V 7.11.2018, Sosiaali- ja terveystoimen välinehuoltotoiminnan siirtäminen liikkeenluovutuksena Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-009039
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 349 §

Överföring av social- och hälsovårdssektorns instrumentvårdsverksamhet till samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt som överlåtelse av rörelse

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige godkände avtalet i bilaga 1 om överföring av social- och hälsovårdssektorns instrumentvårdsverksamhet till samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt enligt principerna om rörelseöverlåtelse räknat från 7.1.2019.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Social- och hälsovårdsnämnden föreslår (11.9.2018, § 216) att Helsingfors stads social- och hälsovårdssektors instrumentvårdsverksamhet ska överföras till samkommunen Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt enligt principerna om rörelseöverlåtelse räknat från 7.1.2019.

Instrumentvårdsverksamheten omfattar tjänsterna för underhåll, rengöring, förpackning och sterilisering av instrument och redskap för objekten inom stadens social- och hälsovårdssektor och i viss mån också för utomstående kunder. Dessutom hör det till instrumentvårdens uppgifter att fungera som sakkunnig inom utveckling, rådgivning och handledning i branschen.

Sammanslagningen av instrumentvårdsfunktionerna anses stärka båda aktörerna genom att effektiviteten förbättras både funktionellt och ekonomiskt. En fördel med sammanslagningen är att en större instrumentvårdsenhet har enhetliga verksamhetssätt och rapporteringssystem, vilket hjälper att utveckla och upprätthålla instrumentvårdens kvalitet. Sammanslagningen förbättrar funktionssäkerheten eftersom till exempel anordningar som går sönder eller enskilda personers frånvaro inte har någon stor och omedelbar inverkan på instrumentvårdens verksamhet.

En bakgrundsfaktor är dessutom förändringar som har gjort att Helsingfors instrumentvårds kunder redan har sammanslagits eller kommer att slås ihop med HNS. Dessa sammanslagningar är den delvisa sammanslagningen av Brunakärrs mun- och tandvårdsverksamhet år 2017 och sammanslagningen av den neurologiska polikliniken och rehabiliteringsverksamheten år 2018 med HNS. Det är meningen att integrera stadens jourfunktioner i HNS räknat från 7.1.2019. Också mun- och tandvårdsverksamheten i Brunakärr planeras flytta från de nuvarande lokalerna.

En överlåtelse av rörelse innebär en administrativ omstrukturering och syftet med sammanslagningen är att ordna instrumentvårdstjänsterna genom horisontellt samarbete. Som en följd av överlåtelsen producerar HNS servicen åt staden med stöd av 3 § 4 mom. i HNS grundavtal.
Samarbetet styrs enbart med hänsyn till allmännyttan och samarbetsparternas syfte är inte att sträva efter vinst. Sammanslagningen beräknas medföra staden besparingar på ca 226 000 euro år 2019 och ca 66 000 euro år 2020 i jämförelse med utfallet 2018.

Efter sammanslagningen av instrumentvårdsfunktionerna fortsätter tjänsterna på de nuvarande verksamhetsställena. HNS hyr lokalerna för den verksamhet som ska överlåtas hos Helsingfors stad. Verksamhetsställena centraliseras i fortsättningen i syfte att nå kostnadsbesparingar och funktionell nytta.

Överföring av personal och verksamhet

Personalen övergår till HNS tjänst såsom gamla arbetstagare enligt principerna om överlåtelse av rörelse och vid övergången tillämpas föreskrifterna i 10 § i arbetsavtalslagen. Bilaga 12 gäller personalens ställning.

I instrumentvården, som är objektet för rörelseöverlåtelsen, finns 80 befattningar med titlarna instrumentvårdare, avdelningsskötare och planerare. Alla befattningar har inte tillsatts och vissa innehas på viss tid av en tjänsteinnehavares eller arbetstagares vikarie. Alla personer (det slutliga antalet preciseras senare) inom den verksamhet som är objektet för överlåtelsen övergår till HNS tjänst.

Rättigheter och skyldigheter som följer av ett anställningsförhållande övergår till den nya arbetsgivaren. Anställningsförhållandet för anställda med visstidsanställning gäller till utgången av den tidigare avtalade bestämda tiden. Personalen överförs till uppgifter som motsvarar deras tidigare uppgifter eller till uppgifter på samma nivå.

Boendet för dem som hyr bostad i tjänsteförhållande ska tryggas för dem som bor i stadens hyreslägenheter med tidsbestämt hyresavtal fram tills avtalet upphör. För dem som har hyresavtal som gäller tills vidare avtalar man om en hyrestid på fem år eller tills vidare. Bostadens hyra fastställs på nytt.

Överföringen av funktionerna har behandlats med personalen vid samarbetsmöten och i sektorns personalkommitté. Bilagan om personalens ställning har utarbetats i samarbete med företrädare för huvudavtalsorganisationerna. Stadens personalkommitté behandlade ärendet 10.9.2018. Personalkommitténs protokoll med bilagor utgör bilagematerial.

Ersättningen för den verksamhet som överlåtelsen gäller beräknas uppgå till totalt ca 382 000 euro, bestående av en ersättning för anläggningstillgångar (ca 200 000 euro) och en ersättning för investeringar (ca 182 000). Ersättningsbeloppet bekräftas då Helsingfors stads bokslut för år 2018 blir färdigt.

Om överlåtelsen av verksamheten medför mervärdesskatt och/eller överlåtelseskatt, förbinder sig HNS att ansvara för skattepåföljderna i enlighet med avtalet om rörelseöverlåtelse.

Rörelseöverlåtelsen har beaktats i beredningen av stadens budget för 2019.

Enligt 7 kap 1 § 14 mom. i stadens förvaltningsstadga ska stadsfullmäktige besluta om inledande av produktion av hälsovårdstjänster inom någon sektor av primärvården eller någon specialitet inom den specialiserade sjukvården eller för någon stor befolkningsgrupp i form av verksamhet som staden själv upprätthåller och om nedläggning av sådan produktion.

Om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget kommer stadsstyrelsen vid verkställigheten av fullmäktiges beslut dels att uppmana chefen för social- och hälsovårdssektorn att underteckna avtalet om överlåtelse av rörelse och att göra nödvändiga tekniska och smärre ändringar i avtalet, dels att bemyndiga social- och hälsovårdssektorn att sörja för samarbetet i fråga om de överförda tjänsterna och de praktiska arrangemangen för dessa.

Stadskansliets personalavdelning, ekonomi- och planeringsavdelning och rättstjänst har tillsammans berett ärendet.

Stäng

Kaupunginhallitus 22.10.2018 § 651

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto hyväksyy liitteenä 1 olevan sopimuksen sosiaali- ja terveystoimen välinehuoltotoiminnan siirtämisestä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle 7.1.2019 alkaen liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Marja-Liisa Rautanen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 11.09.2018 § 216

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

- hyväksyä omalta osaltaan Helsingin kaupungin välinehuoltotoiminnan siirtämisen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Leikkaussalit, teho- ja kivunhoidon tulosyksikön välinehuoltoon (jatkossa HUS) 7.1.2019 alkaen liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti sekä

- esittää siirron hyväksyttäväksi kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle.

Käsittely

Välinehuoltopäällikkö Anneli Lintuluoto oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Anneli Lintuluoto, välinehuoltopäällikkö, puhelin: 310 47431

anneli.lintuluoto@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 17.11.2018

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Marja-Liisa Rautanen, stadssekreterare, telefon: 09 310 36184

marja-liisa.rautanen@hel.fi