Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2019 ja taloussuunnitelma vuosille 2019 - 2021
- Helsingfors stadsfullmäktige 21/28.11.2018
- Helsingfors stadsfullmäktige 20/14.11.2018
- Helsingfors stadsstyrelse 41/29.10.2018
- Helsingfors stadsstyrelse 39/11.10.2018
- Kanslichef 05.10.2018
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 8/30.08.2018
- Stadsmiljönämnden 21/28.08.2018
- Nämnden för fostran och utbildning 10/28.08.2018
- Kultur- och fritidsnämnden 13/28.08.2018
- Räddningsnämnden 8/27.08.2018
- Direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningen 4/27.08.2018
- Stadsmiljönämnden 20/21.08.2018
- Social- och hälsovårdsnämnden 14/21.08.2018
- Revisionsnämnden 9/21.08.2018
- Direktionen för trafikaffärsverket 13/16.08.2018
- Direktionen för affärsverket företagshälsan 5/15.08.2018
- Social- och hälsovårdsnämnden 13/14.08.2018
- Nämnden för fostran och utbildning 9/14.08.2018
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan talousarvioehdotus vuodeksi 2019 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2019–2021
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hyväksyä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2019 talousarvioehdotuksen ja talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2019–2021 liitteineen (liite 1).
Samalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti kaupunginhallitukselle lautakuntien esitysten perusteella jaettavasta kaupunginhallituksen käyttövaroihin varatusta 13 miljoonan euron määrärahasta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle 3 700 000 euroa (liite 2).
Lautakunta totesi samalla, että nykyisentasoinen raami ei mahdollista kasvavan väestön tarpeisiin vastaamista ja kaupunkistrategian tavoitteiden mukaisten toimenpiteiden toteuttamista. Toimialalle on tullut myös uusia velvoitteita, jotka on osin otettu raamin valmistelussa huomioon. Raamitaso merkitsee kuitenkin, että perustoimintaan käytettävissä olevat määrärahat jäävät jälkeen hintakehityksestä.
Lisäksi lautakunta totesi, että raamin tiukkuuden vuoksi toimialalla jouduttaneen tekemään päätöksiä, jotka aiheuttavat heijastusvaikutuksia myös kaupungin muille toimialoille. Esimerkiksi liikuntapaikkojen hoidon vähentäminen voi heikentää päiväkotien ja koulujen mahdollisuutta käyttää lähiliikuntapaikkoja.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli talous- ja suunnittelupäällikkö Ari Tirri.
Vastaehdotus:
Sami Muttilainen: Lisätään loppuun
"Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala on ainoa kaupungin toimiala jossa tulospalkkioita ei ole tällä raamilla mahdollisuus maksaa. Tilanne on kestämätön, koska jo nyt asiantuntijoita ja henkilöstöä on vaihtanut toisille toimialoille ja yksityiselle sektorille.
Yhtälö luoda henkilöstöön motivaatiota on haasteellinen mikäli tulospalkkioita ei makseta, tämä ei myöskään ole linjassa kaupungin yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kanssa."
Kannattaja: Jussi Chydenius
Vastaehdotus:
Sami Muttilainen: Lisätään loppuun
”Se, että kaupungin strategiaa toteutetaan ja noudatetaan myös käytännössä. Oodiin, biennaaliin ja tanssin taloon varautuminen edellyttää toimialalle määrärahojen lisäyksiä, jottei muuta kulttuuri, kirjasto, nuoriso- ja liikuntapalveluiden tasoa tarvitse dramaattisesti leikata ”
Sami Muttilaisen vastaehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Vastaehdotus:
Elina Moisio: Uusi kappale (3) osaksi päätösehdotusta:
Lautakunta toteaa samalla, että nykyisentasoinen raami ei mahdollista kasvavan väestön tarpeisiin vastaamista ja kaupunkistrategian tavoitteiden mukaisten toimenpiteiden toteuttamista. Toimialalle on tullut myös uusia velvoitteita, jotka on osin otettu raamin valmistelussa huomioon. Raamitaso merkitsee kuitenkin, että perustoimintaan käytettävissä olevat määrärahat jäävät jälkeen hintakehityksestä.
