Kouluterveydenhuollon palvelujen myyminen Helsingin eurooppalaiselle koululle ja sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen myyntiä koskevan toimivallan siirtäminen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-006499
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 167 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Kouluterveydenhuollon palvelujen myyminen Helsingin eurooppalaiselle koululle ja sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen myyntiä koskevan toimivallan siirtäminen

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti myydä kouluterveydenhuollon palveluja Helsingin eurooppalaiselle koululle kolmena päivänä viikossa lukuvuonna 2018−2019.

Samalla lautakunta päätti, että sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen myymisestä kuntalain 127 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla vähäisessä määrin päättää toimialajohtaja.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Helsingin eurooppalainen koulu on valtion ylläpitämä koulu, joka perustettiin 1.1.2008. Koulun oppilaaksi otetaan ensisijaisesti Euroopan unionin henkilöstön lapsia ja mahdollisuuksien mukaan toissijaisesti myös muita lapsia.

Eurooppalaisessa koulussa työskentelee kahtena päivänä viikossa sosiaali- ja terveystoimialan palveluksessa oleva terveydenhoitaja. Kouluterveydenhuollon järjestäminen perustuu terveydenhuoltolain 16 §:ään. Lisäksi koululla on työskennellyt koulun palkkaama sairaanhoitaja kolmena päivänä viikossa. Koulun rehtori on esittänyt, että kouluun rekrytoitaisiin terveydenhoitaja, joka työskentelisi viitenä päivänä viikossa. Koulu vastaisi palkkakustannuksista 60 prosenttia ja sosiaali- ja terveystoimiala 40 prosenttia, joten toimialan kustannukset säilyisivät ennallaan. Nykyisen järjestelyn ongelmana on ollut tietojen vaihto Helsingin kaupungin terveydenhoitajan/koululääkärin ja koulun palkkaaman sairaanhoitajan välillä. Terveydenhoitaja ja koululääkäri käyttävät Pegasos-potilastietojärjestelmää, ja koulun sairaanhoitajalla on oma rekisteri. Jotta tietojen vaihto on mahdollista työntekijöiden välillä, kaikilta vanhemmilta on pyydetty kirjallinen suostumus tietojen vaihtoon. Jos koululla työskentelee vain yksi henkilö, ja käytössä on yksi potilastietojärjestelmä, niin asiakkaiden kannalta kouluterveydenhuollon palvelu on yhtenäistä, sujuvaa, laadukasta ja turvallisempaa. Palvelukokonaisuus on paremmin hallinnassa ja tietosuoja paremmin varmistettu.

Eurooppalaisen koulun toiminta Helsingissä on kaupungin kannalta myönteinen asia. Se vastaa tavoitteeseen vahvistaa Helsingin kansainvälistä kilpailukykyä. Monet kansainväliset hankkeet ja yritykset tuovat Helsinkiin asiantuntijoita, joilla on kouluikäisiä lapsia. Se on myös lisännyt vieraskielistä koulutusta, jonka tarve on jatkuvassa kasvussa. Sosiaali- ja terveystoimiala haluaa osaltaan olla mukana tukemassa Helsingin eurooppalaisen koulun toimintaa.

Palvelujen myynti on toimialan kannalta pieni, mutta tärkeä ja hyödyllinen pilotointi, josta saadaan kokemuksia palvelun muodostamisesta ostajan tarpeita vastaavaksi sekä palvelun hinnoittelusta ja sen tarjoamisesta. Tällä ja tämän tyyppisillä pilotoinneilla voidaan myös edistää pienimuotoista kokeilukulttuuria palvelutuotannossa.

Järjestely on tarkoitus toteuttaa siten, että työsopimuksen tekevät työntekijä ja sosiaali- ja terveystoimiala, joka myy 60 prosenttia terveydenhoitajan työpanoksesta eurooppalaiselle koululle. Toimiala vastaa kaikista työsuhteen kustannuksista sekä työn johdosta ja valvonnasta. Koululle myydään nimenomaan palvelua, eikä toimiala vuokraa järjestelyssä työvoimaa.

Kuntalain 7 §:n 1 momentin mukaan kunta hoitaa itsehallinnon nojalla itselleen ottamansa tehtävät ja järjestää sille laissa erikseen säädetyt tehtävät. Kouluterveydenhuollon palvelujen myynti kuuluu kaupungin kuntalain 7 §:ssä säädettyyn toimialaan, kun palvelujen myynti ei loukkaa yhdenvertaisuutta, esimerkiksi kouluterveydenhuollon ja oppilas- ja opiskelijahuollon palvelujen järjestämistä muille helsinkiläisille opiskelijoille. Puhtaasti kaupallisen toiminnan ei katsota kuuluvan kunnan toimialaan, joten kouluterveydenhuollon palvelut myydään eurooppalaiselle koululle hinnalla, joka vastaa niiden tuottamisesta ja tarjoamisesta aiheutuneita kustannuksia. Ajalle 6.8.2018−16.6.2019 laskettuna terveydenhoitajan palkkakustannuksista 60 prosenttia olisi 24 000 euroa.

Kuntalain 126 §:n 1 momentti edellyttää, että kunnan hoitaessa lain 7 §:ssä tarkoitettua tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla, sen on annettava tehtävä osakeyhtiön, osuuskunnan, yhdistyksen tai säätiön hoidettavaksi. Poikkeuksena tästä yhtiöittämisvelvollisuudesta on lain 127 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella toiminnan vähäisyys.

Vähäisyyttä tarkasteltaessa otetaan huomioon itse toiminta suhteessa sanotun toiminnan markkinoihin eli tässä terveydenhuolloin markkinoihin. Tässä voidaan tarkastella terveydenhuollon palveluita kokonaisuutena, ei siis vain kouluterveydenhuoltoa, koska siinä ei ole sellaisia erityispiirteitä, että se muodostaisi oman erillisen kokonaisuutensa.

Kun otetaan huomioon, että toiminnallisesti ja taloudellisesti kysymys on volyymiltään verraten pienestä osuudesta, on perusteita pitää toimintaa kuntalain tarkoittamana vähäisenä toimintana siten, ettei toimintaa ole tarvetta yhtiöittää.

Toiminnan laajuuden arvioinnissa on konsultoitu kaupungin oikeuspalveluita.

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan toimialalautakunta valvoo, että toimialan toiminta on kaupunkistrategian ja talousarvion sekä kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen asettamien tavoitteiden mukaista, joten lautakunta voi päättää asiasta.

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan toimielimen päätöksiin perustuvat asiakirjat allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä, joten sopimuksen palveluiden myymisestä allekirjoittaisi sosiaali- ja terveystoimialan puolelta toimialajohtaja.

Koulu on valtion, joten sopimus voidaan tehdä koulun tai vaihtoehtoisesti opetushallituksen edustajan kanssa.

Toimialajohtajan määräämistä päättämään sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palvelujen vähäisestä myymisestä puoltaa valmistelun ja päätöksenteon nopeus.

Stäng

Detta beslut publicerades 27.06.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Karri Välimäki, johtava lakimies, puhelin: 09 310 43970

karri.valimaki@hel.fi