolisesti ja käyttäydyttävä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla.

Työnantaja ei saa irtisanoa virkasuhdetta viranhaltijasta johtuvasta syystä, ellei tämä syy ole asiallinen ja painava. Tällaisena syynä voidaan pitää virkasuhteesta, laista tai määräyksistä johtuvien, virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä. Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja viranhaltijan olosuhteet kokonaisuudessaan (KVhl 35 §:n 1 mom.).

Viranhaltijaa, joka on laiminlyönyt virkasuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen tai rikkonut niitä, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu mahdollisuus korjata menettelynsä (KVhl 35 §:n 3 mom.). Jos irtisanomisen perusteena on niin vakava virkasuhteeseen liittyvä rikkomus, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista 3 ja 4 momentissa säädettyä ei tarvitse soveltaa (KVhL 35 § 5 mom.).

Työnantajan on ennen irtisanomista selvitettävä, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla viranhaltija muuhun virkasuhteeseen (KVhl 35 §:n 4 mom.).

Päällikölle on kuulemisessa 28.2.2018 varattu mahdollisuus ilmoittaa 5.3.2018 mennessä, onko hän valmis irtisanomista koskevan esityksen sijasta siirtymään toiseen tehtävään toimialalla. Päällikkö ilmoitti 5.3.2018, ettei hän halua siirtyä toiseen tehtävään. Ennen lautakunnan käsittelyn alkamista 27.3.2018 päällikkö ilmoitti, että hän on valmis siirtymään toiseen tehtävään ja asia poistettiin esityslistalta. Kuulemisessa 3.4.2018 toiseen tehtävään siirtymisen osalta, päällikkö ilmoitti, ettei hän halua siirtyä toiseen tehtävään.

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 43 §:n 1 momentin mukaan ennen työnantajan suorittamaa irtisanomista viranhaltijalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi virkasuhteen päättämisen syystä perusteluineen. Viranhaltijalla on oikeus häntä kuultaessa käyttää avustajaa.

Varoituksen antamisvelvollisuutta ennen irtisanomista ei ole, jos irtisanomisen perusteena on niin vakava virkasuhteeseen liittyvä rikkomus, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista.

Kyseessä on palvelukokonaisuuden johtajan suora alainen ja kyse on pääosin taloudellisista epäselvyyksistä. Tässä tapauksessa viranhaltijan rikkomus on niin vakava, että hänen olisi ilman varoitustakin tullut ymmärtää menettelynsä erittäin moitittavaksi. Velvollisuus tarjota muuta työtä tulee lähinnä kysymykseen niissä tapauksissa, kun viranhaltija ei enää kykene selviytymään työtehtävistään työntekoedellytyksissään tapahtuneiden muutosten vuoksi tai kun on kyse taloudellisista tai tuotannollisista syistä johtuvasta irtisanomisesta. Päällikkö ei ole halukas siirtymään muuhun tehtävään. Edellä esitetyn tavoin kyse on vakavista virkasuhteeseen liittyvistä rikkomuksista ja laiminlyönneistä.

Työnantajalla on kunnallisesta viranhaltijasta annetussa laissa tarkoitettu asiallinen ja painava syy irtisanoa päällikön virkasuhde. Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettu huomioon työnantajan ja viranhaltijan olosuhteet kokonaisuudessaan.

Stäng

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 27.03.2018 § 62

Päätös

Esittelijä poisti asian esityslistalta.

Käsittely

Esittelijä peruutti ehdotuksensa ennen keskustelun alkamista, ja asia poistettiin esityslistalta.

Esittelijä
ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja
Niclas Grönholm
Lisätiedot

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 21012

timo.t.korhonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 25.04.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Timo Tapani Korhonen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 21012

timo.t.korhonen@hel.fi

Bilagor

1. 335sv V NF.docx 23.1.2018
Bilagan publiceras inte på internet.
2. NF Hörande 3 PROT 2018
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 25 k.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.