Hankinta, Erottajan aukion maanalaiset tilat, Liikenneliikelaitos
Erottajan aukion maanalaisten tilojen rakennusurakan lisätyöt
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tilamaan Erottajan aukion maanalaisten tilojen rakennusurakaan lisätöitä VM Suomalainen Oy:ltä siten, että lisätöiden 3a, 4, 5B, 6B, 7B, 8, 9A, 10, 11, 12, 13, 14A, 15, 16, 17C, 18B, 19, 20, 21, 22, 23 ja 24 yhteenlaskettu arvo on enintään 308.388,15 euroa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde on Erottajan aukion maanalaisten tilojen rakennusurakka. Rakennuskohde käsittää Eteläesplanadi 22, Helsingissä sijaitsevan maanalaisen sähkönsyöttöaseman laajennuksen sekä huoltoporrasrakennuksen rakentamisen.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti (17.10.2019, § 167) korottaa ja hyväksyä Erottajan raitiovaunujen sähkönsyöttöaseman muutostyön suunnittelun ja rakentamisen hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäverottomat kustannukset ovat yhteensä enintään 1,6 milj. euroa.
Nyt tilattavat lisätyöt:
3A Pienet tuntityöt 1.610,56 EUR (alv 0 %)
4 Uudet reijät ja töiden keskeytyminen 2.273,60 EUR (alv 0 %)
5B Tukimuurin purkumuutos 2.571,24 EUR (alv 0 %)
6B SS-aseman tartunnat luiskan kansi 17.094,67 EUR (alv 0 %)x
7B Olemassa olevan aseman eristys 76.536,32 EUR (alv 0 %)
8 Kuivatusrakenne teatterin puolelle 5.853,12 EUR (alv 0 %)
9A Sähköaseman ovenylityspalkki 11.430,35 EUR (alv 0 %)
10 Syöttökaapeleiden maatyöt 15.200,00 EUR (alv 0 %)
11 SS-aseman tartunnat Stockmannin kansi 11.276,38 EUR (alv 0 %)
12 Suojabetonilaatta 4.480,00 EUR (alv 0 %)
13 Ponttiseinien asennusmuutos 19.178,07 EUR (alv 0 %)
14A Sähkötöiden muutoksia 6.876,46 EUR (alv 0 %)
15 Automaatio muutoksia 8.512,00 EUR (alv 0 %)
16 Juuritappien porauksen keskeytyminen 940,00 EUR (alv 0 %)
17C Muuntamon katon kallistusvalu 8.769,73 EUR (alv 0 %)
18B Porrashuoneen muutokset 79.970,64 EUR (alv 0 %)
19 Kaapelointi riviliittimille 562,24 EUR (alv 0 %)
20 Pienet sähkömuutokset 1.270,98 EUR (alv 0 %)
21 Pieniä muutostöitä 16.128,99 EUR (alv 0 %)
22 Sähkömuutokset 5.391,68 EUR (alv 0 %)
23 Tunnelin katon vesieristysmuutos 7.835,52 EUR (alv 0 %)
24 Haalausluukkuun liittyvät muutostyöt 4.625,60 EUR (alv 0 %)
Lisätyöt ovat välttämättömiä urakan loppuun saattamiseksi. Liikenneliikelaitoksen johtokunnan päätöksen (17.10.2019, § 167) perusteluiden mukaisesti Hankkeen edetessä rakennuskustannukset ovat edelleen täsmentyneet. Sähkönsyöttöaseman tilojen laajentaminen Erottajan kaltaisessa ainutlaatuisessa kaupunkikuvallisessa kohteessa Helsingissä on osoittautunut merkittävästi haastavammaksi
urakaksi, kuin mitä hankesuunnitteluvaiheessa arvioitiin. Myös hankkeen töiden yhteensovittaminen kohteen alueella tehtävien muiden kaupunkiympäristön toimialan vastuulla olevien töiden kanssa on tuottanut lisäkustannuksia töiden suorittamisessa.
