Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2019 ja taloussuunnitelma vuosille 2019 - 2021
- Helsingfors stadsfullmäktige 21/28.11.2018
- Helsingfors stadsfullmäktige 20/14.11.2018
- Helsingfors stadsstyrelse 41/29.10.2018
- Helsingfors stadsstyrelse 39/11.10.2018
- Kanslichef 05.10.2018
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 8/30.08.2018
- Stadsmiljönämnden 21/28.08.2018
- Nämnden för fostran och utbildning 10/28.08.2018
- Kultur- och fritidsnämnden 13/28.08.2018
- Räddningsnämnden 8/27.08.2018
- Direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningen 4/27.08.2018
- Stadsmiljönämnden 20/21.08.2018
- Social- och hälsovårdsnämnden 14/21.08.2018
- Revisionsnämnden 9/21.08.2018
- Direktionen för trafikaffärsverket 13/16.08.2018
- Direktionen för affärsverket företagshälsan 5/15.08.2018
- Social- och hälsovårdsnämnden 13/14.08.2018
- Nämnden för fostran och utbildning 9/14.08.2018
Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2019 ja taloussuunnitelma vuosille 2020 - 2021
Päätös
Pelastuslautakunta päätti hyväksyä pelastuslaitoksen vuoden 2019 talousarvion ja 2020-2021 taloussuunnitelman esitettäväksi edelleen kaupunginhallitukselle.
Toimintaympäristön muutosten vaikutukset 2019 talousarvioon
Arvio palvelujen kysynnän ja tuotantotapojen kehityksestä 2019 – 2021
Pelastustoiminnan ja onnettomuuksien ehkäisyn toiminnassa ei arvioida tapahtuvan merkittäviä kysynnän tai tuotantotapojen muutoksia. Ensihoitopalvelussa tehtävämäärän kasvun ennakoidaan jatkuvan 2 % p.a, mikä ilman lisäresursseja heijastuu ensihoitopalvelun henkilöstön entistä suurempaan kuormittumiseen sekä palveluviiveisiin.
Ensihoitopalvelussa palvelun tuottajana toimiva pelastuslaitos ja palvelun järjestämisvastuussa oleva Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri ovat tunnistaneet riskin kiireellisen ensihoidon palvelutason laskusta. Helsingissä kuljettavien ensihoitoyksiköiden tehtäväsidonnaisuusaika on erittäin korkea. Vuoden 2010 tasoon verrattuna lähes 40 % kumulatiivinen ensihoidon tehtävämäärän kasvu ja kriittiselle tasolle noussut tehtäväsidonnaisuus aiheuttavat suuria paineita ensihoitohenkilöstön työssä jaksamiselle ja palvelun laatutason säilyttämiselle. Tilanteen korjaamiseksi ensihoitopalvelun resursseja kasvatetaan taloussuunnitelmakaudella 11 henkilötyövuodella.
Toimintaympäristössä tapahtuvien merkittävien uudistusten ja ilmiöiden vaikutukset toimintaympäristöön
Maakuntauudistuksessa Helsingin pelastuslaitos siirtyy 1.1.2021 Uudenmaan maakunnan alaiseksi liikelaitokseksi yhdessä Keski-Uudenmaan, Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan pelastuslaitosten kanssa. Uudistuksen arvioidaan heikentävän pelastuslaitoksen kykyä toteuttaa pelastustoimen palvelutaso Helsingin kaupungin alueella tarkoituksenmukaisella tavalla pelastustoimen resurssien ja palveluiden jakaantuessa laajemmalle alueelle. Uudistuksen ennakoidaan heikentävän pelastustoimen toimintaedellytyksiä Helsingissä toiminnan rahoitusta koskevan päätöksenteon siirtyessä pois Helsingin kaupungilta. Uudistuksen vaikutukset väestönsuojelun koordinointiin Helsingin alueella eivät ole tiedossa ja uudistuksen arvioidaan olevan merkittävä riski Helsingin väestönsuojatilojen ylläpidon kannalta.
