Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2019 ja taloussuunnitelma vuosille 2019 - 2021
- Helsingfors stadsfullmäktige 21/28.11.2018
- Helsingfors stadsfullmäktige 20/14.11.2018
- Helsingfors stadsstyrelse 41/29.10.2018
- Helsingfors stadsstyrelse 39/11.10.2018
- Kanslichef 05.10.2018
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 8/30.08.2018
- Stadsmiljönämnden 21/28.08.2018
- Nämnden för fostran och utbildning 10/28.08.2018
- Kultur- och fritidsnämnden 13/28.08.2018
- Räddningsnämnden 8/27.08.2018
- Direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningen 4/27.08.2018
- Stadsmiljönämnden 20/21.08.2018
- Social- och hälsovårdsnämnden 14/21.08.2018
- Revisionsnämnden 9/21.08.2018
- Direktionen för trafikaffärsverket 13/16.08.2018
- Direktionen för affärsverket företagshälsan 5/15.08.2018
- Social- och hälsovårdsnämnden 13/14.08.2018
- Nämnden för fostran och utbildning 9/14.08.2018
Kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotus 2019 ja taloussuunnitelmaehdotus 2019 - 2021
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä toimialan talousarvioehdotuksen vuodelle 2019 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2019 - 2021 sekä lähettää talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen kaupunginhallitukselle. Kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotus on laadittu kaupunginhallituksen hyväksymän kokonaisraamin sitovien erien mukaiseksi.
Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että tässä ehdotuksessa yksilöidyt talousarvioehdotuksessa toteutumattomat tarpeet koskien asuntotuotannon toteuttamisedellytyksiä, tilahankkeiden ylläpitoa ja investointeja, katujen ja viheralueiden ylläpitoa, liikennejärjestelmän kehittämistä, toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamista sekä puistoinvestointien tasoa ovat merkittäviä ja niiden huolellinen arviointi lopullisen budjettiesityksen valmistelussa on tärkeää.
Kaupunkiympäristölautakunta kiinnittää lisäksi huomiota valmisteilla olevaan Helsingin merelliseen strategiaan ja sen sisältäviin mahdollisiin resurssitarpeisiin sekä käyttömenojen että investointien osalta ja katsoo, että nämä tarpeet niiden selkeytyessä tulisi ottaa osaksi budjettiehdotuksen arviointia.
Kaupunkiympäristölautakunta esittää, että selvitetään mahdollisuudet rakennusvalvontapalvelujen muuttamiseksi vuoden 2019 alusta nettobudjetoiduksi.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö Sari Hildèn ja tiimipäällikkö Jarkko Karttunen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että tässä ehdotuksessa yksilöidyt talousarvioehdotuksessa toteutumattomat tarpeet koskien asuntotuotannon toteuttamisedellytyksiä, tilahankkeiden ylläpitoa ja investointeja, katujen ja viheralueiden ylläpitoa, liikennejärjestelmän kehittämistä, toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttamista sekä puistoinvestointien tasoa ovat merkittäviä ja niiden huolellinen arviointi lopullisen budjettiesityksen valmistelussa on tärkeää.
Kaupunkiympäristölautakunta kiinnittää lisäksi huomiota valmisteilla olevaan Helsingin merelliseen strategiaan ja sen sisältäviin mahdollisiin resurssitarpeisiin sekä käyttömenojen että investointien osalta ja katsoo, että nämä tarpeet niiden selkeytyessä tulisi ottaa osaksi budjettiehdotuksen arviointia.
Kannattaja: Risto Rautava
Vastaehdotus:
Risto Rautava: Päätösehdotukseen lisätään seuraava kappale: "Kaupunkiympäristölautakunta esittää, että selvitetään mahdollisuudet rakennusvalvontapalvelujen muuttamiseksi vuoden 2019 alusta nettobudjetoiduksi."
Kannattaja: Tuomas Rantanen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen ja Risto Rautavan vastaehdotukset.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä toimialan talousarvioehdotuksen vuodelle 2019 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2019 - 2021 sekä lähettää talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen kaupunginhallitukselle. Kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotus on laadittu kaupunginhallituksen hyväksymän kokonaisraamin sitovien erien mukaiseksi.
Kaupunkiympäristön toimialan talousarvioehdotus vuodelle 2019 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2019 - 2021 sisältävät toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet sekä käyttötalouden vuosille 2019 - 2021 ja investoinnit vuosille 2019 - 2028.
