Lisäresurssi lukuvuodelle 2018-2019, koulunkäyntiavustajat perusopetukseen, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, Ruotsinkielinen palvelukokonaisuus

HEL 2018-007261
Ärendet har nyare handläggningar
§ 45

Beslut om behovsprövad tilläggsresurs för assistenter i grundläggande utbildningen 2018-2019

Chef för den grundläggande utbildningen

Beslut

Skolorna får på basis av elevantal assistentresurs på koefficient och har därutöver möjlighet att anhålla om behovsprövad tilläggsresurs enligt enhetsvisa behov. Chefen för den grundläggande utbildningen beslutade bevilja följande enheter behovsprövad tilläggsresurs för assistenter läsåret 2018-2019.

Behovsprövad tilläggsresurs utdelas enligt följande:

Botby grundskola
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
8,4
- tilläggsresurs för specialklasserna
50
Brändö lågstadieskola
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
37,7
Degerö lågstadieskola
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
36,4
Drumsö lågstadieskola
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
35,9
Grundskolan Norsen
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
29,5
- tilläggsresurs för specialklasserna
29,8
Hoplaxskolan
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
60,1
Kottby lågstadieskola
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
36,5
Minervaskolan
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
2,5
- tilläggsresurs för specialklasserna
49,6
Månsas lågstadieskola
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
13,8
Nordsjö lågstadieskola
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
17
 Staffansby lågstadieskolan
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
21,8
Zacharias Topeliusskolan
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
7,7
- tilläggsresurs för specialklasser Toini
60
- tilläggsresurs för specialklasser Eva
120
Åshöjdens grundskola
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
18,3
Östersundom skola
 
- tilläggsresurs för allmänundervisningen
19,1

Detta beslut publicerades 28.06.2018

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Stäng

Mer information fås av

Mariella Michelsson, ledningens assistent, telefon: 09 310 86224

mariella.michelsson@hel.fi

Beslutsfattare

Niclas Rönnholm
chefen för den grundläggande utbildningen