Skanska Industrial Solutions Oy:n Kruunuvuoren ja Kruunuvuorenrannan kiviainesterminaalin ympäristölupa-asia

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-003310
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 150 §

Skanska Industrial Solutions Oy:n Kruunuvuoren ja Kruunuvuorenrannan kiviainesterminaalin ympäristölupa-asia

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti Skanska Industrial Solutions Oy:n ympäristölupahakemuksesta, joka koskee louheen murskausta sekä louheen ja murskeen välivarastointia Kruunuvuorenrannassa entisellä öljysataman alueella, seuraavaa:

Hakija

Skanska Industrial Solutions Oy, PL 114, 00101 Helsinki

Y-tunnus 0651792-4

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Skanska Industrial Solutions Oy:n murskaustyö on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan.

Murskaamolla, jonka toiminta-aika on yhteensä vähintään 50 päivää, on oltava ympäristölupa ympäristönsuojeluasetuksen 2 §:n 1 momentin 6 b kohdan mukaan.

Ympäristönsuojeluasetuksen 2 §:n mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Asian vireilletulo

Ympäristölupahakemus on jätetty Helsingin kaupungin kirjaamoon 16.3.2018.

Ympäristölupaa haetaan louheen murskaukselle ja louheen sekä murskeen välivarastoinnille ajalle kevät 2018 - 31.12.2022. Hakemus sisältää myös ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen pyynnön aloittaa toiminta mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Kaavoitustilanne ja toimintaa koskevat muut luvat

Murskauslaitoksen toiminta-alueella on voimassa osayleiskaava, ja asemakaavan laadinta on käynnissä. Asemakaavan arvioidaan olevan lainvoimainen vuonna 2020. Asemakaavassa toiminta-alueelle on suunnitteilla asuinkerrostalojen korttelialue sekä puisto. Kiinteistön omistaja Kruunuvuoren Kiinteistöt Oy luovuttaa Helsingin kaupungille tulevan Baneerinpuiston alueen, kuitenkin pidättäen hallintaoikeuden 31.12.2022 asti.

Kiinteistön omistaja ja ympäristöluvanhakija ovat tehneet käyttöoikeussopimuksen murskauslaitoksen toiminta-alueesta 15.3.2018.

Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalvelut on 8.5.2018 myöntänyt toimenpideluvan tilapäisen kiviainesterminaalin rakentamiselle. Toimenpideluvan mukaisesti kiviainesterminaali saa olla paikoillaan korkeintaan 31.12.2022 saakka.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Murskauslaitos sijaitsee Haakoninlahden länsi- ja luoteispuolella sijaitsevalla, entisen öljysataman alueella Helsingin 49. kaupunginosassa (Laajasalo, Kruunuvuorenranta) kiinteistöllä numero 091-421-0002-0062. Kiinteistön omistaja on Kruunuvuoren Kiinteistöt Oy (Y-tunnus 2858269-8). Toiminta-alueen sijainti esitetään kuvassa 1.

Lähin asuinalue on Kaitalahdessa Päätiellä noin 400 metrin päässä koillisessa. Rakenteilla olevat lähimmät asuinkerrostalot sijaitsevat idässä, Koirasaarentiellä noin 330 metrin päässä toiminta-alueelta. Rakennukset valmistuvat arvion mukaan vuoden 2018 elo-lokakuussa. Lähimmät asemakaavan mukaiset asunnot tulevat sijaitsemaan idässä, Saaristolaivastonkadulla noin 200 metrin päässä murskauslaitoksesta. Näiden rakennusten valmistuminen on arvion mukaan aikaisintaan vuonna 2019.

Murskauslaitos ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella tai sellaisen läheisyydessä.

Kuva 1. Kiviainesterminaalin toimintaympäristö ja asemakaavan mukainen kiinteistökartta.

Laitoksen toiminta

Murskaamon toiminta on määräaikaista, ja murskaustoiminta on jaksottaista. Vuosittainen toiminta-aika on arvion mukaan noin 3 kuukautta ja murskaustoiminta tapahtuu muutamassa jaksossa, joiden kesto on 1 – 4 viikkoa kerrallaan. Louheen ja murskeen kuljetusta voi tapahtua myös muulloin kuin murskauksen ollessa käynnissä. Toiminta-aika on arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00 – 18.00. Vuosittain murskattavan kiviaineksen määräksi on arvioitu korkeintaan 300 000 tonnia, jolloin laitoksen koko toiminta-ajan tuotantomääräksi on arvioitu korkeintaan 1 500 000 tonnia kivilouhetta. Murskaus tapahtuu siirrettävällä murskauslaitoksella, joka tuodaan paikan päälle tarvittaessa. Tarvittaessa ylisuuri louhe rikotetaan pienemmäksi kaivinkoneeseen kiinnitettävällä iskuvasaralla. Rikotuksen tarve on arvion mukaan vähäistä, noin yhden tunnin verran viikossa, ja rikotusta tehdään arkisin maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 18.00 aikana.

Murskauslaitoksessa murskataan ainoastaan Kruunuvuorenrannan alueen rakentamiskohteista peräisin olevaa kivilouhetta ja valmista kivimursketta kuljetetaan ainoastaan Kruunuvuorenrannan alueen rakentamiskohteille.

Ympäristökuormitus ja sen rajoittaminen

Päästöt ilmaan

Merkittävimmät vaikutukset ilmanlaatuun muodostuvat pölypäästöistä. Pölypäästöjä hallitaan varustamalla murskauslaitos kastelujärjestelmällä ja lisäksi laitos sijoitetaan kiinteän telttarakennelman sisään. Louhe- ja murskekasoja kastellaan tarvittaessa. Myös murskeen lastausvaiheessa voidaan käyttää kastelua pölyämisen estämiseksi. Päällystämättömiä ajoväyliä suolataan tai kastellaan tarvittaessa ja katualueelle levinnyt maa-aines puhdistetaan säännöllisesti. Raskaan liikenteen renkaat voidaan huuhdella ennen katualueelle siirtymistä.

Pölypäästöjen hallintatoimenpiteiden myötä murskauksen pölypäästöillä ei ole vaikutusta Helsingin ilmanlaatuun. Ilmanlaatuun vaikuttavat seikat vähenevät liikenteen hiukkaspäästöjen vähentyessä verrattuna siihen, että louhe kuljetettaisiin murskauslaitokselle alueen ulkopuolelle ja vastaavasti tarvittava murske kuljetettaisiin alueen ulkopuolelta.

Melu ja tärinä

Toiminnan melupäästöt syntyvät louheen murskauksesta, mahdollisesti tarvittavasta rikotuksesta, kuormauksista ja kuljetuksista. Louheen ja murskeen lastauksesta ja kuljetuksista aiheutuva melu jää murskauslaitoksella vähäiseksi, kun sitä verrataan murskaamon aiheuttamaan meluun.

