Tarkastuslautakunnan vuoden 2018 arviointisuunnitelma ja arviointikertomus
- Revisionsnämnden 1/21.01.2020
- Helsingfors stadsfullmäktige 21/11.12.2019
- Helsingfors stadsstyrelse 45/02.12.2019
- Helsingfors stadsfullmäktige 12/19.06.2019
- Revisionsnämnden 8/28.05.2019
- Social- och hälsovårdsnämnden 10/21.05.2019
- Helsingfors stadsstyrelse 21/20.05.2019
- Stadsmiljönämnden 14/14.05.2019
- Helsingfors stadsstyrelse 20/13.05.2019
- Nämnden för fostran och utbildning 6/07.05.2019
- Revisionsnämnden 6/09.04.2019
- Revisionsnämnden 5/02.04.2019
- Revisionsnämnden 7/08.05.2018
Utvärderingsberättelsen och revisionsberättelsen för år 2018 och ansvarsfrihet för året 2018
Beslut
Stadsfullmäktige
1 | antecknade revisionsnämndens utvärderingsberättelse för år 2018 och de utlåtanden som stadsstyrelsen och nämnderna i fråga gett om denna |
2 | uppmanade stadsstyrelsen att före utgången av december 2019 förelägga fullmäktige en utredning om vilka åtgärder de personer som ansvarar för verksamheten och de redovisningsskyldiga har vidtagit med anledning av utvärderingsberättelsen |
3 | antecknade revisionsberättelsen 2018 |
4 | godkände bokslutet på basis av uppgifterna i revisionsberättelsen |
5 | beviljade de redovisningsskyldiga som handhaft stadens förvaltning och ekonomi ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2018 på basis av det som i revisionsberättelsen anges om bokslutets godtagbarhet. |
Behandling
På förslag av ordföranden godkände stadsfullmäktige som förfarande att diskussionen om ärendena 7 och 8 på föredragningslistan förs samtidigt. Eventuella förslag beträffande de båda ärendena skulle framställas under diskussionen.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Enligt 121 § i kommunallagen (410/2015) ska revisionsnämnden bereda de ärenden som gäller granskningen av förvaltningen och ekonomin och som fullmäktige ska fatta beslut om samt bedöma huruvida de mål för verksamheten och ekonomin som fullmäktige satt upp har nåtts i kommunen och kommunkoncernen och huruvida verksamheten är ordnad på ett resultatrikt och ändamålsenligt sätt. Nämnden ska ge fullmäktige en revisionsberättelse för respektive år, i vilken resultaten av bedömningen framförs. Utvärderingsberättelsen ska behandlas i fullmäktige i samband med bokslutet.
Helsingfors stads bokslut 2018 behandlas i fullmäktige 19.6.2019. På samma sammanträde behandlas revisionsberättelsen för år 2018 som stadens revisor har tagit fram och revisionsnämndens utvärderingsberättelse och de utlåtanden som stadsstyrelsen och nämnderna gett om denna. Dessutom beslutar fullmäktige på sammanträdet utifrån revisionsnämndens förslag om beviljandet av ansvarsfrihet för redovisningsskyldiga för räkenskapsåret 2018.
Utvärderingsberättelsen
Revisionsnämndens två kommittéer har i samverkan med revisionskontoret berett en utvärderingsberättelse av utvärderingstemana som ingår i 2018 års utvärderingsplan. Nämnden godkände utvärderingsberättelsen 9.4.2019. Utvärderingsberättelsen utgör bilaga till detta ärende.
Revisionsnämnden har i enlighet med 21 kap. 2 § i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad anmodat stadsstyrelsen och nämnderna och direktionerna i fråga att före 22.5.2019 ge utlåtande om utvärderingsberättelsen. Utlåtandena utgör bilaga till detta ärende.