Kannattaja: Niilo Toivonen
Lautakunta hyväksyi Elina Moision vastaehdotuksen yksimielisesti.
Vastaehdotus:
Terhi Peltokorpi: Lautakunta toteaa, että raamin tiukkuuden vuoksi toimialalla jouduttaneen tekemään päätöksiä, jotka aiheuttavat heijastusvaikutuksia myös kaupungin muille toimialoille. Esimerkiksi liikuntapaikkojen hoidon vähentäminen voi heikentää päiväkotien ja koulujen mahdollisuutta käyttää lähiliikuntapaikkoja.
Kannattaja: Hanna-Kaisa Simojoki
Lautakunta hyväksyi Terhi Peltokorven vastaehdotuksen yksimielisesti.
Vastaehdotus:
Arja Karhuvaara: Lisätään päätökseen: Lautakunta pitää tärkeänä, että liikuntapalvelukokonaisuus pyrkii toimimaan niin, että luonnon jääkenttiä käyttäville luodaan mahdollisuus jääkenttien jäädyttämiseen ja hoitoon vapaaehtoisvoimin esimerkiksi niin, että hoidosta huolehtiville mahdollistetaan maksuton veden ja tarpeen mukaisten huoltovarusteiden käyttö niiden vastaanottokuittaamista vastaan.
Kannattaja: Laura Varjokari
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisätään loppuun "Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala on ainoa kaupungin toimiala jossa tulospalkkioita ei ole tällä raamilla mahdollisuus maksaa. Tilanne on kestämätön, koska jo nyt asiantuntijoita ja henkilöstöä on vaihtanut toisille toimialoille ja yksityiselle sektorille. Yhtälö luoda henkilöstöön motivaatiota on haasteellinen mikäli tulospalkkioita ei makseta, tämä ei myöskään ole linjassa kaupungin yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kanssa."
Jaa-äänet: 9
Arja Karhuvaara, Heimo Laaksonen, Otto Meri, Elina Moisio, Terhi Peltokorpi, Nasima Razmyar, Hanna-Kaisa Simojoki, Niilo Toivonen, Laura Varjokari
Ei-äänet: 4
Jussi Chydenius, Simon Granroth, Mari Holopainen, Sami Muttilainen
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Sami Muttilaisen vastaehdotuksen äänin 9-4.
2 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lisätään päätökseen: Lautakunta pitää tärkeänä, että liikuntapalvelukokonaisuus pyrkii toimimaan niin, että luonnon jääkenttiä käyttäville luodaan mahdollisuus jääkenttien jäädyttämiseen ja hoitoon vapaaehtoisvoimin esimerkiksi niin, että hoidosta huolehtiville mahdollistetaan maksuton veden ja tarpeen mukaisten huoltovarusteiden käyttö niiden vastaanottokuittaamista vastaan.
Jaa-äänet: 9
Jussi Chydenius, Simon Granroth, Mari Holopainen, Elina Moisio, Sami Muttilainen, Terhi Peltokorpi, Nasima Razmyar, Hanna-Kaisa Simojoki, Niilo Toivonen
Ei-äänet: 4
Arja Karhuvaara, Heimo Laaksonen, Otto Meri, Laura Varjokari
Tyhjä: 0
Poissa: 0
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Arja Karhuvaaran vastaehdotuksen äänin 9-4.
Sami Muttilainen ja Arja Karhuvaara jättivät päätöksestä eriävän mielipiteen.
Sami Muttilainen jätti eriävään mielipiteeseensä seuraavat perustelut:
Stadiin bygataan ja haalitaan mitä kunnianhimoisempia hankkeita. Maljapuheissa suitsutetaan taloudellisia vaikutuksia myöten, mutta samalla perustuksien annetaan sortua ja palvelut kapenevat kaupungin laajentuessa.
Hienoa kun on projekteja, mutta kaupunki myös eriarvoistuu siinä määrin, ettei biennaaliin lähde perhe, jos fyrkat eivät riitä edes metrolippuun, lauttalipusta puhumattakaan. Keskustakirjastoon tarvitaan muutakin sisältöä kuin lainausautomaatti ja desing-kalusteet. Samalla mietitään onko meillä varaa pitää edes uimavalvojaa rannalla.