Meluntorjuntatoimiksi ilmoitetaan murskaamon syöttösuppilossa käytettävät kumitukset, murskaamon viereen rakennettava, 7 - 9,5 metriä korkea konttiseinä sekä louhe- ja murskekasojen sijoittelu. Myös pölysuojausteltta vaimentaa jonkin verran murskauksesta aiheutuvaa melua.

Murskauslaitoksesta on laadittu meluselvitys (Ramboll 1510031270-001). Meluselvityksessä on esitetty melun leviämiskartta, jossa huomioidaan murskaustoiminnan ja kiviaineksen kuljetuksiin liittyvän liikenteen yhteisvaikutus (kuva 2). Vuorokauden liikennemääräksi on laskettu 40 kuorma-auton käynti alueella. Toiminnan melun leviäminen on esitetty myös kuvassa 3, jossa liikenteen vaikutus on jätetty pois ja melun leviäminen esitetään pelkästään murskauksen, lastauksen, kuormauksen ja rikotuksen osalta (Ramboll 1510035397). Melun leviämiskartoissa on mallinnettu toiminnan aiheuttamat keskiäänitasot päiväajalta kello 7.00 – 22.00, kun toiminnan osalta on huomioitu suunnitellut melusuojaukset. Mallinnuksessa telttarakennelman pääty on jätetty kokonaan avoimeksi, vaikka todellisuudessa teltta tulee olemaan umpinainen kuljetushihnaa lukuun ottamatta, ja arvion mukaan tämä vaikuttaa melutason alenemiseen 1-6 desibelillä. Meluesteiden vaikutuksesta melun ei arvioida olevan impulssimaista lähimpien asuinrakennusten kohdalla, ja impulssimaisen melun korjausta ei siten ole tehty.

Haakoninlahden itäpuolelle rakentuvan asuinalueen melutaso aiheutuu liikenteen ja murskaustoiminnan yhteisvaikutuksena. Melumallinnuksessa on oletettu, että 80 % liikenteestä murskausalueelle kulkee Saaristolaivastonkatua pitkin ja 20 % Koirasaarentietä pitkin.

Kuva 2. Melun leviäminen, kun murskaustoiminnan lisäksi on otettu huomioon kiviaineksen kuljettaminen rakentuvilta tonteilta murskaamolle ja takaisin tonteille.

Kuva 3. Murskaustoiminnan aikainen melun leviäminen ilman liikenteen vaikutusta.

Murskaustoiminnasta ei katsota aiheutuvan havaittavaa tärinää.

Liikenne

Murskaustoiminnan liikenne rajoittuu Kruunuvuorenrannan alueelle. Laskennallinen keskimääräinen vuorokautinen kokonaisliikenteen määrä maksimivolyymillä on 48 käyntiä toiminta-alueelle vuorokaudessa. Osa toiminnan liikenteestä tulee aivan murskauslaitoksen viereisiltä Kruunuvuoren Kiinteistöt Oy:n omistamilta rakennuskohteilta. Oletuksena on, että ajoneuvoista louhetta tuovista ajoneuvoista 60 % ottaa paluukuormaan mursketta. Huomioitavaa on, että käytännössä kuljetuksissa on ajallista vaihtelua, sillä louhetta voidaan kuormata toiminta-alueelle välivarastoitavaksi myös silloin, kun murskaintoimintaa ei ole.

Murske- ja louhekuormat ajettaisiin joka tapauksessa suurimpia kokoojakatuja pitkin alueelle ja sieltä pois, vaikka murskauslaitosta ei alueella olisikaan. Lähin louheen murskauslaitos sijaitsee Viikissä, joten kuljetusmatka olisi vähintään 20 kilometriä pidempi verrattuna siihen, että murskausta tehtäisiin Kruunuvuoren alueella. Käytännössä murskaamo ei lisää Kruunuvuoren ja Haakoninlahden liikennettä, vaan vähentää liikennettä merkittävästi jo rakennetun ja asutun Koirasaarentien alkupuoliskon osalta.

Päästöt maaperään, pohjaveteen ja pintavesiin

Lupa-alue sijaitsee meren läheisyydessä, eikä se sijaitse luokitellulla pohjavesialueella. Lupa-alueelle rakennetaan tukitoiminta-alue, jossa säilytetään pyöräkuormaajien vaatimaa kevyttä polttoöljyä sekä voiteluöljyjä. Tukitoiminta-alue on katettu. Polttoöljy säilytetään hyväksytyssä kaksoisvaippasäiliössä, ja tankkauspaikalle rakennetaan öljyä läpäisemättömäksi asentamalla pohjalle tiivis muovikalvo, jonka päälle sijoitetaan hiekkaa. Voiteluöljyt säilytetään lukittavassa tilassa, esimerkiksi kontissa.

Hulevesiä syntyy murskauslaitteiston ja murskekasojen kastelussa. Kasteluvetenä voidaan käyttää sekä vesijohtovettä että merivettä. Hulevesiä ei synny merkittävissä määrin, ja ne imeytyvät suoraan maaperään tai ohjautuvat vähäisessä määrin suoraan mereen.

Murskaustoiminnasta ei synny jätevesiä. Mahdolliset sosiaalitilojen jäte- ja käymälävedet kerätään umpisäiliöihin.

Jätteiden käsittely ja hyödyntäminen

Sekajätettä arvioidaan syntyvän vuosittain noin 1 000 – 2 000 kg ja tältä osin toiminta-alue liitetään järjestettyyn jätteenkuljetukseen. Rautaromua arvioidaan syntyvän 10 000 kg/a, ja se toimitetaan paikalliseen romuliikkeeseen tai palautetaan murskaamon varaosatoimittajalle.

Jäteöljyä sekä muuta vaarallista jätettä arvioidaan syntyvän 200 kg vuodessa, ja ne toimitetaan edelleen luvalliselle vaarallisten jätteiden jatkokäsittelijälle. Toiminta-alueella ei pääsääntöisesti varastoida vaarallisia jätteitä tai vaarallisia kemikaaleja ja työkoneiden huollot pyritään tekemään muualla. Vaarallisista jätteistä pidetään omaa kirjanpitoa, josta selviää mm. jätteen laatu ja määrä.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Murskaustoiminnalla ei ole haitallisia vaikutuksia ihmisen terveyteen, luontoon tai luonnonsuojeluarvoihin eikä rakennettuun ympäristöön. Toiminta-alue ja sen lähiympäristö ovat kokonaisuudessaan rakennustyömaata vielä vuosia eteenpäin, joten vaikutukset viihtyisyyteen ovat vähäisiä. Lisäksi murskaustoiminta on jaksottaista ja sitä arvioidaan olevan vuosittain noin 3 kuukautta. Toiminnasta aiheutuvaa melua torjutaan rakenteellisin keinoin, jolloin asutukseen ei kohdistu kohtuutonta meluhaittaa. Ilmaan joutuvilla päästöillä ei ole haitallisia vaikutuksia, kun otetaan huomioon pölyntorjuntatoimenpiteet. Murskauslaitoksen toiminnalla ei ole haitallisia vaikutuksia maaperään eikä vesistöön tai sen käyttöön.

