Pakilan alueurakka 1.10.2019-30.9.2024, Kaupunkiympäristön toimiala
Pakilan alueurakka 1.10.2019 - 30.9.2024, Alueurakoitsijan valinta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa ylläpitopäällikön tekemään sopimuksen Pakilan alueurakasta 1.10.2019 - 30.9.2024 YIT Suomi Oy:n kanssa sen 11.3.2019 antaman kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. Tarjouksen arvonlisäveroton kokonaishinta on 6 640 425,23 euroa (alv. 0 %). Hankinnan arvo sisältää lumen kuljetusta 168 000 euroa (alv. 0 %).
Lisäksi jaosto oikeutti ylläpitopalvelun käyttämään Pakilan alueurakkaan mahdollisesti tuleviin lisätöihin 597 000 euroa (alv. 0 %).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Alueurakan kohteena on Pakilan, Paloheinän, Maunulan, Metsälän, Patolan ja Pirkkolan alueelle sijoittuva yleisten katu- ja viheralueiden ylläpidon alueurakka. Pääurakoitsijan suoritusvelvollisuuteen kuuluu urakka-alueen katu- ja viheralueiden ylläpito tarvehankintoineen.
Ylläpitotyöt sisältävät hoidon osalta talvihoidon, puhtaanapidon, kasvillisuuden hoidon ja kunnossapidon, rakenteiden hoidon ja kunnossapidon, varusteiden ja kalusteiden hoidon ja kunnossapidon, laitteiden ja järjestelmien hoidon, kaupunkiluonnon ylläpidon tehtäviä sekä asukasyhteistyötä (kevättalkoiden ja puistokummien ohjaamista).
Alueurakan hankintamenettelynä oli avoin kilpailutus. Hankinnasta julkaistiin ensimmäinen EU-hankintailmoitus sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst) sekä TED:n ilmoitus ja 6.12.2018. Hankinnan ensimmäinen kilpailutus jouduttiin keskeyttämään tarjouspyynnön liitteessä havaitun virheen takia 25.1.2019. Hankinnasta julkaistiin korjatuilla tiedoilla toinen EU-hankintailmoitus sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst) sekä TED:n ilmoitus 7.2.2019.
Tarjouksen jätti määräaikaan mennessä viisi (5) tarjoajaa Destia Oy, RTA-YHTIÖT Oy, Viherpalvelut Hyvönen Oy, VRJ Etelä-Suomi Oy ja YIT Suomi Oy. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.
YIT Suomi Oy käytti tarjouksessaan virheellisesti 6.12.2018 julkaistun Pakilan keskeytetyn kilpailutuksen hintalomaketta, joka sisälsi hintojen yhteenlaskun osalta virheellisiä kaavoja. Muilta osin lomake vastasi 7.2.2018 julkaistun tarjouskilpailun hintalomaketta. Molemmissa lomakkeissa tarjoajaa pyydetiin siis ilmoittamaan samat tiedot. Tarjousten saamiseksi yhteismitallisiksi YIT Suomi Oy:n kokonaishinta korjattiin tarjousten vertailuvaiheessa oikaisemalla laskutoimitusten virheelliset kaavat.
Viherpalvelut Hyvönen Oy jätti puolestaan tarjouksessaan pyydetyn arvonlisäverottoman kokonaishinnan sijaan arvonlisäverollisen kokonaishinnan. Viherpalvelut Hyvönen Oy:n tarjouksen toisessa kohdassa, hintalomakkeella oli ilmoitettu kokonaishinta sekä arvonlisäverottomana että arvonlisäverollisena. Näin ollen on selvää, että Viherpalvelut Hyvönen Oy oli ilmoittanut pyydetyssä kohdassa virheellisen tiedon. Virhe korjattiin tarjousten vertailuvaiheessa siirtämällä kyseiseen kohtaan Viherpalvelut Hyvönen Oy:n arvonlisäveroton kokonaishinta.
Tarjouskilpailun voittajan valinta perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen. Tarjousten arviointi on suoritettu tarjouspyynnössä ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti. Laadun painoarvona käytettiin 30 % ja hinnan painoarvona 70 %. Tarjousten laatuarviointiin osallistuivat ylläpitoyksikön edustajat. Laatuvertailun kriteereinä olivat työnjohdon pätevyys, urakan muut resurssit (työnjohtoharjoittelija), työmenetelmät (talvihoidon kalustovaatimukset ja myrkytön rikkakasvien torjunta) sekä sosiaaliset näkökohdat.
Rikosrekisteriote pyydetään tarjouskilpailun voittajalta ennen sopimuksen tekoa.
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi YIT Suomi Oy. Tarjousten laatuvertailutaulukko on esitetty liitteessä 1 ja sopimusluonnos on liitteessä 2.
Tarjousten laatupisteet ja kokonaishinnat ovat seuraavat:
Destia Oy | RTA-Yhtiöt Oy | Viherpalvelut Hyvönen Oy | VRJ Etelä-Suomi Oy | YIT Suomi Oy | |
Vertailuhinta (euroa) | 7 036 751,93 | 6 903 052,60 | 6 217 530,75 | 7 075 191,17 | 6 640 425,23 |
Hinta pisteytys | 61,85 | 63,49 | 70 | 61,51 | 65,54 |
Laadun vertailupisteet | 21,72 | 27,93 | 24,83 | 25,86 | 30 |
Yhteensä | 83,57 | 90,98 | 94,83 | 87,38 | 95,54 |
Järjestys | 5. | 3. | 2. | 4. | 1. |
Urakan lisätyövaraus sisältää mahdollisen indeksin seuraavaan lauseen mukaisesti: Indeksiin sidotussa urakassa indeksinä käytetään tilastokeskuksen ylläpitämää maarakennusindeksin hoidon ja kunnossapidon osaindeksiä. Perusindeksinä käytetään maaliskuun indeksiä. Indeksitarkistukset tehdään vuosittain. Ensimmäisenä urakkavuotena (1.10.2019 - 30.9.2020) indeksiä ei kuitenkaan tarkisteta.
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Ylläpito Yleiset alueet Yksikön päällikkö 11.02.2019 § 3
Detta beslut publicerades 09.04.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Johanna Hanhinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 20613