Helsingin pelastuskoulua ollaan lakkauttamassa pelastustoimen valtakunnalliseen uudistukseen ja maakuntauudistukseen liittyen. Lakkauttamisen myötä ei enää ole mahdollista integroida pelastajakoulutusta suoraan pelastuslaitoksen työelämätarpeisiin ja terveydenhuollon ammattitutkinnon omaavien pelastajien rekrytointi vaikeutuu. Pidemmällä aikavälillä pelastajan tehtävät eriytyvät ensihoitajan ammatista, mikä johtaa nykyistä huomattavasti heikompaan ensihoidon sekä pelastustoiminnan suorituskykyyn suuronnettomuustilanteissa.
Aluehallintoviranomainen on valvontatoiminnassaan katsonut, että pelastustoimen palvelutaso Helsingissä ei ole riittävä, koska pelastustoiminnan toimintavalmiusaika on keskimäärin yli kuusi minuuttia yli 50 % tehtävistä. Pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan palvelutaso Helsingissä on tarkoituksenmukaisesti ja lain edellyttämällä tavalla järjestetty eikä aluehallintoviranomaisen käyttämä yksipuolinen toimintavalmiusmittari anna oikeaa kuvaa palvelutason riittävyydestä. Riskianalyysin perusteella toimintavalmiusresursseja lisäämällä voitaisiin saavuttaa siitä aiheutuvat kustannukset huomioiden vain marginaalista hyötyä palvelutasossa, mitä ei Helsingin pelastustoimen alueen kokonaisturvallisuuden kannalta voida pitää tarkoituksenmukaisena.
Irtaimen investoinnit
Pelastuslaitoksen irtaimen käyttöomaisuuden talousarvioesitys 2019 ja taloussuunnitelmat 2020 – 2028 ovat liitteenä. Vuoden 2019 tärkeimpiä investointeja ovat ensihoidon defibrillaattorit ja ensihoitoautot sekä öljyntorjuntakaluston täydennyshankinnat.
Pelastustoimen ja väestönsuojien uudis- ja korjausrakentamisen investoinnit kuuluvat kaupunkiympäristön toimialan päätettäväksi. Rakentamisen tarpeista on annettu lausunto kaupunkiympäristön toimialalle.
Talousarvion vaikutusarviointi
Talousarvio mahdollistaa Helsingin turvallisuuden ylläpitämisen kaupungin kasvun ja tuottavuustavoitteiden mukaisesti.
Kaupunkistrategian ja sen tavoitteiden toteuttaminen
Maailman toimivin kaupunki
Pelastuslaitos huolehtii Helsingin turvallisuudesta kaupungin kasvun ja tuottavuustavoitteiden mukaisesti.
Kestävän kasvun turvaaminen ja uudistuvat palvelut
Jatkuvalla riskianalyysillä, monipuolisilla onnettomuuksien ehkäisyn menetelmillä sekä pelastustoiminnan saatavuuden kriittisellä tarkastelulla varmistetaan yleistä turvallisuutta Helsingin kaupunkirakenteen kehittyessä. Sopimuspalokuntien ja Helsingin pelastusliiton roolia pelastuslaitoksen viranomaistoiminnan tukena onnettomuuksien ehkäisyssä vahvistetaan.
Uudistuvat palvelut
Pelastuslaitos kehittää aktiivisesti valtakunnallista tietojärjestelmää palveluprosessin, tietojohtamisen sekä palveluiden digitalisoinnin tueksi valvontatoiminnassa.
Pelastuslaitos panostaa henkilöstön tietosuojaosaamiseen.
Vastuullinen taloudenpito hyvinvoivan kaupungin perusta
Pelastustoimen tuottavuus on valtakunnan kärkitasoa.
Pelastustoimen kustannukset per asukas ovat kaupungin sisäisten palveluiden kustannustason nousu huomioiden valtakunnan keskiarvoa paremmat.
Ensihoitopalvelun kustannukset per asukas ovat kaupungin sisäisten palveluiden kustannustason nousu huomioiden valtakunnan keskiarvoa paremmat.
Pelastustoimen investointitasoa tai käyttömenoja ei kasvateta pelkän reaktiivisen toimintakyvyn nostamiseksi, koska siitä saavutettavan tuottavuushyödyn arvioidaan olevan marginaalinen.