Kulttuuri- ja vapaa-ajan sisältöä ei haluaisi asettaa vastakkain, mutta niin se käytännössä menee, koska kaupunki ei toteuta strategiaansa käytännössä vaikka se olisi taloudellisesti mahdollista. Epäinhimillisyyden lisäksi myös matemaattisesti erikoinen laskentakaavio, samalla kun puhutaan kaupunkilaisten hyvinvoinnin edistämisestä ja liikunnan lisäämisestä.
Henkilöstön jaksaminen. Työ- ja hyvinvointipäivä Vallisaareen – ei paljon hymyilytä.
Arja Karhuvaara jätti eriävään mielipiteeseensä seuraavat perustelut:
Pidän tärkeänä, että jättäessään luonnon jääkentät jäädyttämättä, taataan kuitenkin lasten ja koulujen mahdollisuus jäälajien taitojen oppimiseen ja liikuntapalvelukokonaisuus pyrkii toimimaan niin, että luonnon jääkenttiä käyttäville luodaan mahdollisuus jääkenttien jäädyttämiseen ja hoitoon vapaaehtoisvoimin esimerkiksi niin, että hoidosta huolehtiville mahdollistetaan maksuton veden ja tarpeen mukaisten huoltovarusteiden käyttö. Jääkenttien käytön vastuu siirtyy silloin käyttäjälle itselleen, mahdolliselle käyttäjäseuralle tai opetustoimelle.
Äänestys 1
Ja: Esityksen mukaan
Nej: Lisätään loppuun "Kulttuuri- ja vapaa-ajan toimiala on ainoa kaupungin toimiala jossa tulospalkkioita ei ole tällä raamilla mahdollisuus maksaa. Tilanne on kestämätön, koska jo nyt asiantuntijoita ja henkilöstöä on vaihtanut toisille toimialoille ja yksityiselle sektorille. Yhtälö luoda henkilöstöön motivaatiota on haasteellinen mikäli tulospalkkioita ei makseta, tämä ei myöskään ole linjassa kaupungin yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon kanssa."
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Laaksonen, Heimo | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Meri, Otto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Moisio, Elina | Ej fullmäktigegrupp |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Razmyar, Nasima | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Simojoki, Hanna-Kaisa | Ej fullmäktigegrupp |
Toivonen, Niilo | Ej fullmäktigegrupp |
Varjokari, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Chydenius, Jussi | Vihreä valtuustoryhmä |
Granroth, Simon | Ej fullmäktigegrupp |
Holopainen, Mari | Vihreä valtuustoryhmä |
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 4 | 0 | 0 | 0 |
Ej fullmäktigegrupp | 3 | 1 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Äänestys 2
Ja: Esityksen mukaan
Nej: Lisätään päätösehdotukseen : Lautakunta pitää tärkeänä, että liikuntavirasto pyrkii toimimaan niin, että luonnon jääkenttiä käyttäville luodaan mahdollisuus jääkenttien jäädyttämiseen ja hoitoon vapaaehtoisvoimin esimerkiksi niin, että hoidosta huolehtiville mahdollistetaan maksuton veden ja tarpeen mukaisten huoltovarusteiden käyttö niiden vastaanottokuittaamista vastaan.
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Chydenius, Jussi | Vihreä valtuustoryhmä |
Granroth, Simon | Ej fullmäktigegrupp |
Holopainen, Mari | Vihreä valtuustoryhmä |
Moisio, Elina | Ej fullmäktigegrupp |
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Razmyar, Nasima | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Simojoki, Hanna-Kaisa | Ej fullmäktigegrupp |
Toivonen, Niilo | Ej fullmäktigegrupp |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Laaksonen, Heimo | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Meri, Otto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Varjokari, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Ej fullmäktigegrupp | 4 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 0 | 4 | 0 | 0 |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää hyväksyä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2019 talousarvioehdotuksen ja talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2019–2021 liitteineen (liite 1).
Samalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää kaupunginhallitukselle lautakuntien esitysten perusteella jaettavaksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle 3 700 000 euroa (liite 2).
