Paviljonkipäiväkoti Kuninkaantammea ja Kannelmäen peruskoulun luokkia 1–2 koskevan tarveselvityksen hyväksyminen ja lausunnon antaminen hankesuunnitelmasta

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-003258
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 3. / 44 §

Lasten päiväkoti Kuninkaantammi ja luokat 1 - 2, vaihe 1, hankesuunnitelman hyväksyminen

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kuninkaantammen Ultramariinikujalla, lpk Kuninkaantammen vuokrapaviljonkina toteutettavan uudisrakennuksen 23.3.2018 päivätyn hankesuunnitelman siten, että kohteen investointikustannukset ovat enimmillään arvonlisäverottomana 660 000 euroa (524 euroa/brm²) kustannustasossa 1/2018 enimmäislaajuuden ollessa 1 260 brm² ja käyttäjän vuokrakustannusten keskimäärin 30,20 euroa/htm²/kk.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on esittänyt akuuttiin palvelutarpeeseen Kuninkaantammeen toteutettavaksi tiloja noin 1 260 brm² varhaiskasvatusta ja esiopetusta varten vuokrapaviljonkihankkeena. Hanke sisältyy vuokrahankkeena vuoden 2018 talousarvion vuokra- ja osakekohteiden uudis- ja peruskorjausohjelmaan vuosiksi 2018 - 2020.

Hankkeen maanrakennustyöt sekä rakennuttaminen rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle  
8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Vuokrapaviljonkirakennus pyritään saamaan valmiiksi vk 31 loppuun mennessä ja ottamaan käyttöön vk 32 alussa v. 2018 elokuussa.

Stäng

Ripeästi valmistuvaan Kuninkaantammen uuteen kaupunginosaan tarvitaan ennustetun väestökehityksen takia uutta pysyvää koulu- ja päiväkotitilaa, koska lähialueella sijaitsevat päiväkodit ja koulut ovat täynnä. Palvelutarpeen nopeasta kasvusta johtuen tiloja Kuninkaantammeen tarvitaan akuutisti jo elokuuksi 2018.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on esittänyt kiireiseen palvelutarpeeseen toteutettavaksi tiloja noin 1 260 brm² vuokrapaviljonkihankkeena. Näissä tiloissa voidaan järjestää varhaiskasvatustoimintaa ja esiopetusta 1 - 6 vuotiaille lapsille sekä opetusta 1 - 2 luokille (kaksi luokkaa).

Kohteessa sovelletaan ajanmukaisia suunnitteluperiaatteita, joiden avulla pyritään tehokkaaseen tilankäyttöön. Lähtökohtana on tuottaa yleispätevä ja muuntautumiskykyinen tilaratkaisu päiväkoti- ja koulutoiminnalle. Tämän lisäksi käyttäjän tarkentuneet tarpeet otetaan huomioon varautumalla myös muiden toimintojen järjestämiseen. Rakennetun omaisuuden hallinnan omistajanäkökulma edellyttää, että kiinteistön käyttötarkoitusta voidaan tarpeen vaatiessa muuttaa asemakaavan ja viranomaismääräysten mukaisesti.

Rahoitus

Hanke sisältyy vuokrahankkeena vuoden 2018 talousarvion vuokra- ja osakekohteiden uudis- ja peruskorjausohjelmaan vuosiksi 2018 - 2020.

Hankkeen maanrakennustyöt sekä rakennuttaminen rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 
8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.

Vuokravaikutukset

Viiden ensimmäisen vuoden ajalle on arvioitu kokonaisvuokra käyttäjälle 31,50 euroa/m²/kk eli 453 600 euroa vuodessa. Tilakustannukset on laskettu huoneistoalan 1 200 htm² mukaan.

Kokonaisvuokra sisältää;

- Parmacolle (paviljonkivuokraaja ja toteuttaja) maksettavan vuokran  
22 euroa/m²/kk.

- Parmacolle maksettavat kustannukset maanrakennustöistä jne. sekä tilaajan kustannukset sisältäen hallinnolliset kulut 10 vuoden ajalle jyvitettynä yhteensä 4,0 euroa/m²/kk.

- Tonttikustannukset 1,10 euroa/m²/kk

- Ylläpitokustannukset 4,4 euroa/m²/kk

Viiden mahdollisen seuraavan vuoden ajalle on arvioitu kokonaisvuokra käyttäjälle 28,83 euroa/m²/kk eli 415 150 euroa vuodessa. Tällöin Parmacolle maksettava vuokra on 19,33 euroa/m²/kk.

Väistötilakustannus

Väistötilakustannuksia ei ole.

Aikataulu ja toteutus

Vuokrapaviljonkihankkeen valmistuminen on tavoitteena viikkoon 31 mennessä elokuussa 2018 ja käyttöönotto viikon 32 alussa. Hankkeen toteuttamisen nopeuttamiseksi hankesuunnitelma viedään päätöksentekoon nopeasti. Hankkeella on alueryhmän, kaavoittajan ja rakennusvalvonnan tuki.

Stäng

Detta beslut publicerades 09.04.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

vs. tekninen johtaja
Sari Hildén

Mer information fås av

Ari Hulkkonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 27925

ari.hulkkonen@hel.fi

Päivi Etelämäki, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31871

paivi.etelamaki@hel.fi