Henkilöstösuunnitelma 2019 – 2021
Pelastuslaitos perustaa kuusi uutta pelastustoiminnan vakanssia vuonna 2019. Vakansseilla varmistetaan pelastustoiminnan valmiuden ylläpito ja riittävät pelastustoiminnan johtamisen resurssit.
Ensihoitopalvelun tarpeisiin on suunniteltu vuosille 2020-2021 yhteensä 11 pelastajan tai muuta vakanssia, jotka käytetään yhden perustason ensihoitoyksikön valmiuden nostamiseksi ympärivuorokautiseksi sekä lisäämällä kenttäjohtajalle hoitotasoinen työpari 24/7 valmiuteen.
Vallitsevassa suhdanteessa pelastuslaitos ei kykene kilpailemaan työvoiman saatavuudessa, mikä aiheuttaa jatkuvaa resurssivajetta erityisesti valvontatoiminnassa. Lisäksi päällystötason henkilöstövaje luo pullonkauloja pelastustoiminnan asiantuntijatoimintaan. Ongelman ratkaisemiseksi taloussuunnitelmakaudella pelastuslaitos panostaa ennakolliseen rekrytointiin sekä työnkuvien kehittämiseen kriittisten osaamistarpeiden ja käytettävissä olevan työvoiman kohtaamisen parantamiseksi.
Tilankäyttösuunnitelma 2019 – 2021
Palvelutasopäätöksen mukaisesti kartoitetaan tarvetta suunnitella pelastusasemia tunnistetuille katvealueille riskianalyysin perusteella. Pelastuslaitos tutkii myös aktiivisesti pelastusasemaa kevyempien ratkaisujen mahdollisuutta pelastustoimen palveluverkon kehittämiseksi.
Malmin vanhan aseman korvaavan tilan rakentamisen suunnittelu on aloitettu ja projekti pyritään käynnistämään 2019. Aseman henkilöstö on nyt sijoitettu väliaikaisiin tiloihin sisäilmaongelmien johdosta. Rakentamisen toteuttaminen edellyttää rahoituksen osoittamista kaupunkiympäristön investointibudjetista.
Malmin alueen lisäksi pelastustoimen ja ensihoidon palveluverkkoa suunnitellaan kehitettävän Konala-Lassilassa sekä Laajasalossa, jossa pelastusaseman rakentamistarve liittyy olennaisesti Kruunuvuorenrannan rakentamiseen ja alueen väestömäärän merkittävään kasvuun alueen muun rakentamisen valmistuessa. Näiden alueiden mahdolliset tilatarpeet tarkentuvat taloussuunnitelmakauden lopulla.
Taloussuunnitelmakaudella pyritään ratkaisemaan valtakunnallisen, tai vähintään Uudenmaan laajuisen, pelastustoiminnan tilannekeskuksen sijainti. Yhtenä vaihtoehtona on Helsinki.
Digitalisaatio ja tietotekniikka palvelutuotannon ja prosessien kehittämisessä
Pelastuslaitos kehittää aktiivisesti valtakunnallista valvontatoiminnan tietojärjestelmää palveluprosessin, tietojohtamisen sekä palveluiden digitalisoinnin tueksi valvontatoiminnassa.
Sitovat toiminnan tavoitteet
Kestävän kasvun turvaaminen on kaupungin keskeinen tehtävä
Onnettomuuksia ehkäistään lisäämällä kaupunkilaisten ja Helsingissä toimivien tahojen kykyä estää onnettomuuksia ja rajoittaa niiden vaikutuksia.
Mittari: Tavoitteena on vähintään 8000 turvallisuuspistettä.
Pelastustoiminnan toimintavalmius on riittävä ja tarkoituksenmukainen.
Mittari: Pelastustoiminnan keskimääräinen lähtö- ja ajoaika kohteeseen riskiluokan määrittävissä onnettomuustyypeissä.
Kiireellinen ensihoito toteutuu tilaajan vaatimusten mukaisesti.