Paras käytäntö ja paras käyttökelpoinen tekniikka

Pölyntorjunnassa käytetään Lokotrack -tyyppistä esimurskainta, jossa on kiinteä kotelointi murskaimen ympärillä, ja jossa on seulan ja kuljettimien päällä katteet. Esimurskaimen lisäksi voidaan tarvita yhtä tai kahta muuta murskausyksikköä, ja näihin tullaan asentamaan katteet, jos niitä ei ole. Murskaamossa on kastelupisteitä useassa kohdassa, ja kastelu on käytössä aina kun työtä tehdään. Suojauksen ja kastelun lisäksi murskauslaitos tullaan sijoittamaan telttarakennelman sisään. Valmiin murskeen varastointiaika pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä tavoitteellisen varastointiajan olessa korkeintaan kolme kuukautta ja varastointikasoja kastellaan tarvittaessa pölyn torjumiseksi. Työmaan päällystämättömälle tielle tehdään pölynsidontakäsittelyjä tarpeen mukaan ja mahdollisesti katualueelle kulkeutuva maa-aines pestään pois säännöllisesti.

Melua torjutaan käyttämällä täysin koteloitua Lokotrack -tyyppistä esimurskainta, joka vähentää murskaimen melupäästöä. Murskaimen syöttösuppilo on kumitettu melun vähentämiseksi. Lisäksi murskaamon välittömään läheisyyteen rakennetaan konteista meluvalli ja varastoitavat louhe- ja murskekasat sijoitetaan siten, että ne toimivat osaltaan meluesteinä.

Suunniteltu murskauskalusto edustaa luvanhakijan mukaan parhainta käytettävissä olevaa tekniikkaa sekä pöly-, että meluhaittojen torjumiseksi. Lisäksi pölyhaittoja ehkäistään murskauslaitteiston ympärille sijoitettavalla, tiiviillä telttarakennelmalla sekä kastelujärjestelmin. Meluhaittojen ehkäisemiseksi rakennetaan konteista melueste ja kiviaineskasat sijoitetaan asutuksen suuntaan vähentämään osaltaan melun leviämistä.

Laitoksen toiminnan ja vaikutusten tarkkailu

Koneita, laitteistoja ja polttoainesäiliötä tarkkaillaan mahdollisten vikojen ja vuotojen huomaamiseksi. Toiminnan kirjanpitoon kuuluvat raaka-aineiden kulutus, tuotantomäärät, toiminta-ajat, polttoaineenkulutus eriteltynä laadun mukaan, jätteiden määrä, varastointi ja toimituskohteet eriteltynä jätelajin/jätejakeiden mukaisesti, mahdolliset toimintahäiriöt ja onnettomuustilanteet. Lisäksi pidetään kirjaa vastaanotettujen kiviainesten tuontikohteista ja määristä, varastossa olevan louheen ja murskeen määristä, tuotantomääristä ja alueelta pois toimitetun murskeen määrästä.

Melumittaus suoritetaan toiminnan alkuvaiheessa, ja se uusitaan tarvittaessa. Mittaukset tehdään ympäristömelun mittausohjetta (Ympäristöministeriön julkaisu 1/1995) noudattaen. Melumittausta esitetään tehtäväksi 2–3 eri mittauspisteessä siten, että ne sijoittuvat olemassa olevan asutuksen läheisyyteen. Mittauksen kestoksi esitetään 1–2 tuntia ja mittausta valvotaan, jolloin mm. poikkeavat äänihavainnot saadaan kirjattua mittauspöytäkirjaa varten. Mittausta varten tullaan esittämään mittaussuunnitelma, joka voidaan tarvittaessa hyväksyttää kaupungin valvontaviranomaisella.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Toiminnan riskit liittyvät lähinnä voitelu- ja polttoaineiden käsittelyyn ja varastointiin sekä laitteiden ja koneiden hydrauliikkaöljyjen käyttöön. Tukitoiminta-alueella öljytuotteiden pääsy maaperään estetään rakenteellisin keinoin. Työmaalle varataan öljynimeytysainetta ja alkusammutuskalustoa riittävästi. Onnettomuustilanteisiin laadittavaa ohjeistusta tullaan noudattamaan.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla ja kaupungin Internet-sivuilla 18.4. – 18.5.2018 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä naapureille ja kaupunginosayhdistykselle. Lisäksi on pyydetty lausuntoa kaupungin sisäisestä organisaatiosta asemakaavoituksen osalta sekä rakennusvalvonnan osalta.

Kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus yhdessä liikenne- ja katusuunnittelupalveluiden kanssa on antanut lausunnon, jossa on otettu kantaa murskaamossa käsiteltävän kiviaineksen syntypaikkaan ja loppusijoituspaikkaan, aikataulullisiin vaikutuksiin Kruunusiltojen, Koirasaarentien ja Horisontin katualueiden sekä Baneerinpuiston rakentamisen osalta, katualueiden epäpuhtauksiin, työmaa-aitauksiin, meluesteiden maisemointiin, suojapuustoon, kaupungin omistamien massojen käsittelyyn, parhaaseen käyttökelpoiseen tekniikkaan ja kirjanpitoon.

Skanska Industrial Solutions Oy vastaa lausuntoon seuraavasti:

Ympäristölupahakemuksessa on jo sitouduttu toimimaan vain rakentuvan Kruunuvuorenrannan alueella, jolloin liikennekuormitus valtaosalla Koirasaarentietä vähenee. Toiminta-alue ei ulotu Kruunusiltojen, Koirasaarentien ja Horisontin katualueille. Baneerinpuiston säilytettävän kallioalueen käyttöä pyritään ensisijaisesti välttämään ja toissijaisesti kalliopintaa tullaan suojaamaan, mikäli aluetta kuitenkin joudutaan käyttämään. Alueella sijaitseva suuri kivi otetaan huomioon toiminnassa. Katualueiden epäpuhtaudet on otettu huomioon ympäristölupahakemuksessa. Varsinainen toiminta-alue aidataan Horisontti-katuun rajautuvalta alueelta sekä muualta toimenpideluvan mukaisin työmaa-aitaohjein. Konttiseinämä maalataan toimenpideluvan mukaisesti siniseksi ja toiminnan alkaessa selvitetään tarvittaessa mahdollisuus visuaalisen ulkonäön parantamiseen. Suojapuusto on otettu huomioon ympäristölupahakemuksessa. Louhetta tuodaan vain Kruunuvuorenrannan alueelta, ja kaupungin viittaamia toimintaohjeita noudattaen. Toiminnanharjoittaja on ympäristölupahakemuksessa ottanut parhaan käyttökelpoisen tekniikan huomioon. Työmaalla pidetään kirjaa saapuvasta louheesta ja sen alkuperästä, minkä lisäksi asiakkailta vaaditaan vakuus kiviaineksen käytöstä vain Kruunuvuorenrannan alueella.