Kuntalain mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 28.5.2018 vuoden 2019 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2019–2021 laatimisohjeet. Samassa yhteydessä päätettiin, että lauta- ja johtokuntien tulee antaa talousarvioehdotuksensa 28.8.2018 mennessä.
Strategia ja sitovat tavoitteet
Kaupunkistrategia on kaupungin keskeisin toimintaa ohjaava asiakirja ja johtamisen väline. Kaupunkistrategian toteuttamisen ja seurannan keskeinen väline on kaupungin talousarvio ja taloussuunnitelma.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 27.9.2017 kaupunkistrategian vuosiksi 2017–2021. Kaupunkistrategia on lähtökohtana valmisteltaessa talousarvioehdotusta sekä muita valtuustokauden talousarvioita ja toimenpiteitä. Kaupunginvaltuusto päätti myös, että strategian toteuttamista arvioidaan ja seurataan osana vuosittaista talouden ja toiminnan seurantaa. Valtuustokauden puolivälissä tehdään etenemisen tarkastelu.
Kaupunkistrategia 2017–2021 korvaa erillisohjelmat ja vastaavat, eikä toimialoilla laadita omia strategioita, ohjelmia tai vastaavia. Kaupunkistrategia linjaa pitkän aikavälin tavoitteet. Strategiaa toteutetaan talousarvion ja taloussuunnitelman sekä toimialojen tulosbudjetin ja toimintasuunnitelmien kautta. Sitovien toiminnallisten tavoitteiden tulee perustua kaupunkistrategiaan. Toimialojen tulee sitovia toiminnallisia ja taloudellisia tavoitteita asettaessaan kiinnittää huomioita siihen, että tavoitteet ovat toimialatasoisesti merkitseviä ja antavat riittävän kuvan toiminnasta. Tavoitteiden tulee olla toteutettavissa annetuilla määrärahoilla ja tavoitteiden toteutumisen mittaamisen tulee olla selkeää.
Kaupunkistrategia asettaa toimialalle tekemisen painopisteitä, jotka on tiivistetty kuuteen kohtaan: tapahtumakaupunki; hyvinvointi ja liikkuminen; nuorten hyvinvointi; kaupunginosat; merellisyys ja toimialan tapa rakentaa maailman toimivinta kaupunki eli Kuvan tapa toimia. Nämä otetaan huomioon palvelujen toimintaa suunniteltaessa.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan talousarvion sitovat tavoitteet ovat:
- Palveluja parannetaan asiakaskokemuksen perusteella
- Koko kaupunki on oppimisen, kulttuuristen kohtaamisten, tekemisen ja kansalaistoiminnan paikka
- Helsingissä on houkuttelevaa ja helppoa lähteä liikkeelle
Määrärahat
Helsingin kaupungin vuoden 2019 talousarvioraamin ja taloussuunnitelman 2019–2021 lähtökohtana on kaupunkistrategian taloustavoitteet. Raamissa toimintamenojen kasvu on mitoitettu strategian mukaisesti asukasmäärän kasvuun ja kustannustason nousuun vähennettynä vuotuisella 0,5 % tuottavuuden parantamisen tavoitteella.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan (ilman laitosavustuksia) vuoden 2019 tuloraami on 29 385 000 euroa ja menoraami on 210 070 000 euroa. Sitova toimintakate on −180 685 000 euroa. Määrärahojen lisäyksen vaikutus toimintakatteeseen on 5 839 000 vuoden 2018 budjettiin verrattuna.
Merkittävimmät talousarviovaikutukset ja panostukset talousarvioehdotuksessa kohdistuvat Helsinki Biennaalin valmisteluun 998 000 euroa sekä Oodi-kirjaston aukeamisesta aiheutuvat lisäkulut 3 823 000 euroa. Tanssin talon avustuksiin on kohdistettu 219 000 euroa. Lisäksi henkilöstömenoja lisäävät palkkojen sopimuskorotukset. Sopimuskorotuksiin on varauduttu 1 088 000 euron määrärahalla.
