Hankinta, raitiovaunun sähkönsyöttöasemat Hernesaari ja Meilahti, Liikennelaitos
- Verkställande direktör 30.11.2020
- Verkställande direktör 08.05.2020
- Verkställande direktör 13.12.2019
- Verkställande direktör 12.12.2019
- Verkställande direktör 29.09.2019
- Direktionen för trafikaffärsverket 17/19.09.2019
- Verkställande direktör 09.08.2019
- Verkställande direktör 18.06.2019
- Verkställande direktör 13.06.2019
- Verkställande direktör 24.05.2019
- Verkställande direktör 28.03.2019
- Direktionen för trafikaffärsverket 2/25.01.2019
- Verkställande direktör 12.07.2018
- Direktionen för trafikaffärsverket 12/14.06.2018
Meilahden ja Hernesaaren raitiotien sähkönsyöttöasemien rakennus-urakkaan liittyvien lisätöiden tilaaminen
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan suorahankintana Meilahden ja Hernesaaren raitiotien sähkönsyöttöasemien rakennusurakkaan liittyviä lisätöitä lisätyötarjousten 19-22 mukaisesti kohteen pääurakoitsija Rakennus Oy Seppo Turuselta yhteensä enintään 31.110,34 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tarvittaessa tilaamaan lisä- ja muutostöitä Meilahden ja Hernesaaren raitiotien sähkönsyöttöasemien rakennustöihin yhteensä enintään 150.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Nyt tilattavat rakennusurakan lisätyöt:
- LT19 Lattialuukun siirto ja lauhduttimen pohja Meilahden asemalla.
- LT20 Hernesaaren julkisivun ritilämuutokset.
- LT21 Sadevesiliitokset muutokset ja kaivannon ylläpito Hernesaari.
- LT22 Kaukolämpöputkien poisto ja hulevesiliitoksen teko.
Kyseessä olevien lisätöiden tarvetta ei pystytty suunnitteluvaiheessa ennakoimaan, joten urakan kilpailutusvaiheessa ne eivät olleet tiedossa. Lisätöiden tarve on tullut esiin työmaan edetessä.
Aikaisemmat päätökset:
Johtokunnan päätös 14.6.2018 (107 §):
Johtokunta päätti oikeuttaa Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Meilahden ja Hernesaaren raitiotien sähkönsyöttö-asemien rakennusurakan Rakennus Oy Seppo Turuselta 892.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Johtokunta päätti lisäksi oikeuttaa HKL:n tilaamaan rakennusurakkaan liittyviä lisätöitä Rakennus Oy Seppo Turuselta 56.000,00 eurolla (alv 0 %).
Johtokunnan päätös 25.1.2019 (17 §):
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan Meilahden ja Hernesaaren raitiotien sähkönsyöttöasemien rakennusurakkaan lisä- ja muutostöitä Rakennus Oy Seppo Turuselta enintään 140.000,00 eurolla (alv 0 %).
Aikaisemmat lisätyöpäätökset:
Toimitusjohtajan päätös 30.10.2018, 99 §: 24.424,67 euroa (alv 0 %).
Toimitusjohtajan päätös 28.3.2019, 56 §: 42.920,25 euroa (alv 0 %).
Toimitusjohtajan päätös 24.5.2019, 83 §: 24.058,16 euroa (alv 0 %).
Toimitusjohtajan päätös 18.6.2019, 96 §: 20.679,41 euroa (alv 0 %).
Toimitusjohtajan päätös 9.8.2019, 113 §: 20.311,65 euroa (alv 0 %).
Tämän hankintapäätöksen jälkeen lisätöitä on rakennusurakkaan tilattu yhteensä enintään 163.504,48 eurolla (alv 0 %) ja tämän päätöksen mukaisesti lisätilausvaltuutuksesta on jäljellä 150.000,00 euroa (alv 0 %).
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 09.08.2019 § 113
Päätös
Vs. toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Meilahden ja Hernesaaren raitiotien sähkönsyöttöasemien rakennusurakkaan liittyviä lisätöitä lisätyötarjousten 17-18 mukaisesti kohteen pääurakoitsija Rakennus Oy Seppo Turuselta yhteensä enintään 20.311,65 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Nyt tilattavat rakennusurakan lisätyöt:
- LT17 Hernesaaren pihamuutokset.
- LT18 Meilahden sähköaseman ja tunnelin kaapeleiden siirto/uusiminen.
Kyseessä olevien lisätöiden tarvetta ei pystytty suunnitteluvaiheessa ennakoimaan, joten urakan kilpailutusvaiheessa ne eivät olleet tiedossa. Lisätöiden tarve on tullut esiin työmaan edetessä.
Aikaisemmat päätökset:
Johtokunnan päätös 14.6.2018 (107 §):
Johtokunta päätti oikeuttaa Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Meilahden ja Hernesaaren raitiotien sähkönsyöttö-asemien rakennusurakan Rakennus Oy Seppo Turuselta 892.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Johtokunta päätti lisäksi oikeuttaa HKL:n tilaamaan rakennusurakkaan liittyviä lisätöitä Rakennus Oy Seppo Turuselta 56.000,00 eurolla (alv 0 %).
Johtokunnan päätös 25.1.2019 (17 §):
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan Meilahden ja Hernesaaren raitiotien sähkönsyöttöasemien rakennusurakkaan lisä- ja muutostöitä Rakennus Oy Seppo Turuselta enintään 140.000,00 eurolla (alv 0 %).
Aikaisemmat lisätyötilaukset:
Tämän hankintapäätöksen jälkeen lisätöitä rakennusurakkaan on tilattu yhteensä enintään 132.394,14 eurolla (alv 0 %).
Johtokunnan päätöksen (17 §, 25.1.2019) mukaisesta lisätilausvaltuutuksesta on jäljellä 32.030,53 euroa (alv 0 %).
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 18.06.2019 § 96
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 13.06.2019 § 91
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 24.05.2019 § 83
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 28.03.2019 § 56
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 30.10.2018 § 99
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 12.07.2018 § 58
14.06.2018 Ehdotuksen mukaan
Lisätiedot
Rauno Iivari, projektipäällikkö, puhelin: 040 160 3398
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 25.01.2019 § 17
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti tilata Meilahden ja Hernesaaren raitiotien sähkönsyöttöasemien urakoihin seuraavat lisä- ja muutostyöt:
Sähköarina Oy:ltä tilataan sähköurakan lisätyöt LT1 – LT7 yhteensä enintään 28 062,34 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan
Lisäksi liikenneliikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tarvittaessa tilaamaan lisä- ja muutostöitä Meilahden ja Hernesaaren raitiotien sähkönsyöttöasemien urakoihin edellä mainittujen lisä- ja muutostöiden lisäksi seuraavasti:
Rakennusurakkaan voidaan tilata lisä- ja muutostöitä Rakennus Oy Seppo Turuselta enintään 140.000,00 eurolla (alv 0%)
LVI-urakkaan voidaan tilata lisä- ja muutostöitä ISS Palvelut Oy:ltä enintään 10.000,00 eurolla (alv 0%)
Sähköurakkaan voidaan tilata lisä- ja muutostöitä Sähköarina Oy:ltä enintään 15.000,00 eurolla (alv 0%).
14.06.2018 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Kari Rossi, projektipäällikkö, puhelin: 310 35728
Detta beslut publicerades 27.09.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Rauno Iivari, projektipäällikkö, puhelin: 040 160 3398