Lupahakemusta on täydennetty 24.5.2018 toimenpidelupapäätöksellä ja 1.6.2018 melumallinnuksella, jossa on otettu huomioon vain kiviainesterminaalin toimintojen aiheuttama melutaso ilman toiminta-alueen ulkopuolella tapahtuvaa liikennettä.

Tarkastukset

Toiminta-alueelle on tehty 25.5.2018 tarkastuskäynti, jossa on katselmoitu toimintojen sijoittuminen alueella.

Ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää myöntää Skanska Industrial Solutions Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan määräaikaiselle murskauslaitokselle Haakoninlahdelle Kruunuvuorenrantaan hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin:

  1. Toiminnasta on tiedotettava hyvissä ajoin ennen ensimmäisen murskauksen aloittamista vähintään 500 metrin säteellä toimintapaikalta huoneistokohtaisesti, ja sen jälkeen aina kuuden kuukauden välein murskaustoiminnan päättymiseen saakka.

    Lisäksi toiminnasta on tiedotettava  vähintään 500 metrin säteellä sijaitseviin asuinrakennuksiin aina niiden valmistumisen yhteydessä.

    Tiedotteesta on käytävä ilmi ainakin toiminnanharjoittajan yhteystiedot sekä ympäristöluvan sallimat toiminta-ajat.
  2. Murskaustyötä saa tehdä arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00 - 18.00. Louheen rikotusta saa tehdä arkisin maanantaista perjantaihin kello 8.00 - 18.00. (YSL 52 §)
  3. Murskeen lastausta ja kuljetusta saa tehdä arkisin maanantaista perjantaihin kello 7.00 - 18.00. (YSL 52 §)
  4. Murskaamossa on sallittua murskata vain sitä kiviainesta, joka on peräisin Kruunuvuorenrannan aluerakentamiskohteista, ja joka käytetään murskeena vain Kruunuvuorenrannan aluerakentamiskohteilla. Kiviainesterminaalissa saa murskata kiviainesta korkeintaan 300 000 t/a. (YSL 52 §)
  5. Murskaamon pölyntorjuntajärjestelmän on oltava kokonaisuudessaan käytössä aina, kun murskausta tehdään.

    Murskaamossa on oltava kastelupisteitä ainakin murskaimen ylä- ja alapuolella sekä kaikissa kuljettimien purkukohdissa. Murskaamossa on oltava tiiviit pölykatteet kuljettimien ja seulojen päällä.

    Murskaamo on sijoitettava tiiviin suojarakennelman sisään siten, että ainoastaan syöttösuppilo ja kuljettimien purkukohta jäävät suojarakennelman ulkopuolelle.

    Pölyntorjuntajärjestelmän toimivuus on tarkastettava säännöllisesti. (YSL 52 §)
  6. Toiminta-alueen kiviaineskasat sekä raskaan liikenteen päällystämättömät ajoväylät on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä, tarvittaessa pölynsidontaan on käytettävä esimerkiksi kastelua tai suolausta.

    Toiminta-alueelta katualueelle kulkeutuva maa-aines on puhdistettava riittävän usein pölyhaittojen estämiseksi. Koneellisen puhtaanapitotyön aiheuttama pölyäminen on estettävä kostuttamalla puhdistettava alue.

    Kuljetettaessa pölyäviä kuormia toiminta-alueen ulkopuolelle on kuormien oltava peitettyjä tai kasteltuja. (YSL 52 §)
  7. Toiminnasta aiheutuva melu on mitattava ensimmäisen murskausjakson aikana ainakin eniten melulle altistuvan asuinrakennuksen luona sekä virkistysalueella. Kun aluerakentumisen myötä altistuvat kohteet siirtyvät lähemmäs kiviainesterminaalia tai jos meluhaitan voidaan jostain muusta syystä olettaa lisääntyneen, tulee mittauksia tehdä lisää. Melumittaussuunnitelma on toimitettava Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluyksikköön hyväksyttäväksi vähintään viikkoa ennen mittausten suorittamista.

    Melu tulee mitata ja raportoida ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 ”Ympäristömelun mittaaminen” mukaisesti. Mittauksessa käytettävän laitteiston ja sen kalibroinnin tulee täyttää melumittausstandardien vaatimukset, mieluiten tarkkuusluokalle 1, mutta vähintään tarkkuusluokalle 2. Mittauksessa tulee selvittää myös melun mahdollinen iskumaisuus ja kapeakaistaisuus. Mittausraportti tulee lähettää Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluyksikköön.

    Mittausten suorittajan tulee olla ympäristömelumittauksissa päteväksi todettu eli akkreditoitu. Suomen kansallisena akkreditointielimenä toimii FINAS-akkreditointipalvelu. (YSL 52, 62 §)
  8. Polttonesteiden ja muiden nestemäisten kemikaalien varastointi- ja käsittelypaikka on sijoitettava ja rakennettava siten, että kemikaalit eivät pääse vahinkotilanteessa maaperään eivätkä vesistöön. Lisäksi varastointi- ja käsittelypaikalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa mahdollisten vuotojen keräämistä ja säilyttämistä varten. (YSL 16, 17, 52 §)
  9. Vaarallinen jäte on lajiteltava jätelajeittain omiin astioihinsa, joiden tulee olla asianmukaisesti merkittyjä. Vaaralliset jätteet on säilytettävä siten, ettei niistä aiheudu vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle. Vaaralliset jätteet on toimitettava sellaiselle yritykselle, jolla on lupa ottaa vastaan kyseistä jätettä. Vaarallisten jätteiden laadusta, määristä, toimituskohteista ja kuljetusten suorittajista on laadittava jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52, 58, 62 § ja JL 15, 16, 29 §)
  10. Toiminnasta on pidettävä kirjaa ja ympäristönsuojeluyksikölle tulee toimittaa vuosittain maaliskuun alkuun mennessä kirjallinen raportti, joka sisältää seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:
    - murskauspäivien lukumäärä
    - murskatun kiviaineksen määrä
    - tiedot tuodun louheen alkuperästä
    - tiedot valmiin murskeen käyttöpaikka
    - varastoitavan louheen ja murskeen määrä vuoden lopussa
    - vaarallisten jätteiden siirtoasiakirjat (YSL 62, 172 § ja JL 118, 120 §)
  11. Sellaisesta poikkeuksellisesta tilanteesta, josta aiheutuu melua tai muita päästöjä tai syntyy jätettä siten, että se voi aiheuttaa välitöntä ja ilmeistä ympäristön pilaantumisen vaaraa tai se aiheuttaa jätteen määrän tai ominaisuuksien vuoksi erityisiä toimia jätehuollossa, on välittömästi ilmoitettava Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluyksikköön. (YSL 52, 170 §)
  12. Murskaustyön aloittamisesta, lopettamisesta ja olennaisesta muuttamisesta on ilmoitettava Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluyksikköön kirjallisesti viimeistään seuraavana työpäivänä. (YSL 52, 62 §)
  13. Toiminnan päätyttyä murskaustyömaa on siivottava ja puhdistettava sekä saatettava sellaiseen kuntoon, ettei se toiminnan päättymisen jälkeen aiheuta terveyshaittaa tai muuta merkittävää maaperän ja ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Toiminnan päättymisestä on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluyksikköön. (YSL 52, 94 §)

