Helsingin Kaupunginmuseon vesivahinkokorjausten hankesuunnitelman sekä urakan hyväksyminen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-007818
Ärendet har nyare handläggningar
§ 116

Helsingin Kaupunginmuseon vesivahinkokorjausten hankesuunnitelman sekä urakan hyväksyminen

Tekniskt chef

Päätös

A
Kaupunkiympäristön Rakennusten ja yleisten alueiden tekninen johtaja päättää hyväksyä Helsingin kaupunginmuseon vesivahinkokorjausten 2.4.2018 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 758 brm2 ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 500 000 euroa 5/2018 kustannustasossa.

B
Kaupunkiympäristön Rakennusten ja yleisten alueiden tekninen johtaja päättää hyväksyä Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran antaman tarjouksen päivätty 16.8.2017 Helsingin kaupunginmuseon vesivahinkokorjauksista 1 050 000 euron arvonlisäverottomaan hintaan.

C
Tekninen johtaja päättää oikeuttaa Helsingin kaupunkiympäristön toimialan Rakennuttaminen -palvelun käyttämään urakassa mahdollisesti esiintyviin muutostöihin sekä tilauksen perusteella mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin 5.7.2018 allekirjoitetun ja hyväksytyn urakkavaiheen (UKA) kustannusarvion mukaiset varaukset.

D
Tekninen johtaja päättää oikeuttaa Helsingin kaupunkiympäristön toimialan Rakennuttaminen -palvelun toimitilayksikön 1 päällikön allekirjoittamaan hankkeeseen kohdistuvan sopimukset/ tilaukset, lisä- ja muutostyötilaukset sekä hankkeen vastuuhenkilön vastaanottamaan urakan.

Päätöksen perustelut

Tiivistelmä

Päätavoite on korjata ja uusia kesällä 2016 museon tiloihin tulvineen sade- ja viemäri-veden aiheuttamat välipohjarakenteen kosteus- ja mikrobivaurioituneet orgaaniset materiaalit. Kosteudesta vaurioituneissa muottilaudoissa esiintyvien mikrobien lisäksi poistetaan viemäriperäisille valumavesille altistuneiden rakenteiden pinnoilta terveydellisesti haitalliseksi luokiteltavat jäämät, joita ovat mm. suolisto- ja ulosteperäiset bakteerit sekä viemärivedessä esiintyvät virukset.

Ilmatiiviysparannustoimenpiteiden tavoite on minimoida kellaritilojen ja 1. kerroksen tilojen välillä vallitsevien paine-erojen mukaan liikkuvat hallitsemattomat ilmavuodot.

Yleistä hankkeesta

Kesäkuun puolivälissä 2016 Kaupunginmuseon aulatilaan tulvi sade- ja jätevettä rankkasateen ja viemäröinnin puutteiden seurauksena. Sade- ja viemäriperäistä vettä pääsi valumaan rakennuksen 1. kerroksen ja kellarikerroksen välisiin ontelollisiin välipohjarakenteisiin (kotelolaattapalkisto) ja niiden läpi kellarikerroksen tiloihin. Ontelorakenteita ryhdyttiin kuivaamaan koneellisesti ensisiivouksen jälkeen kesäkuussa 2016.

Elokuun alussa kuivaus jatkui. Välipohjan ontelorakenteita purettiin kellaritilojen puolelta kahdesta mallikorjauskohdasta onteloissa olevien kosteudesta vaurioituneiden muottilautojen poistamiseksi ja ontelotilojen pintojen puhdistamiseksi. Mallikorjauksen perusteella laadittiin lopulliset korjaussuunnitelmat.

Hanke on välttämätön toteuttaa turvallisten ja terveellisten sisäilma-olosuhteiden takaamiseksi kaupunginmuseon tiloissa.

Viranomaisten ennakkolausunnot

Ei ennakkolausuntoja.

Rahoitus

Hanke rahoitetaan käyttömäärärahoista. Vahingosta haetaan korvausta kaupungin vakuutusrahastosta.

Kustannukset ja vaikutukset käyttötalouteen

Kaupunkiympäristön toimialan rakennetun omaisuuden hallinnan laatima urakkavaiheen kustannusarvio (UKA) 5.7.2018 kustannusarvio on 1 500 000 euroa arvonlisäverottomana

Vuokravaikutus

Ei vuokravaikutusta.

Väistötilakustannus

Ei väistötilakustannuksia.

Aikataulu ja toteutus

Korjaustyöt ajoittuvat välille 6/2016 – 9/2018.

Kaupunkiympäristön toimiala vastaa hankkeen toteuttamisesta ja kiinteistön ylläpidosta.

Detta beslut publicerades 11.07.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Timo Immonen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 38409

timo.immonen@hel.fi

Jouko Snellman, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 40334

jouko.snellman@hel.fi

Beslutsfattare

Irmeli Grundström
vs. tekninen johtaja

Bilagor

2. Urakkavaiheen kustannusarvio (UKA) 5.7.2018

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.