Palomuurilaitteiston hankinta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttöön

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-005592
Ärendet har nyare handläggningar
§ 21
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Palomuurilaitteiston hankinta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttöön

Förvaltningschef

Päätös

Hallintojohtaja päätti hankkia puitejärjestelyyn perustuvassa minikilpailutuksessa kaksi (2) kpl Paloalto PA-3260 -palomuurilaitteistoa 30.5.2018 päivätyn, minikilpailutuksen vertailuperusteiden mukaisesti parhaan hinta-laatusuhteen tarjonneelta Turun Tietokeskus Oy:ltä arvonlisäverottomaan kokonaishankintahintaan 90 500 euroa (alv 0%).

Hankintaan sisältyy kolmen (3) vuoden tekninen tuki ja komponenttien vaihtotuki.

Samalla hallintojohtaja päätti, että kustannukset maksetaan tietohallinnon irtaimen omaisuuden hankintamäärärahoista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan tarkoituksena on eriyttää toimialan palveluiden tarvitsema tietoliikenne suorituskyvyllisistä ja hallinnollisista syistä omaan palomuuriin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan palomuurista.

Hankinnan kohde, tausta ja tarkoitus

Toimiala tuottaa monimuotoisia ja ketterästi käyttöönotettavia palveluita kaupunkilaisille. Tähän asti toimialan entiset virastot ovat tukeutuneet Kasvatus ja koulutus –toimialan palomuuriin, mutta uudentyyppisten palveluiden joustavan käyttöönoton, hallittavuuden sekä suorituskyvyllisten syiden vuoksi verkkoliikenne on eriytettävä omaan palomuuriin. Nyt hankittava kokonaisuus on mitoitettu toimialan nykyisen verkkoliikenteen perusteella siten, että sen kapasiteetin lasketaan riittävän vähintään viideksi vuodeksi.

Hankintamenettely

Laitteistosta sekä sen asennus- ja konfigurointityöstä järjestettiin puitejärjestelyn KL-kuntahankintojen KLKH107 Verkon laitteet - puitesopimuksen mukaisesti minikilpailutus lähettämällä tarjouspyyntö järjestelyn kaikille kolmelle osalliselle.

Määräaikaan 30.5.2018 klo 12.00 mennessä saapui yhteensä kaksi tarjousta: Dustin Finland Oy ja Turun Tietokeskus Oy. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön ja puitesopimuksen KLKH107 vaatimusten mukaisia.

Hankintapäätöksen vertailuperusteet

Laatua arvioitiin tarjottavien optioiden perusteella, joista kustakin sai yhden (1) pisteen. Tarjottavien optioiden tuli sisältyä tarjouksen kokonaishintaan. Hinta-laatusuhde muodostettiin siten, että hinnan painoarvo oli halvimman tarjouksen esittäjältä 12 pistettä, toiseksi halvimman 10 pistettä ja kolmanneksi halvimman osalta 8 pistettä. Eniten pisteitä saanut tarjoaja voittaa kilpailutuksen. Mikäli useampi tarjoaja olisi saanut saman pistemäärän, voittaja on toimittaja, joka sai eniten pisteitä optioista.

Laatupisteitä(optiot) sai seuraavasti:

1)
Toimittaja asentaa SFP+ liitännät laitteisiin valmiiksi. Toimittaja asentaa Rack-kiinnikkeet laitteistoihin niiltä osin, kuin se on mahdollista tehdä ennen toimitusta asiakkaalle. (1 piste)
 
 
2)
Perusasennus sisältää hallintaosoitteen (ip-osoite/osoitteet) asennuksen ja sen mahdollisesti vaatimat muut konfiguroinnit laitteistokokoonpanolle siten, että asiakas voi jatkaa omatoimisesti laitteiston asennusta tämän jälkeen. (1 piste)

Pisteytyksen yhteenveto on seuraavassa taulukossa.

Tarjoajat
Hinta
 
Laatu
 
Yhteensä
Sija
 
 
Pisteet
Pisteet
Pisteet
Pisteet
 
 
 
 
Optio
1)
Optio
2)
 
 
Dustin Finland Oy
104 380
10
1
1
12
2.
Turun Tietokeskus
  90 500
12
1
1
14
1.

Molemmat tarjouksen tehneet tarjoajat pystyvät toimittamaan optioiden 1 ja 2 lisäpalvelut, joten molemmat saavat siitä yhteensä 2 pistettä. Tarjousten vertailu osoittaa, että parhaan hinta-laatu –tarjouksen teki Turun Tietokeskus Oy.

Detta beslut publicerades 08.06.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Leevi Kuokkanen, ICT-palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 34376

leevi.kuokkanen@hel.fi

Mikko Nieminen, ICT-projektipäällikkö, puhelin: 09 310 85451

mikko.nieminen@hel.fi

Beslutsfattare

Kirsti Laine-Hendolin
hallintojohtaja