Perustelut

Yleisperustelut

Murskaamon toiminta lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä
lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain
mukaiset edellytykset.

Murskaamo sijaitsee Haakoninlahdella, entisen öljysataman toiminta-alueella Kruunuvuorenrannassa ja se palvelee asemakaavan ja asemakaavaluonnoksen mukaista rakentamista. Kruunuvuorenrannan alueen rakentaminen kestää vielä useita vuosia.

Murskaus suoritetaan tiiviin suojarakennelman sisällä, suojakatteilla ja kastelupisteillä varustettuna. Murskaamon välittömään läheisyyteen asetetaan merikontteja estämään melun leviämistä tulevien, lähimpien asuinrakennusten suuntaan. Murskaus ei ole jatkuvaa vaan murskausta tehdään urakkaluonteisesti, arvion mukaan 1 - 4 viikon jaksoissa ja vuosittain korkeintaan noin 3 kuukauden ajan. Murskaamon toiminta on määräaikaista ja se kestää kokonaisuudessaan noin 4,5 vuotta.

Louhe- ja murskekasat sijoitetaan murskaamon ympärille ehkäisten melun ja pölyn leviämistä. Murskaamossa tullaan hyödyntämään ainakin Skanska Industrial Solutions Oy:n omistamien kiinteistöjen rakentamisessa syntyvä kiviaines tarvittavan murskeen hankkimiseksi.
Kiviainesterminaali tarjoaa palvelua Kruunuvuorenrannassa tarvittavan murskeen toimittamisesta alueella syntyvästä louheesta. Kruunuvuorenrannan alueella louhittavan kiviaineksen murskaus louhintatyömaiden läheisyydessä ei vähennä raskaan liikenteen kuljetuksia aluerakentamiskohteilla, mutta vähentää raskaan liikenteen kuljetuksia Laajasalossa.
Lupamääräyksillä rajoitetaan sekä louheen, että murskeen kuljetusta ilta- ja yöaikaan, viikonloppuisin ja arkipyhinä.

Kun huomioidaan osayleiskaavaan merkityn Kruunuvuoren virkistysalueen käytön tapahtuvan pääasiassa ilta-aikaan ja viikonloppuisin, jolloin kiviainesterminaali ei ole toiminnassa, voidaan toiminnan katsoa täyttävän valtioneuvoston asetuksen (800/2010) melutasovaatimukset virkistysalueen eteläosassa sijaitsevan pienen alueen laskennallisesta ylityksestä huolimatta.
Melutasovaatimukset täyttyvät Kruunuvuoren lehmusmetsikön alueella, joka on luonnonsuojelulain mukainen suojeltava luontotyyppi, sekä Kruunuvuorenlammella ja sen ranta-alueilla, mikä on
yksi tulevista, Helsingin luonnonsuojeluohjelman mukaisista rauhoitettavista luonnonsuojelualueista.

Huomioitaessa vain kiviainesterminaalin toiminnasta aiheutuva melutaso valtioneuvoston asetuksen (800/2010) 7 § täyttyy. Kiviainesterminaalin ja laskennallisten kuljetusten yhteisvaikutuksesta johtuvaa melutason ylitystä asuinrakennuksen kahdella julkisivulla Saaristolaivastonkadun ja Pojamankadun risteyksessä ei voida pitää merkityksellisenä eikä siten asetuksen vastaisena, kun otetaan huomioon toiminta-ajan sijoittuminen päiväajalle sekä toiminnan ajoittuminen jaksottaisesti, noin kolmen kuukauden ajalle vuosittain. Näin ollen ilta- ja yöaika sekä viikonloput ja arkipyhät ovat toiminta-aikojen ulkopuolella. Lisäksi kiviaineksen kuljetusta voidaan tehdä muulloinkin kuin murskaamon ollessa käytössä, jolloin melumallinnuksessa arvioidun raskaan liikenteen määrä voi olla laskennallisesti arvioitua vähäisempi.
Samalla huomioidaan Kruunuvuorenrannan asuinalueen olevan osa suurta aluerakentamishanketta, jonka läheisyydessä tapahtuu vielä vuosien ajan maanrakennustoimintaa, jossa esiintyy joka tapauksessa erityisen häiritsevää melua ja tärinää aiheuttavaa toimintaa sekä raskaan liikenteen kuljetuksista aiheutuvaa melua ja pölyä.

Lupamääräysten perustelut

1. Tiedottamisella voidaan vähentää työstä naapureille aiheutuvaa kohtuutonta haittaa tai häiriötä. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17§.

2. Rajoittamalla pitkäkestoista, mahdollisesti meluhaittaa aiheuttavan murskaustyön suorittamista ilta- ja yöaikaan, viikonloppuisin ja arkipyhinä varmistetaan, että lähialueen asukkaat voivat levätä kodeissaan iltaisin, öisin ja viikonloppuisin melun häiritsemättä kohtuuttomasti.

Määräystä annettaessa on otettu huomioon, että murskaamon toiminta on osa suurta aluerakentamishanketta, jossa on tehty ja tullaan edelleen tekemään erityisen häiritsevää melua aiheuttavia rakennustöitä useiden vuosien ajan.

