Hankinta, yksilölliset ortopediset apuvälineet, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2018-004505
Ärendet har nyare handläggningar
§ 3
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankintapäätöksen oikaisu

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti oikaista yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankintapäätöstään 20.8.2018, 39 § valittujen palveluntuottajien osalta. Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden valitut palveluntuottajat ovat tuoteryhmittäin seuraavat:

1) Mekaaniset alaraajaproteesit
1. Respecta Oy
2. Össur Finland Oy
3. HALTIJA Group Oy

2a) Ortopediset jalkineet - Valmiina saatavat ja puolivalmiit
1. Suomen Ortotiikka ja Protetiikka Oy
2. HALTIJA Group Oy
3. Respecta Oy
4. Meilahden ortopediatekniikka
5. Soleus Oy

2b) Ortopediset jalkineet – Yksilöllisesti valmistetut
1. Suomen Ortotiikka ja Protetiikka Oy
2. HALTIJA Group Oy
3. Respecta Oy

3) Yksilölliset tukipohjalliset
1. HALTIJA Group Oy
2. Suomen Ortotiikka ja Protetiikka Oy
3. Savonlinnan Fysiokulma Oy
4. Meilahden ortopediatekniikka
5. Respecta Oy

4) Tukituotteet
1. Mediteam Oy
2. Terttu Lilja Oy
3. HALTIJA Group Oy

5) Ortoosit
1. Camp Scandinavia Oy
2. HALTIJA Group Oy
3. Respecta Oy
4. Mediteam Oy
5. Össur Finland Oy

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan 20.11.2018 käsittelemien oikaisuvaatimusten (§ 311 ja § 312) seurauksena valittujen joukkoon on noussut uusia palveluntuottajia tuoteryhmissä 3 (yksilölliset tukipohjalliset) ja 5 (ortoosit). Samoista tuoteryhmistä on vastaavasti pudonnut pois alkuperäisessä hankintapäätöksessä valittuja palveluntuottajia. Muilta osin sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätös 20.8.2018, 39 § säilyy ennallaan.

Suunniteltu sopimuskausi on neljä (4) vuotta, mutta päätös on mahdollista panna täytäntöön vasta kun Markkinaoikeus on käsitellyt sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöstä 20.8.2018, 39 § koskevan valitusasian. Hankintaan sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 7,5 miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdollinen optiokausi mukaan lukien.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tilauksia tehdään tarpeen mukaan.

Päätös on jokaisen palveluntuottajan osalta ehdollinen sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimusten käsittely

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja valitsi päätöksessään 20.8.2018, 39 § yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden palveluntuottajat käydyn tarjouskilpailun perusteella.

Hankintapäätöksestä jätettiin Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnalle neljä (4) oikaisuvaatimusta määräaikaan mennessä. Oikaisuvaatimusten seurauksena sosiaali- ja terveyslautakunta päätti korjata hankintapäätöstä kahden (2) tarjouksen osalta ja lisätä heidän valittujen tarjoajien joukkoon seuraavasti:

Päätöksessään 20.11.2018, 311 § Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä Össur Finland Oy:n oikaisuvaatimuksen tuoteryhmän 5 (ortoosit) osalta. Oikaisun seurauksena Össur Finland Oy tuli valituksi puitesopimukseen tuoteryhmässä 5 (ortoosit) tarjousvertailun sijalla 5.

Päätöksessään 20.11.2018, 312 § Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä Savonlinnan Fysiokulma Oy:n oikaisuvaatimuksen tuoteryhmän 3 (yksilölliset tukipohjalliset) osalta. Oikaisun seurauksena Savonlinnan Fysiokulma Oy tuli valituksi puitesopimukseen tuoteryhmässä 3 (yksilölliset tukipohjalliset) tarjousvertailun sijalla 3.

Edellä mainitut palveluntuottajat on lisätty puitejärjestelyyn tarjousten korjattujen vertailujärjestysten mukaisesti tuoteryhmissä 3 ja 5. Samoissa tuoteryhmissä on vastaavasti pudonnut pois alkuperäisessä hankintapäätöksessä valittuja palveluntuottajia. Asianosaisia palveluntuottajia on kuultu oikaisuvaatimusprosessin aikana.

Tuoteryhmien vertailutaulukot on esitetty liitteessä 1.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden pituinen sopimus. Sopimukset on mahdollista laatia vasta kun Markkinaoikeus on käsitellyt sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöstä 20.8.2018, 39 § koskevan valitusasian.

Hankintaan sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Detta beslut publicerades 17.01.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Minna Salmi, johtava kuntoutussuunnittelija, puhelin: 050 4025749

minna.salmi@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Bilagor

1. Confidential: JulkL 7 § 2 mom.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.