Stadin ammattiopiston ammattikosmetiikan ihonhoitosarjojen hankinta, puitejärjestely

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-005951
Ärendet har nyare handläggningar
§ 20

Stadin ammattiopiston ammattikosmetiikan ihonhoitosarjojen hankinta, puitejärjestely

Direktören för gymnasie- och yrkesutbildningen och den fria bildningen

Päätös

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti, että Stadin ammattiopiston ammattikosmetiikan ihonhoitosarjojen tuotteet ajalla 1.8.2018 – 31.7 2020 hankitaan Disar Oy:ltä (Y-tunnus 0921058-1) ja Naviter Oy:ltä (Y-tunnus 2397132-8).

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti hylätä New Life Cosmetics Oy:n tarjouksen, koska soveltuvuus ei täyty ja Greencos Oy:n tarjouspyynnön vastaisena.

Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti oikeuttaa koulutuspäällikön hyväksymään tätä päätöstä koskevat tilaukset.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on n. 120 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan hankintapalvelut kilpailutti Stadin ammattiopiston toimeksiannosta tarjouspyynnöllä HEL 2018 – 005951 ammattikosmetiikan ihonhoitotuotteet ajalle 1.8.2018 – 31.7.2020.

Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä ja hankinnasta ilmoitettiin 1.6.2018 tarjouspalvelu.fi sähköisessä tietokannassa ja Hilmassa.

Kilpailutuksessa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia periaatteita.

Kyseessä on puitejärjestely, johon tarjouspyynnön mukaan valitaan 1-2 toimittajaa, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän.

Määräaikaan 29.6.2018 klo 14.00 mennessä tarjouksensa jätti kuusi (6) toimittajaa; New Life Cosmetics Oy, Sky Beauty Oy, Disar Oy, Vivecos, Greencos Oy ja Naviter Oy.

Tarjousten käsittelyn ensimmäisessä vaiheessa tarkastettiin tarjoajien kelpoisuus ja tarjouksien tarjouspyynnön mukaisuus.

New Life Cosmetics Oy:n tarjous hylätään, koska tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset eivät täyty. Soveltuvuusvaatimuksena oli, että tarjoajalla on palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta vastaavista palvelutoimituksista. Riittävänä kokemuksena pidetään vähintään yhtä (1) viimeisen (3) kolmen vuoden aikana hankittua kokemusta määrältään ja sisällöltään vastaavista palvelutoimituksista. New Life Cosmetics Oy ilmoitti tarjouksessaan, että sopimus alkanut vuonna 2010 ja sopimuskausi oli yksi kalenterivuosi, kun kokemuksin pitäisi olla viimeiseltä kolmelta vuodelta.

Greencos Oy.n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena, koska tarjoajan ilmoittama tuotteiden lunastus on ehdollinen.

Päätöksenteon perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, paras
hintalaatusuhde.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointiperusteina olivat hinta (60 pistettä) ja laatu (40 pistettä). Tarjouspyynnön maksimipisteet olivat yhteensä 100.

Kokonaishinta, maksimipisteet 60 pistettä.

Hinnaltaan edullisin tarjous sai mainittujen maksimipisteiden verran vertailupisteitä. Muiden tarjousten vertailupisteet laskettiin siten, että edullisimman tarjouksen tarjoushinta (X) jaettiin kyseisen tarjouksen tarjoushinnalla (Y) ja kerrottiin maksimipisteillä (X/Y*60).

Tuotteiden ja palvelunlaadun laatutekijät, maksimipisteet 40 pistettä.

Laatua vertailtiin seuraavien tekijöiden perusteella:

Tarjoajan koulutussuunnitelma, jossa tilaaja kiinnittää huomiota sisällön osalta opetussuunnitelman mukaisuuteen, joustavuuteen, laadunvarmistamiseen ja monipuolisuuteen sekä resurssien osalta kouluttajan ammattitaitoon. Maksimipisteet 20 pistettä.

Detta beslut publicerades 09.10.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Greta Kauria, lehtori, puhelin: 09 310 72227

greta.kauria@edu.hel.fi

Beslutsfattare

Arja Kukkonen
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja

Bilagor

1. Vertailutaulukko

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.