3. Kuljetusten rajoittaminen on tarpeen liikenteen aiheuttamien melu- ja pölyhaittojen vähentämiseksi.

Määräystä annettaessa on otettu huomioon, että murskaamon toiminta on osa suurta aluerakentamishanketta, jossa on tehty ja tullaan edelleen tekemään erityisen häiritsevää melua aiheuttavia rakennustöitä useiden vuosien ajan.

4. Murskaamalla vain se määrä louhetta, mikä on peräisin aluerakentamishankkeen alueelta ja mikä käytetään samalla alueella, voidaan vähentää murskauksen ja kuljetusten aiheuttamaa melu- ja pölyhaittaa.

5. Murskaamon pölyntorjuntaa koskevat määräykset ovat tarpeen pölystä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Murskaamon sijoittaminen tiiviin suojarakennelman sisään vähentää pölypäästöjä.

6. Liikenteen pölyntorjuntaa koskevat määräykset ovat tarpeen pölystä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Määräystä annettaessa on otettu huomioon myös se, mitä rakennus- työmaiden pölyntorjunnasta on säädetty Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräyksissä (19 §).

7. Mittausvelvoite on tarpeen toiminnasta aiheutuvien meluhaittojen arvioimiseksi. Alue rakentuu vaiheittain, jolloin häiriintyvät kohteet sijoittuvat nykyistä lähemmäs melun lähdettä. Mittaus ja
raportointi tulee tehdä ympäristöministeriön ohjetta noudattaen, jotta meluhaitan suuruus voitaisiin arvioida luotettavasti.

8. Polttoaineiden, jakelualueiden ja muiden nestemäisten kemikaalien varastointi ja käsittelypaikkojen sijoittaminen tiiviille alustalle on tarpeen ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Määräystä annettaessa on otettu huomioon myös se, mitä on säädetty kemikaalien varastoinnista Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräyksissä (11 §).

9. Vaarallinen jäte on kerättävä ja käsiteltävä siten, ettei niistä aiheudu ympäristön pilaantumista. Valvonta edellyttää kirjanpitoa kiinteistöllä syntyvistä vaarallisista jätteistä ja niiden käsittelystä.

10. Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.

11. Lupaviranomaiselle on välittömästi ilmoitettava tapahtuneesta poikkeuksellisesta tilanteesta, jotta viranomainen voi välittömästi ryhtyä toimenpiteisiin ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi.

12. Tieto toiminnan tarkasta ajankohdasta on tarpeen valvonnan kannalta.

13. Määräys alueen puhdistamisesta on tarpeen, jotta toiminnasta aiheutuneet päästöt tai jätteet eivät laitoksen toiminnan päättymisen jälkeen aiheuta terveyshaittaa tai muuta merkittävää ympäristön pilaantumista.

Lausunnossa esitettyjen seikkojen huomioon ottaminen päätöksessä

Louheen alkuperä ja murskeen käyttökohde on huomioitu jo ympäristölupahakemuksessa. Kiviaineksen kuljetukset minimoidaan louheen alkuperän ja murskeen käyttökohteen rajoittamisella, tämä on huomioitu jo lupahakemuksessa.

Asemakaavaluonnoksessa olevien Koirasaarentien ja Horisontin rakentuminen on huomioitu jo ympäristölupahakemuksessa rajaamalla kiviainesterminaalin toiminta-alue siten, ettei sen toiminta ulotu rakentuville katuosuuksille ja tarvittaessa kiviainesterminaalin toiminta-alueelle tulevan liikenteen ajoreittejä muutetaan. Asemakaavaluonnoksessa olevan Baneerinpuiston rakentuminen huomioidaan hakijan mukaan suojaamalla tulevan puiston alueella sijaitseva kalliopinta työmaatien kohdalta.

Lupahakemuksessa on esitetty murskaustoiminnassa käytettäväksi parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Louheen alkuperä ja murskeen hyödyntämiskohde on huomioitu määräämällä pitämään kirjaa toiminnasta ja toimittamaan vuosittainen raportti toiminta-alueella käsitellyistä kiviaineksista.

Luvan hakija on hakemuksessaan esittänyt toimintaa määräaikaiseksi vuoden 2022 loppuun.

Luvan voimassaolo

Tämä päätös on voimassa 31.12.2022 asti.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi muuttaa lupapäätöstä, jos toiminnasta aiheutuva vaara poikkeaa olennaisesti ennalta arvioidusta tai jos toiminnasta aiheutuu ympäristönsuojelulaissa tarkoitettu kielletty seuraus tai jos parhaan käyttökelpoisen tekniikan
kehittymisen vuoksi päästöjä voidaan vähentää olennaisesti enemmän ilman kohtuuttomia kustannuksia tai jos olosuhteet ovat luvan myöntämisen jälkeen olennaisesti muuttuneet tai jos se on tarpeen Suomea sitovan kansainvälisen velvoitteen täytäntöön panemiseksi annettujen säädösten noudattamiseksi. (YSL 89 §)

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi peruuttaa luvan, jos hakija on antanut virheellisiä tietoja, jotka ovat olennaisesti vaikuttaneet luvan myöntämisen edellytyksiin tai jos lupamääräyksiä rikotaan toistuvasti valvontaviranomaisen kirjallisesta huomautuksesta huolimatta siten, että toiminnasta aiheutuu ympäristönpilaantumisen vaaraa tai jos toiminanna jatkamisen edellytyksiä ei saada täytetyksi lupaa muuttamalla. (YSL 93 §)

Päätöksen täytäntöönpano

Hakemus sisältää ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen pyynnön aloittaa toiminta mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Perusteluina todetaan, että aluerakentamishanke tuottaa louhetta ja tarvitsee mursketta, murskaustyön aloittaminen ei vaikuta alueen ennallistamismahdollisuuksiin eikä toiminnasta aiheutuvaa haittaa voida pitää merkittävänä yli 350 metrin päässä sijaitseville kiinteistöille.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää määrätä, että toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa ympäristöpalvelut -palvelukokonaisuudelle 10 000,00 euron vakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamiseksi tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Täytäntöönpano ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.
Valitusviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Sovelletut säädökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 16, 17, 27, 29, 34, 48, 49, 52, 58, 60
- 62, 70, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 172, 190, 198, 199 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 8, 9, 11, 13
- 15 ja 20 §

Valtioneuvoston asetus kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (800/2010) (314/2017)

Jätelaki (646/2011) 15, 16, 29, 72, 73, 118, 120, 121 ja 122 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 §

Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §

Valtioneuvoston päätös melun ohjearvoista (993/1992) 2 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 24.11.2017
(88 §) hyväksymän taksan mukainen hakemuksen käsittelymaksu on
4410, 00 euroa. (YSL 205 §)

Jos hakija jättää kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston määräämän 10 000,00 euron vakuuden toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta, peritään vakuusasian käsittelystä 225,00 euron maksu. (YSL 205 §)

Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluista.

