Hankinta, yksilölliset ortopediset apuvälineet, sosiaali- ja terveystoimiala
Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinta
Päätös
A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista sekä päättämään mahdollisesta optiokaudesta.
Käsittely
Johtava kuntoutussuunnittelija Minna Salmi oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Johtava kuntoutussuunnittelija Minna Salmi on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja teveyslautakunta päätti 12.12.2017 (§ 334) sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Hankinnan kohteena ovat yksilölliset ortopediset apuvälineet, sisältäen niiden sovittamisen ja yksilöinnin kullekin asiakkaalle sopivaksi. Hankintaan sisältyy sekä palvelu- että tavarahankintaa (sovittaminen ja yksilöinti sekä varsinaisen apuvälineen hankinta).
Hankinnan kohteena oleviin yksilöllisiin ortopedisiin apuvälineisiin sisältyvät: mekaaniset alaraajaproteesit, ortopediset jalkineet, yksilölliset tukipohjalliset, tukituotteet ja ortoosit. Apuvälineen hankinta perustuu yksilölliseen apuvälinetarpeen arvioon. Edellytyksenä on lääketieteellisin perustein todettu sairaus, vamma tai kehitysviivästymä, joka heikentää potilaan toimintakykyä ja vaikeuttaa hänen itsenäistä selviytymistään.
Arvioitu yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden tarve neljän vuoden sopimuskaudella on ilmoitettu tarjouspyyntöasiakirjoihin kuuluvissa hintalomakkeissa hankinnan osa-alueittain (liite 10, esimerkki hankintamäärien kuvaamisesta).
Tilaaja ei sitoudu ostamaan tiettyä määrää palvelua/yksilöllisiä ortopedisia apuvälineitä.
Tarjouskilpailu
Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyy puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistetaan. Tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.
Hankinnan kohde on jaettu kuuteen (6) osaan tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjouksen voi jättää yhteen tai useampaan kuudesta (6) osasta:
Osa 1: Mekaaniset alaraajaproteesit
Osa 2a: Ortopediset jalkineet - Valmiina saatavat ja puolivalmiit
Osa 2b: Ortopediset jalkineet - Yksilöllisesti valmistetut
Osa 3: Yksilölliset tukipohjalliset
Osa 4: Tukituotteet
Osa 5: Ortoosit.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankinnan sisältö sekä tarjoajille ja hankinnan kohteelle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi ovat tämän asian liitteenä 1-6 apuvälineiden kuvausluonnokset, liite 8 sopimusluonnos ja liite 9 tarjouspyyntöluonnos. Liitteet 7 ja 10 ovat esimerkkejä vähimmäisvaatimuksista sekä hankintamääristä, jotka kuvataan kokonaisuudessaan hankinnan osa-alueittain julkaistavan tarjouspyynnön liitteinä.
Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Palvelun laatu ja tarjousten valintaperuste
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksissa on esitetty hankinnan kohteelle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Tarjoukset vertaillaan hankinnan osa-alueittain, kuusi (6) osaa.
Parhaan tarjouksen valintaperusteena on kaikissa hankinnan osissa kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous, joka on hinnaltaan halvin. Tarjouspyynnössä ja palvelukuvauksessa asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset takaavat riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.
Sopimuskauden aikana tehtävät tilaukset voidaan tehdä suoraan niiden osien toimittajalta, joihin on valittu vain yksi (1) toimittaja.
Mikäli sopimuksen kohteena olevan osan toimittajia on valittu useita, sopimuskauden aikana tehtävät tilaukset voidaan tehdä hyödyntämällä hankintapäätöksessä vahvistettua etusijajärjestystä.
Tilaajalla on myös oikeus valita muu toimittaja ilman etusijajärjestyksen noudattamista, mikäli Tilaaja arvioi lääketieteellisesti todetun toimintavajeen perusteella asiakkaan yksilöllisen tarpeen edellyttävän yksilöllistä ratkaisua, joka on saatavilla toiselta toimittajalta.
Tehtävä sopimus
Sopimuskausi on neljä vuotta, ja suunniteltu alkavaksi 1.10.2018. Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa yhdellä (1) optiovuodella. Tilaaja päättää optiokauden käyttämisestä viimeistään neljä (4) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista.
Tilaajalla on oikeus siirtää sopimus sellaiselle kolmannelle osapuolelle, esimerkiksi maakunnalle, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain.
Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, esimerkiksi maakunnalla, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.
Detta beslut publicerades 16.05.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 122, 123, 124 (A), 125 (A), 126 (A), 127, 128, 129, 130, 131, 132, 137 ja 138 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 124 (B), 125 (B), 126 (B), 133, 134, 135 ja 136 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Ninna Katajainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241
Minna Salmi, johtava kuntoutussuunnittelija, puhelin: 09 310 50970