Mittari: Ensihoidon keskimääräinen tavoittamisviive kiireellisyysluokkien A ja B tehtävissä.
Mittari: Maallikoiden havaitsemista kammiovärinäpotilaista selviytyy vähintään 32 %.
Uudistuvat palvelut
Henkilöstön osaaminen kehittyy jatkuvasti.
Mittari: Täydennyskoulutuksen määrä on vähintään sama kuin vuonna 2018.
Henkilöstön työkykyä edistetään jatkuvasti.
Mittari: Sairauspoissaolot VATU-menettelyt toteutuvat.
Taloudellisesti kestävä kehitys
Pelastuslaitoksen toiminta on tuottavaa kaupungin kasvu ja palvelutarpeen muutokset huomioiden.
Mittari: Tulosbudjetti ei ylity.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Talousarvion laatimisohjeiden mukaista vuoden 2019 talousarvioraamia ei voida ylittää laadittaessa talousarvioehdotusta. Pelastuslaitoksen käyttömenoraami vuodelle 2019 on 53,4 MEUR. Talousarvioehdotus kattaa sopimusten mukaiset palkankorotukset.
Vuosien 2019-2020 taloussuunnitelmassa on huomioitu hintojen muutos 1,6 prosenttia vuonna 2020 ja 2,2 prosenttia vuodelle 2021, minkä lisäksi henkilöstökuluihin on suunniteltu vuosittainen 0,4 MEUR lisäys ensihoitopalvelun resurssien kehittämiseksi.
Pelastuslautakunta on 19.6.2018 (HEL 2018-006701) esittänyt kaupunginhallitukselle 301.000 euron lisämäärärahaa sopimuspalokuntien taloudellisten resurssien turvaamiseksi. Esitetty lisäys ei sisälly talousarvioehdotukseen eikä taloussuunnitelmaan, vaan se tulisi lisätä pelastuslaitoksen raamin päälle vuodelle 2019 ja sitä seuraaville vuosille.
Pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan taloussuunnitelmassa ensihoitopalvelun resurssien kehittämiseen suunnitellut menolisäykset tulisi aikaistaa jo talousarviokaudelle 2019.
Tarkastuslautakunta 21.08.2018 § 59
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti hyväksyä liitteen mukaisen tarkastuslautakunnan ja -viraston talousarvioehdotuksen vuodelle 2019 ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2019–2020.
Esittelijä
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
Kaupunkiympäristölautakunta 21.08.2018 § 381
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli talouspäällikkö Leena Sutela. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Pöydällepanoehdotus:
Silvia Modig: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.
Esittelijä
Lisätiedot
Pekka Tirkkonen, suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 36637
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 16.08.2018 § 114
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä liikenneliikelaitoksen vuoden 2019 talousarvioesityksen ja vuosien 2019-2021 taloussuunnitelmaesityksen sekä lähettää ne edelleen kaupunginhallitukselle.
Samalla johtokunta päätti kehottaa varmistamaan henkilöstön riittävyyden liikennemäärien kasvaessa.
Käsittely
Johtokunta päätti yksimielisesti lisätä päätösehdotukseen seuraavaan uuden kappaleen:
Samalla johtokunta päättää kehottaa varmistamaan henkilöstön riittävyyden liikennemäärien kasvaessa.
Esittelijä
Lisätiedot
Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433
Työterveysliikelaitoksen johtokunta 15.08.2018 § 20
Päätös
Työterveysliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi vuoden 2019 talousarvioehdotuksen sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2019-2021 liitteiden 1-2 mukaisesti.
Esittelijä
Lisätiedot
Tiina Maasilta, hallintopäällikkö, puhelin: +358931054080
Sosiaali- ja terveyslautakunta 14.08.2018 § 181
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari ja vastaava suunnittelija Mikael Karell olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa pyysi asian pöydälle.
Esittelijä
Lisätiedot
Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 14.08.2018 § 147
Esitys
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli Tero Vuontisjärvi.
Esittelijä
Lisätiedot
Tero Vuontisjärvi, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 80295
Anna Tarkkala-Hellström, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 86442
Detta beslut publicerades 04.09.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010
Investoinnit: Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 09 310 31400