Oikaisuvaatimus viran täyttämättä jättämisestä

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-006645
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 22. / 138 §

Begäran om omprövning gällande beslut att inte besätta en tjänst

Nämnden för fostran och utbildning

Beslut

Nämnden för fostran och utbildning beslutade med stöd av § 134 och 136 i kommunallagen att inte ta upp ********** begäran om omprövning till prövning. Begäran om omprövning gäller ett rektorsbeslut att inte besätta en tjänst 30.5.2018 (§ 70). Nämnden motiverar sitt avslag med de faktorer som framställs i föredragningen.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

********** begär omprövning av ett beslut av en rektor 30.5.2018 (§ 70), enligt vilket rektorn beslutade att inte besätta ett ledigförklarat uppdrag som timlärare på viss tid.

Enligt sektorchefens beslut om delegering (17.5.2017, § 22) är det rektorn som vid en grundskola som anställer timlärare på viss tid.

Enligt kapitel 2, § 4, moment 2 i lagen om kommunala tjänsteinnehavare kan den myndighet som beslutar om anställning i tjänsteförhållande av grundad anledning besluta om förlängning av ansökningstiden, om ett nytt ansökningsförfarande eller om att lämna tjänsteförhållandet obesatt.

Enligt § 134 i kommunallagen kan den som är missnöjd med ett beslut av kommunstyrelsen, en nämnd, ett utskott eller deras sektioner eller en myndighet som lyder under dem, får begära omprövning av beslutet.

Enligt § 136 i kommunallagen får omprövning inte begäras eller kommunalbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet. Enligt § 141, moment 3 i lagen ska man till ett beslut i vilket begäran om omprövning inte får framställas och över vilket kommunalbesvär inte får anföras foga ett meddelande om besvärsförbud.

Rektorn har felaktigt fogat en anvisning om hur man begär omprövning till ett beslut i vilket man inte får begära omprövning. En felaktigt given anvisning om hur man begär omprövning gör ändå inte beslutet överklagbart.

Genom ett beslut om att inte besätta en tjänst har man inte slutgiltigt avgjort det ärende som gäller besättandet av tjänsten. Ett sådant beslut ses som beredning. Sökande av ändring blir möjligt när tjänsten har besatts. Staden har ingen skyldighet att besätta en ledigförklarad tjänst och ingen har heller rätt att bli utnämnd.

Rektorns beslut innebär inte ett sådant avgörande som skulle betyda att man får begära omprövning eller anföra kommunalbesvär.

Föredraganden föreslår med hänvisning till ovan framförda att begäran om omprövning inte tas upp till prövning.

Stäng

Detta beslut publicerades 28.06.2018

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas genom kommunalbesvär endast av den som har framställt begäran om omprövning av det ursprungliga beslutet.

Om det ursprungliga beslutet har ändrats med anledning av begäran om omprövning, får ändring i beslutet sökas genom kommunalbesvär också.

  • av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm

Mer information fås av

Aira Saarni, ledande jurist, telefon: 09 310 86748

aira.saarni@hel.fi

Bilagor

1. Confidential: MyndOffL 24 § 1 mom. 32 p.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.