Lupapäätöksen antaminen ja siitä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla
28.8.2018 osoitteessa Pohjoisesplanadi 11 - 13.

Päätös annetaan julkipanon jälkeen 29.8.2018, jolloin sen katsotaan
tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon. Päätös julkaistaan internetissä. Tämä päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusoikeus päättyy 28.9.2018 klo 16.15.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Yleisperustelut

Murskaamon toiminta lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset.

Murskaamo sijaitsee Haakoninlahdella, entisen öljysataman toiminta-alueella Kruunuvuorenrannassa ja se palvelee asemakaavan ja asemakaavaluonnoksen mukaista rakentamista. Kruunuvuorenrannan alueen rakentaminen kestää vielä useita vuosia.

Murskaus suoritetaan tiiviin suojarakennelman sisällä, suojakatteilla ja kastelupisteillä varustettuna. Murskaamon välittömään läheisyyteen asetetaan merikontteja estämään melun leviämistä tulevien, lähimpien asuinrakennusten suuntaan. Murskaus ei ole jatkuvaa vaan murskausta tehdään urakkaluonteisesti, arvion mukaan 1 - 4 viikon jaksoissa ja vuosittain korkeintaan noin 3 kuukauden ajan. Murskaamon toiminta on määräaikaista ja se kestää kokonaisuudessaan noin 4,5 vuotta.

Louhe- ja murskekasat sijoitetaan murskaamon ympärille ehkäisten melun ja pölyn leviämistä. Murskaamossa tullaan hyödyntämään ainakin Skanska Industrial Solutions Oy:n omistamien kiinteistöjen rakentamisessa syntyvä kiviaines tarvittavan murskeen hankkimiseksi. Kiviainesterminaali tarjoaa palvelua Kruunuvuorenrannassa tarvittavan murskeen toimittamisesta alueella syntyvästä louheesta. Kruunuvuorenrannan alueella louhittavan kiviaineksen murskaus louhintatyömaiden läheisyydessä ei vähennä raskaan liikenteen kuljetuksia aluerakentamiskohteilla, mutta vähentää raskaan liikenteen kuljetuksia Laajasalossa. Lupamääräyksillä rajoitetaan sekä louheen, että murskeen kuljetusta ilta- ja yöaikaan, viikonloppuisin ja arkipyhinä.

Kun huomioidaan osayleiskaavaan merkityn Kruunuvuoren virkistysalueen käytön tapahtuvan pääasiassa ilta-aikaan ja viikonloppuisin, jolloin kiviainesterminaali ei ole toiminnassa, voidaan toiminnan katsoa täyttävän valtioneuvoston asetuksen (800/2010) melutasovaatimukset virkistysalueen eteläosassa sijaitsevan pienen alueen laskennallisesta ylityksestä huolimatta. Melutasovaatimukset täyttyvät Kruunuvuoren lehmusmetsikön alueella, joka on luonnonsuojelulain mukainen suojeltava luontotyyppi, sekä Kruunuvuorenlammella ja sen ranta-alueilla, mikä on yksi tulevista, Helsingin luonnonsuojeluohjelman mukaisista rauhoitettavista luonnonsuojelualueista.

Huomioitaessa vain kiviainesterminaalin toiminnasta aiheutuva melutaso valtioneuvoston asetuksen (800/2010) 7 § täyttyy. Kiviainesterminaalin ja laskennallisten kuljetusten yhteisvaikutuksesta johtuvaa melutason ylitystä asuinrakennuksen kahdella julkisivulla Saaristolaivastonkadun ja Pojamankadun risteyksessä ei voida pitää merkityksellisenä eikä siten asetuksen vastaisena, kun otetaan huomioon toiminta-ajan sijoittuminen päiväajalle sekä toiminnan ajoittuminen jaksottaisesti, noin kolmen kuukauden ajalle vuosittain. Näin ollen ilta- ja yöaika sekä viikonloput ja arkipyhät ovat toiminta-aikojen ulkopuolella. Lisäksi kiviaineksen kuljetusta voidaan tehdä muulloinkin kuin murskaamon ollessa käytössä, jolloin melumallinnuksessa arvioidun raskaan liikenteen määrä voi olla laskennallisesti arvioitua vähäisempi. Samalla huomioidaan Kruunuvuorenrannan asuinalueen olevan osa suurta aluerakentamishanketta, jonka läheisyydessä tapahtuu vielä vuosien ajan maanrakennustoimintaa, jossa esiintyy joka tapauksessa erityisen häiritsevää melua ja tärinää aiheuttavaa toimintaa sekä raskaan liikenteen kuljetuksista aiheutuvaa melua ja pölyä.

Lupamääräysten perustelut
  1. Tiedottamisella voidaan vähentää työstä naapureille aiheutuvaa kohtuutonta haittaa tai häiriötä. Määräystä annettaessa on otettu huomioon Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräysten 17 §.
  2. Rajoittamalla pitkäkestoista, mahdollisesti meluhaittaa aiheuttavan murskaustyön suorittamista ilta- ja yöaikaan, viikonloppuisin ja arkipyhinä varmistetaan, että lähialueen asukkaat voivat levätä kodeissaan iltaisin, öisin ja viikonloppuisin melun häiritsemättä kohtuuttomasti.

    Määräystä annettaessa on otettu huomioon, että murskaamon toiminta on osa suurta aluerakentamishanketta, jossa on tehty ja tullaan edelleen tekemään erityisen häiritsevää melua aiheuttavia rakennustöitä useiden vuosien ajan.
  3. Kuljetusten rajoittaminen on tarpeen liikenteen aiheuttamien melu- ja pölyhaittojen vähentämiseksi.