Talousarvioehdotus perustuu talousarvion laatimisohjeisiin vuosille 2019 - 2021.
Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalous jakautuu kolmeen keskeiseen osaan;
1) Kaupunkirakenne TA-kohta 31001 (brutto)2) Rakennukset TA-kohta 31002 (netto)3) Asuntotuotanto TA-kohta 31003 (netto).
Talousarvioehdotus sisältää myös talousarviokohdat 31004 HSL- ja
HSY-kuntayhtymien maksuosuudet ja 31006 Tuki HKL liikelaitokselle.
Kaupunkiympäristön talousarvioesitys perusteluteksteineen on tämän esityksen liitteenä.
Talousarvioesityksen sisältö
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Toimialan sitovat tavoitteet kytkeytyvät kaupunkistrategiaan, kaupunkitason strategiamittareihin, kaupunkitasoisiin hankkeisiin ja yhteissuunnittelun teemoihin.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet ovat:
1. Asuntotuotannon edellytysten turvaaminen ja edistäminen
Mittarit:
- kaavoitetaan vähintään 700 000 k-m² pääosin raideliikenteen palvelualueelle, josta täydennysrakentamista vähintään 40 %,
- rakennusoikeutta luovutetaan vähintään 400 000 k-m²,
- asuntotuotanto vähintään 1 500 asuntoa ja
- asuntotuotanto-ohjelman ja katuinvestointiohjelman yhteensovittaminen: ATO-mittarin tavoitetaso 360.
Tavoite toteutuu, kun kolme neljästä mittarista toteutuu.
2. Ekologisesti kestävän kehityksen turvaaminen
Mittarit:
- kehitetään ja otetaan käyttöön Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman toteutumisen ja vaikutusten arvioinnin työkalu,
- jalankulku-, pyöräily- ja joukkoliikennematkojen yhteenlaskettu osuus kaikista matkoista kasvaa,
- energiasäästötavoite on neljä prosenttia vuoden 2015 ominaisenergiankulutuksesta ulkovalaistuksen (kWh/asukas) ja toimitilojen (kWh/m²) osalta ja
- Helsingin katu- ja puistorakentamisessa muodostuvista maa-aineksista vähintään 80 % hyötykäytetään.
Tavoite toteutuu, kun kolme neljästä mittarista toteutuu.
3. Asiakaskokemuksen parantaminen
Mittarit:
- koko toimialan asiakastyytyväisyys paranee edellisvuodesta,
- digitaalinen asiakkuus: Yhteinen tavoite Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan (Kuvan) kanssa tukemaan kaupungin oma.helsinki -palvelun profiilipilotointia ja sen käyttöä Helsinki -sovelluksessa. Mittari: Kymp tutkii oma.helsinki -ratkaisun mahdollisuudet ja kokeilee sitä ainakin yhdessä palvelussa.
Tavoite toteutuu, kun molemmat mittarit toteutuvat.
4. Tilojen ja alueiden monipuolinen ja tehokas käyttö
Mittari:
- tyhjien tilojen osuus enintään 4 %.
Tavoite toteutuu, kun mittari on toteutunut.
Käyttötalous
Kaupunkiympäristön toimialan talousarvio on laadittu kaupunginhallituksen 28.5.2018 hyväksymään kokonaisraamiin.
Kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2019 talousarvioehdotuksen käyttötalouden tulojen yhteenlaskettu loppusumma on 1 001,6 milj. euroa ja menojen 488,2 milj. euroa.
Talousarviokohdan 31001 Kaupunkirakenne toimintamenot ovat valtuustoon nähden sitovia. Kaupunkirakenteen talousarvioehdotuksen raamin mukaiset käyttötalouden tulot ovat 457,4 milj. euroa ja käyttömenot 188,8 milj. euroa.
Talousarviokohdan 31002 Rakennukset toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Rakennukset talousarvioehdotuksen raamin mukainen sitova toimintakate on 241,1 milj. euroa.
Talousarviokohdan 31003 Asuntotuotanto toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Asuntotuotannon talousarvioehdotuksen raamin mukainen sitova toimintakate on 3,7 milj. euroa.
Talousarviokohdan 31004 HSL‐ ja HSY‐kuntayhtymien maksuosuudet talousarvioehdotuksen raamin mukaiset maksuosuudet ovat 204,1 milj. euroa.
Talousarviokohdan 31006 Tuki HKL-liikennelaitokselle tuki on talousarvioehdotuksen raamin mukainen 25,6 milj.