Aikaisemmat päätökset:
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti (16.8.2018, § 119) oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään Erottajan aukion maanalaisten tilojen rakennusurakasta urakkasopimuksen halvimman tarjouksen antaneen VM Suomalainen Oy:n kanssa siten että HKL:n osuus kokonaisurakasta on yhteensä enintään 881.000,00 euroa (alv 0 %). Lisäksi liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tarvittaessa tilaamaan urakan lisä- ja muutostöitä yhteensä enintään 81.100,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Toimitusjohtajan päätös 106 §, 22.11.2018: Toimitusjohtaja päätti tilata VM Suomalainen Oy:ltä Erottajan aukion maanalaisten tilojen rakentamisen rakennusurakkaa koskevat seuraavat
lisä- ja muutostyöt tarjousten nro 1 ja nro 2 (30.10.2018) mukaisesti seuraavin arvonlisäverottomin enimmäishinnoin:
- Lisä- ja muutostyö nro. 1: Kiinnityslappujen piikkaus, 4.185,00 euroa
- Lisä- ja muutostyö nro. 2: Kiinnityslappujen paikkaus, 5.115,00 euroa
Tämän päätöksen jälkeen Erottajan aukion maanalaisten tilojen rakennusurakan lisätöitä on tilattu yhteensä enintään 317.688,15 euroa (alv 0 %). Lisätyövarausta on jäljellä johtokunnan päätöksen 16.8.2018, § 119 mukaisesti 71.800,00 euroa.
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 22.11.2018 § 106
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata VM Suomalainen Oy:ltä Erottajan aukion maanalaisten tilojen rakentamisen rakennusurakkaa koskevat seuraavat lisä- ja muutostyöt tarjousten nro 1 ja nro 2 (30.10.2018) mukaisesti seuraavin arvonlisäverottomin enimmäishinnoin:
- Lisä- ja muutostyö nro. 1: Kiinnityslappujen piikkaus, 4.185,00 euroa
- Lisä- ja muutostyö nro. 2: Kiinnityslappujen paikkaus, 5.115,00 euroa
Päätöksen perustelut
Hankinta perustuu VM Suomalainen Oy:n kanssa 19.9.2018 allekirjoitettuun Erottajan aukion maanalaisten tilojen rakentamista koskevaan urakkasopimukseen.
Nyt päätettävänä on lisä- ja muutostyöt 1 ja 2 koskien vanhan, purettavan ajoluiskan tukemiseen käytettyjen metallisten kiinnityslappujen purkua syöttöaseman laajennuksen tieltä. Ilman kiinnityslappujen purkua ja niiden jättämien aukkojen paikkaamista laajennusta ei voida tehdä.
On HKL:n edun mukaista ja kokonaistaloudellisesti edullisinta tilata lisätyöt samalta toimittajalta, joka vastaa rakennusurakasta.
Aikaisemmat päätökset:
Johtokunnan päätös 16.8.2018 (§ 119):
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään Erottajan aukion maanalaisten tilojen rakennusurakasta urakkasopimuksen halvimman tarjouksen antaneen VM Suomalainen Oy:n kanssa siten että HKL:n osuus kokonaisurakasta on yhteensä enintään 881.000,00 euroa (alv 0 %).
Lisäksi liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tarvittaessa tilaamaan urakan lisä- ja muutostöitä yhteensä enintään 81.100,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Näiden lisätöiden jälkeen on urakan lisä- ja muutostöitä tilattu yhteensä enintään 9.300,00 eurolla (alv 0 %) ja lisä- ja muutostyövarausta on jäljellä 71.800,20 euroa (alv 0 %).
Lisätiedot
Kari Rossi , projektipäällikkö, puhelin: 310 35728
Mauri Koski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34904
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 16.08.2018 § 119
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään Erottajan aukion maanalaisten tilojen rakennusurakasta urakkasopimuksen halvimman tarjouksen antaneen VM Suomalainen Oy:n kanssa siten että HKL:n osuus kokonaisurakasta on yhteensä enintään 881.000,00 euroa (alv 0 %).
Lisäksi liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tarvittaessa tilaamaan urakan lisä- ja muutostöitä yhteensä enintään 81.100,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
HKL ja Stockmann Oyj Abp ovat sopineet, että urakkaan liittyvät käytävän ja portaikon rakentamiskustannukset, sekä siihen liittyvät ilmastoinnin muutoksista aiheutuneet kustannukset jaetaan osapuolten kesken erikseen sovitun kustannusjaon mukaisesti.
Hankinta perustuu HKL:n järjestämään tarjouskilpailuun 36H/18, 6.7.2018. Vertailuperusteena tarjouskilpailussa oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa halvimman hinnan painoarvo oli 100 %.
Esittelijä
Lisätiedot
Pekka Korpela, sähköjärjestelmäpäällikkö, puhelin: 310 35007
Tuomas Alakurtti, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 78501
Detta beslut publicerades 29.11.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Rauno Iivari, projektipäällikkö, puhelin: 040 1603398