Revisionsnämnden föreslår dessutom att stadsfullmäktige ska uppmana stadsstyrelsen att före utgången av december förelägga fullmäktige en utredning om vilka åtgärder de personer som ansvarar för verksamheten och de redovisningsskyldiga har vidtagit med anledning av utvärderingsberättelsen. Förfarandet motsvarar bestämmelsen i 121 § i kommunallagen, enligt vilken stadsstyrelsen bör ge fullmäktige ett utlåtande om de åtgärder som utvärderingsberättelsen föranleder.
Revisionsberättelse
Enligt kommunallagen ska revisorn granska om kommunens förvaltning har skötts enligt lag och fullmäktiges beslut, om kommunens bokslut och det därtill hörande koncernbokslutet ger riktiga och tillräckliga uppgifter om kommunens resultat, ekonomiska ställning, finansiering och verksamhet enligt bestämmelserna och föreskrifterna om upprättande av bokslut, och om uppgifterna om grunderna för statsandelarna är riktiga. Revisorn ska dessutom granska om kommunens interna kontroll och riskhantering samt koncernövervakningen har ordnats på behörigt sätt.
KPMG Oy Ab, som är revisor för Helsingfors stad, har förelagt revisionsnämnden en revisionsberättelse för räkenskapsåret 2018. Revisionsberättelsen är ställd till stadsfullmäktige och den undertecknades 26.4.2019 av ansvarige revisorn Jorma Nurkkala, OFR, CGR. Revisionsberättelsen utgör bilaga till detta ärende.
Revisorn relaterade revisionsberättelsen för revisionsnämnden vid sammanträdet 7.5.2019. Revisorn föreslår i revisionsberättelsen att bokslutet ska godkännas och de redovisningsskyldiga ska beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret. Redovisningsskyldiga är med stöd av 125 § i kommunallagen medlemmarna i organen och de ledande tjänsteinnehavarna inom organens uppgiftsområde.
Revisorn har utöver revisionsberättelsen gett en sammandragsrapport daterad 26.4.2019 om revisionen rörande räkenskapsåret 2018. Rapporten har på begäran av revisorn sänts från revisionskontoret bland annat till stadens ledning, till sektorernas ledning och till förvaltnings- och ekonomicheferna. Revisorn relaterade sammandragsrapporten för revisionsnämnden vid sammanträdet 7.5.2019. Sammandragsrapporten utgör bilaga till detta ärende.
Tarkastuslautakunta 28.05.2019 § 50
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti esittää kaupunginvaltuustolle, että tämä
päättäisi
− | merkitä tiedoksi tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen vuodelta 2018 ja siitä saadut kaupunginhallituksen sekä asianomaisten lautakuntien lausunnot |
− | kehottaa kaupunginhallitusta antamaan joulukuun 2019 loppuun mennessä valtuustolle selvityksen siitä, mihin toimenpiteisiin toiminnasta vastaavat henkilöt ja tilivelvolliset ovat ryhtyneet arviointikertomuksen johdosta |
− | merkitä tiedoksi tilintarkastuskertomuksen 2018 |
− | hyväksyä tilintarkastuskertomuksessa esitetyn perusteella tilinpäätöksen |
− | myöntää tilintarkastuskertomuksessa tilinpäätöksen hyväksyttävyydestä esitetyn perusteella vastuuvapauden tilikaudelta 2018 kaupungin hallintoa ja taloutta hoitaneille tilivelvollisille. |
Esittelijä
Lisätiedot
Minna Tiili, arviointipäällikkö, puhelin: +310931036545
Arto Ahlqvist, tarkastuspäällikkö, puhelin: +358931036580
Detta beslut publicerades 04.07.2019
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
202, 203, 208 (Punkterna 1 - 3), 210, 213, 214 och 219 § i protokollet.
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen
BESVÄRSANVISNING
204, 205, 206, 207, 208 (Punkterna 4 - 5), 209, 211 och 212 § i protokollet.
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Minna Tiili, utvärderingschef, telefon: 09 310 36545
Arto Ahlqvist, revisionschef, telefon: 09 310 36580