Avustukset
Asuintalojen hissien rakentaminen
Asuintalojen hissien rakentamiseen esitetään talousarviossa avustusmäärärahaa 1,6 milj. euroa. Tavoitteena on noin 60 hissin rakentaminen.
Ympäristö- ja lupajaosto
Ympäristö- ja lupajaostolle esitetään talousarviossa avustusmäärärahoihin 0,06 milj. euroa. Ympäristö- ja lupajaosto saa huomattavan paljon laadukkaita hakemuksia toimintaan, jolla suoraan tuetaan kaupungin ympäristönsuojeluun ja ympäristöterveydenhuoltoon liittyvien kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista.
Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus Oy
Pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus Oy:lle esitetään talousarviossa
avustusmäärärahoihin 0,09 milj. euroa. Kierrätyskeskuksen toiminta on merkittävästi laajentunut, se on perustanut uusia myymälöitä ja luonut uusia toimintatapoja. Toimenpiteet eivät kuitenkaan vielä tuo taloudellista tulosta ja keskuksen tukeminen on tarpeen Helsingin strategiassakin korostetun kiertotalouden edistämiseksi.
Investoinnit
Investoinnit, tulot
Talousarviokohdat 80150 kiinteä omaisuus ja 807 muu pääomatalous
Investointitulot koostuvat maan ja rakennusten myynneistä, josta investointeihin kirjataan tasearvo ja erotuksena syntyvät myyntivoitot/tappiot kirjataan talousarviokohtaan Kaupunkirakenne.
Vuonna 2019 on kiinteistöomaisuutta arvioitu myytävän noin 100 milj. eurolla ja rakennuksia noin 8 milj. eurolla.
Investoinnit, menot
Talousarviokohtaan 8 01 01 Kiinteistöjen ja kiinteistöjen hallintaan oikeuttavien osakkeiden ostoihin ja lunastuksiin sekä kaavoituskorvauksiin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään
talousarvioehdotuksessa 10 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 01 03 Esirakentaminen, täyttötyöt, rakentamiskelpoiseksi saattaminen sekä täydennyskorvaukset ja korvausinvestoinnit kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 24,8 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 802 Rakennukset kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 260,1 milj. euron määrärahaa uudis-, lisärakennus- ja korjaushankkeisiin.
Talousarviokohtaan 803 kadut ja liikenneväylät kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 62,4 milj. euron määrärahaa uudisrakentamiseen, perusparannukseen sekä muihin investointeihin.
Talousarviokohtaan 804 puistot ja liikunta-alueet kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 12 milj. euron määrärahaa uusiin puistoihin ja puistojen peruskorjauksiin sekä pääosin liikuntapaikkojen ja ulkoilualueiden peruskorjauksiin.
Talousarviokohtaan 80503 Irtaimen omaisuuden perushankinta kaupunkiympäristön toimialan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 5,8 milj. euron määrärahaa tietotekniikka- ja muihin hankintoihin.
Talousarviokohtaan 8 06 01 Hitas-osakkeiden ostaminen kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 1 milj. euron määrärahaa.
Talousarvioehdotukseen sisältymättömät tarpeet
Lautakunta toteaa, että talousarvioraami ei mahdollista kaikkien kaupunkistrategian mukaisten tarpeiden toteuttamista ja esittää näihin kohdistettavaksi kaupunginhallituksen käyttövaroihin sisällytettyjä varoja. Talousarvioehdotukseen sisältymättömät tarpeet on koottu aiheittain seuraavasti ja tarkempi erittely on tämän esityksen liitteenä 13.
Asuntotuotannon edellytysten turvaaminen
- käyttömenot 0,3 milj. euroa
- käyttömenot (toimintakate) -0,3 milj. euroa
- investointimenot 16,2 milj. euroa
Tilahankkeiden ylläpito ja investoinnit
- käyttömenot (toimintakate) -6,5 milj. euroa
- investointimenot 5,3 milj. euroa
Katujen ja viheralueiden ylläpito
- käyttömenot 6,35 milj. euroa
- investointimenot 1,0 milj. euroa
Liikennejärjestelmän kehittäminen
- käyttömenot 0,4 milj. euroa
- investointimenot 3,0 milj. euroa
Toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttaminen
- investointimenot 0,5 milj. euroa
Puistoinvestointien taso
- investointimenot 6,5 milj. euroa
Detta beslut publicerades 03.09.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Pekka Tirkkonen, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36637