    Määräystä annettaessa on otettu huomioon, että murskaamon toiminta on osa suurta aluerakentamishanketta, jossa on tehty ja tullaan edelleen tekemään erityisen häiritsevää melua aiheuttavia rakennustöitä useiden vuosien ajan.
  4. Murskaamalla vain se määrä louhetta, mikä on peräisin aluerakentamishankkeen alueelta ja mikä käytetään samalla alueella, voidaan vähentää murskauksen ja kuljetusten aiheuttamaa melu- ja pölyhaittaa.
  5. Murskaamon pölyntorjuntaa koskevat määräykset ovat tarpeen pölystä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Murskaamon sijoittaminen tiiviin suojarakennelman sisään vähentää pölypäästöjä.
  6. Liikenteen pölyntorjuntaa koskevat määräykset ovat tarpeen pölystä aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Määräystä annettaessa on otettu huomioon myös se, mitä rakennustyömaiden pölyntorjunnasta on säädetty Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräyksissä (19 §).
  7. Mittausvelvoite on tarpeen toiminnasta aiheutuvien meluhaittojen arvioimiseksi. Alue rakentuu vaiheittain, jolloin häiriintyvät kohteet sijoittuvat nykyistä lähemmäs melun lähdettä. Mittaus ja raportointi tulee tehdä ympäristöministeriön ohjetta noudattaen, jotta meluhaitan suuruus voitaisiin arvioida luotettavasti.
  8. Polttoaineiden, jakelualueiden ja muiden nestemäisten kemikaalien varastointi ja käsittelypaikkojen sijoittaminen tiiviille alustalle on tarpeen ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi. Määräystä annettaessa on otettu huomioon myös se, mitä on säädetty kemikaalien varastoinnista Helsingin kaupungin ympäristönsuojelumääräyksissä (11 §).
  9. Vaarallinen jäte on kerättävä ja käsiteltävä siten, ettei niistä aiheudu ympäristön pilaantumista. Valvonta edellyttää kirjanpitoa kiinteistöllä syntyvistä vaarallisista jätteistä ja niiden käsittelystä.
  10. Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.
  11. Lupaviranomaiselle on välittömästi ilmoitettava tapahtuneesta poikkeuksellisesta tilanteesta, jotta viranomainen voi välittömästi ryhtyä toimenpiteisiin ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi.
  12. Tieto toiminnan tarkasta ajankohdasta on tarpeen valvonnan kannalta.
  13. Määräys alueen puhdistamisesta on tarpeen, jotta toiminnasta aiheutuneet päästöt tai jätteet eivät laitoksen toiminnan päättymisen jälkeen aiheuta terveyshaittaa tai muuta merkittävää ympäristön pilaantumista.

Lausunnossa esitettyjen seikkojen huomioon ottaminen päätöksessä

Louheen alkuperä ja murskeen käyttökohde on huomioitu jo ympäristölupahakemuksessa. Kiviaineksen kuljetukset minimoidaan louheen alkuperän ja murskeen käyttökohteen rajoittamisella, tämä on huomioitu jo lupahakemuksessa.

Asemakaavaluonnoksessa olevien Koirasaarentien ja Horisontin rakentuminen on huomioitu jo ympäristölupahakemuksessa rajaamalla kiviainesterminaalin toiminta-alue siten, ettei sen toiminta ulotu rakentuville katuosuuksille ja tarvittaessa kiviainesterminaalin toiminta-alueelle tulevan liikenteen ajoreittejä muutetaan. Asemakaavaluonnoksessa olevan Baneerinpuiston rakentuminen huomioidaan hakijan mukaan suojaamalla tulevan puiston alueella sijaitseva kalliopinta työmaatien kohdalta.

Lupahakemuksessa on esitetty murskaustoiminnassa käytettäväksi parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Louheen alkuperä ja murskeen hyödyntämiskohde on huomioitu määräämällä pitämään kirjaa toiminnasta ja toimittamaan vuosittainen raportti toiminta-alueella käsitellyistä kiviaineksista.

Luvan hakija on hakemuksessaan esittänyt toimintaa määräaikaiseksi vuoden 2022 loppuun.

Luvan voimassaolo

Tämä päätös on voimassa 31.12.2022 asti.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi muuttaa lupapäätöstä, jos toiminnasta aiheutuva vaara poikkeaa olennaisesti ennalta arvioidusta tai jos toiminnasta aiheutuu ympäristönsuojelulaissa tarkoitettu kielletty seuraus tai jos parhaan käyttökelpoisen tekniikan kehittymisen vuoksi päästöjä voidaan vähentää olennaisesti enemmän ilman kohtuuttomia kustannuksia tai jos olosuhteet ovat luvan myöntämisen jälkeen olennaisesti muuttuneet tai jos se on tarpeen Suomea sitovan kansainvälisen velvoitteen täytäntöön panemiseksi annettujen säädösten noudattamiseksi. (YSL 89 §)

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi peruuttaa luvan, jos hakija on antanut virheellisiä tietoja, jotka ovat olennaisesti vaikuttaneet luvan myöntämisen edellytyksiin tai jos lupamääräyksiä rikotaan toistuvasti valvontaviranomaisen kirjallisesta huomautuksesta huolimatta siten, että toiminnasta aiheutuu ympäristönpilaantumisen vaaraa tai jos toiminanna jatkamisen edellytyksiä ei saada täytetyksi lupaa muuttamalla. (YSL 93 §)

Päätöksen täytäntöönpano

Hakemus sisältää ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen pyynnön aloittaa toiminta mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Perusteluina todetaan, että aluerakentamishanke tuottaa louhetta ja tarvitsee mursketta, murskaustyön aloittaminen ei vaikuta alueen ennallistamismahdollisuuksiin eikä toiminnasta aiheutuvaa haittaa voida pitää merkittävänä yli 350 metrin päässä sijaitseville kiinteistöille.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää määrätä, että toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa ympäristöpalvelut -palvelukokonaisuudelle 10 000,00 euron vakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamiseksi tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Täytäntöönpano ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.
Valitusviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.

Sovelletut säädökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 16, 17, 27, 29, 34, 48, 49, 52, 58, 60 - 62, 70, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 172, 190, 198, 199 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 8, 9, 11, 13 - 15 ja 20 §

Valtioneuvoston asetus kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (800/2010) (314/2017)

Jätelaki (646/2011) 15, 16, 29, 72, 73, 118, 120, 121 ja 122 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 §

Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §

Valtioneuvoston päätös melun ohjearvoista (993/1992) 2 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 24.11.2017 (88 §) hyväksymän taksan mukainen hakemuksen käsittelymaksu on 4410, 00 euroa. (YSL 205 §)

Jos hakija jättää kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston määräämän 10 000,00 euron vakuuden toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta, peritään vakuusasian käsittelystä 225,00 euron maksu. (YSL 205 §)

Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluista.

Lupapäätöksen antaminen ja siitä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 28.8.2018 osoitteessa Pohjoisesplanadi 11 - 13.

Päätös annetaan julkipanon jälkeen 29.8.2018, jolloin sen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon. Päätös julkaistaan internetissä. Tämä päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta. Valitusoikeus päättyy 28.9. klo 16.15.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston esityslistat ja pöytäkirjat

Stäng

Detta beslut publicerades 28.08.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon silloin, kun se on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Mer information fås av

Kirsi Järvisalo, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32020

kirsi.jarvisalo@hel.fi

Bilagor

1. Lupahakemus
2. Liite 1 Suunnitelmaselostus
3. Liite 2 Sijaintikartta
4. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 32 k.
5. Liite 4 Osayleiskaava ja asemakaavaluonnos
6. Liite 5 Asemapiirustus
7. Liite 6 Melumallinnus

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.