Kulttuurin laitosavustusten menoraamiksi on asetettu 24 484 000 euroa ja liikunnan laitosavustusten 14 070 000 euroa.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kustannusten kasvu on suurempaa kuin toimintakatteen kasvu. Tasapainoinen talous talousarvioraamin sisällä edellyttää kriittistä toiminnan ja menojen tarkastelua sekä mahdollisia palvelujen uudelleenjärjestelyjä. Lisäksi nykyinen talousarvioraami edellyttää toimialalla tulorahoituksen lisäämistä ja tuotteiden sekä palvelujen hinnoitteluperiaatteiden – ja rakenteiden läpikäymistä.
Toimiala on valmistellut yksityiskohtaisen ehdotuksen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan tuotteiden ja palveluiden hinnoitteluperiaatteiksi, joka tuodaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan käsittelyyn syksyn 2018 aikana.
Vuoden 2019 talousarvioehdotuksen laatimisohjeissa todetaan myös, että kaupunginhallituksen käyttövaroihin on varattu 13 miljoonaa euroa kohdennettavaksi syksyllä varsinaisen talousarvion laatimisvaiheessa tärkeimmiksi nähtyihin mm. kaupunkistrategiasta johtuviin kohdennustarpeisiin. Tärkeimmistä ja strategian kannalta keskeisimmistä kohteista lautakuntien tulee esittää perusteltu näkemyksensä. Kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunta esittää, että näitä varoja kohdennettaisiin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle seuraavasti.
• Kaupunginmuseon näyttelytoiminta ja tilakustannukset (Hakasalmen huvila, Senaatintorin näyttelyt, Raitiovaunumuseon näyttely), 300 000 euroa
• Lasten ja nuorten matalan kynnyksen harrastustoiminta Pulssi, 500 000 euroa
• Liikuntapaikkojen ylläpitokulut ja Pirkkolan jäähallin tuottamat vaikutukset, 1 000 000 euroa
• Digitaalinen ohjelmistokehitys ja digitaalinen markkinointi (Helsinki-sovellus, venepaikkavaraus, Varaamo ja muut tilanvarausratkaisut ym.), 1 500 000 euroa
• Markkinoinnin palvelujen ostot, 400 000 euroa
Tarkemmat perustelut löytyvät liitteestä 2.
Investoinnit
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan vuoden 2019 investointeihin on varattu 5 856 000 euroa. Irtaimen omaisuuden määrärahat jakautuvat tietotekniikkahankintoihin 1 931 000 euroa, josta hankekorteilla ilmoitettuja hankintoja on 960 000 euroa. Muun irtaimen omaisuuden perushankintoihin on varattu 3 925 000 euroa.
Taloussuunnitelmavuosille 2020–2021 esitetään 4 056 000 euron vuosittaista määrärahaa.
Lausunto liikuntapaikka ja ulkoilualueiden rakentamisohjelmaluonnoksesta vuosiksi 2019–2028 käsiteltiin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kokouksessa 19.6.2018. Lausunnossaan lautakunta esitti huolensa investointimäärärahojen riittävyydestä liittyen isompien liikuntapaikkojen kunnossapitoon ja uusien liikuntapaikkojen rakentamiseen. Nykyisellä tasolla investointiresurssit riittävät vain välttämättömiin peruskorjaustöihin.
Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan henkilöstötoimikunta on käsitellyt talousarvioehdotuksen kokouksessaan 22.8.2018.
Liite 1 sisältää:
Talousarvion perustelutekstin.
Kaikkien kolmen käyttötalousosan talousarviokohtien määrärahat yhteensä.
Käyttötalousosan TA-kohdan 41001 määrärahat.
Käyttötalousosan TA-kohdan 41002 Kulttuurin laitosavustukset ja TA-kohdan 41003 Liikunnan laitosavustukset.
Toimialan talousarvioehdotus palvelukokonaisuuksittain sekä toimialan yhteisiin tuloihin- ja menoihin eriteltynä.
Irtaimen omaisuuden perushankintamäärärahat 2019–2028.
Määrä- ja taloustavoitteet
Tarkastuslautakunta 21.08.2018 § 59
21.08.2018 Pöydälle
14.08.2018 Pöydälle
16.08.2018 Ehdotuksen mukaan
15.08.2018 Ehdotuksen mukaan
14.08.2018 Pöydälle
Detta beslut publicerades 05.09.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Ari Tirri, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 85510
Kirsti Laine-Hendolin, hallintojohtaja, puhelin: 09 310 87751